• Anonym (Viola)

    Nekad mat på restaurang halvtimme innan stängning

    Finns en liten asiatisk restaurang på gatan där jag bor och ibland har jag gått iväg dit och köpt hem mat. Gick dit igår en halvtimme innan de stängde och beställde det jag ville ha. Han som tog emot beställningen gick ut i köket till kocken med min beställning men kom snart tillbaka och sa att det inte fanns tillräckligt med ris och att de inte tänkte koka nytt ris eftersom de inte visste om det skulle komma fler gäster den resterande halvtimmen.

    Jag tyckte inte att det var speciellt kul att höra att man som gäst inte skulle få beställa mat för att de inte tänkte koka ris "bara till mig". Första gången jag varit med om detta. Är det såhär det brukar vara på restauranger? Eller är det denna restaurangen som har dålig service?

  • Svar på tråden Nekad mat på restaurang halvtimme innan stängning
  • Anonym (***)
    Anonym (Fried rice) skrev 2015-05-18 23:47:22 följande:
    Det är normalt i varje fall i Thailand att man kokar riset dagen före om man ska ha det till fried rice. Jag har själv käkat dagsgammalt ris många hundra gånger utan att hittills blivit matförgiftad så att det skulle va stor risk har jag svårt att tro. Jag har inte heller hört att det skulle va farligt av varken min fru eller hennes familj, men vad vet dom, dom äter ju bara ris varje dag.
    Ris är smutsigt och det blir lätt bakterietillväxt i det så inte ska man servera dygnsgammalt ris till sina gäster. 

    Vad folk gör hemma är ju upp till var och en.

    I Thailand används starka kryddor för att minska risken för matförgiftning, bl.a. chili är bakteriedödande.
  • Madmoiselle
    Anonym (Fried rice) skrev 2015-05-19 09:22:22 följande:

    Eller sätta den i kylen.


    Det får vi tyvärr inte göra. Är maten uppvärmd måste vi enligt gällande regelverk kasta maten annars kan restaurangen tvingas stänga. Det kan man tycka vad man vill om, själv tycker jag att det är förjäkligt, men så ser reglerna ut.
  • Sous
    Anonym (Skämmes) skrev 2015-05-18 19:30:13 följande:

    Oj. Skulle ni tänka så kring allt? Ni vill ha en klänning i er storlek på HM, men expediten säger att hon inte tänker gå ner till lagret och hämta en för hon vet inte om du verkligen tänker köpa den.

    Eller kaffet är slut på kafe men de vill inte göra nytt för det kanske inte kommer några fler kunder som vill ha kaffe efter dig.

    Eller du ska åka till en viss busshållplats men chauffören vill inte köra dit för det kanske bara är du som ska den vägen.

    En restaurant SÄLJER MAT. Om de inte vill ge sina kunder mat så är det ingen restaurang.

    Och ja, jag driver själv en restaurang och jag skulle skämmas ögonen ur mig om mina anställda inte ville koka ris åt en kund. Det kan bli en kund vi tappar och så mycket kostar inte ris. Då sätter man på lite ris om man är osäker men man skicker inte iväg kunden utan mat. Det är dålig service!


    Jättekonstiga jämförelser.

    Bussen kör en viss rutt jämt, den kör samma rutt även om den är tom. Chauffören får samma lön oavsett. Ingen förlorar på att bara jag åker.

    Om jag kom en kvart innan stängning på ett café och bryggkaffet var slut skulle jag inte kräva att de gjorde nytt, nej. (Fast varför kräva bryggkaffe när de kan göra bara en kopp?)

    HM... Också jättekonstig jämförelse. Jämförelsen vore mer rimlig om du skrivit att jag krävt att de tagit in fem klänningar som de inte i normala fall har i butik (det gör de inte öht på HM...) fast jag bara vill ha en och de inte vet om de kan sälja övriga fyra.

    Jag tycker inte att man kan kräva att folk gör sig hur mycket besvär som helst för ens skull, nej. Jag tycker att det är gapigt och oartigt.
  • Anonym (Skämmes)
    glutten skrev 2015-05-18 22:52:08 följande:
    HM - de hämtar aldrig saker på lagret, vilket är helt okej för mig. Det är så HM funkar.

    Kaffe - ej jämförbart då kaffe tar ca 1 minut att göra.

    Bussen - konstig jämförelse. Buss = kollektivtrafik och därmed samhällelig service.

    En restaurang är inte en samhällelig service.

    Återigen: Passar inte galoscherna går man nån annanstans. I mitt tycke märkligt att bli upprörd över en sån här sak.
    Då har du ett dåligt HM. I min stad är de väldigt serviceinriktade. Men för att göra det enklare, tänk dig vilken klädaffär/skoaffär som helst som vägrar plocka fram något du vill köpa.

    Är det tiden tror du som gjorde att de vägrade göra ris? Förmodligen inte då de sa att de inte vill göra till endast en person och sedan slänga.

    Service i samhället är precis som ett privat företag. Om du inte får det du betalar skatt för så blir du förbannad. Om du inte få bra service på ett företag så går du inte dit igen och då går tillslut företaget i konkurs. Det är precis därför jag tycker det är hål i huvudet att inte göra ris åt kunden.
  • Anonym (Skämmes)
    Sous skrev 2015-05-19 18:18:12 följande:
    Jättekonstiga jämförelser.

    Bussen kör en viss rutt jämt, den kör samma rutt även om den är tom. Chauffören får samma lön oavsett. Ingen förlorar på att bara jag åker.

    Om jag kom en kvart innan stängning på ett café och bryggkaffet var slut skulle jag inte kräva att de gjorde nytt, nej. (Fast varför kräva bryggkaffe när de kan göra bara en kopp?)

    HM... Också jättekonstig jämförelse. Jämförelsen vore mer rimlig om du skrivit att jag krävt att de tagit in fem klänningar som de inte i normala fall har i butik (det gör de inte öht på HM...) fast jag bara vill ha en och de inte vet om de kan sälja övriga fyra.

    Jag tycker inte att man kan kräva att folk gör sig hur mycket besvär som helst för ens skull, nej. Jag tycker att det är gapigt och oartigt.
    Menar du att en asiatisk restaurang normalt inte säljer ris? Eller hur menar du? De har maten i köket, köket är öppet, men de vägar laga mat åt kunden. Det är en usel restaurang hur man än vrider och vänder på det.

    Du tycker inte man kan kräva att "folk" ska göra sig besvär? Hur tror du att privata bolag går runt? Det finns inte plats för företag med så dålig service. Fortsätter den här restaurangen att ha den här attityden så kommer den att gå i konkurs. Ja, om inte alla ni går dit och äter för att ni tycker att det är helt ok att vägra servera mat. Men det säger ju mer om er i så fall...
  • Anonym (Skämmes)
    Anonym (Man i kalasbyxor) skrev 2015-05-19 11:29:48 följande:
    Köket stänger ju i alla fall ca en timma innan restaurangen stänger. Har jobbat på restaurang som ung och vet att sista timman avslutar man för samtliga gäster med att ta nota samt att städa och förbereda för nästa dag.
    Vårt kök är öppet tills restaurangen stänger. Sedan jobbar personalen ytterligare en timme efter att vi låst. Dock är det sällan vi får in beställningar sista halvtimmen, men det händer och då lagar vi givetvis mat till kunden
  • Anonym (Man i kalasbyxor)
    Anonym (Skämmes) skrev 2015-05-19 19:55:06 följande:
    Vårt kök är öppet tills restaurangen stänger. Sedan jobbar personalen ytterligare en timme efter att vi låst. Dock är det sällan vi får in beställningar sista halvtimmen, men det händer och då lagar vi givetvis mat till kunden
    Vad är det för restaurang? Jag har varit på flera restauranger och det har varit samma rutiner på alla dvs att sista stunden som det har haft öppet så har personal städat köket samt förberett för nästa dag.
  • Anonym (Nora)
    Anonym (Skämmes) skrev 2015-05-19 19:55:06 följande:
    Vårt kök är öppet tills restaurangen stänger. Sedan jobbar personalen ytterligare en timme efter att vi låst. Dock är det sällan vi får in beställningar sista halvtimmen, men det händer och då lagar vi givetvis mat till kunden
    Här stänger köket 30 minuter innan restaurangen stänger. Hur skulle man annars få gå hem i tid om folk kom in och satt sig ner och beställde mat 10 minuter innan restaurangen stänger? Sista halvtimmen ägnas till efterrätter, kaffe, drinkar och att städa kök och övriga lokaler.
  • Anonym (Man i kalasbyxor)
    Anonym (Nora) skrev 2015-05-20 11:05:27 följande:
    Här stänger köket 30 minuter innan restaurangen stänger. Hur skulle man annars få gå hem i tid om folk kom in och satt sig ner och beställde mat 10 minuter innan restaurangen stänger? Sista halvtimmen ägnas till efterrätter, kaffe, drinkar och att städa kök och övriga lokaler.
    Exakt! men personen kanske bara jobbat i gatukök...
  • AnooYoo
    Anonym (Skämmes) skrev 2015-05-19 19:55:06 följande:

    Vårt kök är öppet tills restaurangen stänger. Sedan jobbar personalen ytterligare en timme efter att vi låst. Dock är det sällan vi får in beställningar sista halvtimmen, men det händer och då lagar vi givetvis mat till kunden


    Den här restaurangen får stänga när de vill, sälja vilken mat de vill till vem de vill.

    Om en av dagen dagens rätter tar slut, tycker du att man kan kräva att de åker och köper ingredienser och lagar mer till en person?

    Det är väl bara att ta en maträtt utan ris eller gå till en annan restaurang.
  • Colisa
    PrettoWoman skrev 2015-05-18 22:55:43 följande:
    Jag har själv jobbat på en finare restaurang, inget hak.
    Där stängde vi köket minst en halvtimma innan stängning.
    Anonym (Man i kalasbyxor) skrev 2015-05-19 11:29:48 följande:
    Köket stänger ju i alla fall ca en timma innan restaurangen stänger. Har jobbat på restaurang som ung och vet att sista timman avslutar man för samtliga gäster med att ta nota samt att städa och förbereda för nästa dag.
    Ja, men det är en annan sak, då brukar det ju stå vid öppet-tiderna att köket stänger en viss tid. Om gäster kommer efter den tiden talar man väl om direkt att köket är stängt, man låter dem inte läsa menyn, beställa, och berättar sedan att nä, du får inget, vi orkar inte koka potatis bara till dig.
  • Anonym (Nora)
    Colisa skrev 2015-05-20 18:23:08 följande:
    Anonym (Man i kalasbyxor) skrev 2015-05-19 11:29:48 följande:
    Köket stänger ju i alla fall ca en timma innan restaurangen stänger. Har jobbat på restaurang som ung och vet att sista timman avslutar man för samtliga gäster med att ta nota samt att städa och förbereda för nästa dag.
    Ja, men det är en annan sak, då brukar det ju stå vid öppet-tiderna att köket stänger en viss tid. Om gäster kommer efter den tiden talar man väl om direkt att köket är stängt, man låter dem inte läsa menyn, beställa, och berättar sedan att nä, du får inget, vi orkar inte koka potatis bara till dig.
    Det är normalt att man säger till kunden om något är slut för kvällen. Ts hade möjlighet att beställa någon annan mat som skulle bli färdig i tid.
  • Anonym (Anna)

    Det är klart att de inte kan göra ris sista halvtimmen. Restauranger tar sällan beställningar så nära stängning. 

  • Linnea1994
    Colisa skrev 2015-05-20 18:23:08 följande:
    Anonym (Man i kalasbyxor) skrev 2015-05-19 11:29:48 följande:
    Köket stänger ju i alla fall ca en timma innan restaurangen stänger. Har jobbat på restaurang som ung och vet att sista timman avslutar man för samtliga gäster med att ta nota samt att städa och förbereda för nästa dag.
    Ja, men det är en annan sak, då brukar det ju stå vid öppet-tiderna att köket stänger en viss tid. Om gäster kommer efter den tiden talar man väl om direkt att köket är stängt, man låter dem inte läsa menyn, beställa, och berättar sedan att nä, du får inget, vi orkar inte koka potatis bara till dig.
    Har du någonsin sett bland öppet-tiderna att dom skriver när köket stänger?
    Blad alla restauranger jag själv besökt i Gbg så är detta standard och man bli
    vänligt meddelad detta om man kommer en tid som närmar sej då köket stänger.
  • Anonym (barabapappa)

    Låter inte ok. Resturanger stänger ju (låt säga) kl 21. Det betyder inte att resturang personal ska gå hem kl 21. Likaså stänger ju ica, andra butiker typ kl 21. Men inte går deras personal hem pick kl 21. De är väl till att vara servicemind om man kan ordna mat då de eg kanske inte var så kul att göra de. Min sambo äger en butik där dom är måna om sina kunder, kommer de en kund 2 min i stängning så tar dom den kunden ändå. Vill dom inte ha nöjda kunder?

    Som service-personal får man väl räkna med att göra lite extra för sina kunder, å jag tvivlar på att den personen som sa så slutade prick en halv timme senare. Å tog förmodligen beslutet att inte göra mer ris för att de inte var värt det? Dåligt tänkt då de förmodligen förlorar mer på att kunden inte kommer tillbaka fler gånger i de långa loppet. Hoppas TS sa att de inte var uppskattat så personalen fick sig en tankeställare..

    Dom hade lätt kunnat ställa sig och koka 1 port ris på vanlig platta å få en stammis kund att återkomma igen. Vilket TS inte verkar ska göra igen eftersom den inte tyckte det var bra service. Synd gr den resturangen. Gå inte dit igen TS, om du inte vill ha dålig service igen.

  • Anonym (Man i kalasbyxor)
    Anonym (barabapappa) skrev 2015-05-21 17:42:14 följande:

    Låter inte ok. Resturanger stänger ju (låt säga) kl 21. Det betyder inte att resturang personal ska gå hem kl 21. Likaså stänger ju ica, andra butiker typ kl 21. Men inte går deras personal hem pick kl 21. De är väl till att vara servicemind om man kan ordna mat då de eg kanske inte var så kul att göra de. Min sambo äger en butik där dom är måna om sina kunder, kommer de en kund 2 min i stängning så tar dom den kunden ändå. Vill dom inte ha nöjda kunder?

    Som service-personal får man väl räkna med att göra lite extra för sina kunder, å jag tvivlar på att den personen som sa så slutade prick en halv timme senare. Å tog förmodligen beslutet att inte göra mer ris för att de inte var värt det? Dåligt tänkt då de förmodligen förlorar mer på att kunden inte kommer tillbaka fler gånger i de långa loppet. Hoppas TS sa att de inte var uppskattat så personalen fick sig en tankeställare..

    Dom hade lätt kunnat ställa sig och koka 1 port ris på vanlig platta å få en stammis kund att återkomma igen. Vilket TS inte verkar ska göra igen eftersom den inte tyckte det var bra service. Synd gr den resturangen. Gå inte dit igen TS, om du inte vill ha dålig service igen.


    Det är en väldig skillnad på ICA och en restaurang! På ICA kan man städa när man vill medan på en restaurang kan börja först efter det att all köksutrustning är avstängd. Och NEJ man går inte hem kl 21 om restaurangen stänger då, det tar 30-60 minuter ytterligare att städa mm efter stängning. 
  • nanneN
    Anonym (Fried rice) skrev 2015-05-18 23:47:22 följande:
    Det är normalt i varje fall i Thailand att man kokar riset dagen före om man ska ha det till fried rice. Jag har själv käkat dagsgammalt ris många hundra gånger utan att hittills blivit matförgiftad så att det skulle va stor risk har jag svårt att tro. Jag har inte heller hört att det skulle va farligt av varken min fru eller hennes familj, men vad vet dom, dom äter ju bara ris varje dag.
    Jo, men sen är ju också matförgiftning mer eller mindre standard varje gång man besöker Thailand.
    Det är en rätt väsentlig skillnad på lagar och regler på en restaurang i Sverige och ett familjekök i Thailand.
  • Tero

    Men det handlar ju inte om öppettider och när köket stänger - det handlar om att en produkt som tar tid att tilläga är slut och att man tagit beslutet att inte koka mer den här kvällen. Vissa saker tillagas inte portionsvis utan i storkok och då resonerar man att det inte är kostnadseffektivt att laga mer. 

    Det är ingen mänsklig rättighet att köpa en viss sak hos en restaurang, eller hur?

Svar på tråden Nekad mat på restaurang halvtimme innan stängning