• Anonym (Man)

    Leder jämställdhet till ensamhet?

    Min pappa, 65 år gammal, hävdar det. Han menar att med traditionella könsroller där kvinnor behöver män för försörjning så skulle kvinnor söka sig till män och ingen man skulle bli utan partner. Teoretiskt sett skulle några kvinnor bli ensamma dock eftersom männen är färre till antalet.

    Vad tror ni, har han rätt eller fel?

  • Svar på tråden Leder jämställdhet till ensamhet?
  • Anonym (va?)
    Anonym (Man) skrev 2015-04-29 00:43:32 följande:
    Nej, var skulle jag ha påstått det? Däremot, om någon blir bortvald så är det som är, alldeles oavsett anledning till att hen är bortvald. Det bara är så, det var det jag ville komma till.
    Kereza skrev 2015-04-28 18:49:55 följande:

    Detta skulle då innebära att det enda en man behöver göra för att få en partner är att ha en bra personlighet.


    Nej, sällan krävs bara det. Alla kvinnor jag pratat med kräver att en man skall ha ett bra arbete, jättemånga vänner och intressen, träna mest hela tiden, bra kontakt med sin familj och en hel drös andra saker. Det har inte gått ifrån att kvinnor vill ha en man med lite pengar till att söka en man med "bara" en schyst personlighet. Kvinnor vill närmast ha en man med allt. Och mer därtill. Åtminstone de kvinnor jag pratat med. Om det kan man tycka vad man vill, men jag gillar inte dina förenklingar på stora "problem".Anser DU. Så det får stå för dig.
    Kereza skrev 2015-04-28 18:49:55 följande:

    Det är bekvämare, som man, att äga sin hustru än att tvingas behandla henne som en individ med egen vilja.


    Väldigt generaliserande. Vad vet du om hur män som grupp resonerar? Män är mig veterligen inte så korkade, jag är det inte heller.Han har en särbo. Och han är uppvuxen på landet och har alltid haft konservativa värderingar. Så jag vet inte var det egentligen kommer ifrån.
    Slutadra alla över kam !
    Låter ju på dig som du tror att alla har samma väderingar.


  • Anonym (visst kan det vara så)

    Jag tror absolut att ojämställdhet med traditionella könsroller skulle leda till färre separationer. Är man beroende av varandra så är det ju svårare att gå. Det är ju bara att se på alla trådar här om kvinnor som inte känner att de kan separera för att de inte har råd och det finns säkert män som inte separerar för att de tycker de är skönt med bekvämligheten att ha någon som tar hand om hushållet (och tvärtom såklart i förhållanden med omvända könsroller).

    Jag får ju erkänna att när min sambo var arbetslös och deprimerad var jag i hemlighet glad över att han var ekonomiskt beroende av mig så att han inte fattade några förhastade beslut om separation när han var nedstämd för att han insåg att hans ekonomi inte klarade av det.

    Men nu när vi båda har bra inkomster (och lever jämställt) så är det ju en väldigt bra känsla att veta att vi är med varandra för att vi vill vara med varandra, inte för att vi behöver varandra av praktiska skäl.

    Så en sammanfattning på frågan är att jag tror att ojämställdhet lever till fler förhållanden men jämställdhet till lyckligare förhållanden.

  • Anonym (Heloise)
    Anonym (Man) skrev 2015-04-28 17:21:47 följande:

    Min pappa, 65 år gammal, hävdar det. Han menar att med traditionella könsroller där kvinnor behöver män för försörjning så skulle kvinnor söka sig till män och ingen man skulle bli utan partner. Teoretiskt sett skulle några kvinnor bli ensamma dock eftersom männen är färre till antalet.

    Vad tror ni, har han rätt eller fel?


    Eh... jag är tillsammans med min man därför att jag trivs i hamns sällskap och vill dela min vardag med honom. Jag är inte tillsammans med honom för att bli försörjd...

    ...och dessutom, då kunde vi ju lika gärna ha det så att kvinnorna försörjer männen.

    Goja!
  • Anonym (Heloise)
    Anonym (Man) skrev 2015-04-28 18:13:16 följande:

    Poängen är att han påstår att det är fler ofrivilliga singlar idag än förr - och att det beror på jämställdhetssträvandena. Jag tvivlar på hans teorier.


    Det beror på att det finns för få naturliga mötesplatser.
  • Anonym (Heloise)
    Anonym (Man) skrev 2015-04-28 18:26:37 följande:
    Han menar att dessa män försörjer dem med all välvilja och visar på det sättet att de tycker om kvinnorna ifråga, och inte bara "använder" dem som markservicearbetare. Däremot tar han avstånd ifrån typ maktmissbruk som kvinnomisshandel och dylikt.

    Jag tar dock avstånd ifrån allt han säger, men han får ju naturligtvis tycka som han vill och jag försöker ju mest förstå honom (även om den uppgiften framstår som förtvivlat svårt).
    Jo, för så var det ju alltid förr... NOT
    Varför skulle det bli så nu?
  • Jw83

    Jag hade skyhöga krav i mitt val av partner.

    Jag fick leta lite extra länge men det var det värt! Inte gifter man sig och skaffar barn med någon som inte har allt? Jag vill inte leva med någon som jag inte är 110% lycklig med och självklart skaffar jag inte barn med någon som jag inte vill leva med resten av livet.

    Idag är jag gift med min drömman! Vi har barn ihop och vi har uppfyllt alla våra övriga drömmar ihop. Vi är dessutom jämställda och har båda två lika höga löner.

    Hellre ensam än att leva med en idiot!

  • Anonym (va?)
    Jw83 skrev 2015-04-29 09:02:31 följande:

    Jag hade skyhöga krav i mitt val av partner.

    Jag fick leta lite extra länge men det var det värt! Inte gifter man sig och skaffar barn med någon som inte har allt? Jag vill inte leva med någon som jag inte är 110% lycklig med och självklart skaffar jag inte barn med någon som jag inte vill leva med resten av livet.

    Idag är jag gift med min drömman! Vi har barn ihop och vi har uppfyllt alla våra övriga drömmar ihop. Vi är dessutom jämställda och har båda två lika höga löner.

    Hellre ensam än att leva med en idiot!


    Intressant,nyfiken på vad du menar med : "inte har allt"
    I mina öron låter du som en golddigger.
    Jag ser personen för den den är.
    .inte till vad han har för inkomst,för den har jag inte med att göra ,det är hans pengar.

  • Jw83
    Anonym (va?) skrev 2015-04-29 09:06:49 följande:

    Intressant,nyfiken på vad du menar med : "inte har allt"

    I mina öron låter du som en golddigger.

    Jag ser personen för den den är.

    .inte till vad han har för inkomst,för den har jag inte med att göra ,det är hans pengar.


    " har allt" syftar inte till inkomst.

    Jag har själv en bra lön och sparande så jag klarar mig bra ekonomiskt även om jag vore singel. Däremot så vill jag inte leva med en man med dålig arbetsmoral eller ekonomiska bekymmer. Men det beror ju inte på pengarna i sig utan pga att jag inte vill ha en man med dom personlighetsdragen som ofta medföljer.

    Min make har allt och då menar jag : god arbetsmoral, omtänksam, snäll, händig, drivande, delar mina intressen, ansvarstagande, renlig, skitsnygg, bra i säng, välklädd, trogen, älskar mig och delar mina värderingar.

    Eftersom att vi BÅDA två har god ekonomi så har vi råd att leva det liv vi alltid drömt om. Det hade jag troligtvis inte kunnat om jag hade fått försörja en man med kronofogdeskulder och ett oansvarigt ekonomiskt tänkande.

    Men det viktigaste är nog att han är en fantastisk, engagerad och jämställd pappa! :)
  • Anonym (fler män)

    Det finns ett överskott på män, inte ett överskott på kvinnor idag.

  • SchaefferBoy
    Anonym (fler män) skrev 2015-04-29 09:27:17 följande:
    Det finns ett överskott på män, inte ett överskott på kvinnor idag.
    Absolut, det är för att Sveriges regering importerat män (80 % män) under 20 års tid.
Svar på tråden Leder jämställdhet till ensamhet?