Inlägg från: Autumnleaf76 |Visa alla inlägg
  • Autumnleaf76

    Kväljningar hos 3,5 åring - normalt?

    Min dotter har alltid haft en känslig hals. Vid halsfluss kräks hon, vid för mycket mat i munnen får hon kväljningar. Hon verkar ha en känslig kräkreflex. Men nu börjar jag bli fundersam.

    De senaste 1-2 veckorna får hon kväljningar av ingenting. En svart prick i smöret, en kladdig lillasyster, vara av att ha mat i munnen. Hon kämpar. Hon tar små tuggor. Hon dricker vätska emellan. Men efter x-antal kväljningar kommer det hon fått i sig upp och sedan vill hon inte ha mer.

    Frukt (äpplen, vindruvor, apelsin och liknande) funkar bra, banan går inte alls. Hårdmacka går bättre än mjukmacka. Men nu har även sånt som brukar funka börjat bli ett problem.

    Är detta normalt?

  • Svar på tråden Kväljningar hos 3,5 åring - normalt?
  • Autumnleaf76

    Så känner jag också. Att det är som psykiskt. Men vad gör man? Borde man kontakta BVC eller läkare? Hon mår ju uppenbarligen inte bra. Det verkar som hon vill äta, men det går inte.

    Vi gör ingen sak av det. Lugnar henne när det händer, hon blir ledsen när hon kräks. Vi låter henne välja om hon vill fortsätta äta eller inte. Tjatar inte, säger inget. Men det känns onormalt och jag känner mig orolig :(

  • Autumnleaf76

    Problemet kvarstår.

    Uppdatering om läget:

    Läkare konstantera att hennes halsmandlar var förstorade så i april opererades hon och en del av mandlarna togs bort samt körteln bak vid näsan. Hoppades såklart att problemet var löst men tvärtom. Det kvarstår. Hon har varit på koll och enligt läkaren ser halsen bra ut.

Svar på tråden Kväljningar hos 3,5 åring - normalt?