• Intuitiv

    Självmordspiloter

    Förmodligen ett psykfall som fått nobben av en tjej/man, kanske i besättningen. Inget konstigt men otur.

    Han läste skämt i fejan typ: "Vad kallas det när en stewardess blir gravid? Pilotfel.

    Eller tvärtom kan man bli trött i huvet om man tömt sig, för nog händer väl det ute på crew-hotellen?
  • Svar på tråden Självmordspiloter
  • Intuitiv
    Tow2Mater skrev 2015-03-27 19:13:51 följande:
    Generellt har ju inte arbetsgivare att gora med arbetstagares privata liv som sjukdomar, mediciner och sånt. Kanske borde/måste ändras for vissa yrkeskategorier, men generellt är de separerade från varann ganska strikt, på goda grunder.
    Det ska vara myndighetskrav med koll för att ha licens.
  • Intuitiv
    Förtryckt skrev 2015-03-27 19:46:32 följande:
    Är det bolagens fel att de skuldsätter sig? Ja pilotyrket är ingen dans på rosor som det var på 60,70-80talen. Då de fick en blå firmaMercedes och fria resor OCH bra lön. Idag får det ingendera.

    Men att en person skuldsätter sig är fortfarande inte ett bolags fel.
    Förut utbildades nästan alla av försvaret. Studieskulder och låga löner är inte ovanligt men dessa har ganska höga. 
  • Intuitiv
    athanatos skrev 2015-03-27 19:47:43 följande:
    Det kan unga piloter bara drömma om idag. Ryan air anställer dom inte ens utan dom måste starta egna enmansbemaningsföretag så de kan sägas upp enkelt. Sen  får de konsulta som piloter för ca 30 000 per månad före skatt,före sociala avgifter och pension och allting.
    Plus att många ofta har en skulder på ca 1 500 000 efter sin utbildning.
    Som en läkare då eller får man låna 1½ miljon utan inkomster?
  • Intuitiv
    Förtryckt skrev 2015-03-27 19:53:04 följande:
    Där håller jag helt med dig. Kommer aldrig någonsin åka med Ryan. De behandlar både sin personal och sina kunder som djur.
    Jaså har du provat?
    Vi har och dom är godkända men vägen till Skavsta är inte bra. 

    Ryan har alltid 2 i cockpit.
  • Intuitiv
    Birgitta02 skrev 2015-03-27 20:04:28 följande:
    Såg att Norweigan sålde enkelbiljetter mellan Malmö och Stockholm för 250 kr. Så visst, hur ska man kunna ge hög lön till sina anställda när de säljer biljetter för det priset?
    Du har inte sett att priset varierar som det brukar med charter, billigt en dag och skitdyrt en annan så det jämnar ut sig. Ryan är ännu värre.
  • Intuitiv
    athanatos skrev 2015-03-27 20:11:23 följande:
    Ja jag hade nog oroat mig ganska rejält om jag flög med såna bolag. Skulle inte vilja ha mitt liv i händerna på någon som troligtvis inte får privatekonomin att gå ihop.
    De har 3 olika prisklasser på samma flyg och även SAS har liknande. Vem har bara fullpris numera.
  • Intuitiv

    Se bilderna på hans ögon, han ser inte frisk ut.

    Det blir även svart om man förlorar en hjärtevän, eller grälar med sin fru etc. 

    Det var inte hans fel att det hände, det var ett systemfel som lät det hända. 

  • Lord Hans

    Det är lätt för flygbolaget att skylla på piloten och säga att han störtade planet med flit. Då behöver de ju inte ta ansvar för eventuella brister på flygplanet.

  • ulfsas
    Förtryckt skrev 2015-03-27 12:04:22 följande:
    Jag förstår skeendet, men jag vill inte köpa idén att en hyfsat ung pilot, som ville vara pilot hela sin barndom och kämpade för att bli det, som hade övre medelklassbakgrund, som hade ett städat liv, skulle välja att ta med 149 liv med sig in i döden.

    Inte minst med tanke på att en av de första teorierna som utredare släppte som trevare kring det första försvunna Malaysia - planet var att piloten skulle ha varit suicidal.
    För vilket de fick rapp på fingrarna och drog tillbaka!

    Du som är pilot förresten, hur lång tid tror du det kommer ta tills flygen blir helt automatiskt flugna? Det finns ju en diskussion nu om att utesluta mänskliga faktorn eftersom det är mänskliga faktorer som gjort att flera flyg har kraschat de sista fem åren (bl a i Afrika mm).
    Av vad som framkommit i media idag så är det inget som jag ser som talar emot ett självmord.

    Vi får mer data när inspelningarna från planet kommer fram. Har inte hört att det skulle vara klart ännu.

    Vad gäller MH370 så är det svårt att där få till det som hänt utan att det skulle vara en av piloterna. Mitt tips är kaptenen men det skulle kunna vara styrman också såklart. Enkelt att förklara på det sättet iaf. Har inte hört om någon mer trovärdig teori. Den stämmer väl överens med hur jag hade tänkt.

    Helt automatiska flygplan tror jag dröjer länge. Idag kan inte ens de modernaste planen göra så mycket utan manuella åtgärder hela tiden. Det är också mycket man som kapten skall ha hand om vid sidan om själva flygandet. ATC, trafikledningen måste antagligen byggas om över hela världen för att det skulle kunna fungera.

    De finns sedan den lagliga biten där kapten är juridiskt ansvarig. Svårt att vara ansvarig om man inte kan påverka skeendet.

    Vi människor är bra på att hantera de snabba förändringar som sker hela tiden.

    Tänk tanken att ett robotfluget plan skulle störta? Vem flyger du helst med för de allra flesta piloter har någon att komma hem till. Det har roboten inte. Dessutom så är inte datorer och robotar felfria heller. Långt ifrån.
    De säger att Chuck Norris är tuff. Jag vet inte ens vem hon är?!
  • athanatos
    Intuitiv skrev 2015-03-28 04:14:00 följande:
    Som en läkare då eller får man låna 1½ miljon utan inkomster?
    Läkare har inte så mycket i studieskulder, det är inte vanliga csnlån vi pratar om nu utan vanliga banklån. Först för att köpa utbildningen och sedan för att köpa flygtimmar. Verkar vara vanligt att föräldrarna har belånat huset av vad jag har läst på pilotforum.
Svar på tråden Självmordspiloter