• Lillarapunzel

    Hur gammal är du och hur gammal tror folk att du är?

    Ja, som rubriken säger. Hur gammal tror folk att du är och hur gammal är du egentligen?

    Jag är ju då 17 år gammal, egentligen. Folk tror dock (seriöst) att jag är allt mellan 8-28 år Skäms
    Vanligast är dock 12-14 år alt. 22-25 år ca. 

    Om jag får spåna i anledningarna så tror jag att folk tror att jag är yngre pga. min längd. Jag är nämligen bara 162 cm "lång". Och folk tror nog att jag är äldre pga. att jag klär mig ganska "formellt" och "vuxet", och även pratar väldigt "ordentligt" och "vuxet".

  • Svar på tråden Hur gammal är du och hur gammal tror folk att du är?
  • picknickfilt

    23. Fick frågan för en vecka sedan om jag var över 18. Måste alltid visa leg på systemet och ibland när jag är ute. Men jag ser hellre yngre ut än äldre :) Dom flesta tror nog dock att jag är i 20-årsåldern.

  • Anonym (154cm)
    picknickfilt skrev 2015-05-25 21:18:28 följande:

    23. Fick frågan för en vecka sedan om jag var över 18. Måste alltid visa leg på systemet och ibland när jag är ute. Men jag ser hellre yngre ut än äldre :) Dom flesta tror nog dock att jag är i 20-årsåldern.


    Att du får visa leg på systemet är inte ett dugg konstigt då de ska fråga alla som ser ut att kunna vara under 25, vänta till du blir över 30 och fortfarande blir leggad ;) Jag vet en tjej som blev fick visa leg på Systembolaget då hon var 38. Jag är 32 och väntar fortfarande på den dagen jag ska "slippa" visa legitimation, det har inte hänt än.
  • Venne

    Jag är 32. Vet inte exakt vad folk tror, men jag får alltid visa leg bär hag handlar. Några i min dotters skola sa nyligen "va?! Är du en mamma?!". Även nya på jobb brukar se väldigt förvånade ut av att jag är gift och har barn, får sedan frågan "hur gammal är du egentligen?". Så jag gissar på att jag ser ut att va kanske... 25?

  • K grrl
    BlommanSverige skrev 2015-05-25 19:20:26 följande:

    Oj, jag har ingen aning om vad folk tror. Hur vet man det? Har ni frågat "hur gammal tror du att jag är?" (likt ett barn) eller hur kommer det sig att ni vet vad så många olika människor tror om era åldrar?


    Det händer ju då och då att folk frågar hur gammal jag är, och så uttrycker de förvåning över min ålder när jag talar om det. "OJ! Jag trodde att du var ...!". 
  • Anonym (ja)

    Jag är 26. Men ingen tror jag är över 18, jag snusar och vart jag än köper snus så får jag visa legitimation. Slipper bara om jag är igenkänd. Samma med trisslott, värktabletter och alkohol. Jag hade inte med mig körkortet men mina två barn som stod och skrek mamma och drog i mig, men jag fick inte köpa snus! Jag pekade på min 8 åriga dotter och frågade om inte hon var legitimation nog? Tydligen inte.

  • Fia 28

    Jag går inte runt och frågar folk hur gammal de tror jag är, så har ingen aning om vilken ålder jag ser ut att vara. Gissar jag ser ut att vara den ålder jag är.

    Däremot låter jag tydligen ung, iaf i telefon. Rätt nyligen blev jag frågad om jag hade mamma eller pappa hemma :).

  • Anonym (154cm)
    Fia 28 skrev 2015-05-26 09:21:35 följande:

    Jag går inte runt och frågar folk hur gammal de tror jag är, så har ingen aning om vilken ålder jag ser ut att vara. Gissar jag ser ut att vara den ålder jag är.

    Däremot låter jag tydligen ung, iaf i telefon. Rätt nyligen blev jag frågad om jag hade mamma eller pappa hemma :).


    Jag går heller inte runt och ber andra gissa min ålder ;) däremot avslöjar folk ibland sin förvåning över att jag inte stämmer överens med den ålder de tror jag har (32). Om ens ålder på ett ungefär stämmer överens med ens utseende hamnar man sällan i de situationerna.

    Jag har gott om anekdoter! Förutom alla gånger jag fått visa leg för sånt det är 18 års gräns för och att främmande människor bett att få tala med mina föräldrar för att de antagit att jag varit ett barn, busschaufförer som slagit in ungdomspris utan att fråga, folk har trott att min partner som är 8 år äldre än mig är min pappa, jag har gått på bio samtidigt som en skolklass och en lärare (vikarie?) försökt fösa ihop mig med ett gäng 8e-klassare och sagt åt mig att sätta mig på en viss plats med "med mina klasskamratar" så har jag också i andra sociala sammanhang, typ fester, möt folks förvåning när min ålder avslöjats genom vad jag hunnit med i livet, vad jag har för relation till vissa världshändelser, vilken musik jag förknippar med min uppväxt etc. Jag frågar aldrig (okej, väldigt sällan) hur gammal folk tror att jag är utan det kommer fram på andra sätt.

    Jag är van vid att folk tar mig för yngre och det är väl okej men jag vill gärna bli bemött med respekt som en vuxen människa. Min längd och mitt utseende i övrigt bidrar till att jag inte sällan blir förminskad och tvingas bemöta tråkiga "lilla gumman"-attityder. Men jag ska inte klaga, det kan vara rätt kul ibland också :)
  • Anonym (Tina)

    Jag är 32 år och jag brukar aldrig säga min ålder om inte nån fråga, ber aldrig nån gissa. Men på mitt nya jobb blev jag förvånad när jag fick frågan om jag bor hemma hos mina föräldrar. Sen frågade nån hur gammal jag är och hon blev förvånad och sa att hon trodde jag var 20 år.

    Gillar inte när jag säger min ålder så ska en del påpeka hur ung jag ser ut.
    Det har hänt att folk har ifrågasatt min ålder och trott jag ljugit om min ålder.
    Gillar inte heller när folk kallar mig flickan, blonda flickan, lilla flickan för jag är en vuxen kvinna som vill bli bemött med respekt. 

  • Duckan

    Vad många ni är som passerar för många, många år yngre än vad ni är här i tråden.
    Det ska ni vara glada för.
    Känner att jag måste ha raserat totalt sen 30-årsåldern..

Svar på tråden Hur gammal är du och hur gammal tror folk att du är?