• Anonym (jag fattig?)

    när räknas man som fattig?

    när tycker du någon räknas som fattig? antar att ''alla'' stadsbor anser mig som fattig. själv tycker jag att jag har det bra ställt, men det är nog för jag aldrig haft det bättre. 

    är ensam med 2 småbarn och lever just nu bara på bidrag från försäkringskassan. bostadsbidrag, underhåll, föräldrapenning och barnbidrag.
    jag få ut 14 000 varje månad. jag har utgifter på 10 000 och kan spara 4000 varje månad. hyran och elen ligger på 6500:- jag har turen som kan ärva i stort sett allt till barnen från mina syskonbarn, de gör nog rätt mycket!!!

    jag ser fram emot att börja jobba, kommer vara rena lyxen när lönen trillar in.. o många tusenlappar på sparkontot

    någon här som tycker ni har det bra trots låg inkomst?

  • Svar på tråden när räknas man som fattig?
  • Anonym (Fattig?)
    Anonym (:(...) skrev 2015-05-03 09:32:17 följande:
    Jag anser det eftersom att man lätt hamnar i en farlig fattigdom om man inte har sparande pengar. Om man exempelvis blir arbetslös så kan det ta a-lassande 3 månader att komma igång. Samma sak om man blir sjukskriven. När jag blev sjukskriven under graviditeten tog det 2,5 månader innan ersättningen kom.

    Han man inget sparande och är ensamstående så kommer man snabbt efter med räkningar och blir utan mat...
    Det är tufft, jag vet! Jag har varit heltidssjukskriven i 4,5 år. Jag har inte råd med socialt umgänge så mycket som jag skulle önska tex. Det är inte lätt ekonomisk men fattig är jag knappast. Jag behöver inte svälta, jag betalar mina räkningar och jag behöver inte avstå från vård och mediciner. När jag utförsäkrades fick jag hjälp från försörjningsstöd de tre månader innan jag blev införsäkrad igen. Inte ens då var jag fattig.
  • Fjäril kär

    fattig är för mig när man lever på existensminimum och faktiskt inte har råd att uppfylla dom basala behoven av tex mat på bordet för hela månaden. 

    Jag är uppvuxen fattigt och jag blir både rabiat förbannad och mycket illa berörd när jag inser hur många människor som svävar i det blå när det gäller definitionen av fattigdom. 

    För mig var det lyx att kunna äta något annat än skolmaten. 

    Akut fattigdom däremot är något annat och ska aldrig förväxlas med den konstanta fattigdomen.  Jag levde i konstant fattigdom året om. 

    Att förlora jobbet och  få vänta i 3 månader på a-kassa tex och kanske få släpa efter med räkningar, låna pengar av släkt o vänner och skjuta upp visssa saker osv är en akut fattigdom. Den slutar så fort nya pengar trillar in och man kan börja styra upp det hela igen under några månader. 

    Konstant fattigdom är att aldrig ha råd med någonting och varje dag är en kamp för att få slantarna att räcka till det mest basala. Och insikten när pengarna man nyss fått på kontot inte räcker hur man än snålar är förödande..  

  • Anonym (Ingen)
    Fjäril kär skrev 2015-05-03 10:09:02 följande:

    fattig är för mig när man lever på existensminimum och faktiskt inte har råd att uppfylla dom basala behoven av tex mat på bordet för hela månaden. 

    Jag är uppvuxen fattigt och jag blir både rabiat förbannad och mycket illa berörd när jag inser hur många människor som svävar i det blå när det gäller definitionen av fattigdom. 

    För mig var det lyx att kunna äta något annat än skolmaten. 

    Akut fattigdom däremot är något annat och ska aldrig förväxlas med den konstanta fattigdomen.  Jag levde i konstant fattigdom året om. 

    Att förlora jobbet och  få vänta i 3 månader på a-kassa tex och kanske få släpa efter med räkningar, låna pengar av släkt o vänner och skjuta upp visssa saker osv är en akut fattigdom. Den slutar så fort nya pengar trillar in och man kan börja styra upp det hela igen under några månader. 

    Konstant fattigdom är att aldrig ha råd med någonting och varje dag är en kamp för att få slantarna att räcka till det mest basala. Och insikten när pengarna man nyss fått på kontot inte räcker hur man än snålar är förödande..  


    Fast nu överdriver du! Normen i Sverige räcker gott och väl till mat, kläder (om en ej märkeskläder), hushållsartiklar, morgontidning, sjukvård etc. Om man inte slarvar bort sina slantar så klart, men det gäller ju alla och inte vara de på soc.
  • Anonym (Fattig?)
    Anonym (Ingen) skrev 2015-05-03 10:45:33 följande:
    Fast nu överdriver du! Normen i Sverige räcker gott och väl till mat, kläder (om en ej märkeskläder), hushållsartiklar, morgontidning, sjukvård etc. Om man inte slarvar bort sina slantar så klart, men det gäller ju alla och inte vara de på soc.
    Vet du verkligen tillräckligt mycket om Fjäril kär för att uttryck dig på det viset? Har du till exempel nån aning om hur gammal hen är eller vilket land hen är uppvuxen i? Hur mycket vet du om hens bakgrund utöver det hen skrivit här? Vad vet jag, ni kanske känner varandra.
  • Anonym (ej fattig)

    Den svenska fattigdom ligger på 11.000 i totalinkomst per månad läste jag häromdagen. Det framkom dock inte om det gällde barnfamilj. Men om du får det att gå ihop (utan att spara då) och pengarna räcker till slutet av månaden, då är du inte fattig.

  • Anonym (Fattig?)
    Anonym (ej fattig) skrev 2015-05-03 11:05:05 följande:

    Den svenska fattigdom ligger på 11.000 i totalinkomst per månad läste jag häromdagen. Det framkom dock inte om det gällde barnfamilj. Men om du får det att gå ihop (utan att spara då) och pengarna räcker till slutet av månaden, då är du inte fattig.


    Kommer du ihåg var du läste det? Enligt det måttet är jag definitivt fattig och har varit större delen av mitt liv men där talar vi om relativ fattigdom med svensk standard mätt.

    Globalt sett räknas under 2 dollar per dag/person som fattigdom och under 1 dollar per dag/person som extrem fattigdom.

    Vi behöver vidga perspektiven lite när vi talar om fattigdom. Jag har en levnadsstandard än en oerhört stor mängd människor aldrig kommer i närheten av. Att kalla mig själv för fattig då är ett hån.
  • Anonym (sss)
    Anonym (ej fattig) skrev 2015-05-03 11:05:05 följande:

    Den svenska fattigdom ligger på 11.000 i totalinkomst per månad läste jag häromdagen. Det framkom dock inte om det gällde barnfamilj. Men om du får det att gå ihop (utan att spara då) och pengarna räcker till slutet av månaden, då är du inte fattig.


    Har själv levt så och hade max 3000:- kvar efter räkningar som skulle gå till mat och  annat när det behövdes. Men det gick!!  2 vv barn.
    Hade man då haft bil eller behov av busskort så hade det var värre. Men här så klarar man sig gott utan det!

    Tror att det är just att man har för mycket onödiga utgifter som gör att man inte går runt!


  • Anonym (*..*)
    Anonym (:(...) skrev 2015-05-03 09:20:06 följande:
    Fattig i mina ögon är man om man inte kan spara alternativt lever på bidrag.
    Jag jobbar inte längre och får ut 5.000 i månaden. Är inte ens i närheten av att vara fattig pga detta. Har hus, bil och mat varje dag.
  • Fjäril kär
    Anonym (Ingen) skrev 2015-05-03 10:45:33 följande:
    Fast nu överdriver du! Normen i Sverige räcker gott och väl till mat, kläder (om en ej märkeskläder), hushållsartiklar, morgontidning, sjukvård etc. Om man inte slarvar bort sina slantar så klart, men det gäller ju alla och inte vara de på soc.
    existensminimum är ett vitt begrepp och det är klart att den som aldrig varit där inte har en aning om vad det innebär. 

    Såklart det finns dom som klarar av att leva hyggligt på existensminimum.  Men det är långt ifrån sjlävklart för alla. 

    Allt hänger på vart i landet man bor nämligen.. Vissa saker kostar mer i vissa delar av landet.  Där jag växte upp var bostadskostnaden det som åt upp alla pengar. Det fanns inte pengar kvar till att låta maten räcka hela månaden när bostadskostnaden var betald.  Och flytta går ju inte för den som tänker till lite...  Vi hade valet att bli bostadslösa och flytta från soffa till soffa hos vänner o bekanta så länge gästfriheten räckte eller att bo kvar och lära oss leva med att inte få äta mat varje dag.

    Hur hade du valt?  
  • Anonym (lupin)
    Anonym (*..*) skrev 2015-05-03 12:39:04 följande:

    Jag jobbar inte längre och får ut 5.000 i månaden. Är inte ens i närheten av att vara fattig pga detta. Har hus, bil och mat varje dag.


    Hur får du ihop det?
Svar på tråden när räknas man som fattig?