• Tallpall

    SD öppnar för skolavslutningar i moskéer

    "Allt talar nu för att religiösa inslag under skolavslutningarna blir tillåtna nästa år. På sittande möte idag i riksdagens utbildningsutskott bestämde sig Sverigedemokraterna för att stödja en motion från Alliansen."

    sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=6143248

    Ja, detta betyder alltså att Sverigedemokraterna öppnar för skolavslutningar i bl.a. moskéer. Vad tycker ni om det, bra eller dåligt?
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden SD öppnar för skolavslutningar i moskéer
  • Anonym (tuft läge)

    Hade vi varit i saudiarabien hade jag absolut tyckt att det var okej att gå till ett tempel eller synagoga så länge som det inte hade varit något tvång. Men nu är vi i sverige. Sen hade jag inte tyckt att det varit okej att vara i en moske tex men det beror på att kvinnor diskrimineras och inte får ha tex korta kjolar där och det vore rätt tragiskt om eleverna inte ska få ha på sig vad de vill för att en religion säger det. Men om mosken var en lokal med bra akustik och du kunde göra "vad du ville" där och ingen predikar så förstår jag inte problemet heller.

    För övrigt så är det ren bullshit att skolan skulle vara fri från politisk påverkan, vissa försöker ju förbjuda alla partier från att komma dit och det finns lärare som tom säger att eleverna inte ska tycka om vissa partier.

    Neutral i religiösa frågor absolut det är den ju ingen som säger att denna religionen är bättre eller sämre det har jag inte hört under mina 20 år då vi varit i kyrkan.

    Hanna det är väl rätt svårt att fira skolavslutning i kyrkan med ens barn om de andra barnen är på något annat ställe?????? För övrigt så handlar det ju inte om kyrkan som religiös plats utan som lokal.

  • Rani

    Ok, nu har vi ju ingen statsreligion längre och majoriteten av svenskarna utövar inte religion ö h t. Utifrån det finns ingen anledning att förespråka att vara i en kyrka men inte i någon annan religiös byggnad, t ex en moské.

    Men du verkar inte tycka att skolan ska vara neutral i religionsfrågor utan föredra kristendomen och då har vi helt olika utgångspunkter.

    Skolverket har gått ut med riktlinjer som säger att om en skola bjuder in ett ruksdagsparti så måste man bjuda in alla. SD var i många skolor, inklusive min egen, inför valet i höstas på lika villkor som övriga riksdagspartier. Om skolan inte kan tänka sig att ta emot ett parti så måste man avstå alla.

  • Rani

    Sedan förstår jag inte varför man skulle gå till en synagoga eller ett tempel i saudiarabien. Det är en diktatur som förbjuder allt utom islam så hur man skulle kunna gå i en synagoga där förstår jag inte.

  • KillBill
    Gert skrev 2015-04-17 21:02:10 följande:

    Bra förslag. Äntligen blir man inte stämplad som islamofob om man vill fira skolavslutning i kyrkan.


    Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
    Hur kan du försvara ett ett beslut som kan leda till att kristna barn ska fira skolavslutningen i en moské och att muslimska barn ska fira skolavslutningen i en kyrka? Självklart ska skolundervisningen vara konfessionsfri!
  • Gert
    KillBill skrev 2015-04-18 15:14:00 följande:
    Hur kan du försvara ett ett beslut som kan leda till att kristna barn ska fira skolavslutningen i en moské och att muslimska barn ska fira skolavslutningen i en kyrka? Självklart ska skolundervisningen vara konfessionsfri!
    Om icke-muslimska barn ska fira skolavslutning i en moské har islamiseringen av Sverige redan gått så långt att det är för sent att vända utvecklingen.
    Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
  • KillBill
    Gert skrev 2015-04-18 15:28:57 följande:
    Om icke-muslimska barn ska fira skolavslutning i en moské har islamiseringen av Sverige redan gått så långt att det är för sent att vända utvecklingen.
    Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
    Kan du svara på varför du tycker att beslutet var bra då?
  • Gert
    KillBill skrev 2015-04-18 15:53:09 följande:
    Kan du svara på varför du tycker att beslutet var bra då?
    Därför att jag tror och hoppas att islamiseringen inte hinner gå så långt att icke-muslimer blir tvingade till att fira skolavslutning i moskéer.

    Det som är bra med beslutet är att barn kan få fira skolavslutning och sjunga psalmer i en svensk kyrka utan att bli anklagade för att vara islamofober.
    Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
  • Donum

    Dåligt och det rimmar illa med Moderaternas ställningstagande att släppa svenska kyrkan fri från partipolitik. Det är/var en mycket hedersam ståndpunkt och jag hade kunnat rösta på moderaterna därav. Tyvärr är min hållning lite för tidig för svenska folket, tror jag, men hoppet är det sista som överger människan så kanhända att svenska kyrkan en dag slipper vara en partipolitisk plattform.


    I've gone to look for myself. If I should return before I get back, please keep me here.
  • MrFahrenheit

    Eftersom vi lever i ett sekulariserat samhälle så ska religion enbart vara något frivilligt man utövar på sin fritid och inte i skola eller jobb.

    Jag förespråkar inte religion på något sätt och detta är något som vi måste börja ifrågasätta på allvar.

  • Anonym (tuft läge)

    Och då säger jag återigen, VAD ÄR PROBLEMET med att vara i kyrkan, det är en LOKAL!EN LOKAL!!!! Jag förespråkar ingen religion! Sen om man är kristen, islamsk, hindu skit samma, det är i många fall den bästa samlingslokalen som finns plus att den är GRATIS! Hyra ett konserthus är inte billigt...Det är väl ingen som tvingar någon att vare sig sjunga en psalm eller be en bön om man inte vill det och desstom så bes det inga böner så vitt jag hört. Visst man sjunger den blomstertid nu kommer men det gör man för sjutton på majoriteten av skolavslutningarna även om man inte är i kyrkan så det finner jag väldigt irrelevant. Skulle man dock tvinga någon att vara i en lokal med religiösa inslag så är väl dock kyrkan bästa stället för det finns väl mer kristna än muslimer i sverige...än så länge.

    Skolorna ska bjuda in alla på lika villkor men i praktiken så har inte det alltid funkar då vissa ledare på skolor slåss för att inte alla partier ska få komma dit och berätta om sin politik.

    Exakt som du säger, de förbjuder allt utom Islam och det säger ju rätt mycket om den religionen.....eller iaf mycket om många som har den religionen, det finns ju ingen religion som är så aggresiv som islam idag. Däremot så är det så att åker vi dit så får vi ta seden dit vi kommer, vi skulle inte kunna säga att så här är det i sverige så ni får allt rätta er efter det. Där är sverige så oerhört lama, bra att vi är liberala och har religionsfrihet absolut men att anpassa sönder sig efter andra skapar problem i samhället. Ta hedersmord....det är ingen svenskt utan kommer FRÅN ANDRA länder men ändå så har nu polisen inrättat en särskild grupp för hedermord och säger att vi måste bli bättre på att förstå hedermord här. För fan, sån skit ska inte finnas, släng ut allt pack som håller på med sånt, i sverige har vi inte den kränkande människosynen, eller vi ska inte ha det iaf men ändå så är vi så lama mot släktingar som gifter sig med sina döttrar då de är 11 och mördar dem då de inte gifter sig med vem de blir tillsagda etc.

  • Rani

    Anonym (tufft läge):

    Du har ballat ur och kommit bort från ämnet.

    Dessutom verkar du inte förstå att det inte har med invandringen att göra att vi inte ska vara i kyrkan. Det har att göra med att skolan ska vara fri från religiösa inslag.

    Självklart ska inte Sverige vara som Saudiarabien och kräva att allahar samma religion och kultur. Det har inte i en demokrati att göra. Om du är för religionsfrihet så borde du inse det. Saudiarabien är dock på intet sätt representativt för islam.

    Du verkar vara sur över invandringen och där verkar den här skolavslutnings-grejen ha blivit någon slags symbolfråga. Men som sagt så har det inget med invandringen att göra. Det har att göra med sekulariseringen och att vi därmed skiljer på kyrka och stat, religionen är en privatsak som inte hör hemma i skolan. Vill folk ta dina barn till kyrkan/annan religiös lokal så är de mer än välkomna att göra det på sin fritid.

  • Rani

    Dessutom är kyrkan inte bara en lokal. Med ditt motstånd mot mosk3er så borde du inse att en helig byggnad, så också en kyrka, representerar en hel massa saker. För vissa människor handlar det om väldigt negativa associationer. Därför kan kyrkan vara "bara en lokal" oavsett hur stora bokstäver du använder.

  • Anonym (tuft läge)

    Där har dy tyvärr fel. Jag har inte ballat ut men jag verkar måste dra dessa paralleller för att få dig att förstå att Kyrkan inte BEHÖVER vara en religiös plats även om det ABSOLUT kan vara det. Det är inte direkt så att man tvingar eleverna dit 100 gånger per år utan det gäller EN gång per år EN plus att om någon mår psykiskt dåligt av detta så behöver de inte gå dit. Därav så ser jag inte något problem med att vara i kyrkan en avslutning.

  • Anonym (tuft läge)

    Men jag ser att du skrev att kyrkan bara kan vara en lokal själv nu så du håller med, fint! Det är ju en klar minoritet som "kan ha problem " med kyrkan och om de nu mår så psykiskt dåligt av att gå dit en gång om året så får de väl skippa det fast jag personligen tycker de borde kanske prata med någon om det som kan förklara att de inte dör av att sitta 50 minuter där.

  • Rani

    Suck. Är du säker på att du arbetar i skolan?

    Nej, de dör inte av att gå i kyrkan. Precis som du inte skulle dö av att förlägga delar av din arbetstid till en moské. Skulle du kunna tänka dig det?

  • Rani

    Du drar förresten inga paraleller- du passar på att pysa ur dig lite ogrundad frustration över sådant som inte hör till saken.

  • Anonym (tuft läge)

    Japp sedan tio år tillbaka och det funkar alldeles utmärkt med våra avslutningar som jag dessutom är ansvarig för....Men jag antar att det går vettiga elever på vår skola och elever med föräldrar som inte letar problem.

    Inga problem att lägga arbetsförlagd tid i en moske om det fanns någon anledning till att vara där.

Svar på tråden SD öppnar för skolavslutningar i moskéer