• Cornellia

    Pappan och jag är oense om barnstolen i bilen. Åsikter?

    Jag hade givetvis köpt en bakåtvänd. Hen har ju flera år kvar som hen kan åka bakåt om man köper rätt stol, och mina barns liv är värda betydligt mer än den där tusenlappen man eventuellt sparar. 

  • Cornellia
    Påven Johanna skrev 2015-05-04 15:26:10 följande:
    Flera år?

    Hur länge sitter ungarna bakvända nu för tiden? 

    De flesta vänds kanske vid 3-4 år eftersom rekommendationerna är helt åt helvete. Det är stor risk att ett barn vid den åldern bryter nacken vid en frontalkrock. 

    Jag räknar med att sonen kan sitta bakåtvänd tills han börjar skolan iaf.

  • Cornellia
    Anonym (Blomma) skrev 2015-05-04 15:39:29 följande:

    Lite OT. Men ni som har barn bakåtvända när de börjar bli längre, vad har ni för bilar?

    Sonen är 4½ år, är 101 cm lång och väger ca 16 kg. Han kan inte sitta bakåtvänd i vår bil pga att han inte får plats med benen. Stolen är det inget problem med men han har inget benutrymme. Han sitter med dem i e konstig vinkel och inom 30 min har benen somnat. Likadant om han sitter med dem i kors. Vi har ingen liten bil utan en Skoda oktavia helcombi.

    Hur har ni löst det?


    Vi har skaffat en bra stol som går att montera längre från ryggstödet, och ingen sitter i framsätet. Sonen är 3,5 år nu, ca 1 meter lång och sitter hur bra som helst. (renault megane)

    Sen är jag nog lite hård, men hellre att min sons ben somnar än att han sitter farligt i bilen. De flesta barn brukar inte ha några problem med att sitta i skräddare, men då bör man ha en stol som fungerar bra för det. 


     

  • Cornellia
    Påven Johanna skrev 2015-05-04 15:47:34 följande:
    Jag förstår. 

    Vi följde rekommendationerna. Jag delar inte din åsikt att de är helt åt helvete. 
    Okej?
    Du tycker det är bra rekommendationer trots att man vet att barnens nackar inte klarar en krock? 
  • Cornellia
    Anonym (G) skrev 2015-05-04 15:48:49 följande:

    [quote=75250993][quote-nick]Cornellia skrev 2015-05-04 15:43:46 följande:[/quote-nick]

    De flesta vänds kanske vid 3-4 år eftersom rekommendationerna är helt åt helvete. Det är stor risk att ett barn vid den åldern bryter nacken vid en frontalkrock. 

    Jag räknar med att sonen kan sitta bakåtvänd tills han börjar skolan iaf.

    [/

    Vad har ni för bil? Och vilken stol klarar en sjuåring bakåtvänd?


    Det beror ju lite på barnet, hur långt barnet är och hur tungt, samt om barnet har lång eller kort rygg, men tex britax twoway är en stol som fungerar bra för större barn. (har exempel där den har funkat till 130 cm långa barn) Även axkid rekid/minikid är rymlig, det finn även några fler.
  • Cornellia
    Anonym (G) skrev 2015-05-04 15:48:49 följande:

    [quote=75250993][quote-nick]Cornellia skrev 2015-05-04 15:43:46 följande:[/quote-nick]

    De flesta vänds kanske vid 3-4 år eftersom rekommendationerna är helt åt helvete. Det är stor risk att ett barn vid den åldern bryter nacken vid en frontalkrock. 

    Jag räknar med att sonen kan sitta bakåtvänd tills han börjar skolan iaf.

    [/

    Vad har ni för bil? Och vilken stol klarar en sjuåring bakåtvänd?


    Just nu har vi en renault megane, men snart kommer vi behöva skaffa en ny lite större bil så att sonen ska kunna fortsätta åka säkert. Vi kommer då skaffa en skoda superb eftersom den har väldigt stort baksäte. 
  • Cornellia
    Brumma skrev 2015-05-04 15:57:32 följande:
    Länka gärna till undersökning som visar att de är så fel.

    Det är - ur nacksynpunkt- säkerligen säkrare för oss vuxna också att sitta bakåtvända. Det är dock få vuxna som gör det..

    Fruktansvärt dåligt att göra påhopp på folk som följer rekommendationerna. Jag är fullkomligt övertygad om att Påven har sina barns bästa för ögonen.

    Jag kan verkligen inte hålla med om att jag gjort några påhopp. Att sansat ifrågasätta ett uttalande är inte påhopp. 


    Och det stämmer givetvis att det vore bättre även för vuxna att åka bakåtvänt, dock har vuxna mindre huvud i förhållande till nackmuskulaturen, vilket gör att dom klarar krocken bättre. Små barn har stort och tungt huvud i förhållande till sin nacke, och det som händer är att huvudet flyger framåt med sådan kraft att nackkotorna dras isär. 


    Jag sitter inte hemma på datorn så jag har inte mina länkar med mig. 

  • Cornellia
    Anonym (Ella) skrev 2015-05-04 20:37:01 följande:
    Du ska alltså klämma ner en 7-åring i en bakåtvänd bilstol? Ja, jösses...

    Jag tänker låta sonen åka bakåtvänt så länge han är tillräckligt liten för det. Jag räknar med att han växer ur den största stolen vid 6-7 års ålder, och då kommer jag vända honom. 
    Tror inte det kommer vara särskilt trångt, då vi både har en väldigt rymlig stol och kommer se till att skaffa en rymlig bil. 

  • Cornellia
    Maramina skrev 2015-05-05 07:33:24 följande:
    Vad har ni för bil och vad har ni för stol? Kan du vara snäll och lägga in en bild på hur han sitter? Behöver inte ha med huvudet om du inte vill att ditt barn ska kännas igen. Jag är oerhört nyfiken på hur så långa barn får plats att sitta bekvämt baklänges i bilen.


    Barnet på bilden är 130 cm långt och sitter i en twoway.

    Bilden kommer frän bilbarnztolar.se/bilbarnstolar/

  • Cornellia
    Anghammarad skrev 2015-05-05 14:49:45 följande:

    Under de 30 år jag har haft körkort har jag krockat sex gånger. En gång har varit mitt fel och det var när jag hade haft körkort i typ tre veckor och i rätt låg fart körde rakt in i baken på en bil som stannat framför mig. Fem gånger har jag själv blivit påkörd  bakifrån med varierande kraft alltifrån lätt bump till långtradare i full fart som totalkvaddade min och en annan bil. Ingen av gångerna har jag haft barn i bilen men frågan man kan ställa sig är vilket som varit säkrast för mig under dessa år, en framåtvänd eller en bakåtvänd stol. Jag vet med säkerhet att hade jag haft ett barn i en bakåtvänd stol när långtradaren brakade in i mig  så hade barnet allra minst brutit nacken.


    I vissa fall är det givetvis så att man blir på körd bakifrån i hög hastighet medan man själv har mycket låg hastighet, och det isf är bättre med en framåtvänd stol. 

    Men statistiken talar för sig själv, barn skadas oftare när dom åker framåtvänd än bakåtvänd.

  • Cornellia
    Anonym (Vera) skrev 2015-05-07 13:34:23 följande:

    Rekommendationerna är bakvänd till fyra år så det är väl alldeles utmärkt att vända fram nu.


    Rekommendationerna är bakåtvänt MINST fyra år, men helst så länge det är tekniskt möjligt. 
Svar på tråden Pappan och jag är oense om barnstolen i bilen. Åsikter?