• Anonym (y)

    är detta oartigt?

    Är det oartigt att fråga en person vars anhörig gått bort om han/hon fick ärva pengar?

  • Svar på tråden är detta oartigt?
  • Anonym (y)
    Drottningen70 skrev 2015-05-03 21:38:27 följande:

    Vad tror du själv TS?


    Ja jag tyckte förstås det kändes oartigt när min sambo frågade mig.
  • Anonym (y)
    Gladhannapanna skrev 2015-05-03 22:17:00 följande:

    Fast om det var din sambo är det väl ändå en berättigad fråga, ett eventuellt arv kan ju möjliggöra saker man inte skulle kunna göra annars.

    Däremot är det oartigt att fråga andra.


    Fast det är ju inte självklart att sambon får ta del av eventuella pengar.
  • Anonym (y)
    Anonym (Tuc) skrev 2015-05-03 23:16:44 följande:

    Om det var en nära släkting och ni flyttade ihop för tre veckor sen, ja då är det oartigt.

    Om ni är gifta sen femton år och båda har tagit del av den avlidnes planer för att lämna ett arv medan hen levde så är det väl knappast oartigt, min svärmor vill att jag ska säga vilka möbler och saker vi vill ha redan.


    Vi har bott ihop i fyra år och sambon kände inte personen som gick bort.
  • Anonym (y)

    Nu blev det iallafall så att jag inte svarade på frågan från sambon utan sa att jag tycker det är konstigt att man inte frågar om begravning eller annat utan bara frågar om pengar.

  • Anonym (y)
    Madraykin skrev 2015-05-04 23:15:45 följande:

    I mitt tycker beror det lite på hur er ekonomiska situation ser ut tycker jag. Om ni bägge bidrar lika mycket ekonomiskt till hushållet, ja då är det oartigt att fråga om sådant innan en frågar om annat. En kan gott vänta några månader tills begravning och liknande lagt sig.

    Men är den gemensamma ekonomin trasslig, särskilt om kanske du inte bidrar lika mycket ekonomiskt som din sambo gör - ja då är frågan berättigad tycker jag.


    Ekonomin är sjukt ansträngd och har varit det rätt länge.
  • Anonym (y)
    Anonym (Nja) skrev 2015-05-05 16:21:20 följande:

    Men det har du väl? Ni är ju gifta. Alla pengar som kommer in i vårt hushåll, oavsett om de kommer från tjänst, försäljning eller arv är gemensamma. Därav gemensam ekonomi. Pengar från arv är inte på något sätt smutsigare än pengar från tjänst eller en gåva kan jag tycka.Ts skriver ju inte det. Hon har bott ihop med sin sambo i 4 år men han känner inte personen som gått bort (som då var ett syskon, förälder eller annan nära släkting). Han kanske inte ens trodde att ts skulle ta illa upp om de inte hade någon nära relation?

    Och hon skriver att hon inte tycker att hennes sambo ska få något av pengarna, så det är nog snarare därför hon inte vill svara på frågan.


    Sambon är en sån som slösar tills alla pengar är borta. Att vi har dålig ekonomi beror mest på det. Sambon tycker även ibland att mina pengar ska slösas bort och slösar gärna pengar på snabbmat och skit utan att betala räkningar. Dyker det upp oväntade pengar brukar dessa genast användas till ännu mer skit som inte ens var påtänkt innan pengarna dök upp. Till exempel, tre dagar kvar till lön och ingen har några pengar. Jag hittar en hundring i en jeansficka. Sambon planerar genast att köpa pizza.
  • Anonym (y)
    Anonym (sdsd) skrev 2015-05-05 16:57:56 följande:

    Nja, jag skulle väl säga att den dåliga ekonomin beror på det OCH att du accepterar att ha det så här. Betalar du hans/era räkningar?


    Varje månad måste jag tjata som fan för att få räkningarna betalda.
  • Anonym (y)
    Anonym (sdsd) skrev 2015-05-05 17:27:47 följande:

    Slösar han bort även dina pengar?


    Ja det hände förr när vi hade kontanter till mat hemma att han köpte cd eller nåt istället. Eller gick ut och käkade lunch på restaurang.
  • Anonym (y)
    Anonym (Hej) skrev 2015-05-06 02:48:06 följande:

    Antar att du tittat på "min hemligthet" och ja det är oartigt!!


    Nej det har jag inte ka du berätta
Svar på tråden är detta oartigt?