Inlägg från: Seven Costanza |Visa alla inlägg
  • Seven Costanza

    (S) vill ha helt delad FP - kommer det genomföras tror ni?

    Anonym (Nema) skrev 2015-06-02 09:16:29 följande:

    Fast i de fall mannen har högt SGI - alltså en hög inkomst - brukar föräldrar ha det som skäl till att mannen INTE kan vara hemma. Lustigt.


    Ja det är lustigt, jag skrev som det borde vara - men du tror alltså dessa pappor med hög inkomst automatiskt kommer ta ut alla sina åtta månader om det blir en delning? Det tror inte jag. Jag tror att de pappor som inte är intresserade nu (eller vars partners hellre vill vara hemma) kommer fortsätta ange ekonomi eller annat skäl och pussla med dagarna så at mamman är hemma ett år och sedan blir det dagis.

    Vad jag tycker är lustigt; eller synd, är att du valde att inte kommentera resten av mitt inlägg. Är 160000 kr i utebliven nettoinkomst så lite pengar för dig att du vidhåller att bara är ett svepskäl för folk? Jag tycker som vanlig medelinkomsttagare att jag inte riktigt skulle vara nöjd med att bli av med 20000 i hushållsinkomst per månad, men ni har kanske väldigt höga inkomster och/eller väldigt låga utgifter?
  • Seven Costanza
    Anonym (said so) skrev 2015-06-02 19:38:03 följande:

    Varför skulle mammor plötsligt få eget mandat om att bestämma över barnets vårdnad? Det kan leda till fler tvister men så får det vara om det är vad som krävs.


    Ogifta kvinnor har sedan länge automatiskt ensam vårdnad om barnen och det krävs stt hon skriver på gemensam vårdnad eller att pappan stämmer henne på vårdnaden för stt han ska få vårdnad. Det är inget nytt.
  • Seven Costanza
    Anonym (said so) skrev 2015-06-02 19:38:03 följande:

    Varför skulle mammor plötsligt få eget mandat om att bestämma över barnets vårdnad? Det kan leda till fler tvister men så får det vara om det är vad som krävs.


    Ogifta kvinnor har sedan länge automatiskt ensam vårdnad om barnen och det krävs stt hon skriver på gemensam vårdnad eller att pappan stämmer henne på vårdnaden för stt han ska få vårdnad. Det är inget nytt.
    Hannah76 skrev 2015-06-02 19:58:46 följande:

    [quote=75379311][quote-nick]Anonym (said so) skrev 2015-06-02 19:51:54 följande:[/quote-nick]

    Precis, så det blir ingen skillnad för de ogifta och de gifta får dela dagarna. Toppenbra.

    [/

    Ja o jag tror att fler kommer välja att behålla ensam vårdnad för att få alla dagar. Vilket jag tycker är skrämmande.


    Ja, samt att om man missgynnas av en 50/50-lösning som gift kan man inte göra något åt det, medan ogifta föräldrar _i samförstånd_ kan komma överens om att mamman behåller vårdnaden tills efter föräldraledigheten, så på så sätt blir det även orättvist mellan gifta och ogifta, oavsett vad man tycker om att vissa ogifta gör så.
  • Seven Costanza
    Hannah76 skrev 2015-06-02 20:12:42 följande:

    [quote=75379366][quote-nick]Seven Costanza skrev 2015-06-02 20:03:00 följande:[/quote-nick]

    Ogifta kvinnor har sedan länge automatiskt ensam vårdnad om barnen och det krävs stt hon skriver på gemensam vårdnad eller att pappan stämmer henne på vårdnaden för stt han ska få vårdnad. Det är inget nytt.Ja, samt att om man missgynnas av en 50/50-lösning som gift kan man inte göra något åt det, medan ogifta föräldrar _i samförstånd_ kan komma överens om att mamman behåller vårdnaden tills efter föräldraledigheten, så på så sätt blir det även orättvist mellan gifta och ogifta, oavsett vad man tycker om att vissa ogifta gör så.

    [/

    Ja orättvist. Och en fara, för vad händer om förhållandet tar slut? D har män än mindre chans att vara förälder på lika villkor.


    Exakt. Jag tycker att sossarnas förslag utgår från en idealbild där alla har trygga förhållanden inte är oense om att dela på ansvaret för barnen, har gemensam ekonomi med sparade pengar samt att båda har SGI. I många förhållanden saknas minst en av punkterna. Jag tror att mammor ändå kommer fortsätta vara hemma längst, bara med sämre betalt per månad eftersom man måste få sina dagar att räcka längre om man bara får motsvarande åtta månader med fullt betalt. En del tar ju redan nu ut noll eller få dagar första året, men det funkar ju bara för dem med stabil, relativt god inkomst och/eller sparande samt gemensam ekonomi. Hur många trådar har man inte läst om föräldralediga kvinnor som inte får det att gå ihop?
  • Seven Costanza
    Anonym (!) skrev 2015-06-03 20:57:19 följande:

    Jag är kvinna. Jag gynnas mer av dagens system än av en eventuell förändring. Min man är hemma med våra barn mer än jag är och missgynnas således inte heller av detta.Varför skulle det ändra sig genom att man tvingar fram en 50/50 fördelning? Menar du på allvar att allt detta skulle bli bättre av att man som kvinna inte längre har möjlighet att få av mannens dagar?Vad är det som säger att män inte kan vara föräldralediga idag? De har redan samma mängd dagar som kvinnan, men har ett val om de vill skänka bort dem eller använda dem. Kanske mannen dessutom är hemma utan att ta ut några dagar, medan kvinnan använder dem? Min man är hemma mer än jag, men det är bara jag som tar ut dagar.


    Håller med. Männen kan ju redan idag säga nej till att föra över dagar om de själva vill använda dem. Jag tycker inte att man behöver ändra systemet för att vissa män är mjäkiga och inte kan säga nej till sin partner, eller stå upp på jobbet för att man vill vara föräldraledig. Tror inte heller att all kommer magiskt förbättras för kvinnor bara för att man delar på föräldraförsäkringen .
  • Seven Costanza

    Typiskt sossar att fortfarande inte ha kommit ifrån Myrdals teorier om vad som är bäst för Sverige och att staten ska få alla att foga sig enligt deras ideal. "Staten vet bäst..." Tror snarare att försämrad flexibilitet i föräldraförsäkringen kan leda till en ny kris i befolkningsfrågan. Vissa kommer säkert att tveka att skaffa det där tredje barnet om man tyckte det var svårt att få det att gå ihop som föräldraledig med den sämre valfriheten. De som inte har det gott ställt med stort sparande så att de kan välja att vara föräldralediga en tid utan att ta ut dagar, och framförallt att båda kanske inte har SGI, får det sämre med det föreslagna minskningarna i valfrihet.

    För att inte tala om förslaget i ovanstående debattartikel från JA, delegationen för jämställt arbetsliv, som vill att vardera förälder max får minska sin arbetstid med 12,5% istället för 25% som nu - vissa föräldrar jobbar ju BÅDA 75% nu, men det ska man inte få tydligen?! Samt att MÅNGA vittnar om att i vissa yrken funkar det jättebra att jobba deltid då man får konkret minskad arbetstid OCH minskade uppgifter, medan i en hel del yrken förväntas du som deltidare fortfarande leverera samma resultat fast på kortare arbetstid och med minskad lön. Uselt förslag.

  • Seven Costanza
    Anonym (said so) skrev 2015-06-04 13:25:46 följande:

    Bor du och partnern med bebisen i en sketen liten lya? Hur tänker ni göra när barnet behöver eget rum? Får intressen och vill gå aktiviteter? På något sätt måste man väl inse att barn är ett åtagande ekonomiskt under minst 20 år och att det inte går att skylla på att man inte kan ha heltidsjobb, sparande eller planerad graviditet, vara frisk osv.


    Är du HELT verklighetsfrånvänd? Finns många par med 1-2 barn som bor i en tvåa i våra större städer där bopriserna är höga för att de ännu inte sparat klart till hus. Jag är gravid med första barnet, vi bor i en tvåa och har sparat i fem år för att köpa hus och vi behöver bo kvar där åtminstone under första föräldraledigheten för att kunna spara det sista, för att inte tala om att det kan vara väldigt dumt att köpa hus och därmed få dyrare boendekostnad samtidigt som inkomsten minskar drastiskt under föräldraledigheten.

    Om min forskande make med doktorsexamen men ingen SGI ska behöva vara hemma i flera månader med 20000 mindre i månaden för att dagarna inte ska brinna inne är det verkligen INTE aktuellt att köpa något hus förrän efter vi varit föräldralediga med de två barn vi skulle vilja ha. Vi har planerat och räknat och vi har ändå inte råd att bo i något annan än en sketen lya de första åren, särskilt inte om det blir förändringar i föräldraförsäkringen.
  • Seven Costanza
    sextiotalist skrev 2015-06-04 14:01:07 följande:

    Det verkar vara några som är helt världsfrånvända. Dels för att det är en uppgörelse mellan arbetsgivare och anställd, en lag som är helt neutral som ger en rätt att arbeta 75% om man har barn under 8 år, dessutom så finns det arbetsgivare som är ännu mer generösa och det gäller för barn upp till 12 år.

    Ska staten in och begränsa detta, hur ska det lösas? Ska arbetsgivarna intervjua varandra innan de beviljar det?

    Det är ju inget som staten vet något om folk utnyttjar eller inte.


    Håller med, helt bisarrt. Och om den ena redan jobbar deltid för att det inte gick att få heltid, hur blir det då?
  • Seven Costanza
    Anonym (said so) skrev 2015-06-15 23:02:47 följande:

    Hur människor sköter sina förhållanden är väl deras egen ensak? Barn kostar pengar. Det är väl alla överens om? Alltså får man vara beredd att det kostar att vara föräldraledig. Att vissa människor inte orkar arbeta upp en bra SGI är inte samhällets fel. Det är ett individansvar. Om ni som familj, väljer att skaffa barn innan ni är finansiellt stabila, så får ni räkna med att det kan bli tufft. Ert val.

    Har man jobb med "skitlön" så får man söka extraarbete, ta på sig all möjlig övertid osv.Om du vill påstå att man inte klarar sig på den SGI man får vid en månadsinkomst på 18 000, som du verkar tycka är skitlön), och 4 dagars ersättning per vecka,  plus den andres månadsinkomst som då är högre, så vill jag påstå att man lever över sina tillgångar!

    Du väljer själv dit yrke och nej, alla klarar inte av att utbilda sig till läkare eller ingenjör. Lev efter era inkomster.

    Att er familj skulle gå 20 000 back för att pappan får hälften av dagarna köper jag inte alls. Han kan alltid försörja sin familj på sin inkomst även om han väljer att frun får gå hemma utan lön. Men dagarna för dig räcker 1 år om du tar ut 4 dagars ersättning i veckan!


    Fast varför köper du inte att det kan bli så i en del familjer, om du är läskunnig? Det står redan i min TS att så blir fallet i exempelvis min familj där min make är disputerad forskare men tyvärr stipendiefinansierad vilket innebär att han inte har någon SGI och kommer inte ha det under sin postdok dvs de närmaste fyra åren. Vi går därmed back ganska exakt 20000 per månad om han måste vara föräldraledig och då få endast 5000 kr per månad.

    Att han skulle fortsätta jobba och ha lön och sedan jag skulle gå hemma obetalt när min halva av föräldraledigheten är slut skulle resultera i EXAKT samma sak eftersom min nettolön är just 20000 kr. Alltså skulle vi i båda dina alternativa scenarier gå back 20000kr. Men det kanske vore jättebra för Sverige om forskare behövde vänta till efter 35 med att få första barnet om de inte fått möjlighet att få en finansiering där de betalar skatt och därmed får SGI innan dess. Färre eller inga biologiska barn till högutbildade är nog precis vad Sverige behöver för att hävda sig internationellt. Men vi behöver kanske inga cancerforskare, för det är bättre om alla tar vanliga jobb där de kan få en bra SGI så att man kan tvångsdela, fastän alla som vill och kan har möjlighet att dela redan som det är nu?

    På dig låter det som att de negativa konsekvenserna av ett sådant här förslag bara skulle drabba lata och dumma som får skylla sig själva, men jag antar att du antingen menar att man får skylla sig själv att man tyckte att det var en bra idé att forska på cancer (eller att gifta sig med någon som forskar på cancer) eller en bra idé att inte vänta till 35 med första barnet? För om vi HADE väntat till 35 och det sedan inte hade funkat kan jag ge mig fan på att du då hade kommit in i min IVF-tråd och kläckt ur dig att du minsann inte ville bidra med dina skattepengar till några som fick skylla sig själva för att de väntade till 35 bara för att ha en SGI...
  • Seven Costanza
    Anonym (said so) skrev 2015-06-16 05:10:57 följande:

    Det är väldigt vanligt att forskare har en tidigare SGI eller får ersättning trots uppehåll pga föräldraledighet. Sverige lär inte mista forskare pga att någon enstaka behöver spara sina föräldradagar tills studien är över. 

    Vad gäller ändringar i exempelvis socialförsäkringssystemet, så finns det alltid människor som säger sig bli negativt drabbade. De tänker däremot inte på alla de som varit negativt drabbade innan men som lärt sig att hantera förmånerna på bästa sätt utifrån sin situation. Inte heller har många av dem visat empati för de som drabbats tidigare utan så länge man själv tjänar på det så anser man att saker är okej. På det viset är människan ganska intressant.


    Ja, men det förändrar ju inte situationen för de forskare och andra som INTE har någon SGI? Väldigt praktiskt av dig att inte bemöta det jag skriver utan istället svara med den motsatta situationen. Det är ju ÄVEN vanligt att forskare inte har någon SGI eftersom man t ex doktorerat med finansiering via stipendier eller utbildningsbidrag, alternativt att man haft en SGI som doktorand men sedan förlorar den pga att man måste göra postdok med stipendiefinansiering. För folk i den sitsen skulle det här förslaget betyda stora förändringar i hur man skulle behövs lägga upp sin ekonomi och sina barnplanerna. Men det är fint av dig att tänka på vad som är bäst för Sverige och tycka att det inte gör något att vissa blir negativt påverkade av en sådan förändring, eftersom det alltid finns de som varit drabbade på annat sätt tidigare. Staten skulle ju dessutom säkerligen spara MASSOR av pengar på alla människor som inte har möjlighet att ta ut alla sina dagar om det blev hälften-hälften, t ex för att de FAKTISKT går back 20000 per månad på det, oavsett om du tror på det eller ej.

    Nu lär ju dock inte reformen införas på många år ändå eftersom MP röstat emot attd stödja sossarnas förslag, så nu hinner vi förhoppningvis få åtminstone första barnet innan valfriheten försämras. Sedan får du gärna tycka att det gör mig till en dålig person som ser till min egen familj främst, men jag anser fortfarande inte att argumentationen håller att man skulle behöva tvångsdela. De pappor som vill vara hemma kan ju redan nu låta bli att föra över dagar och istället använda dagarna själva.

    Jag ser fortfarande inte problemet med valfrihet i den här frågan. Du som ju verkar vara FÖR att alla får skylla sig själva hit och dit borde ju inte ha problem med att de pappor som inte kan sätta ned foten får vara beredda på att gå miste om att vara hemma, och att de mammor som tar all föräldraledighet och all vab får vara införstådda med att de kan bli negativt påverkade på arbetsmarknaden. De kvinnor som inte ens har barn men ändå anser sig förfördelade och skyller detta på att andra kvinnor är hemma för mycket med sina barn, kanske borde kritiskt granska sin egen arbetsinsats först. Skylla sig själv lite - det brukar ju vara gängse i vissas argumentation, men bara när det hjälper ens egna argument. På det viset är människan ganska intressant.
  • Seven Costanza

    Said so och ni andra som är för 50/50:

    Om det nu enligt er finns så försvinnande få män som är olämpliga eller bara inte vill ta hand om sina barn utan _de flesta_ vill och kan vara hemma, varför kan de inte bara låta bli att föra över sina dagar till kvinnan då om de själva har för avsikt att vara föräldralediga? Varför måste det tvångsdelas? Män HAR ju redan nu rätt till hälften av dagarna, det är ju deras eget beslut att dela med sig. Eller ni anser att de inte är starka nog att säga nej för att samhällsnormen är för stark? Det är ju att dumförklara män.

    Problemet är ju just att staten _erbjuder_ män och kvinnor att nyttja föräldraförsäkringen, men svara på vad som ska hända om det delas 50/50 och en av föräldrarna vägrar eller inte kan använda sina dagar under barnets första år? Det finns ingen lag som tvingar en förälder att vara föräldraledig eller på annat sätt ansvara för sitt barn så OM pappan inte tar ut sina dagar står mamman där med lång näsa efter åtta månader och har inga dagar kvar och måste vara hemma utan inkomst eller lämna barnet till någon privat som tar emot barnet trots att det är under ett år. Alla kvinnor har INTE möjlighet att ta ut färre än sju dagar per vecka så att dagarna räcker längre utan det kan mycket väl finnas en hel del vars dagar tar slut då.

    Finns även män som säger att de ska vara föräldralediga men sedan när det närmar sig så blir det inget. Särskilt om man är separerade med gemensam vårdnad blir detta en väldigt svår sits, men även om man är ett par, för kvinnan lär ju bli riktigt arg om hon räknat med att han ska ta över och hon känner då ett ansvar att fortsätta stanna hemma om han inte gör det, och sedan kan ju bli en separation av det ändå.

    Slingra er inte nu och säg att allting vi frågar om bara gäller några få, SVARA på frågan. Vad gör man som kvinna om ens dagar är slut och pappan anser att han inte kan/vill ta ut sina dagar under den period då det faktiskt behövs?

  • Seven Costanza
    Anonym (said so) skrev 2015-06-17 20:34:11 följande:

    Pappan försörjer självklart familjen om han är så egoistisk. Men det borde kvinnan ha koll på innan hon blir gravid med en egoist.


    Men hur misogyn får man bli?! Är det alltid kvinnans eget fel enligt dig? Du verkar aldrig ha upplevt eller hört talas om att människor kan ändras till det sämre efter ett tag, t ex vid en stor omställning som det innebär att få barn? Dessutom tvingas ju, med din lösning, kvinnan stanna kvar med egoisten för att kunna bli försörjd tills barnet får en förskoleplats, även om hon helst vill lämna honom direkt pga detta svek. OM hon nu inte redan har ett stort sparande (vilket alla naturligtvis har i din perfekta värld om man inte vill skylla dig själv). Du har ingen verklighetsuppfattning överhuvudtaget utanför din perfekt inrutade värld där alla är precis som de utger sig för att vara och allt går helt enligt plan.
  • Seven Costanza
    Anonym (said so) skrev 2015-06-17 20:51:35 följande:

    Det är kvinnan som blir gravid, kvinnan som väljer att behålla graviditeten eller inte. Hon har ett stort ansvar. Män får halka med på tåget.

    Visst kan människor förändras men varför skulle majoriteten förändras just när mammans föräldraledighet är slut? Det tror jag inte på.

    Det är dumt att skaffa barn med någon som inte vill familjens bästa.


    Nu gör din sida det igen, slingrar er genom argumentet att det inte kommer drabba så många - det är INGEN som har påstått att _majoriteten_ av männen gör si eller så men jag har frågat VAD ni tycker att kvinnan ska göra i de fall där pappan faktiskt inte tar ut sin ledighet när barnet är litet? Jag har läst massor av trådar här på FL om kvinnor vars män (eller ex) inte tar ut sin föräldraledighet när barnet är litet - de vill spara till senare men berättar inte när senare är. Ingen kan tvinga dem att ta sitt ansvar utan det blir kvinna som får lösa situationen. Män har hälften av dagarna redan som det är och vill de inte dela med sig måste de inte.
  • Seven Costanza
    Anonym (Bra) skrev 2015-06-17 20:50:08 följande:

    Du tycker inte att det är konstigt att det bara är män som förändras till det  sämre när de får barn?

    Många kvinnor skaffar barn alldeles för tidigt i sitt förhållande, de ser inte/vill inte se, vem de skaffar barn med.


    Jag har inte sagt att det bara är män som kan förändras till det sämre, jag skrev "människor", men det är ingen skillnad för om kvinnan blir förändrad och skiter i sitt barn kan det vara en lång och svår process för pappan att få del av mammans dagar om lagen säger 50/50 utan möjlighet att skriva över. Då lär han ju behöva stämma henne på ensam vårdnad för att få hennes dagar. Så jag tycker inte att det är bra med tvångsdelning oavsett vem av föräldrarna som inte vill eller kan ta ut sina dagar.

    Visst stämmer det du skriver men anser du att det innebär att kvinnorna då ska skylla sig själva om det jag skrivit händer? Är det bättre att de går till soc? De har ju ingen barnomsorg före ett års ålder så de kan inte jobba om de inte hittat någon annan som kan ta hand om barnet.
  • Seven Costanza
    Anonym (:() skrev 2015-06-17 21:09:46 följande:

    Håller med dig, bra skrivet!!! Dom lever inte i verkligheten, dom sitter på sin höga häst och tittar ner på alla som inte går i samma led ;)


    Precis. Både min man och jag är högutbildade, vi har varit tillsammans i många år och är gifta, har ett relativt stort sparande som vi tänker köpa hus för efter föräldraledigheten med vårt extremt välplanerade barn (om vi inte pga en eventuell försämring av föräldraförsäkringen måste lägga en väldigt stor del av detta på att täcka de 20000 per månad vi skulle gå back om min man måste vara hemma utan SGI).

    Utåt sett alltså ett ordnat förhållande att skaffa barn i, kanske till och med enligt Said so:s världsbild, bortsett från avsaknaden av SGI trots högsta akademiska examen, men det innebär inte att jag är totalt oförmögen att sätta mig in i och ha empati med dem som inte kunnat eller vetat bra nog för att planera lika väl som vi. Jag tycker inte att deras privatekonomi och trygghet ska offras de närmsta åren, för att detta enligt vissa i den här tråden vore bättre för Sverige på lånh sikt. Jag tror inte på att allting skulle dramatiskt förbättras för att män tog 5-6 månader mer av föräldraledigheten.
Svar på tråden (S) vill ha helt delad FP - kommer det genomföras tror ni?