Inlägg från: Anonym (soc sekr) |Visa alla inlägg
  • Anonym (soc sekr)

    soc erbjuder lägenhet - person tackar nej för det är "fel område" - oförskämd!

    Miss P skrev 2015-04-16 11:45:58 följande:

    Jag både håller med dig och ändå inte... För det är kanske inte så att man känner sig trygg där man fått bostaden. Bor själv i malmö och det är inte i alla områden man vill bo här i Malmö och känner sig trygg att bo i. Har man då även barn med i bilden så.


    Då kanske alla som bor t.ex på Rosengård erbjudas lägenhet genom soc på bättre områden? Om man hellre står på gatan än att ta en lägenhet i ett mindre bra område, då hade jag ifrågasatt föräldraförmågan.

    I min kommun så får man inga fler erbjudanden om man tackar nej till en lägenhet. Socialtjänsten finns till som en sista utväg, där man kan få hjälp med lägenhet i vissa fall för att man inte ska behöva vara bostadslös. Men känner man att man har möjlighet att va kräsen så är man nog inte i så stort behov av soc hjälp trots allt. 
  • Anonym (soc sekr)
    nymedlem skrev 2015-04-16 12:25:53 följande:

    Trodde inte ens att soc hade lägenheter att erbjuda? Särskilt inte i Stockholm. En vän till mig fick dick en lägenhet på Östermalm efter avslutad rehab. Tyckte det var otroligt tur för honom. Själv köpte jag min lägenhet på ö-malm - Dyrt!!


    Vissa kommuner kan ordna med social förtur och har ibland egna "akut-lägenheter". Dock inte så vanligt att ensamstående utan barn erbjuds dessa om det inte finns väldigt särskilda skäl.
  • Anonym (soc sekr)
    Anonym (Svennebanan) skrev 2015-04-19 15:58:50 följande:
    I Rosengård, Rinkeby, Tensta och dyl. så är det inte otryggt för de som bor där. Endast för svennebananas, bilar och poliser.
    Det finns svenskar som bor i såna områden också. Och svenska "ghetton" är inte så otrygga att det får anses oskäligt att tilldelas en lägenhet där. Enda ursäkten jag kan se till varför man ska kunna tacka nej och ändå erbjudas andra alternativ av soc, det är om man utsatts för hot eller våld av någon som bor på området. 
Svar på tråden soc erbjuder lägenhet - person tackar nej för det är "fel område" - oförskämd!