Tar ni bort brickan efter er på McDonalds?
Bara undrar. Personligen tar jag alltid bort efter mig på McDonalds. Men det är olika. Hur brukar ni göra?
Bara undrar. Personligen tar jag alltid bort efter mig på McDonalds. Men det är olika. Hur brukar ni göra?
Ärligt, så händer de ibland att jag lämna den, då när barnen krånglar och är griniga och vi har bråttom... nu är barnen äldre och hjälper till detvar mer när dom var mindre som det kunde hända vi lät den stå kvar eller inte tog bort allt skräp.
[quote=75189357][quote-nick]tantamantan skrev 2015-04-20 20:07:18 följande:[/quote-nick]
Där jag jobbade hade vi rullande schema på vem som var på golvet, vad vi tjänade hade att göra med annat ansvar, ålder och erfarenhet etc. Vet inte vad de tjänar idag, troligen inte 150 kr/tim.
Vid rush fick den som var minst duktig/snabb i kassan ta golvet, vid stiltje hade alla sina uppgifter, någon skulle fylla på muggar, en annan hämta brickor, någon skulle gå ut på golvet och hjälpa den som var där osv.
Donken vill maximera vinsten, som de flesta andra företag. Dvs, kunderna ska sitta så kort tid som möjligt men också ta undan sitt skräp eftersom då kunde nästa kund sätta sig direkt istället för att vänta på att den som är på golvet ska hinna.
Jag är lite road av tidtagning, där jag jobbade tog det 7 minuter att gå genom restaurangen (ett snitt) och torka de bord som var tomma. Eller ja, för mig tog det 7 min, men jag är rätt snabb. Jag kollade vad det tog en dag då det var många som lämnade skräpet kvar. Det tog exakt dubbla tiden.
Men som sagt, ingen vetenskap direkt, bara en reflektion och en koll från min sida för min egen skull.
Det som mer skedde var en känsla av stress, många fick stå och vädnta alternativt sätta sig och skjuta undan föregående gästs bricka och det är inte god service enligt mig. Men man hann inte med under rush att plocka undan brickorna, torka borden, se till att allt fanns påfyllt, städa toaletten, tömma sopor och sopa golvet.
Att som gäst på Donken ta med sin egen bricka och slänga sina egna sopor är ett så enkelt sätt att visa hänsyn att jag inte annat kan än anse att den som struntar i det antingen är oerhört egoistisk och rätt så sinnessvag.
Om du inte kan se att det blir ökade kostnader för Donken och då i förlängningen gästerna, att ha inte bara en, utan kanske två eller flera på golvet nonstop bara för att vissa är så dumma att de inte tar undan efter sig själva, ja det förvånar mig.
[/quotea
Att du som ekonom inte kan se att Mc Donalds vinstmaximering inte skall läggas kunden till last kopplat till "hyfs" förvånar mig. Men alla har ju inte varken förmåga och lust att se igenom företagsstrategier.
[quote=75189357][quote-nick]tantamantan skrev 2015-04-20 20:07:18 följande:[/quote-nick]
Där jag jobbade hade vi rullande schema på vem som var på golvet, vad vi tjänade hade att göra med annat ansvar, ålder och erfarenhet etc. Vet inte vad de tjänar idag, troligen inte 150 kr/tim.
Vid rush fick den som var minst duktig/snabb i kassan ta golvet, vid stiltje hade alla sina uppgifter, någon skulle fylla på muggar, en annan hämta brickor, någon skulle gå ut på golvet och hjälpa den som var där osv.
Donken vill maximera vinsten, som de flesta andra företag. Dvs, kunderna ska sitta så kort tid som möjligt men också ta undan sitt skräp eftersom då kunde nästa kund sätta sig direkt istället för att vänta på att den som är på golvet ska hinna.
Jag är lite road av tidtagning, där jag jobbade tog det 7 minuter att gå genom restaurangen (ett snitt) och torka de bord som var tomma. Eller ja, för mig tog det 7 min, men jag är rätt snabb. Jag kollade vad det tog en dag då det var många som lämnade skräpet kvar. Det tog exakt dubbla tiden.
Men som sagt, ingen vetenskap direkt, bara en reflektion och en koll från min sida för min egen skull.
Det som mer skedde var en känsla av stress, många fick stå och vädnta alternativt sätta sig och skjuta undan föregående gästs bricka och det är inte god service enligt mig. Men man hann inte med under rush att plocka undan brickorna, torka borden, se till att allt fanns påfyllt, städa toaletten, tömma sopor och sopa golvet.
Att som gäst på Donken ta med sin egen bricka och slänga sina egna sopor är ett så enkelt sätt att visa hänsyn att jag inte annat kan än anse att den som struntar i det antingen är oerhört egoistisk och rätt så sinnessvag.
Om du inte kan se att det blir ökade kostnader för Donken och då i förlängningen gästerna, att ha inte bara en, utan kanske två eller flera på golvet nonstop bara för att vissa är så dumma att de inte tar undan efter sig själva, ja det förvånar mig.
[/quotea
Att du som ekonom inte kan se att Mc Donalds vinstmaximering inte skall läggas kunden till last kopplat till "hyfs" förvånar mig. Men alla har ju inte varken förmåga och lust att se igenom företagsstrategier.
Tror att de som blir så oerhört provocerade av oss som inte tar bort brickan för att vi menar att vi inte vill jobba gratis för Donken i själva verket reagerar så starkt för att det är oerhört jobbigt att inse att de blivit totalt manipulerade av företaget...
Du, efter att ha varit egen företagare större delen vet jag det mesta om företagare.
Att en del tycker illa om Donken är löjligt. Många många människor tycker det är bra och anlitar dem gärna.
Multinationella företag som Apple , Samsung Ford ,Ikea samt alla andra företag är inte ett dugg bättre än Donken. Det handlar om att tjäna pengar. Donken skriver kollektivavtal , följer svenska lagar och anställer mycket personal.
Dessutom är jag övertygad att de har en dämpande effekt på priset för en lunch genom sitt koncept att vara billig
Många företag har samma koncept som Donken att kunden gör en del av jobbet själva t.ex Ikea
Varje gång du självscannar i livsmedelsbutiken gör du en del av jobbet och jag kommer t.o.m håg när man blev betjänad över disk när man handlade mat.
Har du svårt för att fatta , vi gör det helt oegoistiskt för att det snabbt ska få ett avdukat bord och hoppas att andra ska göra detsamma för oss. På donken äter man enbart för att det är billigt och går snabbt inte för den kulinariska upplevelsen