Inlägg från: Alexi |Visa alla inlägg
  • Alexi

    Vad är egentligen problemet med en bortre gräns i sjukförsäkringen?

    Vad är egentligen problemet med att det finns en bortre gräns i sjukförsäkringen? Det känns som att vänstern fullständigt hakat upp sig på det och jag förstår verkligen inte.

    Jag tycker att alliansen gjorde ett rejält misstag med de ekonomiska förutsättningarna under arbetslivsintroduktionen, där folk hamnade i en oerhört stress över att ersättningen blev väldigt låg och kanske hade lång utredningstid osv. Det har väl blivit bättre men är väl fortfarande inte helt smidigt och bra.

    Men om man tar ett exempel där ALI ger samma nivå på ersättning som sjukpenningen. Vad vore då problemet?

    Att någon som varit sjukskriven i 2,5 år (2,5 ÅR är ju så galet länge att det är svårt att förstå hur man kan vara sjuk så länge) får testas på ett lite annat sätt, kontakt med AF, möten med AF och sen om det visar sig inte fungera så kan man ansöka på nytt om sjukpenning efter tre månader. Vad är felet med det?

    Och då finns det ju också undantag som gör att svårt sjuka inte hamnar i ALI.

    Under de här förutsättningarna, vad är då problemet?

  • Svar på tråden Vad är egentligen problemet med en bortre gräns i sjukförsäkringen?
  • Alexi

    Jo men även med kronisk sjukdom, VAD är problemet som gör att ALI är så hemskt? Man testas, konstateras inte ha arbetsförmåga och sen tillbaka till sjukföräkringen.

    Det finns ju trots allt en del som inte går tillbaka till sjukpenning efter ALI och då var ju uppenbarligen systemet till hjälp för dem att komma ut i sysselsättning igen.

  • Alexi

    1. Allvarligt sjuka blir inte utförsäkrade, 2. Vad exakt är problemet då med att bli utförsäkrade? OM ersättningen vore densamma, vad gör det då att ha lite kontakt med AF och sen tillbaka på sjukpenning. Det finns ju en hel del icke allvarligt sjuka som henom utförsäkringen inser att de har förmåga mer än de trodde, då har väl regeln uppnått ett syfte.

  • Alexi
    asta66 skrev 2015-03-29 12:44:38 följande:
    Är du dum eller bara ond. Antingen läser du inte tidningar, ser inte nyheter eller pratar inte med andra.
    Ersättningen är inte den samma utan sänks drastiskt.
    Majoriteten har hamnat tillbaka till sjukskrivning och mår antagligen sämre med all stress. Men det finns ingen heltäckande statistik.
    En del har säkert gett upp. En del lever på soc eller familjen.
    Det finns en ny typ av självmord/självmordsförsök som kallas FörsäkringsKasseInducerat självmord. Det är de som inte ser nån annan utväg.
    Men hur svårt kan det vara att läsa vad jag skriver i trådstarten!? Förutsättningen för diskussionen är att ersättningen är densamma som sjukpenning! Jag skrev övertydligt att ekonomiska problem i samband med utförsäkringen är urdumt. Kan ni inte läsa vad jag skriver är ju diskussionen meningslös.

    Här är ett litet exempel på statistik från Försäkringskassan:

    "Av de som uppnådde maxtiden vid årsskiftet 2009/2010 lämnade ca 14 500 personer sjukförsäkringen och ca 6 100 har inte återvänt sedan dess. Av dessa hade 63 procent (ca 3 800 personer) arbetsinkomst under 2012. Av de 27 800 personer som lämnade sjukförsäkringen efter att ha uppnå maxtiden under 2010 är det ca 14 300 som inte har återvänt sedan dess och 57 procent (ca 8 200 personer) hade inkomst från arbete 2012."

    Alltså är det ju trots allt en hel del (vet inga andelar) som lämnar sjukförsäkringen i och med utförsäkringen och inte kommer tillbaka, men som inte verkar ha gjort det på egen hand om de inte blivit utförsäkrade.
  • Alexi
    sextiotalist skrev 2015-03-29 12:52:15 följande:
    Jo allvarligt sjuka blir utförsäkrade, det är förvisso inget nytt, det hände även under sossarnas era. 
    Varför ska man, under en rehabilitering (som kan vara tillräcklig kämpigt ändå) behöva ha detta också med att behöva prövas mot arbetsmarknaden och ansöka om ny sjukpenning
    Min mamma fick ett fysiskt funktionshinder, det tog 4 år (med mycket arbete) att komma tillbaka, då fanns inte den bortre gränsen, så hon kunde fokusera på att bli frisk, eller snarare lära sig hantera det fysiska funktionshinder hon hade.
    Hade hon fått samma fysiska funktionshinder idag, så skulle hon inte fått den tiden. Hon hade troligen blivit placerad på Samhall eller något liknande, istället för att hon under sina sista 10 år som yrkesverksam arbetade som specialpedagog (vilket var hennes utbildning)
    Vilket var mest den bästa lösningen, en som fick tiden för rehab och kunde återgå till ett yrke som han/hon är utbildad till, eller kasta personen tillbaka för tidigt och blivit satt på åtgärdsprogram?

    Jag röstade borgerligt och har även gjort det nu också. men sjukförsäkringen, som alliansen utformade den, gillades inte av mig

    Fast är man allvarligt sjuk (enligt Socialstyrelsens kriterier) så blir man inte utförsäkrad.


    Jag tycker att alliansen, som jag skrev i ts, gjorde allvarliga misstag i utformandet av rehabkedjan och bortre gränsen. Det gick för snabbt. Men huvuddragen är jättebra. Många aktörer i sjukförsäkringen vittnar ju om att rehabkedjan gör att handläggningen blir mer aktiv, mer strukturerad osv, folk glöms inte bara bort och går år ut och år in utan åtgärder. Med tanke på att ca 1 procent får indragen sjukpenning så är det ju inte så jättemånga som hamnar hos Samhall direkt...

  • Alexi
    Fjäril kär skrev 2015-03-29 13:05:36 följande:

    Allvarligt sjuka blir inte utförsäkrade???? Allvarligt, vilken planet är du ifrån?

    Har du missat Uppdrag granskning, Kalla fakta, Efter 10 hos Malou, nyhetsmorgon, aktuellt, rapport och samtliga kvällstidningarna samt sociala medier som alla dagligen rapporterar om folk som blir utförsäkrad från sjukpenningen?

    Även här på Fl har åtskilliga inlägg skrivits av förtvivlade människor som miste sin ersättning.

    De är inte heller berättigad socbidrag.


    Jag kanske håller mig till fakta istället för att som du bara beskriva extremt vinklade reportage. Plus att jag, som jag återigen tydligt beskrev i TS, inte tycker den ekonomiska ersättningen är bra utformad och därför i den här hypotetiska diskussionen vill ha beaktat en ersättningsform av är på samma nivå som sjukpenning.

    Kan vi diskutera seriöst och utifrån de förutsättningarna, återkom gärna.
  • Alexi
    sextiotalist skrev 2015-03-29 13:47:14 följande:
    Skillnaden blev väl att man hade som syfte att få tillbaka folk till arbetslivet, innan dess så sjukpensionerade man folk hellre. De som kom tillbaka kunde förmodligen komma tillbaka, men många av de som inte gjorde det behövde längre tid eller kommer inte komma tillbaka alls.
    Jag är ganska säker på att de som kommit tillbaka inte hade behövt någon bortre gräns (OK ett fåtal då), de flesta hade kommit tillbaka om de hade fått rätt hjälp att göra det.
    Däremot är det så att fortfarande är nästan hälften som inte gjort det och dessa har då prövats och kanske även stått utan inkomst innan prövningen är klar.
    Fast om man är sjukskriven i 900 dagar och sen blir utförsäkrad och då plötsligt återgår i arbete, då känns det ju som att personen hade fortsatt vara sjukskriven om det hade gått.

    Och som sagt, att stå utan trygg inkomst är totalt kontraproduktivt ur rehabhänseende så det försvarar jag inte det minsta. Men det känns som att de flesta invändningar mot bortre gränsen handlar om ekonomin och om cancersjuka och det var stora problem 2010 men är nog inte så stort problem idag. Mängden snyfthistorier i medierna har ju minskat kraftigt.
  • Alexi
    Filiplopp skrev 2015-03-29 14:18:22 följande:
    Alexi skrev 2015-03-29 14:08:43 följande:

    Fast om man är sjukskriven i 900 dagar och sen blir utförsäkrad och då plötsligt återgår i arbete, då känns det ju som att personen hade fortsatt vara sjukskriven om det hade gått.

    Och som sagt, att stå utan trygg inkomst är totalt kontraproduktivt ur rehabhänseende så det försvarar jag inte det minsta. Men det känns som att de flesta invändningar mot bortre gränsen handlar om ekonomin och om cancersjuka och det var stora problem 2010 men är nog inte så stort problem idag. Mängden snyfthistorier i medierna har ju minskat kraftigt.


    Försäkringskassan har blivit mer generösa Igen med att bevilja sjukersättning. För svåra sjukdomar som är kroniska. Missat det med?
    Jag har inte missat någonting. Jag har full koll på ämnet. Men mer koll på faktiska fakta än på rykten, myter och överdrifter i sociala medier.
  • Alexi
    Filiplopp skrev 2015-03-29 14:42:35 följande:
    Ok. Tycker du det så....
    Haha, ja jag tycker inte, jag vet.
  • Alexi

    Anniiee: hur upplevde du det? Framför allt bortaett från det ekonomiska? Vad hände på ALI?

  • Alexi

    Vad var då problenet med utförsäkringen? Att fks personal i ditt fall brast i bemötande har ju inget med regelverket att göra.

  • Alexi
    Aniiee skrev 2015-03-29 20:36:20 följande:
    Det sa jag inte att de gjorde, så att du tror det får stå för dig.
    Aha, jag läste "empatiska" men du skrev empiriska.

    Kan du utveckla mer exakt vad det är som du upplever att FKS personal behöver kompetenshöja sig i och har det alls med utförsäkringen att göra att du tycker det?
Svar på tråden Vad är egentligen problemet med en bortre gräns i sjukförsäkringen?