• Perfect introvert

    Vad går först - partnerns känslor eller mitt praktiska resonemang? Om att bo tillfälligt hos sitt ex.

    Bakgrundsinformation:

    Jag har ett barn ihop med mitt ex. Vi har varit separerade i snart fyra år och barnet bor växelvis hos oss, varannan vecka. Det finns inga känslor kvar och vi umgås inte mer än vad som "krävs" för vårt barns skull (födelsedagar, jul, skolevenemang, etc.), men har en god relation och ett bra samarbete kring vårt barn. Vi bor väldigt nära varandra.

    Sedan några månader tillbaka träffar jag en man som bor i grannstaden, där jag jobbar. Vi är inte officiellt tillsammans ännu, men som det känns nu så siktar vi på en framtid ihop.

    Till frågan:

    Min lägenhet ska snart renoveras, vilket kommer att ta tre månader. Under den tiden måste jag flytta ut. Jag får en fullt utrustad evakueringslägenhet om jag vill, men om jag hittar ett boende på egen hand slipper jag tre månaders hyra. Jag funderar därför på att fråga mitt barns pappa om jag kan få bo hos honom i tre månader och betala halva hans hyra. Vi kunde båda ha glädje av att spara lite pengar och för barnet skulle det nog vara skönt att få bo hemma hos sin pappa på heltid istället för i en tillfällig lägenhet.

    När jag tog upp detta med killen jag dejtar var han dock, milt uttryckt, inte särskilt förtjust i tanken. Han tycker att det vore olämpligt. Jag, som inte är så känslomässig, utan mer praktiskt orienterad i mitt tänkande, har svårt att förstå varför det skulle vara ett problem. Jag och mitt ex har ju inga känslor för varandra, vi skulle sova i separata rum och antagligen skulle vi gå varandra på nerverna så mycket att vi inte skulle vilja se varandra på ett år efteråt. Vi skulle sannolikt fortsätta att ha ansvar för barnet varannan vecka, så jag skulle ju ändå kunna träffa min nya kille precis som nu. Jag har varit noga med att tala om att om det inte vore för mitt barn hade jag givetvis aldrig kommit på tanken att flytta in hos mitt ex; då hade vi inte ens haft någon kontakt idag. Min nya kille säger att han litar på mig och att det inte är det det handlar om utan att det bara inte skulle kännas bra. För mig är ett sådant resonemang inte tillräckligt konkret för att riktigt kunna greppa och ta till mig.

    Ett alternativ är att bo hos mina föräldrar, men de bor i grannstaden, vilket skulle innebära väldigt tidiga morgnar och sena kvällar samt en kostnad för att köra fram och tillbaka till sonens skola i hemstaden varje vardag, varannan vecka. Extra krångel helt enkelt. Jag känner att jag i så fall hellre bor i en evakueringslägenhet i huset bredvid mitt och betalar full hyra, eftersom det skulle innebära en mindre stressig vardag.

    Vad tycker ni att jag bör göra? Är jag helt knäpp och okänslig som bara tänker praktiskt och inte ser problemet? Bör jag strunta i att spara pengar och istället bo i en evakueringslägenhet bara för att min kille känner så här? (Jag vill understryka att jag verkligen, verkligen skulle behöva spara pengar, särskilt med tanke på att min hyra kommer att höjas rejält efter renoveringen).

    Förslag på fler alternativa lösningar är mycket välkomna.

  • Svar på tråden Vad går först - partnerns känslor eller mitt praktiska resonemang? Om att bo tillfälligt hos sitt ex.
  • Birgitta02

    Ja, jag tycker du är väldigt okänslig faktiskt. Jag skulle må skitdåligt om killen jag dejtar flyttade in hos sitt ex i flera månader. Framförallt om de har en bra relation dessutom.
    Jag tror inte det kommer nåt gott ur i detta. Så tänk om ifall du vill ha den här relationen kvar.
    Du får väl tänka på vad som är viktigast att försaka: pengarna eller den nya killen? Risken finns faktiskt att han inte tolererar detta och går vidare i livet utan dig.

  • Fia 28
    Tines skrev 2015-05-26 13:12:14 följande:

    Du ska SJÄLVKLART bo i evak.lägenheten om du vill ha en framtid med nya killen. Säger sig självt!


    Birgitta02 skrev 2015-05-26 13:13:38 följande:

    Ja, jag tycker du är väldigt okänslig faktiskt. Jag skulle må skitdåligt om killen jag dejtar flyttade in hos sitt ex i flera månader. Framförallt om de har en bra relation dessutom.
    Jag tror inte det kommer nåt gott ur i detta. Så tänk om ifall du vill ha den här relationen kvar.
    Du får väl tänka på vad som är viktigast att försaka: pengarna eller den nya killen? Risken finns faktiskt att han inte tolererar detta och går vidare i livet utan dig.


    Håller med!
  • Perfect introvert
    Birgitta02 skrev 2015-05-26 13:13:38 följande:

    Ja, jag tycker du är väldigt okänslig faktiskt. Jag skulle må skitdåligt om killen jag dejtar flyttade in hos sitt ex i flera månader. Framförallt om de har en bra relation dessutom.

    Jag tror inte det kommer nåt gott ur i detta. Så tänk om ifall du vill ha den här relationen kvar.

    Du får väl tänka på vad som är viktigast att försaka: pengarna eller den nya killen? Risken finns faktiskt att han inte tolererar detta och går vidare i livet utan dig.


    Risken finns ju att han går vidare utan mig ändå och då skulle jag ångra att jag inte sparat en väldig massa pengar bara för att han inte ville det. Jag vill inte vara okänslig, men jag har svårt att förstå varför man måste blanda in känslor i ett rent praktiskt och ekonomiskt arrangemang. Anledningen till att jag skriver är att jag vill försöka förstå varför han känner som han gör, men jag behöver mer konkreta argument än vad han har gett mig.
  • Birgitta02
    Perfect introvert skrev 2015-05-26 13:21:47 följande:
    Risken finns ju att han går vidare utan mig ändå och då skulle jag ångra att jag inte sparat en väldig massa pengar bara för att han inte ville det. Jag vill inte vara okänslig, men jag har svårt att förstå varför man måste blanda in känslor i ett rent praktiskt och ekonomiskt arrangemang. Anledningen till att jag skriver är att jag vill försöka förstå varför han känner som han gör, men jag behöver mer konkreta argument än vad han har gett mig.
    Risken finns ju alltid. Men om du är minsta kär i den här killen borde du ju faktiskt ha förståelse för hur han känner. Men du kanske har svårt med den empatiska delen? Då menar jag att kunna sätta sig in i en annan människas känslor och se från en annans sida?

    Gör som du vill - men troligen lär du bara se ryggen av din potentielle pojkvän.
  • Birgitta02
    Perfect introvert skrev 2015-05-26 13:21:47 följande:
    Risken finns ju att han går vidare utan mig ändå och då skulle jag ångra att jag inte sparat en väldig massa pengar bara för att han inte ville det. Jag vill inte vara okänslig, men jag har svårt att förstå varför man måste blanda in känslor i ett rent praktiskt och ekonomiskt arrangemang. Anledningen till att jag skriver är att jag vill försöka förstå varför han känner som han gör, men jag behöver mer konkreta argument än vad han har gett mig.
    Du har en bra relation med ditt ex. Ni har ett barn tillsammans. Han är kär i dig. Och så går du och flyttar ihop med ditt ex i TRE månader! Äter middag tillsammans. Myser i soffan ihop med ert gemensamma barn osv osv osv. Hur tror du det känns för honom? Spelar ingen roll vad du säger, här är det känslor inblandade för honom. Jag hade inte utsatt honom för det. Men det är bara jag. Pengar är bara pengar. Såna kan man skaffa nya.
  • WinterDawn

    Hur gammalt är ert barn? Blir det inte konstigt för honom om ni plötsligt bor ihop igen, för att du sedan ska flytta ut igen efter 3 månader?


    Perfect introvert skrev 2015-05-26 13:21:47 följande:
    Risken finns ju att han går vidare utan mig ändå och då skulle jag ångra att jag inte sparat en väldig massa pengar bara för att han inte ville det. Jag vill inte vara okänslig, men jag har svårt att förstå varför man måste blanda in känslor i ett rent praktiskt och ekonomiskt arrangemang. Anledningen till att jag skriver är att jag vill försöka förstå varför han känner som han gör, men jag behöver mer konkreta argument än vad han har gett mig.
    Han kanske är mer kär i dig än vad du är kär i honom? Varför man blandar in känslor i ett resonemang är ju för att man har känslor för varandra, och tycker du verkligen att det är så konstigt att han inte vill att du ska bo med ditt ex, som du har barn tillsammans med?
  • Cinza

    Vad tycker ditt ex om ditt förslag? Han kanske inte alls är sugen på att ha dig boendes i 3 månader så hör med honom först innan det blir en onödigt stor sak mellan dig och din nuvarande.

  • Vanillaextract

    Är man villig att offra sitt förhållande för tre månaders hyra är man inte speciellt kär ändå. Då kan du lika gärna välja hyran.

  • Perfect introvert
    Birgitta02 skrev 2015-05-26 13:23:42 följande:

    Risken finns ju alltid. Men om du är minsta kär i den här killen borde du ju faktiskt ha förståelse för hur han känner. Men du kanske har svårt med den empatiska delen? Då menar jag att kunna sätta sig in i en annan människas känslor och se från en annans sida?

    Gör som du vill - men troligen lär du bara se ryggen av din potentielle pojkvän.


    Ja, jag har problem med empatin, men jag har också en hög grad av självinsikt. Jag har lärt mig ungefär hur andra människor normalt reagerar på saker och därför vet jag att hans reaktion inte är ovanlig på något sätt. Mitt problem är att jag inte förstår varför. Om han åtminstone kunde säga att han oroade sig för att jag skulle vara otrogen; det hade jag kunnat förstå, även om det hade betytt att han inte litade på mig. Men nu säger han ju att han inte är orolig för det. Varför är det då ett problem?
Svar på tråden Vad går först - partnerns känslor eller mitt praktiska resonemang? Om att bo tillfälligt hos sitt ex.