• Sorkan

    September15-tråd för oss som inte hittat någon än

    Jag väntar (äntligen) barn i september. Har vetat om graviditeten länge och tjyvläst alla septembertrådar som finns, men inte skrivit själv. Nu har det gått så lång tid att det känns svårt att komma in och bonda som "en i gänget" bland de som redan följts åt i några månader.

    Finns det någon mer än jag som inte hör till nånstans än? Vill så gärna göra sällskap med fler som också ska få tillökning i september!

    Jag är 38 år och inte förstagångsmamma, men alla respektfulla och vänliga personer är välkomna.

    Hoppas ni vill hänga här med mig!

  • Svar på tråden September15-tråd för oss som inte hittat någon än
  • Sorkan

    Hej Milla! Vad kul att du skriver!

    Jag gjorde ett Kub-test den här gången, resultatet var bra. Man kan ju inte få någon garanti för något, men för mig räckte det. Vi har längtat länge efter detta barn, haft ett riktigt jobbigt missfall och gjort utredning. Vi hade gått sprutkurs och hade alla recept utskrivna för att påbörja ivf när mensen kom. Men den kom inte! Det var verkligen på håret, kändes det som.

    Våra andra barn är 10, 8 och 6.

    Vi har precis flyttat från Sthlm och bosatt oss så långt söderut man kan komma, så det är mycket nytt. Just nu väntar vi på att vårt hus ska bli färdigrenoverat så vi kan flytta in. Bor just nu i lånehus med allt bohag magasinerat....

    Jag är beräknad 29/9 men kommer att snittas eftersom jag har flera snitt i bagaget.

    Jag har mått otroligt illa och varit sängliggandes fram till v14. Nu är jag i v17 och mår prima. Har gått ner en del i vikt men tror att det vänder nu.

    Jag går på spec Mac eftersom jag har en autoimmun sjukdom. Den är ganska lindrig i mitt fall, men jag behöver medicinera och gå på extra ul för barnets tillväxt och hjärtutveckling.

    Hur gamla är dina barn? Har du gjort ditt rul än?

  • Sorkan

    Vi har haft väldigt lätt för att bli gravida tidigare, men efter mf i v11 för två år sen så blev jag inte gravid. Fick mycket problem med cystor (godartade men struliga) och när vi försökt väldigt aktivt sökte vi hjälp privat. Utredningen visade inga fel men cystorna spelade så klart in eftersom det blev långt mellan äl.

    Min sjukdom heter SLE och räknas till de reumatiska. Den bröt ut för ganska exakt två år sen så jag har inte haft den diagnostiserad tidigare graviditeter. Det finns ett brett spektra från väldigt sjuka personer och så till mig som lever ett normalt liv, fast med värk och trötthet i perioder. Jag är också solkänslig eftersom huden får speciella utslag och uv-ljuset kan trigga skov.

    Jag tränade och långdistans sprang mycket fram tills jag blev sjuk. Nu joggar jag ibland men inte mkt mer. Lever dock aktivt liv med hundar osv så helt försoffad är jag inte!

    Vi bor i Ystad, strax västerut. Har ett gammalt pensionat vid havet som är fantastiskt -bara det nu blir färdigt!

    Jobbigt med blödningar. Jag blödde störtfloden min första grav, och sen dagligen mellan 14-17. Allt gick dock bra men det var vidrigt gastkramande!

    Trevlig helg!

  • Sorkan

    Jag har ul 7/5. Är i v20 då. Känns väldigt sent men jag gjorde ju kub i v13 så det lugnar mig lite. Har fått komma till MVC och lyssna på lilla hjärtat en gång förra v med för jag var så orolig.

    Hade inte känt sparkar vilket jag gjort de andra gångerna vid den här tiden.

    Känner du nåt än?

    Sov gott!

  • Sorkan

    Hej! Förlåt att jag inte svarat men jag har blivit dunderförkyld och ligger helt däckad. Skriver när jag piggat på mig. Ta hand om dig och magen så länge!

  • Sorkan

    Hej Milla! Vilket härligt väder vi fått. Jag ligger tyvärr dunderförkyld och nerbäddad i sängen, men en runda med hundarna har jag gått och det var underbart. Fick sjukskriva mig från jobbet både idag och imorgon, så trist!

    Min moderkaka satt väldigt högt när vi gjorde kub, vilket var skönt. Är orolig att den ska växa in i ärret från mina gamla snitt, men nu har den iallafall inte implanterad sig där - vilket tydligen ska vara det farligaste.

    Denna graviditeten har inte varit lik mina andra. För det första har jag mått så otroligt illa och så har jag varit mycket sjukare än annars. Har hunnit med både influensa och flera förkylningar med feber, jag brukar aldrig vara sjuk annars.

    Idag kunde jag inte hålla mig utan beställde en doppler från Clearblue. Den kostade runt 350:- och det skulle vara värt enormt mycket för mig om jag lyckades höra hjärtljud hemma med den. Ibland tycker jag att jag känner något som rör sig i magen, men jag är absolut inte säker.

    Har du kollat nåt på vagn osv än? Jag har inte riktigt vågat fördjupa mig i det än, men är ändå rätt säker på vilken det blir. vi har mycket sparade fina babykläder, ergosele, babybjörnsitter och det mesta annat som behövs, så jag slipper shoppa. Hahaha, det är nämligen något jag tycker är så otroligt trist! Gillar mycket att sy och pyssla så jag planerar att sy ett babynest och ett lapptäcke. En sak som jag däremot ser fram emot att handla är en riktigt fin babyfilt att svepa in liten i. Har spanat på en speciell från Klippan med gulliga djur!

    Hur ligger ni till med prylar och grejer? Vågar du planera fullt ut eller är du lika feg som jag? Önskar att jag kunde leva ut min glädje mer, men jag tänker att allt jag gör liksom utmanar ödet. Så fånigt! I alla andra fall är jag högst logisk och resonlig men nu har jag massor av magiskt tänkande. Så irriterande....

    Må gott!

    Isabel

  • Sorkan

    Hej Milla! Känner igen det där med att sälja av saker för att man gett upp hoppet om fler. Efter missfallet tog det oss 2 år att bli gravida. Det var inte helt självklart att det skulle bli fler till vilket pris som helst heller, eftersom vi redan hade en liten skara....

    Min smala lycka var att jag lånat ut så mycket saker till vänner. Alla barnprylar har vait på vift i flera år på olika håll och nu när de kom tillbaka så var det läge att spara dem för oss. Babykläderna hade jag packat i plastbackar till "barnbarnen" hahaha!

    Eftersom jag har ont i lederna när jag har skov måste vi ha en vagn med ergonomiskt handtag. Vad jag lyckats hitta så finns då Kronan eller Britax (gamla Brio) Go att välja på. Jag gillar Britax go next jättemycket rent estetiskt, så om jag är nöjd med den när jag vågat provköra så blir det en sån! Jag älskar dock Buggor! Vi hade en Bee till yngsta flickan som sittvagn och den var suverän. Dock bor vi ju lite mer på landet nu, med grusvägar och stränder som ska forceras så just i mitt fall är det inget bra val. Plus det där med mina eländiga handleder då!

    Vi kommer göra många ultraljud så jag tror det blir en omöjlighet att inte se vad det är för en sort där inne. Jag är rätt bra på att se sånt! Har sett alla våra tidigare själv så räknar med att kunna det denna gång också. Inte för att det spelar mig någon roll, jag försöker vara genusmedveten och stärka barnet i att vara en person snarare än ett kön. Men det är roligt att kunna bestämma namnet i förväg tycker vi!

    Newbiekläderna är underbart gulliga! Jag är också ruskigt svag för Molos små lurvfleeceoveraller. Det är typ en av mina målbilder -att jag ska klä på liten en sån när vi åker hem från BB. Fånigt kanske, haha....

    Lyllos dig som har ultraljud nästa vecka. Här får man vänta en vecka till. Det är på gränsen till outhärdligt. Jag blir bara oroligare och oroligare känns det som. Har längtat så mycket efter detta barn att jag knappt kan ta in att det finns en chans att det kan slå in. Har faktiskt mailat bm nyss och frågat om jag kan få komma in under dagen och lyssna efter fosterljud. Hoppas min doppler kommer snart!

    På fredag ska jag på spa med mina bästa tjejkompisar. Det ser jag så mycket fram emot! Jag har lyxat till det med att boka en skrubb för att bli av med all gammal vinterhud. Jag är inte någon spaperson som fifflar med mig själv men det har ska bli superskönt. Vi ska sova över och äta gott både på kvällen och till frukost. Och babbla en massa så klart!

    Härligt att gymma! Jag är verkligen helt läst efter flytten och har inte tagit tag i något alls än. Nöjer mig med mina hundpromenader.

    Har magen börjat synas på dig? Jag är i v18 idag och senaste veckan ser man det på mig om jag har tajta kläder. Före dess såg man det kanske från v15 om man visste om det, jag har väldigt platt mage i vanliga fall.

    Hade jättetur när jag var på Hm här i Ystad förra veckan. De skulle sluta sälja mammakläder och reade ut allt de hade. Det var byxor för 100:- och tröjor för 50:- Perfekt! Jag köpte på mig en hel del.

    Hoppas du får en skön dag!

  • Sorkan

    Mammamelle -Välkommen hit!

    Och hallå igen Milla!

    Igår kom min doppler som jag hade beställt. Köpte en på nätet från Clearblue och den säljs även på Apotek. Kan säga att det är mitt livs bäst spenderade 300:- helt klart! Idag började jag dagen med att lyssna på hjärtljuden och sen vågade jag till och med kolla på vagn när jag var i Malmö!

    Jag vet att det finns delade meningar om det där med dopplers, men jag är helt på det klara med att den hjälper mig just nu. När sparkarna börjar kännas kommer jag inte behöva den mer.

    Är i v18 nu och känner lite "muller" därinne ibland, men jag vet inte jag....

    Vi har kollat på Britax Go NeXT. Idag när jag kollade noga irl och provkörde för första ggn kan jag konstatera: 1. Jag tyckte inte det gråa färgen som jag älskat var så snygg. Den var liksom glansig. 2. Det var megaduper-rea på Britax Go, den kostade bara 6990 istället för 10 699. 3. Kepsen på suffletten som jag trodde jag skulle tycka var toppen kändes mest i vägen. Vår bebis ska ju förhoppningsvis födas i septemberoch ha liggdelen till mars kanske. Det känns som att den kommer ligga väldigt ombonat ändå, med bara locket till liggdelen.

    Frågan är om det är värt att köpa en Go NeXT för nästan 11' när jag kan få en Go för 7'......

    Dessa dilemman!

    Jag har blivit snittas alla mina förlossningar, ett akutsnitt i slutet av förslossningen och resten planerat. Har funkat jättebra! Jag har varit uppe och gått efter några timmar och bara behövt alvedon. Jag gillar inte smärtstillande men är väldigt bra på avslappning och att hantera smärta.

    Cravings då, har ni det? Bortsett från första 14v när jag bara kunde äta kräm, rostbröd och inlagd ingefära(ja, det var knäppt!) har jag inte funderat så mycket på mat. Fast jag känner att jag blivit mer hungrig senaste veckan, och så är jag väldigt förtjust i tomater. Hahaha! Kan stå och vrålsniffa helt besatt på kvisten till tomaterna för det luktar som det godaste jag kan tänka mig.

    När min ena dotter föddes 19/12 var jag helt besatt av glögg. Från början av november drack jag kopiösa mängder Blossa varje dag, stora muggar. Min man tyckte inte jag var klok. Det konstiga är att den ungen själv alltid älskat glögg, undrar om det hänger ihop?

    Hur har ni det med namn? Kommer ni överens? Jag har ett flicknamn som jag verkligen älskar, men min man är inte förtjust. Jag vet att det är fånigt men jag tycker det känns som en sorg om ingen får ett sånt underbart namn. Min man tycker det är ett konstigt käringnamn....

    Hoppas ni får vara pigga och slippa krämpor nu!

    Stor kram

    PS: Buffalon är nog toppen! Om det inte var för det där med att jag måste ha ergonomiskt handtag så skulle jag vara intresserad av den. Är svag för buggans alla extra tillbehör som man kan byta och SY!!!!

  • Sorkan

    Agohiw -välkommen in!

    Hej alla ni andra med!

    Vad roligt att vi blivit några stycken, tycker också det här känns som en väldigt trevlig tråd.

    Jag har inte berättat en sak för er, för det är lite ovanligt och lite privat, men jag har sex barn.

    De yngsta som är 10, 8 och 6 år har jag skrivit lite om här. Men jag är också mamma till tre enäggstjejer som fyller 20 år i sommar. Jag blev mamma när jag var 18 första gången så jag har levt ett ganska långt liv med barn

    Våra stora döttrar har en egen pappa och vi separerade när tjejerna var ett år. Min man kom in i vårt liv när flickorna var 6år och har varit en självklar del av deras liv. De har en fin relation med både honomoch sin pappa.

    Nu har alla tre stor-tjejer flyttat hemifrån. En pluggar på universitetet i Sthlm, en jobbar som barista och den tredje reser just nu runt i Australien några månader. Det är galet att jag har vuxna barn!

    Så det är blir om allt går vägen barn 7, eller lucky no seven, som vi skojar. Det låter sjukt när man säger det, men jag är en ganska vettig och normal person hahaha!

    Hoppas ni inte tar illa upp för att jag inte berättat om tri-llingarna innan, jag villekolla lite vad det blev för stämning här inne först.

    Vi har nyss flyttat från Stockholm till en mysig by vid havet några km väster om Ystad. Här renoverar vi (hantverkarna) ett gammalt stort hus som vi förhoppningsvis kan flytta in i i början av juni. Som vi längtar!

    Min man är kompositör och producent så vi kommer bygga upp hans studio hemma i en del av huset.

    Jag är uppväxt i Skåne men har bott i Stholm hela mitt vuxna liv-längre än här nere. Men nu var vi sugna på lite nytt! Jag ville ta det lugnt och jobba mindre, ha mer tid med familjen och komma närmare naturen och min släkt.

    Mitt kommande projekt är att skaffa höns! Runt vårt nya hus finns en stor fantastisk tomt med massor av fruktträd, buskar, vindruvor, växthus, fikon osv osv. Så drömmen är en skock höns som spatserar runt där....

    Idag har jag gjort något heeeelt absurt! Vi har beställt vagn!

    Fick en fantastisk deal på en sida på nätet som sålde Brio Go 2014, sitt+ liggvagn, babyskydd + bas och Brio Go skötväska för 8 995:-

    Vi slog till! Dessutom fanns en jättefin färg som heter Vine så den blev det, med vitt chassi och svart skötväska.

    Bara, bara, bara allt nu går vägen!

    Kram till er alla!

Svar på tråden September15-tråd för oss som inte hittat någon än