• Anonym (kissisängen)

    Söker föräldrar till sängvätare i skolåldern för tips

    Jag blir snart galen! Min son är snart 7 år och han kissar i sängen 2 gånger VARJE natt. Trots medicinering med minirin!!! Vi får sängskydd från sjukhuset, men när han har kissat första gången skaver han bort detta och kissar ner underlakanet och skyddet under.  Efersom det är en pojke blir det kiss lite varstans, lite på väggen, på gosedjuren, lte på kudden... Jag tvättar täcke och lakan VARJE dag, blir snart tokig!! På jobbet och lukten. Vi står i kö till kisslarm nu men jag är tveksam till det med, troligen sliter han väl bort det eller stänger av det och kissar vidare i godan ro... Finns det någon med liknande problem som har tips eller bara vill diskutera? OBS att detta är ett medicinskt problem. Tips som att undvika dryck på kvällen undanbedes, han dricker inte en droppe efter kl. 18... Att väcka och kissa har inte heller fungerat tyvärrFörvånad

  • Svar på tråden Söker föräldrar till sängvätare i skolåldern för tips
  • Anonym (Min son också)

     Min son är 7år och 5 månader och kissar fortfarande ibland på nätterna. Tyvärr fick vi slänga vår säng och köpa ny pga han kissar ner även vår när han kommer in till oss på nätterna. Har bara kissydd som jag fått av bvc. Men tyvärr sparkar han undan dem och hela madrassen förstörs. Dem har aldrig nämnt nått om mediciner som vissa har fått? 

  • Anonym (kissisängen)

    Till anonym (min son också) Ofta beror sängvätning på något hormonellt. Det finns en medicin som kallas/innehåller minirin. Den kan hjälpa. Min son blir inte hjälpt av den tyvärr. Den koncentrar urinet så det blir mindre mängd vätska. Medicinen är mycket dyr. För första månaden betalade vi nog 700 kr, sedan sjunker kostnaden allteftersom och efter 2.500 kr(?) på ett år är den gratis. Blöjor kostar ju iofs också men det är ändå synd att en medicin ska kosta så mycket för barn... Ring till Barnmottagningen på ert sjukhus så kan ni säkert få det utskrivet. För oss var detta första natten med larm. gäääspp.....

  • Liknande erfarenhet

    Vill tipsa om vad som hjälpt oss. Via fysioterapeut har vår åttaåring fått nervstimulering med elektroder på ryggen. Vi har lånat hem den lilla apparaten som är kopplad till de två elektroderna och vår kille har dem på ryggen ca 30 minuter varje kväll innan läggdags. Elektroderna ger nervstimulering till musklerna kring urinblåsan och har gett gott resultat.

  • Anonym (Moasmamma)
    Anonym (emma) skrev 2015-05-12 10:54:30 följande:

    Hej!

    Först måste jag bara fråga vad du menar med "eftersom det är en pojke blir det kiss lite varstans, lite på väggen, på gosedjuren, lite på kudden" ??

    Sover din son naken? Vaknar han när han kissar och drar ner byxorna? Eller gör han det i sömnen?

    Jag har en 6åring, 7år om en månad (en pojke) som också kissar i sängen. Det händer inte varje natt utan det går i perioder. Ibland klarar han sig i en till två veckor utan att han kissar i sängen och sen kissar han på sig (ofta flera nätter i rad) trots att man begränsar dryck på kvällen, ser till att han kissar innan han lägger sig, tar upp och kissar innan man lägger sig själv... Då kan han kissa på sig upp till två gånger per natt.

    Blöja skulle jag aldrig få för mig att sätta på honom. Jag gjorde det för ett år sen när han sov i våran säng, jag frågade då om det var okej och han sa ja. 

    På morgonen när han vaknade blev han helt förkrossad över att han hade blöja och jag gissar att han inte var helt medveten om vad han svarade ja på. 

    Vi har inte testat medicin än och jag tror inte att vi kommer att göra det.

    Däremot ska vi beställa de här:

    www.pjama.se/

    kostar en slant men om de funkar är det värt det. 

    Vi har plastad frotté i sängen också, har köpt på meter och har två uppsättningar så det bara är att byta om det blir kiss i sängen. 

    Jag förstår att det är frustrerande, det tycker jag också att det är, men jag tycker verkligen inte att ni ska sätta på en nästan 7åring blöja. 


    Det är verkligen inget fel med blöjor. Det är en bra lösning på ett besvärligt problem, tills man får stopp på kissandet.
  • Anonym (Moasmamma)
    Anonym (kissisängen) skrev 2015-05-06 11:35:01 följande:

    Leva med denna lukt, och all tvätt....  jag funderar på att börja med blöja igen under en period, men sjukhuset är emot det. Ang minirinen så tar han varje kväll 2 tabletter, osäker på styrkan men kanske 120 mg?) En gång testade jag att ge honom 3 st men det fungerade inte heller. Han är utredd för bla diabetes med urin- och även blodprov för något år sedan. Frisk för övrigt.


    Klart du kan sätta på honom blöja. Jag har en dotter på 12 som fortfarande har blöja ibland.
  • Snubbelfot

    hej!

    Jag har en 11-åring som äter 240ug minirin (maxdos) varje natt. Det funkar bra. Han kan dock inte ta minirinet när han lägger sig för då "räcker" det inte hela natten. Så vi tar upp honom och han får kissa när vi lägger oss runt 23-tiden och då får han tabletten, då klarar han sig  i princip alltid hela natten. (dessutom slipper han ha vätskekarens på det sättet)
    Innan när vi gav den när han la sig vid 20.30 så kissade han ofta i sängen runt 4-tiden på morgonen.

    Viktigt att komma ihåg om minirinet inte funkar är att tabletten måste smälta UNDER tungan, man får absolut inte bara svälja den, för då funkar det inte.
    (Inte alla barnmott som är så bra på att informera om det)

    9-åringen har det aldrig varit något problem med ang kisseriet, men så kommer nu 5-åringen som kissar oceaner varje natt.. Han har fortfarande blöja, är för liten för minirin. Det går 2-3 FULLA blöjor per natt. så även om jag vet att det är bra att ta bort blöjan så känner jag mig inte så taggad med tanken på mängden urin han producerar per natt.

  • suziz
    Anonym (Moasmamma) skrev 2015-06-01 08:31:09 följande:
    Det är verkligen inget fel med blöjor. Det är en bra lösning på ett besvärligt problem, tills man får stopp på kissandet.
    Det är ju helt fel med blöja på ett barn som tycker det är kränkande att ha blöja eftersom det "bara" är småbarn som har blöja. Tycker barnet det är ok så är det en temporär lösning.

    Men varför sjukvården är emot blöja är för att kissblåsan måste tränas upp, om den är van att under sömnen tömma sig utan att hjärnan signalerat så lär den sig inte att vänta på hjärnans signal att tömma sig och det blir då svårt att få det under kontroll. Så fattade jag det i alla fall.


  • Anonym (kissisängen)

    Nu har vi kört med larmet 2 nätter och jag är helt slut... Vi båda sover i vardagsrummet för att ha nära till toan. Första natten pep larmet vid 12-tiden då gick vi upp på toa och sedan var det faktiskt torrt i sängen på morgonenGlad
    Men inatt gick det sämre, larmet löstes inte ut och sängen var blöt ändå inpå madrassen, trots alla skydd. Hoppas det fungerar i natt- Men jag är så galet trött, kan ju inte slappna av och sova gott när jag ligger i en smal soffa och bara väntar på ett pipande larm vilken sekund som helst. Och så måste jag ju orka jobbet på dagarna och alla tre barnen samt hushållet på kvällarna.... hur ska det gå???

  • Anonym (Moasmamma)
    suziz skrev 2015-06-02 12:31:32 följande:

    Det är ju helt fel med blöja på ett barn som tycker det är kränkande att ha blöja eftersom det "bara" är småbarn som har blöja. Tycker barnet det är ok så är det en temporär lösning.

    Men varför sjukvården är emot blöja är för att kissblåsan måste tränas upp, om den är van att under sömnen tömma sig utan att hjärnan signalerat så lär den sig inte att vänta på hjärnans signal att tömma sig och det blir då svårt att få det under kontroll. Så fattade jag det i alla fall.


  • Anonym (Moasmamma)
    suziz skrev 2015-06-02 12:31:32 följande:

    Det är ju helt fel med blöja på ett barn som tycker det är kränkande att ha blöja eftersom det "bara" är småbarn som har blöja. Tycker barnet det är ok så är det en temporär lösning.

    Men varför sjukvården är emot blöja är för att kissblåsan måste tränas upp, om den är van att under sömnen tömma sig utan att hjärnan signalerat så lär den sig inte att vänta på hjärnans signal att tömma sig och det blir då svårt att få det under kontroll. Så fattade jag det i alla fall.


    Men kära nån, kränkande? Det är väl ännu mer kränkande att få ligga i sitt eget kiss? Klart det är bra med. Blöja.
  • Anonym (kissisängen)

    Då har vi kört 5 nätter med larm, men det verkar vara något fel på själva larmet tyvärr. Han har som vanligt kissat på sig 2 gånger varje natt, men två av dessa fem nätter har larmet inte alls löst ut, i går löste det ut flera gånger innan han somnat trots att han var helt torr, han "läcker" inte alls utan när det kommer är det allt på en gång...
    Är det någon annan som upplevt att larmet inte funkar som det ska? Hos oss funkar det så att man lånar själva väckarklockan, sedan fick jag med mig en ny sensor som tidigare användare köpt men aldrig använt, samt ett inbetalningskort på 500 för att köpa en ny sensor att återlämna ihop med larmet. Men 500 kr för detta? Det funkar ju inte - inte jag som köpt denna sensor heller så jag kan ju inte klaga hos företaget heller.  

  • Anonym (hm)
    Anonym (Moasmamma) skrev 2015-06-02 18:59:26 följande:
    Men kära nån, kränkande? Det är väl ännu mer kränkande att få ligga i sitt eget kiss? Klart det är bra med. Blöja.
    Oavsett om man har blöja eller inte ligger man som sängvätare i sitt eget kiss, tills man kliver ur sängen. Föreställ dig själv hur det skulle vara att sova med blöja.
  • Colo
    Anonym (hm) skrev 2015-06-05 11:30:57 följande:
    Oavsett om man har blöja eller inte ligger man som sängvätare i sitt eget kiss, tills man kliver ur sängen. Föreställ dig själv hur det skulle vara att sova med blöja.
    Det är en enorm skillnad att ligga i en kall nerkissad säng än att sova i en nerkissad blöja Pröva själv så får du känna skillnaden
  • Anonym (kissisängen)

    Ja man kan tycka olika om blöja, jag vill helst inte använda det på min nästan-7-åring eftersom det verkar som om han inte blir torr bara sådär, utan måste lära sig att vakna till och gå upp på toa, det kan han inte nu. Hans syster hade blöja på dagen och natten tills dess att hon själv började gå på toa på dagen och nattblöjan alltid var torr. Det hände när hon var 2,5 år, så det är ju lite skillnad. Förutom larmet har vi nu börjat med Laktulos igen. Kämpar väl på i 6 veckor och hoppas hoppas hoppas...

  • Anonym (Moasmamma)
    Anonym (hm) skrev 2015-06-05 11:30:57 följande:

    Oavsett om man har blöja eller inte ligger man som sängvätare i sitt eget kiss, tills man kliver ur sängen. Föreställ dig själv hur det skulle vara att sova med blöja.


    Jag skulle tusen gånger hellre sova med blöja än kissa ner hela sängen, det behöver jag inte pröva för att veta.
  • Anonym (*)
    Anonym (hm) skrev 2015-06-05 11:30:57 följande:
    Oavsett om man har blöja eller inte ligger man som sängvätare i sitt eget kiss, tills man kliver ur sängen. Föreställ dig själv hur det skulle vara att sova med blöja.
    Min son kissar ibland så att det läcker ur blöjan. Det är en ledsen kille som vaknar på morgonen och upptäcker att pyjamas och säng är nedkissad. Jag kan tänka mig hur det är. Jag har sovit i blöja efter förlossning. Aldrig att jag själv skulle välja utan om jag visste att det var konsekvent.
  • Anonym (Moasmamma)
    Anonym (*) skrev 2015-06-05 15:43:02 följande:

    Min son kissar ibland så att det läcker ur blöjan. Det är en ledsen kille som vaknar på morgonen och upptäcker att pyjamas och säng är nedkissad. Jag kan tänka mig hur det är. Jag har sovit i blöja efter förlossning. Aldrig att jag själv skulle välja utan om jag visste att det var konsekvent.


    Jag kan bara hålla med. Efter förlossningen är man ju hur inkontinent som helst, inget man kan rå för, men det är klart man har blöja. Jag hade inte ens kunnat sitta utan den vadderingen i underredet.
  • Anonym (kissisängen)

    Jaha ja, larmet fungerar tydligen bara sporadiskt eftersom vi har router och dator i vardagsrummet där sonen och jag nu sover. Jag har bytt sensorn men det hjälpte inte heller. Om ett par dagar ska vi tillbaka till sjukhuset och titta på ett annat larm som tydligen inte är trådlöst.... segt detta

  • Anonym (kissisängen)

    Sådärja nu är larmet tillbakalämnat, utan resultat. Nästa steg är mätning av urinflödet och ultraljud på blåsan...

Svar på tråden Söker föräldrar till sängvätare i skolåldern för tips