• BengtH

    Hjälp, jag är kär i en annan man

    Anonym (Otrogen) skrev 2015-05-27 22:21:24 följande:
    Tack för ditt svar. Jag vet att det jag gör är fel. Tycker det är så svårt att lämna. Ska jag slänga bort tio år och min familj på en kille som jag egentligen inte alls vet om det kommer bli något med i det långa loppet. Det är ju det som hindrar mig från att lämna och barnen. Jag vill inte slita upp barnen innan jag vet hur det blir.
    Du har redan slängt bort de tio åren på den där kollegan efter att du har haft sex med honom. Det enda som kvarstår är att berätta för din man, han som är pappa till dina barn. Han som du har byggt upp ett förtroende till, men det är raserat nu.

    Det tar lång tid att skapa en stabil relation, men det behövs bara ett 20 min samlag med en annan partner för att rasera den.
  • BengtH
    Anonym (Sara) skrev 2015-05-27 23:06:14 följande:

    Men jag minns att jag tänkte att det löser sig, många har gått igenom detta förut osv. Och det är ju sant. Jag kan bara tala för mig och jag är glad att jag är kvar. Min man vet ingenting (nu blir det moralpanik).

    Det var jättejättejobbigt i början. En annan sak att bli dumpad eller så men när båda egentligen vill är det tufft. Jag insåg efter ett tag att jag vill vara med min man. Det är enkelt och tryggt och jag älskar honom. Det är också enkelt tryggt och väldigt ospännnde. Men jag valde det. Vi har ett bra förhållande men antar att det var en svacka just då. Det har blivit bättre efter det.


    Visst, det är enklast att ljuga. Du tänker inte på din man som lever med din lögn och tror dig om gott.

    Man måste vara väldigt speciell för att kunna titta sin partner i ögonen som om inget hänt efter otroheten.

    Det var jättejätte-jobbigt för dig i början att ljuga för din stackars krake till man som inget visste. För din man är inte otroheten jobbig för han är lyckligt ovetandes. Hur tror du det skulle kännas för honom att få reda på att han har levt med  en falsk hustru i flera år ?
  • BengtH
    strangertown skrev 2015-05-28 05:41:58 följande:

    BengtH, jag upplever det som att du representerar en grupp som alltid dyker upp i otrohetstrådar som verkar antingen har drabbats väldigt hårt personligen av ett svek eller räds det väldigt aktivt. 


    Tja, jag blev väldigt förvånad. Jag är ganska ny på forumet och upphör aldrig att förvånas över hur folk verkar bete sig, ibland hoppas jag att mycket som skrivs här är uppdiktat, men tyvärr verkar det mesta vara sant.

    Man ska inte fördöma andra, det är rätt. Om det varit TS bedragna make som  skrivit hade jag definitivt uppmuntrat honom och försökt ge honom goda råd.

    När "förövaren" skriver räcker det att skriva att hon måste berätta sanningen för maken.

    Nu blev jag lite upprörd över TS & Sara's attityd, de har varit otrogna samtidigt som de försöker framställa sig själva som offer, när de egentliga offren är deras bedragna män. När den som bedrar skriver "det var jättejätte-jobbigt" för mig, kan man ju undra hur jobbigt det skulle kännas för den bedragnas man om han fick reda på det. 
  • BengtH
    Anonym (Sara) skrev 2015-05-28 06:44:47 följande:
    Min man och jag har förstås pratat om otrohet generellt. Vi är överens om att om otroheten inte leder till att den otrogna vill skiljas så vill vi inte veta. Det man inte vet far man inte illa av. Han har vid flera tillfällen sagt att han inte skulle skilja sig ändå så det är bara onödigt att dra upp det.
    Ni har vid flera tillfällen pratat om otrohet generellt och är överens om att ni inte kommer att skiljas om någon av er skulle vara otrogen. Din man har med all säkerhet fattat vinken med den diskussionen.

    Nu vet både du och din man att det är fritt fram för otrohet i ert förhållande, ni lever härmed i ett sk. öppet förhållande. 

    Nu känner inte jag din man, men om han är en stilig social kille som ofta åker på affärsresor, så skulle jag tippa på att han också ligger i riskzonen för otrohet, speciellt med er generella diskussion i åtanke. Kanske är ni kvitt alla redan ?

    Om både du och han kan förlåta otrohet så är det bra för familjesammanhållningen, en skilsmässa är det sämsta alternativet, speciellt för barnen.
  • BengtH
    Anonym (Otrogen) skrev 2015-05-28 08:13:35 följande:

    Jag förstår att ni dömer mig. Jag gjorde samma sak innan jag själv hamnade i den här situationen. Jag behöver inga moraliska pekpinnar om hur fel det är eller vilken hemsk människa jag är. Det vet jag redan ändå. Det jag snarare är ute efter är konkreta råd hur jag ska hantera min situation. 


    Mitt konkreta råd: Berätta vad du gjort, så kommer allt kännas mycket lättare. Det kan inte vara trevligt att bära på en sådan hemlighet resten av livet.
  • BengtH
    strangertown skrev 2015-05-28 09:12:48 följande:
    Tack för att du är så ärlig med dina känslor. Jag tycker inte man ska jämföra varandras helveten. Varje mynt har två sidor och är en empatiskt lagd är att ha varit otrogen mot någon en älskar, något en kanske ångrar innerligt, oerhört jobbigt. Att bära kärlek till någon annan än den en är gift med, men som en oftast också älska, som en inte får leva ut är också otroligt jobbigt.
    Tyvärr tror jag att många otrogna är egoister som har svårt med empatin, det är långt ifrån alla som kan sätta sig in i hur andra människor tänker. Det kan också handla om impulsivitet, personer som agerar först och tänker sedan.

    Ett typiskt narcissistiskt drag är just att vara samvetslös, sakna medlidande, ha svårt att sätta sig in i hur andra människor  känner, samtidigt som man utmålar sig själv till offer.

    Nu verkar TS lida av sitt snedsteg, det är priset hon får betala. Lider hon pga att hon mår dåligt eller pga att hon tycker synd om sin man ? På vem ligger fokus för lidandet ? Jag tycker mig märka att det handlar mer om henne än om mannen, vilket kan tyda på narcissistiska tendenser. Frågan är om det har slutat gnaga i samvetet, om hon kan glömma det helt.

    Om hon kommer undan med den här otroheten, tror jag tyvärr att risken är stor att hon kan åka dit igen.
  • BengtH
    Anonym (FR) skrev 2015-05-28 08:18:39 följande:
    Du har tre val nu:
    Du vill fortsätta relationen med din man. Du berättar för honom och hoppas på att han vill ha kvar dig. Här måste du ha ångrat dig, gör du verkligen det?
    Du vill inte fortsätta relationen med din man. Du berättar ingenting om relationen med arbetskollegan och separerar. Sedan har du en låg profil i ett år innan du kan gå vidare med arbetskollegan. Annars blir det misstänksamt.
    Du vill inte fortsätta relationen med din man. Du berättar för honom om allt och hoppas att ni kan bygga upp ett vänskapsförhållande i framtiden för barnens skull.

    I vilket fall som har du sårat din man, tyvärr. Det går inte att komma ifrån och du måste göra det bästa av situationen för alla inblandade.
    Hon kan välja det 4:e alternativet: Fortsätta att leva ihop med sin man utan att berätta något om otroheten. Det är upp till henne.
  • BengtH
    Anonym (moralisten) skrev 2015-05-28 11:12:52 följande:
    ,. För jag begriper inte hur du kan se din man i ögonen varje dag med vetskapen hur du har svikit honom. Jag fattar faktiskt inte det. Det kommer fram, hur du än gör. Och bättre det kommer från dig, än att en polares polare skall berätta för honom. Vad du än väljer att göra så måste du berätta för honom.
    Håller med till 100%  Jag skulle aldrig kunna titta min fru i ögonen om jag hade varit otrogen, jag skulle bryta ihop. 

    Jag tror att många otrogna personer saknar den grundläggande egenskapen  empati. Egoister och narcissister  gör precis som de vill utan den minsta tanke på de som drabbas. Alltså de sätter sina egna behov framför andras.
  • BengtH
    Anonym (Otrogen) skrev 2015-05-28 22:22:03 följande

    Jag har aldrig skrivit att jag inte tänker berätta för min vad jag gjort. Han kommer få reda på sanningen då jag egentligen  inte klarar av lögner. Precis som några av er skrivit har jag svårt att se min man i ögonen. Jag har dåligt samvete över det jag gjort för jag vet att jag kommer förstöra en familj.  


    Bra ! När har du tänkt att berätta ? Vad tror du han kommer att säga ? 

    Om du redan nu har svårt att se honom i ögonen, så har han nog redan förstått att allt inte står rätt till. 
  • BengtH
    Anonym (Otrogen) skrev 2015-05-28 22:22:03 följande

    Jag har aldrig skrivit att jag inte tänker berätta för min vad jag gjort. Han kommer få reda på sanningen då jag egentligen  inte klarar av lögner. Precis som några av er skrivit har jag svårt att se min man i ögonen. Jag har dåligt samvete över det jag gjort för jag vet att jag kommer förstöra en familj.  


    Bra ! När har du tänkt att berätta ? Vad tror du han kommer att säga ? 

    Om du redan nu har svårt att se honom i ögonen, så har han nog redan förstått att allt inte står rätt till. 
  • BengtH
    Fool skrev 2015-05-29 10:57:40 följande:
    Fast nu ser du allt ifrån ditt eget perspektiv och vad som är bäst för DIG, men den ende som kan avgöra vad som är bäst för honom är din man, det gäller även TS man.
    Jag tycker det är väldigt egoistiskt att bara utgå från sig själv i en sådan här situation. Den otrogna fick både vara otrogen och behålla mannen genom att låta bli att berätta. Vad fick mannen ? 

    Det är just lögnen som irriterar mest. Att den otrogna  bara ser till sina egna behov, att hon smiter undan rättvisan.

    Kan någon som är bedragen vara "lyckligt ovetandes"  Någon har stulit mina pengar, men jag vet inte om det. så jag tror att jag kan använda pengarna till något fast jag inte kan det.

    Den otrogna har stulit mannens förtroendekapital, han tror att han kan lita på henne, men det kan han inte. Han lever i en lögn utan att veta om det. Det måste vara den högsta formen av förnedring. 
  • BengtH
    Fool skrev 2015-05-29 11:29:34 följande:
    Så resonerar många som gjort saker de inte är så stolta över, problemet är att om det kommer fram ändå, vilket det ofta gör så blir skadorna 10 ggr större än de hade varit om de varit ärliga.
    Gamla lögner brukar likt en snöboll i rullning växa och till slut lösa ut en lavin.
  • BengtH
    Fool skrev 2015-05-29 11:43:26 följande:
    Jag tror inte heller på "lyckligt ovetandes" som lösning på problem, det är lite som att bjuda sin partner på en trevlig resa till new york och betala det med personens egna pengar, visst personen kommer säker bli glad över presenten tills personen upptäcker att han / hon fick betala den själv.
    Precis. Två personer har blivit bedragna. En vet om det, den andre vet inget. Båda personer är lika bedragna. 

    Två personer har cancer. En vet om det, den andre vet inget. Den som inte vet att han har cancer är kanske lyckligare än den som inget vet. Båda personer är lika mycket cancersjuka. 

    Den som känner till sin cancer vänder sig till sjukvården och får behandling, medans den andre ovetande blir allt sjukare.

    Den bedragne personen som känner till otroheten, får möjlighet att ta ställning och besluta om hur problemet ska lösas. TS kan inte vrida klockan tillbaka och få otroheten ogjord, men hon kan iaf berätta.

    Slutligen tror jag inte på någon nära och kärleksfull relation för dem som fortsätter att leva tillsammans 
    efter otroheten med sin "lyckligt ovetande" partner.

    Jag tror de hade ett ganska distanserat och kyligt förhållande redan innan otroheten. Ju närmre man är varandra känslomässigt desto svårare blir det att ljuga och dölja snedsteg.
  • BengtH
    Fool skrev 2015-05-29 12:12:57 följande:
     mao lägger du alla ägg i samma korg och håller tummarna för att lögnerna aldrig upptäcks och ökar dessutom insatserna eftersom du spätt på själva sveket med åratal av lögner.
    För att dölja en lögn, måste man ljuga om andra saker också. Jag tror ändå att TS man misstänker något även om hon påstår att han är "lyckligt ovetandes"

    Troligen har han förstått situationen, men han är konflikträdd, han tänker på barnen och vill inte splittra familjen. Sen när barnen flyttat hemifrån kanske han bryter tystnaden och separerar.
  • BengtH
    Ciciri skrev 2015-05-29 14:58:55 följande:
    Fast nu är det ju inte en sjukdom att bli bedragen. Det troligaste är att TS och hennes älskare antingen kommer fram till att satsa på varandra (och då får ju mannen veta), eller att det ebbar ut mellan TS och mannen. Om hon inget berättar så går tiden, och minnena bleknar även hos henne. Varför skulle mannen må dåligt av det, han har ju snart sin gamla fru tillbaka.

    Någon gång i ett förtroligt ögonblick om 20 år kanske hon berättar: "minns du den där vintern, då jag berättade att jag hade fått en kollega som hette Anders och som jag tyckte var så bra och duktig först..? Jag kan berätta för dig nu att..." Och vid det laget har nyheten nästan ingen sprängkraft längre. Det troligaste är att mannen kontrar med: "och minns du grannfrun på förra stället vi bodde, hon som vi tyckte såg ut som Sophia Loren? En gång när du och ungarna var och hälsade på din mor, så fick jag för mig att ta en flaska vin och gå över till henne och..."
    Otroheten är som en sjukdom för förhållandet, dvs. den bryter ner förhållandet även om den bedragne inget får veta. 

    Såvida TS partner inte är en robot, så kommer han märka att något inte stämmer, han kanske inte märker det till 100%  

    TS har varit otrogen och begått en handling som påverkat henne mentalt. Hon kan omöjligt vara samma person hon skulle har varit om hon inte hade varit otrogen. Som otrogen har hon förändrats, hon har blivit något mer spänd, nervös, rädd, försiktig, fundersam osv.

    Det räcker med en liten förändring i beteendet för att mannen ska märka det, även om han inte ens reflekterar över det. Detta resulterar i förhållandet skiftar karaktär om än bara lite.
  • BengtH
    Anonym (Otrogen) skrev 2015-05-29 15:29:48 följande:

    Jag har bestämt mig för att berätta inom den närmaste tiden. Jag kan inte vara mig själv och när mannen säger att han älskar mig kan jag inte säga samma sak tillbaka. Även om jag inte berättar så har jag fortfarande förstört vårt förhållande och jag kan inte ljuga för honom. Han är värd en tjej som älskar honom och vill vara bara med honom. Det här är andra gången som jag får känslor för en annan man. Skillnaden den här gången är att det är besvarat. Det känns verkligen inte rätt att stanna för barnens skull. Hur jag än vänder saken kommer någon att bli sårad, det är smällar jag får ta när jag varit så jäkla korkad som gjorde en sån här grej.


    Starkt gjort att våga berätta. Har inläggen i den här tråden påverkat dig ?
  • BengtH
    Anonym (Sara) skrev 2015-05-29 21:36:23 följande:
    När jag pratade med min man om att vi behövde förändra saker hemma efter jag haft min flirt vid sidan om blev han jätteförvånad. Han tyckte att vi hade haft det så bra hemma, jag hade varit så glad och kärleksfull det senaste. Så helt enkelt att upptäcka är det inte.
    Det är inte alltid enkelt att upptäcka otrohet, men du kan omöjligt vara samma person som du skulle ha varit om du inte hade varit otrogen. Alla reagerar olika, vissa blir nervösa och fundersamma, andra blir glada och uppsluppna, den gemensamma nämnaren är att en liten förändring av ditt beteende har skett. 

    Vad vet du om din mans beteende? han kanske spelar med och låtsas som om han inget misstänker för att konfrontera dig vid ett senare tillfälle. Kanske är han konflikträdd och drar sig för att ta upp ditt snedsteg eller så har även han en affär vid sidan om. 
  • BengtH
    Anonym (Otrogen) skrev 2015-05-29 22:21:46 följande:
    Jag har funderat på allt ni har skrivit. Även innan jag startade tråden var jag inne på att berätta men först igår bestämde jag mig på allvar. Visst har tråden påverkat mig.  
    Anonym (Otrogen.) skrev 2015-05-29 21:44:52 följande:

    Jag vill så gärna att detta här ska lösas. Kan ni ge mig mer råd och tips?


    Det här är inte jag som skrivit. 
    En av anledningarna till att jag skriver här är att jag vill påverka folk, få dem att ta rätt beslut.
  • BengtH
    Anonym (Sara) skrev 2015-05-29 22:53:17 följande:
    Vet du verkligen vilket som är rätt beslut i andra människors liv?
    I det här fallet är jag övertygad om att TS är på rätt spår när hon berättar att hon tänker vara ärlig och avslöja otroheten för sin sambo. Många som har skrivit i den här tråden har önskat henne lycka till. 

    I början av tråden tyckte jag inte om TS alls, men nu gillar jag henne även om hon har varit otrogen.
  • BengtH
    Anonym (moralisten) skrev 2015-05-31 10:54:49 följande:

    Man kan inte styra vilka känslor man får för någon. Men man kan styra hur man tacklar problem och hur man med självrespekten i behåll ska lösa ett problem. Och TS tror jag gör rätt att ta diskussionen med sin man.


    Jag har själv kärat ner mig i andra tjejer ibland även om jag är gift. Äktenskapet ger ingen garanti för att man inte förälskar sig andra än sin fru. Jag brukar säga att man kan inte styra sina känslor, men man kan råda över sitt förnuft. 

    Använd förnuftet för kärleken är ologisk, den är som ett rus och det kan sluta riktigt illa om man inte ser nyktert på situationen.
Svar på tråden Hjälp, jag är kär i en annan man