• Julia1245

    Vådå "vänta" med att skaffa barn? Ofta handlar det om helt andra saker...

    Jag förstår vad du menar TS, grejen är att t ex vården ofta lyfter fram det som ett problem att kvinnor "väntar med att skaffa barn" (männen nämns nästan aldrig) och att kvinnor "väljer att satsa på karriären".

    Jag antar att om någon såg på mig utifrån skulle de säga att jag "satsat på karriären". Fuck that. Jag har hankat mig fram som vikarie i åratal, blivit omflyttad veckor innan inlasning, jobbat på hundratals olika kontrakt för samma arbetsgivare och haft konstant ångest över min ekonomi. Jag har gråtit mig till sömns på nätterna, fått stressutslag, blivit deprimerad och försämrat mitt korttidsminne. NU har jag precis fått min första anställning och vet att jag kan betala hyran nästa månad. Nu kan jag eventuellt, kanske tro på min förmåga att försörja ett barn.

    Det gör mig så jävla provocerad att det "är ett problem att kvinnor väljer att vänta" när regeringen leker med människors arbeten genom att tillåta otrygga anställningar att fortsätta år efter år. Och då har jag inte gått in på psykisk ohälsa, usla förhållanden och hundra andra anledningar till att kvinnor inte skaffar barn "i tid".

Svar på tråden Vådå "vänta" med att skaffa barn? Ofta handlar det om helt andra saker...