• Anonym (samvete)

    Har man som otrogen dåligt samvete?

    Ni som har varit otrogna, har ni haft dåligt samvete efter det och hade ni ingen spärr och stod emot att det ni gjorde var fel för stunden?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-21 18:18
    Vänder mig främst till dem som är gifta och har barn.

  • Svar på tråden Har man som otrogen dåligt samvete?
  • Hustru
    Anonym (Nix) skrev 2015-04-27 15:13:19 följande:

    Nej faktiskt inte. Kan ju låta helt galet hemst men ingen dåligt samvete mot min man. Däremot kan jag känna dåligt samvete mot mina barn och må lite dåligt om det kom fram hos andar, typ mina föräldrar, min svärmor etc...men inte min man. Visst är det konstigt??


    Tycker inte alls det är konstigt, jag hyser inga känslor för min man längre, han bara finns gör inget från hans sida som gör att jag skulle må dåligt. Tänk om han var extra gullig och rar någon gång. Jag är bara bra att ha för jag fixar och donar allt hemma.
  • Fool
    Hustru skrev 2015-04-25 07:00:52 följande:

    Nej inte mot min man, han har sig själv att skylla. Han har varit otrogen själv och vill inte sex med mig. Men jag tycker jag själv är förljugen mot mina barn som fortsätter med dessa charader och att vara gift. Kärnfamiljsdrömmen finns där och vi har det socialt bra.


    Anonym (samvete) skrev 2015-04-25 08:29:46 följande:
    Varför vill då våra män inte ha sex med oss som ser bra ut och är trevliga och snygga. Strunta i din man och gör som du vill i livet. Så känner jag och lämna din man så småningom. Har ni barn tillsammans?
    Anonym (samvete) skrev 2015-04-26 15:20:32 följande:
    Ja det undrar jag med. Ja vi har ett älskat barn tillsammans i skolåldern.
    Är Hustru och Anonym (samvete) samma person eller brukar du prata med dig själv TS?


  • Anonym (Xullop)

    Detta med otrohet är ett intressant ämne helt klart. Otrohet finns dessutom i många skepnader och det gäller kanske att försöka förstå sin egen eller sin partners otrohet när det sker i en relation. Själv har jag, tyvärr ska erkännas, varit otrogen under hela mitt liv med alla mina partners, olika mycket beroende på hur relationen fungerat. Under min sista relation som vara i 4 år var jag otrogen med ca 45 olika kvinnor ex antal gånger. Detta är jag INTE stolt över! Jag har funderat och funderar fortfarande över varför jag gör så då jag både förstår att det är onormalt & destruktivt...men förstår inte varför jag ändå väljer att vara otrogen - för det är alltid ett aktivt val man gör själv anser jag. Det går inte att skylla ifrån sig på p.g.a. alkohol, att man blev övertalad eller nåt annat, man är själv ensam helt ansvarig.

    Jag hittade följande tänkvärda scenarion på otrohet och försöker mappa upp mitt eget beteende i någon av dem (mina citat är med kursiv stil):


    Varför är man otrogen?

    Det finns många olika orsaker till varför otrohet uppkommer. Exempel på vanliga anledningar:

    Missnöjesotrohet
    Uppstår när en partner en längre tid upplever missnöje med relationen. Otroheten blir ett medvetet sätt att dra uppmärksamhet till problemet och för att börja göra en förändring.

    Detta kan jag inte identifiera mig i alls.

    Otrohet för att ställa allt på sin spets.
    Här är otrohet ett sätt att lämna förhållandet. I stället för att konfrontera partnern om problemen, väljer man att gå andra vägar. Den som är otrogen kan till och med hoppas på att bli upptäckt.

    Detta kan jag identifiera mig med, jag har verkligen hoppats på att bli upptäckt vissa gånger.

    Spänningsotrohet.
    Denna otrohet kommer av en annan anledning. Här handlar det inte om att komma ur en relation, utan mer om att få adrenalinet att rusa. Spänningen att pröva något nytt kan för vissa människor vara oemotståndlig. En del personer kan också njuta av själva jakten.

    Detta håller jag med om till vissa delar, det är en enorm spänning att flörta runt och få uppmärksamhet och sedan få erövra kvinnorna sexuellt.

    Sexotrohet.
    Den här formen av otrohet är kopplad till att den ena parten är sexuellt frustrerad och söker sig utanför relationen. Partnern kanske inte alls vill avbryta relationen utan bara få sitt sexuella behov tillfredsställt.

    Detta kan jag också identifiera mig med, då jag alltid haft större sexlust än mina partners. Vad gör man om man faktiskt älskar sin partner men denne vill inte ha sex? Jag vet att det där lät väldigt omoraliskt och egoistiskt...men vad gör man om man inte kan lämna relationen?

    Otrohet a` la bävern.
    Här handlar det om en persons rädsla för att binda sig med en partner. Skräcken att ha alla emotionella ägg i en korg gör att man agerar som bävern, d v s bygger en huvudingång och nio reservutgångar. Strategin är att se till att alltid ha något på gång parallellt.

    Detta kan jag identifiera mig med till 100%, kunde inte ha sammanfattat mig själv bättre! Läskigt, det står helt enkelt om hur jag fungerar, jag använder alltså Bäver-strategi utan att ha vetat att det heter så. Usch, jag är inte stolt över mitt beteende, men jag rår inte på att förändra det själv. Jag har aldrig blivit påkommen med otrohet, kanske - det skulle kunna rädda mig från att upphöra med det? Å andra sidan är jag expert på att gömma det, moment 22 här...?

    Vad säger ni själva, vilken orsak enligt ovan stämmer in på era otroheter?

    Professor Jared Diamond skriver i sin bok ?Den tredje chimpansen?, om människan & evolutionen:

    ?Vi utvecklades, som andra djur, genom att försöka vinna evolutionen genom att lämna så många avkommor som möjligt. Och mycket av detta finns fortfarande med oss. Men vi har under resans gång också valt att utveckla en etik och en moral som ofta kan stå direkt i konflikt med våra drifter. Och det är just att vi har detta val, som mest radikalt skiljer oss från djuren.?

    Det jag strukit under i ovan citat är det jag känner är en intressant teori och som mycket väl kan ligga bakom otroheten. Inom djurvärden finns också otrohet, och du anses den av forskare t.om vara väsentlig för vissa arters överlevnad så de inte ska bli utrotade.

    Som jag inledde med, detta med otrohet är intressant, men tyvärr även roten till fruktansvärda känslomässiga katastrofer...

  • Ppetra
    Anonym (Nix) skrev 2015-04-27 15:13:19 följande:

    Nej faktiskt inte. Kan ju låta helt galet hemst men ingen dåligt samvete mot min man. Däremot kan jag känna dåligt samvete mot mina barn och må lite dåligt om det kom fram hos andar, typ mina föräldrar, min svärmor etc...men inte min man. Visst är det konstigt?? smile4.gif


    Det där låter ju inte som dåligt samvete öht. Snarare skam, att du skäms för det du gör och inte vill stå för det. Samvete bygger på skuld, att känna sig skyldig. Skam och skuld är inte samma sak.

    Ganska typiskt när man har empatibrister att känna mer skam än skuld. Och empatilöshet är inte alltid del i en personlighetsstörning, det kan också bero på mer tillfällig depression.

    För att kunna köra dubbelspel, ljuga och bedra så KAN man inte känna särskilt mycket empati, då skulle man spy på sig själv.

    Att inte känna skuld gentemot sina barns far handlar inte om brist på känslor för HONOM. Snarare om brist på självrespekt.
  • Fool
    Anonym (Xullop) skrev 2015-04-28 14:29:10 följande:

    Detta med otrohet är ett intressant ämne helt klart. Otrohet finns dessutom i många skepnader och det gäller kanske att försöka förstå sin egen eller sin partners otrohet när det sker i en relation. Själv har jag, tyvärr ska erkännas, varit otrogen under hela mitt liv med alla mina partners, olika mycket beroende på hur relationen fungerat. Under min sista relation som vara i 4 år var jag otrogen med ca 45 olika kvinnor ex antal gånger. Detta är jag INTE stolt över! Jag har funderat och funderar fortfarande över varför jag gör så då jag både förstår att det är onormalt & destruktivt...men förstår inte varför jag ändå väljer att vara otrogen - för det är alltid ett aktivt val man gör själv anser jag. Det går inte att skylla ifrån sig på p.g.a. alkohol, att man blev övertalad eller nåt annat, man är själv ensam helt ansvarig.

    Jag hittade följande tänkvärda scenarion på otrohet och försöker mappa upp mitt eget beteende i någon av dem (mina citat är med kursiv stil):


    Varför är man otrogen?

    Det finns många olika orsaker till varför otrohet uppkommer. Exempel på vanliga anledningar:

    Missnöjesotrohet
    Uppstår när en partner en längre tid upplever missnöje med relationen. Otroheten blir ett medvetet sätt att dra uppmärksamhet till problemet och för att börja göra en förändring.

    Detta kan jag inte identifiera mig i alls.

    Otrohet för att ställa allt på sin spets.
    Här är otrohet ett sätt att lämna förhållandet. I stället för att konfrontera partnern om problemen, väljer man att gå andra vägar. Den som är otrogen kan till och med hoppas på att bli upptäckt.

    Detta kan jag identifiera mig med, jag har verkligen hoppats på att bli upptäckt vissa gånger.

    Spänningsotrohet.
    Denna otrohet kommer av en annan anledning. Här handlar det inte om att komma ur en relation, utan mer om att få adrenalinet att rusa. Spänningen att pröva något nytt kan för vissa människor vara oemotståndlig. En del personer kan också njuta av själva jakten.

    Detta håller jag med om till vissa delar, det är en enorm spänning att flörta runt och få uppmärksamhet och sedan få erövra kvinnorna sexuellt.

    Sexotrohet.
    Den här formen av otrohet är kopplad till att den ena parten är sexuellt frustrerad och söker sig utanför relationen. Partnern kanske inte alls vill avbryta relationen utan bara få sitt sexuella behov tillfredsställt.

    Detta kan jag också identifiera mig med, då jag alltid haft större sexlust än mina partners. Vad gör man om man faktiskt älskar sin partner men denne vill inte ha sex? Jag vet att det där lät väldigt omoraliskt och egoistiskt...men vad gör man om man inte kan lämna relationen?

    Otrohet a` la bävern.
    Här handlar det om en persons rädsla för att binda sig med en partner. Skräcken att ha alla emotionella ägg i en korg gör att man agerar som bävern, d v s bygger en huvudingång och nio reservutgångar. Strategin är att se till att alltid ha något på gång parallellt.

    Detta kan jag identifiera mig med till 100%, kunde inte ha sammanfattat mig själv bättre! Läskigt, det står helt enkelt om hur jag fungerar, jag använder alltså Bäver-strategi utan att ha vetat att det heter så. Usch, jag är inte stolt över mitt beteende, men jag rår inte på att förändra det själv. Jag har aldrig blivit påkommen med otrohet, kanske - det skulle kunna rädda mig från att upphöra med det? Å andra sidan är jag expert på att gömma det, moment 22 här...?

    Vad säger ni själva, vilken orsak enligt ovan stämmer in på era otroheter?

    Professor Jared Diamond skriver i sin bok ?Den tredje chimpansen?, om människan & evolutionen:

    ?Vi utvecklades, som andra djur, genom att försöka vinna evolutionen genom att lämna så många avkommor som möjligt. Och mycket av detta finns fortfarande med oss. Men vi har under resans gång också valt att utveckla en etik och en moral som ofta kan stå direkt i konflikt med våra drifter. Och det är just att vi har detta val, som mest radikalt skiljer oss från djuren.?

    Det jag strukit under i ovan citat är det jag känner är en intressant teori och som mycket väl kan ligga bakom otroheten. Inom djurvärden finns också otrohet, och du anses den av forskare t.om vara väsentlig för vissa arters överlevnad så de inte ska bli utrotade.

    Som jag inledde med, detta med otrohet är intressant, men tyvärr även roten till fruktansvärda känslomässiga katastrofer...


    Har du blivit påkommen någon gång?
  • Fool
    jiwisto skrev 2015-05-05 01:40:16 följande:

    Nej det har jag inte.



    Kan inte det vara en av anledningarna till varför du gör det? För att du inte behövt ta konsekvensera av dina handlingar?
  • Anonym (Xullop)
    Fool skrev 2015-05-05 12:18:03 följande:

    Kan inte det vara en av anledningarna till varför du gör det? För att du inte behövt ta konsekvensera av dina handlingar?
    Nej det tror jag faktiskt inte. Se mitt svar tidigare i tråden:

    "Otrohet för att ställa allt på sin spets.
    Här är otrohet ett sätt att lämna förhållandet. I stället för att konfrontera partnern om problemen, väljer man att gå andra vägar. Den som är otrogen kan till och med hoppas på att bli upptäckt."

    Detta kan jag identifiera mig med, jag har verkligen hoppats på att bli upptäckt vissa gånger för att få konsekvenser...
  • Anonym (Älsklingen)
    Anonym (Xullop) skrev 2015-04-28 14:29:10 följande:

    Detta med otrohet är ett intressant ämne helt klart. Otrohet finns dessutom i många skepnader och det gäller kanske att försöka förstå sin egen eller sin partners otrohet när det sker i en relation. Själv har jag, tyvärr ska erkännas, varit otrogen under hela mitt liv med alla mina partners, olika mycket beroende på hur relationen fungerat. Under min sista relation som vara i 4 år var jag otrogen med ca 45 olika kvinnor ex antal gånger. Detta är jag INTE stolt över! Jag har funderat och funderar fortfarande över varför jag gör så då jag både förstår att det är onormalt & destruktivt...men förstår inte varför jag ändå väljer att vara otrogen - för det är alltid ett aktivt val man gör själv anser jag. Det går inte att skylla ifrån sig på p.g.a. alkohol, att man blev övertalad eller nåt annat, man är själv ensam helt ansvarig.

    Jag hittade följande tänkvärda scenarion på otrohet och försöker mappa upp mitt eget beteende i någon av dem (mina citat är med kursiv stil):


    Varför är man otrogen?

    Det finns många olika orsaker till varför otrohet uppkommer. Exempel på vanliga anledningar:

    Missnöjesotrohet
    Uppstår när en partner en längre tid upplever missnöje med relationen. Otroheten blir ett medvetet sätt att dra uppmärksamhet till problemet och för att börja göra en förändring.

    Detta kan jag inte identifiera mig i alls.

    Otrohet för att ställa allt på sin spets.
    Här är otrohet ett sätt att lämna förhållandet. I stället för att konfrontera partnern om problemen, väljer man att gå andra vägar. Den som är otrogen kan till och med hoppas på att bli upptäckt.

    Detta kan jag identifiera mig med, jag har verkligen hoppats på att bli upptäckt vissa gånger.

    Spänningsotrohet.
    Denna otrohet kommer av en annan anledning. Här handlar det inte om att komma ur en relation, utan mer om att få adrenalinet att rusa. Spänningen att pröva något nytt kan för vissa människor vara oemotståndlig. En del personer kan också njuta av själva jakten.

    Detta håller jag med om till vissa delar, det är en enorm spänning att flörta runt och få uppmärksamhet och sedan få erövra kvinnorna sexuellt.

    Sexotrohet.
    Den här formen av otrohet är kopplad till att den ena parten är sexuellt frustrerad och söker sig utanför relationen. Partnern kanske inte alls vill avbryta relationen utan bara få sitt sexuella behov tillfredsställt.

    Detta kan jag också identifiera mig med, då jag alltid haft större sexlust än mina partners. Vad gör man om man faktiskt älskar sin partner men denne vill inte ha sex? Jag vet att det där lät väldigt omoraliskt och egoistiskt...men vad gör man om man inte kan lämna relationen?

    Otrohet a` la bävern.
    Här handlar det om en persons rädsla för att binda sig med en partner. Skräcken att ha alla emotionella ägg i en korg gör att man agerar som bävern, d v s bygger en huvudingång och nio reservutgångar. Strategin är att se till att alltid ha något på gång parallellt.

    Detta kan jag identifiera mig med till 100%, kunde inte ha sammanfattat mig själv bättre! Läskigt, det står helt enkelt om hur jag fungerar, jag använder alltså Bäver-strategi utan att ha vetat att det heter så. Usch, jag är inte stolt över mitt beteende, men jag rår inte på att förändra det själv. Jag har aldrig blivit påkommen med otrohet, kanske - det skulle kunna rädda mig från att upphöra med det? Å andra sidan är jag expert på att gömma det, moment 22 här...?

    Vad säger ni själva, vilken orsak enligt ovan stämmer in på era otroheter?

    Professor Jared Diamond skriver i sin bok ?Den tredje chimpansen?, om människan & evolutionen:

    ?Vi utvecklades, som andra djur, genom att försöka vinna evolutionen genom att lämna så många avkommor som möjligt. Och mycket av detta finns fortfarande med oss. Men vi har under resans gång också valt att utveckla en etik och en moral som ofta kan stå direkt i konflikt med våra drifter. Och det är just att vi har detta val, som mest radikalt skiljer oss från djuren.?

    Det jag strukit under i ovan citat är det jag känner är en intressant teori och som mycket väl kan ligga bakom otroheten. Inom djurvärden finns också otrohet, och du anses den av forskare t.om vara väsentlig för vissa arters överlevnad så de inte ska bli utrotade.

    Som jag inledde med, detta med otrohet är intressant, men tyvärr även roten till fruktansvärda känslomässiga katastrofer...


    Intressant sammanfattning. Jag har sett alla dessa sidor hos vänner och män jag träffat virtuellt vis dejtingsiter.

    Jag har drag av "spänningssökande" men har aldrig varit otrogen. Flirten och jakten är dock oerhört viktig och jag saknar den då jag är i en relation (men håller mig på mattan eller ägnar mig åt det i oskyldig form utan konsekvenser). Jakten är dessutom en oerhörd egoboost dessutom. Men för den kicken behöver jag inte vara otrogen.
  • Anonym (otrogen?)

    Jag har inget dåligt samvete mot min sambo vad gäller otroheten. Jag träffar en annan man sedan drygt 1,5 år tillbaka. Däremot mår jag oerhört dåligt av att jag ljuger både för min sambo och vårt barn. Min sambo och jag har ett mycket dåligt förhållande och vi har inte haft något samliv på 13 år (11,5 år när jag träffade den andra mannen). Jag ser min "otrohet" delvis som en språngbräda bort från mitt förhållande ..... som jag enbart stannar i för att jag, trots att jag borde veta bättre, tror att det är bättre för barnet, och sedan finns det annat som gör en separation lite komplicerat.

  • wass1971

    Hej

    Är i en relation sedan 20 år, gift kids o hela kittet.

    Under dessa år har jag haft sex med ca 10 andra kvinnor. Vissa engångsföretelse, vissa flera gånger. Jag mår bra och detta är min lilla hemlis. Merparten av de som jag hade sex med var också otrogna.

    Vi lever trots allt bara en gång. Ta det chanser som ges. Kvinnor är precis som oss män, om inte värre. Jämför oss med djurriket, det handlar om biologi. Tvåsamhet är något som religion påtvingat för att skapa ordning i stammarna en gång i tiden!

    Make love, not War...

  • Anonym (Xullop)
    wass1971 skrev 2015-05-07 21:38:25 följande:

    Make love, not War...


    Härligt sagt, nån borde säga det till Putin också Skrattande
Svar på tråden Har man som otrogen dåligt samvete?