• Djurvän03

    Tar ni bort brickan efter er på McDonalds?

    Bara undrar. Personligen tar jag alltid bort efter mig på McDonalds. Men det är olika. Hur brukar ni göra?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Tar ni bort brickan efter er på McDonalds?
  • ursula
    ErnstHugo skrev 2015-04-20 19:18:03 följande:
    Som sagt är du osäker på franchising så googla smile1.gif lovar att det går "snappt".
    Du, efter att ha varit egen företagare större delen vet jag det mesta om företagare.
    Att en del tycker illa om Donken är löjligt. Många många människor tycker det är bra och anlitar dem gärna.
    Multinationella företag som Apple , Samsung Ford ,Ikea samt alla andra företag  är inte ett dugg bättre än Donken. Det handlar om att tjäna pengar. Donken skriver kollektivavtal , följer svenska lagar och anställer mycket personal.
    Dessutom är jag övertygad att de har en dämpande effekt på priset för en lunch genom sitt koncept att vara billig

    Många företag har samma koncept som Donken att kunden gör en del av jobbet själva t.ex Ikea
    Varje gång du självscannar i livsmedelsbutiken gör du en del av jobbet och jag kommer t.o.m håg när man blev betjänad över disk när man handlade mat.


  • ursula
    ErnstHugo skrev 2015-04-20 19:55:24 följande:
    Filosofi är i detta fallet att genom customer bonding skapa delaktighet utan att berätta vioka kostnader som eg spelar roll. Den som bemannar loungen har HRFs lägsta lön om hen inte är praktikant. Det innebär 150:- /timme? På en restaurang med ca möjlighet till 100 gäster?
    Är denna personens lön eller kundernas sittider det som påverkar vinstmarginalen mest?

    Tricket som Mc Donalds lyckats med är att bonda med kundens delaktighet "för allas trevnad" när det egentligen handlar om volym och kortare sittider.
    Det är väl kanon med lägre sitttider. då finns det ju plats för mig och jag slipper vänta på ett bord
  • Anonym (skäms)

    Ärligt, så händer de ibland att jag lämna den, då när barnen krånglar och är griniga och vi har bråttom... nu är barnen äldre och hjälper till detvar mer när dom var mindre som det kunde hända vi lät den stå kvar eller inte tog bort allt skräp.

  • Efraim Barkbit

    [quote=75189357][quote-nick]tantamantan skrev 2015-04-20 20:07:18 följande:[/quote-nick]

    Där jag jobbade hade vi rullande schema på vem som var på golvet, vad vi tjänade hade att göra med annat ansvar, ålder och erfarenhet etc. Vet inte vad de tjänar idag, troligen inte 150 kr/tim.

    Vid rush fick den som var minst duktig/snabb i kassan ta golvet, vid stiltje hade alla sina uppgifter, någon skulle fylla på muggar, en annan hämta brickor, någon skulle gå ut på golvet och hjälpa den som var där osv.

    Donken vill maximera vinsten, som de flesta andra företag. Dvs, kunderna ska sitta så kort tid som möjligt men också ta undan sitt skräp eftersom då kunde nästa kund sätta sig direkt istället för att vänta på att den som är på golvet ska hinna.

    Jag är lite road av tidtagning, där jag jobbade tog det 7 minuter att gå genom restaurangen (ett snitt) och torka de bord som var tomma. Eller ja, för mig tog det 7 min, men jag är rätt snabb. Jag kollade vad det tog en dag då det var många som lämnade skräpet kvar. Det tog exakt dubbla tiden.

    Men som sagt, ingen vetenskap direkt, bara en reflektion och en koll från min sida för min egen skull.

    Det som mer skedde var en känsla av stress, många fick stå och vädnta alternativt sätta sig och skjuta undan föregående gästs bricka och det är inte god service enligt mig. Men man hann inte med under rush att plocka undan brickorna, torka borden, se till att allt fanns påfyllt, städa toaletten, tömma sopor och sopa golvet.

    Att som gäst på Donken ta med sin egen bricka och slänga sina egna sopor är ett så enkelt sätt att visa hänsyn att jag inte annat kan än anse att den som struntar i det antingen är oerhört egoistisk och rätt så sinnessvag.

    Om du inte kan se att det blir ökade kostnader för Donken och då i förlängningen gästerna, att ha inte bara en, utan kanske två eller flera på golvet nonstop bara för att vissa är så dumma att de inte tar undan efter sig själva, ja det förvånar mig.

    [/quotea

    Att du som ekonom inte kan se att Mc Donalds vinstmaximering inte skall läggas kunden till last kopplat till "hyfs" förvånar mig. Men alla har ju inte varken förmåga och lust att se igenom företagsstrategier.


    Postbanken, Postbanken, Poooostbanken
  • Efraim Barkbit

    [quote=75189357][quote-nick]tantamantan skrev 2015-04-20 20:07:18 följande:[/quote-nick]

    Där jag jobbade hade vi rullande schema på vem som var på golvet, vad vi tjänade hade att göra med annat ansvar, ålder och erfarenhet etc. Vet inte vad de tjänar idag, troligen inte 150 kr/tim.

    Vid rush fick den som var minst duktig/snabb i kassan ta golvet, vid stiltje hade alla sina uppgifter, någon skulle fylla på muggar, en annan hämta brickor, någon skulle gå ut på golvet och hjälpa den som var där osv.

    Donken vill maximera vinsten, som de flesta andra företag. Dvs, kunderna ska sitta så kort tid som möjligt men också ta undan sitt skräp eftersom då kunde nästa kund sätta sig direkt istället för att vänta på att den som är på golvet ska hinna.

    Jag är lite road av tidtagning, där jag jobbade tog det 7 minuter att gå genom restaurangen (ett snitt) och torka de bord som var tomma. Eller ja, för mig tog det 7 min, men jag är rätt snabb. Jag kollade vad det tog en dag då det var många som lämnade skräpet kvar. Det tog exakt dubbla tiden.

    Men som sagt, ingen vetenskap direkt, bara en reflektion och en koll från min sida för min egen skull.

    Det som mer skedde var en känsla av stress, många fick stå och vädnta alternativt sätta sig och skjuta undan föregående gästs bricka och det är inte god service enligt mig. Men man hann inte med under rush att plocka undan brickorna, torka borden, se till att allt fanns påfyllt, städa toaletten, tömma sopor och sopa golvet.

    Att som gäst på Donken ta med sin egen bricka och slänga sina egna sopor är ett så enkelt sätt att visa hänsyn att jag inte annat kan än anse att den som struntar i det antingen är oerhört egoistisk och rätt så sinnessvag.

    Om du inte kan se att det blir ökade kostnader för Donken och då i förlängningen gästerna, att ha inte bara en, utan kanske två eller flera på golvet nonstop bara för att vissa är så dumma att de inte tar undan efter sig själva, ja det förvånar mig.

    [/quotea

    Att du som ekonom inte kan se att Mc Donalds vinstmaximering inte skall läggas kunden till last kopplat till "hyfs" förvånar mig. Men alla har ju inte varken förmåga och lust att se igenom företagsstrategier.


    Postbanken, Postbanken, Poooostbanken
  • Drottningen70

    Tror att de som blir så oerhört provocerade av oss som inte tar bort brickan för att vi menar att vi inte vill jobba gratis för Donken i själva verket reagerar så starkt för att det är oerhört jobbigt att inse att de blivit totalt manipulerade av företaget...

  • Efraim Barkbit
    ursula skrev 2015-04-20 20:16:49 följande:

    Du, efter att ha varit egen företagare större delen vet jag det mesta om företagare.

    Att en del tycker illa om Donken är löjligt. Många många människor tycker det är bra och anlitar dem gärna.

    Multinationella företag som Apple , Samsung Ford ,Ikea samt alla andra företag  är inte ett dugg bättre än Donken. Det handlar om att tjäna pengar. Donken skriver kollektivavtal , följer svenska lagar och anställer mycket personal.

    Dessutom är jag övertygad att de har en dämpande effekt på priset för en lunch genom sitt koncept att vara billig

    Många företag har samma koncept som Donken att kunden gör en del av jobbet själva t.ex Ikea

    Varje gång du självscannar i livsmedelsbutiken gör du en del av jobbet och jag kommer t.o.m håg när man blev betjänad över disk när man handlade mat.


    Du missar poängen - totalt. Jag gillar Mc Donalds starkt men jag vill själv välja i vilken utsträckning jag skall delta i ett affärskoncept. När du scannar själv på IKEA eller Coop så kan du alltid välja en traditionell kassa.

    Angående lunchpriser så hör jag att du inte bor i Malmö. Här är vi extremt bortskämda med billig lunch bestående av bra råvaror. Skulle jag fråga falafelhandlaren om han räknar med att jag dukar av efter mig så hade han gapflabbat och klappat mig på axeln.
    Postbanken, Postbanken, Poooostbanken
  • ursula
    Drottningen70 skrev 2015-04-20 20:28:12 följande:
    Tror att de som blir så oerhört provocerade av oss som inte tar bort brickan för att vi menar att vi inte vill jobba gratis för Donken i själva verket reagerar så starkt för att det är oerhört jobbigt att inse att de blivit totalt manipulerade av företaget...
    smile2.gif
    Har du svårt för att fatta , vi gör det helt oegoistiskt för  att det snabbt ska få ett avdukat bord och hoppas att andra ska göra detsamma för oss. På donken äter man enbart för att det är billigt och går snabbt inte för den kulinariska upplevelsen
  • ursula
    ErnstHugo skrev 2015-04-20 20:34:06 följande:
    Du missar poängen - totalt. Jag gillar Mc Donalds starkt men jag vill själv välja i vilken utsträckning jag skall delta i ett affärskoncept. När du scannar själv på IKEA eller Coop så kan du alltid välja en traditionell kassa.

    Angående lunchpriser så hör jag att du inte bor i Malmö. Här är vi extremt bortskämda med billig lunch bestående av bra råvaror. Skulle jag fråga falafelhandlaren om han räknar med att jag dukar av efter mig så hade han gapflabbat och klappat mig på axeln.
    Jag äter och besöker Malmö ofta, På Gustavs och där Burger King och Mcdonalds nästan ligger vägg i vägg väljer man den som har ett avplockat bord. Snacka inte om de där båsen falaffelhandlarna har. Har själv hyrt en affärslokal på Skomakaregan vid lilla torg så nog känner jag till Malmö
  • Efraim Barkbit
    ursula skrev 2015-04-20 20:37:21 följande:

    Har du svårt för att fatta , vi gör det helt oegoistiskt för  att det snabbt ska få ett avdukat bord och hoppas att andra ska göra detsamma för oss. På donken äter man enbart för att det är billigt och går snabbt inte för den kulinariska upplevelsen


    Snarare du som inte fattar - att du är så insnöad på ett affärstänk att du inte inser att det fått dig att tro att du gör en "oegoistisk" handling genom att duka av på en snabbmatsrerestaurang.
    Postbanken, Postbanken, Poooostbanken
Svar på tråden Tar ni bort brickan efter er på McDonalds?