• Lars E

    I Sthlm får återvändande IS terrorister gräddfil till jobb och bostad-rätt eller fel?

    I går fattade politikerna i socialutskottet med Ewa Larsson (MP) i spetsen ett beslut att ge återvändande IS krigare förtur till jobb bostad och försörjningsstöd när dom återvänder till Sthlm. Så hur rättvist är det mot våra egna skötsamma ungdomar som får stå tillbaka för mördare och våldtäktsmän som återvänder efter sina jihadresor?
    http://www.svt.se/nyheter/regionalt/stockholm/starka-reaktioner-mot-stockholms-satsning-mot-extremister

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden I Sthlm får återvändande IS terrorister gräddfil till jobb och bostad-rätt eller fel?
  • Hypnotica

    Nej, de har inte klubbat igenom ett beslut om detta, de har klubbat igenom ett strategidokument där man talar om detta.

    Men svenska folket är som vanligt fårskallar och reagerar med röven.


    Jag är inte bitter - jag är välhumlad.
  • JTA
    Hypnotica skrev 2015-05-21 17:41:05 följande:
    Nej, de har inte klubbat igenom ett beslut om detta, de har klubbat igenom ett strategidokument där man talar om detta.

    Men svenska folket är som vanligt fårskallar och reagerar med röven.
    Så vad är din åsikt om den genomklubbade strategin?
  • Lars E

    Dags att USA kallar upp Sveriges ambassadör och frågar varför vi indirekt stödjer militant islamism. Och varför får denna man ens behålla sitt medborgarskap?
    www.aftonbladet.se/nyheter/article20827746.ab
    Man skäms som svensk som vi skämmer ut oss i vår dumsnällhet tyvärr.

  • Anton Chigurh
    ulfsas skrev 2015-05-21 08:26:32 följande:
    Sparar.
    Jupp.....hunter.gif

    Måste fråga, Ulf.....hur långa pass kan en pilot få ta på sk långflygningar ???

    Hoppas för övrigt att allt är för jädra bra med dig. shiny.gif

    Mvh //Anton
    Most people are only alive because it is illegal to shoot them.
  • audio

    Läser


    Gå och dö. Ärligt talat jag bryr mig inte (Ta det inte personligt)
  • Digestive

    IS-terrorister hänvisas till straff i hela Sverige utan undantag.

    Kan en människa förklaras som terrorist så finns det bevis för terrorism.

    Ett sådant fall hanteras polisiärt i Sverige. Sedan hanteras fallet juridiskt på lämplig ort.

  • Lars E

    Ok när får vi en motivation från dom fem som tycker så synd om dom återvändande jihadkrigarna?

  • Lars E

    Debatt kl 21.15 mellan Mona Sahlin regeringens samordnare mot militant extremism och Lotta Edholm (FP) i Agenda.

  • Digestive
    Lars E skrev 2015-05-24 21:01:59 följande:

    Debatt kl 21.15 mellan Mona Sahlin regeringens samordnare mot militant extremism och Lotta Edholm (FP) i Agenda.


    Ska se.
  • audio

    Skötsamma ungdomar har inte förtur om det handlar om rikets säkerhet, men jag förstår att det väcker provokationer så som det har framställts.

    Förutom kritiken jag riktar till Ludvigsson på Svd:s ledarsida: www.svd.se/opinion/ledarsidan/jihad-och-naiva-stockholm_4577052.svdså har jag ytterligare ett par invändningar gällande den hastiga kritik som uppstår ur likvärdiga källor.


    "Det är ganska ofta man får läsa krönikor som ser mer ut att vara tagna från öppna bloggar och ledarskribenter som saknar både eftertanke som perspektiv. Jag tolkar artikeln som att Ludvigsson vill tala om för oss att hon personligen anser att det delas ut för många morötter, men nämner inte ens piskan. Det vore ytterst märkligt om hon saknar inblick i hur det går till då man värvar medlemmar och legosoldater samt under vilka omständigheter dom som flyr får "leva i det fria" som Ludvigsson uttrycker sig. Om hon inte är informerad eller haft tid att hålla sig uppdaterad kunde hon lika gärna ha låtit bli att skriva.


    Jag tror inte läsarna blev ett dugg klokare av den naivitet vi uppenbart dagligen matas med. Det behövs nog lite mer än såhär för att kunna vända skallen på mig efter allt jag har läst och tagit del av. Gör om gör rätt."


    Det jag inte tog upp i den tråden då det inte ens var tal om det är att det säkert även kostar mindre att ha uppsikt över organiserad brottslighet och brottslingar om man omhändertar dom drabbade under mer ordnade former.

    Om vi inte aktivt satsar för att motverka extremism har vi slagit två flugor i en smäll och det vore att ha ihjäl den demokrati vi står för en gång för alla. Vi kan inte samtidigt som vi bedriver underrättelse göra det omöjligt för flyktingar att avsäga sig våld och delaktighet i främmande organisationer. Det måste finnas en utväg, en lösning i sikte. Det är den enkla anledningen till varför jag ser att vi behöver gynna och uppmuntra kriminella.

    Du kan inte anklaga dom under inflytande av organiserad verksamhet att ta möjligheter som inte ges. Det är bla. därför dom kallas politiska flyktingar, det är därför dom söker asyl. Ska då Sveriges underrättelse förslava dom för resten av sin tid här i landet, som politiska fångar?

    Frågan kan också ställas såhär om det skulle hjälpa. Ska vi släppa greppet om tolkarna med som varit till nytta under olika uppdrag utrikes?

    Jag gillar inte den snabba kritiken.
    Det måste finnas en viss logik i saker också annars är det helt onödigt att ens resonera kring det Svenska Försvaret, säkerhet eller politik. Vi kan framstå som coco beng, men hur värdigt blir det i längden. Det är avgörande och kostsamt om vi ska finna oss på den internationella kartan.

    Flyktingströmmar är en annan fråga.
    Gå och dö. Ärligt talat jag bryr mig inte (Ta det inte personligt)
  • Digestive

    Båda hade poänger.

    En förebyggande strategi behövs - som med alla samhällsproblem - men den aktuella behövs göras bättre.

  • Lars E

    Pinsamt när Mona Sahlin hela tiden försökte att framställa det som att det nästan bara handlar om 17 åriga flickor som oskyldiga och lättlurade offer. Sanningen är att  majoriteten av återvändarna är unga män med blod på sina händer som mycket väl vet vad dom gett sig in på. Och Lotta Edholm gjorde ett tafatt intryck där hon inte vågade tala klarspråk utan undvek själva kärnfrågan. 

  • ulfsas
    Anton Chigurh skrev 2015-05-22 08:52:41 följande:
    Jupp.....hunter.gif

    Måste fråga, Ulf.....hur långa pass kan en pilot få ta på sk långflygningar ???

    Hoppas för övrigt att allt är för jädra bra med dig. shiny.gif

    Mvh //Anton
    Hej Anton. Det finns lite olika avtal i olika bolag. På två piloter kan man iaf jobba i 12.30 och vid försening upp till 14 timmar. Därefter ytterligare 2 timmar med passiv överföring. Totalt upp till 16 timmar.

    Ofta är man 3 eller i vissa fall 4. Man kan då flyga så länge planet kan flyga.

    Det jag har flugit är t.o.r Teneriffa med 2*6 flygtimmar. Känsligt för arbetstiden kan lätt ta slut.

    På långlinje enl helt nya (sämre för oss) kan vi flyga t.ex till MIA, EWR, CHI, IAD på två piloter.
    De säger att Chuck Norris är tuff. Jag vet inte ens vem hon är?!
  • Tom Araya
    audio skrev 2015-05-24 22:04:48 följande:
    Det jag inte tog upp i den tråden då det inte ens var tal om det är att det säkert även kostar mindre att ha uppsikt över organiserad brottslighet och brottslingar om man omhändertar dom drabbade under mer ordnade former.

    Om vi inte aktivt satsar för att motverka extremism har vi slagit två flugor i en smäll och det vore att ha ihjäl den demokrati vi står för en gång för alla. Vi kan inte samtidigt som vi bedriver underrättelse göra det omöjligt för flyktingar att avsäga sig våld och delaktighet i främmande organisationer. Det måste finnas en utväg, en lösning i sikte. Det är den enkla anledningen till varför jag ser att vi behöver gynna och uppmuntra kriminella.

    Du kan inte anklaga dom under inflytande av organiserad verksamhet att ta möjligheter som inte ges. Det är bla. därför dom kallas politiska flyktingar, det är därför dom söker asyl. Ska då Sveriges underrättelse förslava dom för resten av sin tid här i landet, som politiska fångar?
    Hur många chanser ska man få innan det börjar svida att göra fel val?
    Folk som kommit hit till Sverige från länder i uppror, kaos, misär och krig har ju fått en chans och den är inte liten heller.
    Dessa människor ska avsäga sig våld och kriminalitet genom att inte stödja, ansluta sig till eller kriga för IS eller andra extrema organisationer.
    Hur många chanser till tycker du de är värda efter att aktivt stött och deltagit i IS vidriga aktiviteter?
    audio skrev 2015-05-24 22:04:48 följande:
    Frågan kan också ställas såhär om det skulle hjälpa. Ska vi släppa greppet om tolkarna med som varit till nytta under olika uppdrag utrikes?
    Du menar tolkarna som aldrig fick någon hjälp och som förföljs i sina hemländer?
    Även våra egna soldater har mindre resurser till hjälp och stöd efter att ha kommit hem m ed de upplevelser de har.

Svar på tråden I Sthlm får återvändande IS terrorister gräddfil till jobb och bostad-rätt eller fel?