• Anonym (4-barnsmamma)

    Familjen annorlunda, när!?

    När de på dagis fick veta att jag väntade fjärde barnet reagerade dom med att det var väldigt konstigt och frågade om det var sista för vi var väl inte familjen annorlunda?

    Lite chockad över den reaktionen svarade jag att det var det för så kändes det då.

    Nu är våran 4:a snart ett år och jag kan känna att jag hade nog kunnat tänka mig ytterligare ett barn om ett tag.

    Hur kommer det sig att folk reagerar så starkt på att man väljer att skaffa större familj än genomsnittet och när anser ni att man skulle betraktas som familjen annorlunda, typ?

    Just nu så känns det som om alla kommer att ifrågasätta ett sådant val och det känns ledsamt, varför kan inte alla bara sköta sitt?

  • Svar på tråden Familjen annorlunda, när!?
  • lövet2

    Folk har synpunkter på om man inte skaffar barn alls, om man skaffar bara ett, om man skaffar fler än två - tja, allt som inte är genomsnittligt. I mina trakter skulle knappast någon höja ett ögonbryn för fem barn, men i Stockholm är det jättekonstigt. Bara att strunta i vad andra människor tycker i det fallet ...

  • CissiJissi

    Jag undrar också varför! Jag förstår att man blir överraskad etc, men varför reagera negativt.. Jag älskar stora familjer <3

  • Anonym (4-barnsmamma)

    Jag har hört folk tala om att dom som skaffar många barn är lata och arbetsskygga och vill leva på bidrag. Jag blir upprörd men främst väldigt irriterad när jag tänker på att det kanske är så som andra ser/kommer att se på oss om vi skaffar fler.

    Jag har jobbat emellan varje barn hittills så jag är inte alls arbetsskygg! Vi älskar våra barn och älskar att ha en familj storleken större och alla som har barn vet att det är inte en dans på rosor, det ligger mycket arbete bakom att få en vardag med barn att gå ihop.

  • Anonym (4-barnsmamma)
    lövet2 skrev 2015-04-19 15:01:06 följande:

    Folk har synpunkter på om man inte skaffar barn alls, om man skaffar bara ett, om man skaffar fler än två - tja, allt som inte är genomsnittligt. I mina trakter skulle knappast någon höja ett ögonbryn för fem barn, men i Stockholm är det jättekonstigt. Bara att strunta i vad andra människor tycker i det fallet ...


    Jo men det där stämmer ju absolut. Har man inga barn är man konstig och egotrippad och har man fler barn än genomsnittet så är man konstig på andra hållet.

    Så länge man tar hand om sitt så anser jag inte att folk har med saken att göra överhuvudtaget men ändå så känns det som om man ständigt måste ha en förklaring till hands så fort man skiljer sig ifrån mängden.
  • Moolie

    Människor har så mycket åsikter om allt. Vill man ha fler barn så vill man. Vi får konstiga blickar för att jag "bara" vill ha ett barn och man får höra hur hemsk barndom barnet kommer få och att ensambarn är konstiga. Jag tycker snarare att det är konstigt att människor utan erfarenhet av både ensambarn och stora familjer kan ha åsikter om något sådant.

    Så vill ni ha en femte så skaffa en femte. Och vill jag bara ha en så tänker jag bara ha en. Det är våra livmödrar och inga andra än vi bestämmer över dem.

  • CissiJissi
    Moolie skrev 2015-04-19 15:53:37 följande:

    Människor har så mycket åsikter om allt. Vill man ha fler barn så vill man. Vi får konstiga blickar för att jag "bara" vill ha ett barn och man får höra hur hemsk barndom barnet kommer få och att ensambarn är konstiga. Jag tycker snarare att det är konstigt att människor utan erfarenhet av både ensambarn och stora familjer kan ha åsikter om något sådant.

    Så vill ni ha en femte så skaffa en femte. Och vill jag bara ha en så tänker jag bara ha en. Det är våra livmödrar och inga andra än vi bestämmer över dem.


    Precis! Tycker det är ointressant själv, varför ska jag bry mig om att andra har en eller två eller tio? Min kusin var förresten ensambarn och hon vill bara ha en så helt fruktansvärt kan det inte vara!!!;) :D
  • Moolie
    CissiJissi skrev 2015-04-19 16:06:04 följande:

    Precis! Tycker det är ointressant själv, varför ska jag bry mig om att andra har en eller två eller tio? Min kusin var förresten ensambarn och hon vill bara ha en så helt fruktansvärt kan det inte vara!!!;) :D


    Eller hur! ;) Jag ser fördelar och nackdelar med allt. Men många människor verkar inte ha den förmågan... Tycker det verkar otroligt mysigt med stora familjer. Men jag själv vill "bara" ha en TROTS det. Varför skulle jag ha ett behov av att överföra mina åsikter på någon annan? :) Jag tycket att människor ska sluta vara så kritiska mot varandras val av livsstil!
  • Anonym (hmm)

    Kan det vara så att de oroar sig för att ni inte kommer klara av fler barn? Att det är av omtanke och oro som de säger så?
    För jag antar att du menar dagispersonalen?

  • Anonym (4-barnsmamma)
    Anonym (hmm) skrev 2015-04-19 16:30:43 följande:

    Kan det vara så att de oroar sig för att ni inte kommer klara av fler barn? Att det är av omtanke och oro som de säger så?

    För jag antar att du menar dagispersonalen?


    Jag har absolut ingen aning? Våra två äldsta är ganska så mycket äldre och går i låg- resp mellanstadiet så vi har för närvarande ett barn på 15h/v på dagis och nu nr 4 hemma som ska skolas in om ett halvår.

    Jag hade förstått det mer om vi hade haft fyra barn väldigt tätt i åldern men riktigt så är det ju inte, det är bara de två yngsta som det är relativt tätt emellan, två år.

    Ett eventuellt ytterligare barn skulle vi nog vänta minst ett år till med innan "tillverkning".

    Jag tycker bara att det är tråkigt att man ska känna att man är udda eller "konstig" för att man har en stor familj.

    Jag själv är uppväxt med tre syskon och har aldrig uppfattat våran familj som stor.
Svar på tråden Familjen annorlunda, när!?