• virrisen

    ADHD/Arg och våldsam

    Hej!
    Det är cirkus med mitt bonusbarn, nyss fyllda 8 år. Detta är att göra en lång historia kort:

    Detta barn är väldigt intelligent men får också raseriutbrott och beter sig oförskämt, oempatiskt, otrevligt och det mesta annan på "o...". HOn ljuger en också rakt upp i ansiktet utan att tveka...
    Hon har gått på BUP-utredning sedan hon var 4 år och har fått diagnosen ADHD med trotssyndrom.
    Jag är inget proffs på detta men är mycket tveksam till ADHD då hon är mycket bra på att planera och organisera, samt att hon abslut inte är hyperaktiv eller uppvisar koncentrationssvårigheter. I skolan går allt bra förutom att hon kan få vansinnesutbrott på kompisar.
    Men vad FAAN gör man hemma?!?!? Hon spottar, svär, hotar... Beter sig nu också jävligt mot sin 1 (ETT!!!) -åriga lillebror och är enbart jobbig och ifrågasättande och ljuger.
    Nu har man satt in medicin och inget har hjälpt men man ska trappa upp medicinen. Jag tycker det är sjukt och anser att hon behöver få någon slags hjälp typ "anger management" men istället får hon INGEN samtalshjälp utan ska drogas ner... ?!?!? Är det så det funkar eller hur kan man gå vidare från BUP och få samtalshjälp någon annanstans???

    Mamman tror på medicinering men jag och pappan (min sambo alltså) är mer tveksamma. Jag vill inte ha henne i närheten av vår son börjar jag känna. Det är som att ha "exorcisten" i sitt hus, känns rent ut sagt obehagligt och jag litar inte på henne (och det känns FRUKTANSVÄRT att känna så för en 8-åring!!!).

    Ni som vet mer, finns annan hjälp att få utanför BUP? Och ni med ADHD-barn, helst flickor, är det så här de är??? Jag anser personligen att uppfostran och barnets personlighet spelar in och jag tycker mamman har låtit henne ta över och bestämma alldeles för mycket (och det tycker mammans sambo också, och de ska till och med separera för han inte orkar med flickan längre!!!)
    Kan jag prata med någon om mitt obehag inför att hon ska skada min 1-åring? Jag får klump i magen varje gång hon ska vara hos oss...

  • Svar på tråden ADHD/Arg och våldsam
  • Una Flux

    Om ni bor i STHLM kan ni ringa ADHD center och få råd. De har jätte bra utb, men man måste vara skriven i STHLM. Du kan annars gå in på deras sida och läsa. Kan du annars vända dig till BUP o höra om de har föräldrautbildning? Ni behöver nog lära er mer om ADHD. Finns en bra bok om explosiva barn. Den har givit mig o maken bra kunskap. Det gäller att hitta de rätta nycklarna och stödet till den unika personen med detta funktionshinder.

  • virrisen
    Una Flux skrev 2015-05-11 15:26:57 följande:

    Om ni bor i STHLM kan ni ringa ADHD center och få råd. De har jätte bra utb, men man måste vara skriven i STHLM. Du kan annars gå in på deras sida och läsa. Kan du annars vända dig till BUP o höra om de har föräldrautbildning? Ni behöver nog lära er mer om ADHD. Finns en bra bok om explosiva barn. Den har givit mig o maken bra kunskap. Det gäller att hitta de rätta nycklarna och stödet till den unika personen med detta funktionshinder.



    Ja vi bor i Stockholm, skulle skriva det men glömde :)

    Varför behöver vi "lära oss mer" tänker du? Jag ifrågasätter ju hela diagnosen (som var och varannat barn har nu för tiden...) och hennes mamma och pappa går redan föräldrautbildning (KOMET) men jag vet inte riktigt om det fallit ut helt 100...
    Boken har jag tittat på förut, kanske värt att investera i-för oavsett ADHD eller inte så är hon ju explosiv (aggressiv...).
  • Una Flux

    Det finns jätte bra föräldrautbildning där. Där man kan få lära sig mer om komplexiteten kring ADHD. Man får träffa andra föräldrar och prata med varandra och utbyta erfarenhet. Om du annars är så övertygad om att flickan inte har ADHD, så kan ni be om en second opinion på BUP. Det var många föräldrar på utbildningen som talade just om hur deras barn höll i hop tillvaron i skolan och exploderade hemma. Varför inte öppna för mer kunskap kring ADHD?

  • ankan85

    Nu har inte min son diagnos än men han har alla svårigheter som vi adhd.

    har ni provat att sänka kraven? Saker som packa skolväskan, packa gympakläder, öägga fram kläder till nästa dag,sånt som en 8 åring förväntas kunna,kanske man ska göra åt henne om de kan minska konflikter.

    Testat nåt form av belöningssystemmssystem.

    vi har gått cope föräldrautb. Den va mycket bra

  • virrisen

    Men jag sökte mest efter erfarenhet och hjälp för BARNET.... Tror att hon skulle ta till sig terapi men hon får ingen hjälp utan bara medicinering-vilket jag tycker är helt skruvat...

  • virrisen
    ankan85 skrev 2015-05-11 18:36:31 följande:

    Nu har inte min son diagnos än men han har alla svårigheter som vi adhd.

    har ni provat att sänka kraven? Saker som packa skolväskan, packa gympakläder, öägga fram kläder till nästa dag,sånt som en 8 åring förväntas kunna,kanske man ska göra åt henne om de kan minska konflikter.

    Testat nåt form av belöningssystemmssystem.

    vi har gått cope föräldrautb. Den va mycket bra


    Men hon klarar ju sånt... Konflikterna uppstår ofta i samband med att hon upplever att hon inte får bestämma. Då kan hon hamna i nån "loop" och skrika om samma sak i flera timmar trots att hon vet att hon inte kommer få igenom det...

    Hon är ganska "feg" av sig (mamman har massa konstig ångest som hon förmodligen för över...) så vi försöker belöna när hon gör saker hon är "rädd" för (typ sova, cykla själv, bada...) men när hon beter sig oacceptabelt så ger jag mig inte, och jag försöker inte "belöna" henne ur det- då skapar man ett än värre monster anser jag...

    Om hon inte förstår att hon måste lyda och lyssna på auktoriteter (föräldrar, lärare, chefer) så måste hon försöka lära sig det för annars kommer det inte gå så bra i livet för henne...
  • Nyfikna72

    Fast det är nog bättre att du tänker lite annorlunda om medicinen istället för att se det som en drog. Jag kan hålla med om att det rent kemiskt är en drog men det är väl inte riktigt så enkelt att man tar den för att bli tung på droger och då sluta med alla dumheter.

    De flesta adhd barn får positiva resultat av medicinering, sen får man tycka vad man vill om medicinen i sig.

  • Tokfrans

    Ja tyvärr är de så nu förtiden att diagnoser slängs ut hit och dit, speciellt adhd och sen medicinerar (inte för snabbt, får gärna ta några månader...typiskt kommuner)
    Min sambo fick sin diagnos för 3 år sedan, och fick sin medicin nu för 3 dagar sen..Bara medicin..inte samtal, vilket både jag och han tycker han ska ha då de är mer hjärnspöken som är jobbiga och utbrott och vill gärna lära sig tygla dom , ha mer kontroll. Men inte erbjuder dom de. nej..VI ska boka in tid som tar upp mot 2 månader att få då just den "läkaren" bara är här 2 gånger i veckan.
    Så nu får vi flytta till en större stad för att han ska få den hjälp han förtjänar UTAN medicinering, för han hatar knapra piller för att fungera.

    Hoppas ni får hjälp, psykolog eller dyl samt på skolan bör hon få en lärare som förstår hennes "diagnos". Lycka till och ge inte upp en 8 åring bör få mer hjälp än min sambo tex på 24 år. Barn går först, dom är våran framtid så vi måste ta hand om dom vafan..

    Hittade en liten hjälp sida som kan hjälpa er förhoppningsvis.

    www.sjalvhjalppavagen.se/template01.asp&sorting=1&sitekey={36660DC4-B4DF-42CA-9492-EC8B83372C38}&pagekey={60692B9B-01FB-4A07-A4EF-A4ABEAC45466}

Svar på tråden ADHD/Arg och våldsam