• lebowski

    Kriget närmar sig

    Det land som reagerar mest på de ryska provokationerna är Sverige. Hårdast drivs den aggressiva svenska linjen av svenska militärer, den kanske mest mobbade statsmannaförvaltningen i det här landet. Svenska försvaret påminner om gärningsmännen bakom skolmassakrerna i USA - tillgänglighet till vapen, del av subkultur och utsatta för mobbning. De har varit kuvade i årtionden och utsatta för hårda kostnadsnedskärningar. Nu vädrar de morgonluft och tillsammans med rabiata borgerliga politiker som Jan Björklund och Allan Widman. Tillsammans med Sverigedemokraterna vill Fp överge alliansfriheten och placera Amerikansk militärbaser i landet och låta B52:or landa ovetande om de bär kärnvapen eller ej. Med den linjen som Sverige håller och med det tunnelseende som försvarsmakten har så kommer det för eller senare en motsvarande skolskjutning att äga rum i luftrummet utanför Gotland.

  • Svar på tråden Kriget närmar sig
  • MrFahrenheit
    040kille skrev 2015-05-22 20:37:01 följande:
    Det finns en tankesmedja i St Petersburg som ägnar sig åt att på nätet förhärliga Putins göranden och låtanden samt i största allmänhet snacka skit om andras. I korthet få de som är anställda där, och de är välbetalda med ryska mått mätt, betalt för att förklara varför diverse saker från Kreml är bra och allt annat är dåligt på diverse bloggar och diskussionsforum. Bra merit där är att kunna utländska språk så man kan föra diskursen vidare till andra länder.

    Jag ger mig fan på att lebowskis IP-adress återfinns i St Petersburg. Detta är för genomskinligt för att inte vara propaganda.
    Det räckte med att läsa rubriken samt anklagelserna gentemot party-människorna i Visby för att att inse det.  

    Det finns 24h party ppl i Ryssland oxå...
  • lebowski

    Det är illa ställt med den svenska självuppfattningen hos vissa individer. Där har det för generationer cementerats en uppfattning om att USA är goda och Ryssland är onda. Tar man en argumentation så besvärar sig inte samma grupp med att ens försöka se på frågan ur någon form av rationellt eller nyanserat sett. Dessutom finns det en total brist på självkänsla som just motsvarar jämförelsen med skolskjutningarna. Svensk militär är en subkultur som fått utvecklas i källarlokaler under många år, utan varken insyn eller intresse från omgivningen.

    Precis som en grupp svartklädda ungdomar vars intressen inte delas med någon annan. Jag litar inte på svenska militär för fem öre. Det är en labil organisation vars högsta önskan är att få bli sedda och sätta avtryck i form av illdåd. Det är dags från politiskt håll att strama åt deras makt att utöva sin galenskap. Dags att plocka bort politiker vars högsta önskan är att sätta mer makt och resurser i händerna på de uniformerade och svältfödda galningar innan det är försent.  

  • Jag förstår
    040kille skrev 2015-05-22 20:37:01 följande:
    Det finns en tankesmedja i St Petersburg som ägnar sig åt att på nätet förhärliga Putins göranden och låtanden samt i största allmänhet snacka skit om andras. I korthet få de som är anställda där, och de är välbetalda med ryska mått mätt, betalt för att förklara varför diverse saker från Kreml är bra och allt annat är dåligt på diverse bloggar och diskussionsforum. Bra merit där är att kunna utländska språk så man kan föra diskursen vidare till andra länder.

    Jag ger mig fan på att lebowskis IP-adress återfinns i St Petersburg. Detta är för genomskinligt för att inte vara propaganda.

    En Natobas är inte per definition en USA-bas. Man återfinner andra spännande nationaliteter där med, spanjorer eller tjecker till exempel. En B52 är inte utrustad med kärnvapen under fredstid.

    Och för att sätta lite perspektiv på det hela. Minns ni U 137? Den sovjetiska ubåten som "seglad" fel och gick på grund i Karlskrona. Där fanns kärnvapen ombord på den. Ubåtens krigsuppgift har blivit känd efter muren rasade ihop och den skulle inleda tredje världskriget genom att skicka två kärnvapenbestyckade torpeder rakt in i Kögebukten strax söder om Köpenhamn. Där ligger Skandinaviens största marinbas (tillhör Natolandet Danmark). En god del av Själland och Skåne och en bit av Halland och Småland hade blivit som Tjernobyl...

    Hur var det nu med aggressiva länder? Och för lite mer perspektiv hänvisar jag till en artikel:
    http://cornucopia.cornubot.se/2015/05/hog-nato-general-sannolikt-krig-i.html?m=1
    Samt:
    Exakt - Lebowski är ett betalt troll som försöker påverka genom sociala medier ...
  • Jag förstår

    Du skriver:
    " Det land som reagerar mest på de ryska provokationerna är Sverige ".

    Då frågar jag dig:
    -  Varför provocerar Ryssland Sverige ?
    -  Varför annekterade Ryssland Krim ?

    Vill samtidigt passa på att säga att svenskar tycker att Putin verkar lömsk.
    Han säger en sak och gör något annat. Han skickade ut unga ryssar att från början ovetandes kriga på Krim, bland annat. Putin för övrigt allt för att behålla sin maktställning inom Ryssland. Han tål ryssar med andra åsikter än han själv.

    Så, svenskar har inget emot vanliga ryssar. Önskedrömmen vore om Putin tänkte om och blev en mer normal och fredlig person. Då skulle vi kunna ha det bra och trevligt runt östersjöområdet och samarbeta mer. Men nej - jag tror inte att Putin tvärvänder på det viset.

    I denna hemska värld, varför kan inte Putin använda sin machomuskel krigsmaskin till att verkligen få slut på IS frammarsch - då skulle han imponera lite mer på mig faktiskt.

  • Jag förstår
    Jag förstår skrev 2015-05-23 10:02:20 följande:

    Du skriver:
    " Det land som reagerar mest på de ryska provokationerna är Sverige ".

    Då frågar jag dig:
    -  Varför provocerar Ryssland Sverige ?
    -  Varför annekterade Ryssland Krim ?

    Vill samtidigt passa på att säga att svenskar tycker att Putin verkar lömsk.
    Han säger en sak och gör något annat. Han skickade ut unga ryssar att från början ovetandes kriga på Krim, bland annat. Putin för övrigt allt för att behålla sin maktställning inom Ryssland. Han tål ryssar med andra åsikter än han själv.

    Så, svenskar har inget emot vanliga ryssar. Önskedrömmen vore om Putin tänkte om och blev en mer normal och fredlig person. Då skulle vi kunna ha det bra och trevligt runt östersjöområdet och samarbeta mer. Men nej - jag tror inte att Putin tvärvänder på det viset.

    I denna hemska värld, varför kan inte Putin använda sin machomuskel krigsmaskin till att verkligen få slut på IS frammarsch - då skulle han imponera lite mer på mig faktiskt.


    ...jag menade: Putin tål INTE ryssar med andra åsikter än han själv....
  • lebowski
    Jag förstår skrev 2015-05-23 10:02:20 följande:

    I denna hemska värld, varför kan inte Putin använda sin machomuskel krigsmaskin till att verkligen få slut på IS frammarsch - då skulle han imponera lite mer på mig faktiskt.


    Putins mål är inte att imponera på dig utan på ryssarna, precis som vilken annan ledare som helst behöver han inhemskt stöd. Clinton, Bush och Obama har alla startat krig för visa upp sitt starka ledarskap inför sina väljare. Konsekvenserna av det har vi sett i form av oroligheter i mellanöstern och terroristorganisationernas utbredning. Putin är inte i närheten av att driva sina intressen så långt som de amerikanska kollegorna. Fundamentalisterna i Vita Huset har stor skuld i alla världens oroligheter idag.
  • ica
    040kille skrev 2015-05-22 20:40:10 följande:
    Natomedlemsskap. Så får Putin vara sur ett tag, men att ge sig på Sverige, eller annat valfritt Natoland, är det samma som kollektiv självmord för jordklotet. Riktigt så långt tror inte ens jag att han är beredd att gå.
    Så varför är amerikansk militär det enda alternativet?
  • Jag förstår
    lebowski skrev 2015-05-23 11:52:20 följande:
    Putins mål är inte att imponera på dig utan på ryssarna, precis som vilken annan ledare som helst behöver han inhemskt stöd. Clinton, Bush och Obama har alla startat krig för visa upp sitt starka ledarskap inför sina väljare. Konsekvenserna av det har vi sett i form av oroligheter i mellanöstern och terroristorganisationernas utbredning. Putin är inte i närheten av att driva sina intressen så långt som de amerikanska kollegorna. Fundamentalisterna i Vita Huset har stor skuld i alla världens oroligheter idag.
    Sverige har väl inte alltid tyckt att USA gjort rätt.

    Men varför skriver du i din rubrik att kriget närmar sig och att Ryssland provocerar Sverige ?   Det är väl busenkelt att förstå att Sverige behöver ett försvar.

    Den fundamentalistiska terroristsekten IS har inte USA skapat. IS är en mardröm för hela världen.

    Hela denna värld - vårt vackra lilla jordklot - i världsrymden - kommer nog på det ena eller andra sättet alltid att sväva omkring i världsrymden. Men utan människosläktet - en defekt gren slaktade och dödade männidkorna. Maktfullkomliga ledare drog igång krig och människosläktet dog ut. Och förstörde jordens naturresurser. Människan var smart men ändå väldigt korkad.

    En del trodde att dataspel var verkligheten och att det som görs i verkligheten egentligen inte var på riktigt. Jorden snurrar runt och tillslut blev människan rätt snurrig den med.

    De som bekämpar IS är dagens hjältar.
  • Jag förstår
    lebowski skrev 2015-05-23 08:36:15 följande:

    Det är illa ställt med den svenska självuppfattningen hos vissa individer. Där har det för generationer cementerats en uppfattning om att USA är goda och Ryssland är onda. Tar man en argumentation så besvärar sig inte samma grupp med att ens försöka se på frågan ur någon form av rationellt eller nyanserat sett. Dessutom finns det en total brist på självkänsla som just motsvarar jämförelsen med skolskjutningarna. Svensk militär är en subkultur som fått utvecklas i källarlokaler under många år, utan varken insyn eller intresse från omgivningen.

    Precis som en grupp svartklädda ungdomar vars intressen inte delas med någon annan. Jag litar inte på svenska militär för fem öre. Det är en labil organisation vars högsta önskan är att få bli sedda och sätta avtryck i form av illdåd. Det är dags från politiskt håll att strama åt deras makt att utöva sin galenskap. Dags att plocka bort politiker vars högsta önskan är att sätta mer makt och resurser i händerna på de uniformerade och svältfödda galningar innan det är försent.  


    Fråga: Vem har lurat i dig att tro att svensk militär vill göra illdåd ? ojojoj - du har ingen koll på alls.
  • kenneth768768
    lebowski skrev 2015-05-23 08:36:15 följande:

     Där har det för generationer cementerats en uppfattning om att USA är goda och Ryssland är onda.


    Jag tror antalet simulerade bombningar av Gotland påverkar lite också?

    USA 0, Ryssland 100.
  • Thyla
    lebowski skrev 2015-05-22 19:58:28 följande:
    Vad är det för svammel? Vad vet du om Rysslands planer på att återta Baltikum? Inget. All aggression från svensk sida bidrar till ett försämrat läge i vårt närområde.
    All aggression från Ryssland menar du?
    Krim annekteringen har btw jämnförts med Hitlers Anschluss av Österrike 1938.
  • KillBill

    Här får man lite mer bakgrund till varför Europas högerextrema/nationella partier exv Sverigedemokraterna är så vänliga emot Vladimir Putin.

  • 040kille
    ica skrev 2015-05-23 14:18:01 följande:
    Så varför är amerikansk militär det enda alternativet?
    Nja, där är liksom inga andra alternativ. Men Sverige saknar förmåga att försvara sig själv, även om vi tiodubblar försvarsbudget saknar vi förmågan på grund av att vi är så få. Hellre att vara med i en allians som består av demokratier då.

    Och bara som en titt i backspegeln: Europas demokratier klarade inte av att försvara sig på egen hand mot Hitlers Tyskland. Det var första när de slog sig ihop som de klarade det. Och det var först med hjälp av USA de klarade av att militärt besegra Tyskland. Sovjet hade inte klarat av tyskarnas angrepp utan hjälp från USA och övriga västallierade heller.
    Det som kallas ödet är bara konsekvenserna av ens egen dumhet
  • 040kille

    En spännande tanke här: Vad är det som gör att vi drabbas av lite rysk propaganda här? Vad vill Putin uppnå?

    En bakgrund som spelar in är att ryssarna har det rätt dåligt ställt. Läste, eller om det var att jag såg det på TV, att medelindiern tjänar 1 000 dollar på ett år. Det är deras årsinkomst. Ryssarna har som medel kring 850 dollar... Den ryske Svensson har mindre pengar att röra sig med än indiern.

    Kommer Ivan underfund med det lär det bli en ny rysk revolution och jag tror det är det är det som skrämmer Putin mest, att inte få vara den som bestämmer i Kreml. Alltså leta upp en yttre fiende som folket kan sluta upp kring. Det saknas ju fria medier i Ryssland med, där krävs ett godkännande för att få ge ut tidningar och sända radio. Lite väl kritiska journalister, såna som åker till typ Ukraina eller Tjetjenien och kollar vad rysk militär sysslar med, brukar råka ut för dödliga olyckor... Tar föreningar och organisationer emot pengar från utlandet i Ryssland är de tvungna att registrera sig som utländsk agent. Alltså, skickar jag tio kronor i bidrag till fågelskådare eller vad som helst är de utländska agenter.


    Det som kallas ödet är bara konsekvenserna av ens egen dumhet
  • audio
    040kille skrev 2015-05-24 14:16:09 följande:

    En spännande tanke här: Vad är det som gör att vi drabbas av lite rysk propaganda här? Vad vill Putin uppnå?

    En bakgrund som spelar in är att ryssarna har det rätt dåligt ställt. Läste, eller om det var att jag såg det på TV, att medelindiern tjänar 1 000 dollar på ett år. Det är deras årsinkomst. Ryssarna har som medel kring 850 dollar... Den ryske Svensson har mindre pengar att röra sig med än indiern.

    Kommer Ivan underfund med det lär det bli en ny rysk revolution och jag tror det är det är det som skrämmer Putin mest, att inte få vara den som bestämmer i Kreml. Alltså leta upp en yttre fiende som folket kan sluta upp kring. Det saknas ju fria medier i Ryssland med, där krävs ett godkännande för att få ge ut tidningar och sända radio. Lite väl kritiska journalister, såna som åker till typ Ukraina eller Tjetjenien och kollar vad rysk militär sysslar med, brukar råka ut för dödliga olyckor... Tar föreningar och organisationer emot pengar från utlandet i Ryssland är de tvungna att registrera sig som utländsk agent. Alltså, skickar jag tio kronor i bidrag till fågelskådare eller vad som helst är de utländska agenter.


    Det här är bla. varför jag har svårt att förlita mig på enstaka rapporteringar. Jag tror vi måste lära oss att läsa nyheterna på ett annat sätt än tidigare iom. att flödet av nyheterna sker även i realtid. Om man vill förstå sig på politiken måste vi först ha en god förståelse kring journalistiken som den ser ut idag. Tycker det liknar mer en visklek bland betalda agenter. Den desinformation som når oss är bland det största hotet mot journalister och civila, mot vår demokrati och säkerhet. Det handlar inte så mycket om vad som händer i fjärran länder, vilken pr taktik som är mest effektiv för försvaret eller ens vad som skrivs utan hur det skrivs. Nu räknar jag alltså kallblodigt bort det mänskliga lidandet till led av politik och krig, men vi måste våga lyfta blicken och se pudelns kärna innan vi gör bort oss inför hela världen. Ingenting blir bättre av att stoppa huvudet i sanden. Frågan är bara vem som är villig att riskera sitt liv för att klargöra ett och annat för oss? Ha en trevlig dag.
    Gå och dö. Ärligt talat jag bryr mig inte (Ta det inte personligt)
  • Mentat

    Putin har en hel armé på nätet. Se t.ex.
    www.expressen.se/nyheter/putin-ska-ha-en-hel-arme-av-internettroll/
    www.independent.co.uk/news/world/europe/revealed-putins-army-of-prokremlin-bloggers-10138893.html

    När det blir för absurt är det värt att minnas det här. Ryssland har en lång tradition av hur man underminerar fria samhällen, man gav t.ex. stöd till diverse "fredsrörelser" och liknande som protesterade mot regeringarna i väst förr i tiden. Idag utnyttjar man nätet.

Svar på tråden Kriget närmar sig