Inlägg från: Anonym (Sedlmayr Karl) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Sedlmayr Karl)

    Hur blev du av med din skam/ångest efter att ha begått ett våldsbrott mot en annan människa?

    Det är svårt att svara på dig, eftersom du inte tänker lämna ut några fler detaljer. Rätta mig gärna, men om någon pratar våldsbrott, tänker jag t.ex. våldtäkt, psykiskt eller fysisk misshandel, rån och hot.....  Att din handling får dig att känna skuld och skam förstår jag som ett tecken att du inte är helt borta, MEN om nu så är fallet undrar jag hur du kan påstå att personen redan innan själva händelsen agerade som trigger, den utlösande faktorn, för ditt beteende. Menar alltså att personen är lika ansvarigt för DINA handlingar eller tom helt ansvarigt för ditt beteende? 
    Samtalsterapi är något att rekommendera, men det som skulle nog ge största effekt för båda ni är att vända sig till offret direkt. Berätta för personen hur du mår idag. Prata ut dig. 
    Du blir av med alla känslor som plågar dig och personen får någon förklaring och kanske en ursäkt? Kanske en bra början för er att kunna börja bearbeta och helst avsluta med det som hänt för bägge sidor.

     

  • Anonym (Sedlmayr Karl)

    Då undrar jag varför enbart DU fick ett straff? Du känner inte skam/skuld. Du bara känner dig orättvist behandlad.
    Återkomma gärna här med en tråd typ jag har misshandlat min flickvän ( och avstå gärna ifrån att berätta för mig att du är kvinna) och jag mår skit för det utan att förklara att hon genom sitt beteende har bett om att få stryk.
    Att misshandla sin partner fysiskt tar väl död på varje relation, om man inte räkna i vodkapromille som relationens grund.

  • Anonym (Sedlmayr Karl)
    Anonym (skamfläck) skrev 2015-04-01 13:32:17 följande:
    Nej, då det jag utsattes för inte kunde synas utåt och inte gav några bestående men vilket offret fick. Det är väl just den biten att offret fick bestående men som får mig att ha så dåligt samvete. Mina men sitter väl mer på insidan. 
    Du är en av de som slår en kvinna för att "hon förtjänar detta" och efteråt vill ha någon slags absolution. Nej du, tack, men nej tack. 
    Jag är karl, men jag skulle inte i hela mitt liv misshandla någon kvinna vad än skulle hända. Du är en som tycker så j... synd om dig själv, förstår jag.
  • Anonym (Sedlmayr Karl)
    Anonym (skamfläck) skrev 2015-04-01 15:18:16 följande:
    Du vet ingenting om mig. Varken vad jag har för kön eller vad som har hänt. Dessutom tycker jag inte synd om mig själv, jag är medveten om vad jag har gjort. Varför skulle jag annars ha så sjukt jävla dåligt samvete?
    Precis. Jag vet ingenting om dig, liksom alla andra här. Du är någon som ställer någon retorisk fråga och hoppar på de som missuppfattar den. Vad ska vi göra?
Svar på tråden Hur blev du av med din skam/ångest efter att ha begått ett våldsbrott mot en annan människa?