• Anonym (:@)

    Jobbig mamma på dagis förstör ALLT!

    Hej

    Min son är fyra år och har gått på dagis sedan han var nästan två år. Allt har verkligen varit helt underbart tills i höstas då en ny liten började. Hans mamma är så jävla skitjobbig och lägger sig i precis allt! Hon kommenterar att man inte har ekologiska kläder till barnen, hon klagar på allt och det värsta är att hon har sett till att allt roligt på dagis dragits in.
    Nu får vi inte ens ta med glass när barnen fyller år längre utan bara frukt! Och ja, frukt är gott, med men jag orkar inte hennes sätt mer! Innan kunde man ta med vad som helst när barnen fyllde år och de älskade det!!!

  • Svar på tråden Jobbig mamma på dagis förstör ALLT!
  • modsey
    Anonym (Moa) skrev 2015-06-03 20:25:28 följande:

    Varför är det så jäkla viktigt att ungarna får socker när ni inte är med? Min unge går på en förskola där de äter glass titt som tätt, bakar bullar och kakor, dricker saft till mellis. Hon har fasen ändrat kroppsform och blivit betydligt mulligare. Jag blir tokig, men det hjälper inte att säga ifrån. OM jag nu tycker hon behöver socker är det väl roligare att få ge det själv? 

    Vad jag önskar att alla förskolor vore sockerfria...


    med all respekt...men om ditt barn blivit mullig av att äta någon glass eller bulle på förskolan tror jag inte att grundmaten varken hemma eller på dagis kan vara så där toppenbra...
    Har man en sund kost så finns det utrymme för en bulle eller två!
  • Lavish

    På vårt dagis blev alla födelsedagsfiranden av barnen förbjudna eftersom ett barn på en avdelning var Jehovas

    Samma vecka som dom skickade ut det jävla pappret som de skickar ut varje år om vilka högtider vi tycker är viktiga och vill att de ska uppmärksamma, där jag alltid skriver födelsedagar.

    Svensk skola/förskola är så jävla livrädda för att inte vara PK att de slår knut på sig. 

  • Tom Araya
    Lavish skrev 2015-06-03 21:20:05 följande:

    På vårt dagis blev alla födelsedagsfiranden av barnen förbjudna eftersom ett barn på en avdelning var Jehovas

    Samma vecka som dom skickade ut det jävla pappret som de skickar ut varje år om vilka högtider vi tycker är viktiga och vill att de ska uppmärksamma, där jag alltid skriver födelsedagar.

    Svensk skola/förskola är så jävla livrädda för att inte vara PK att de slår knut på sig. 


    Tur för den förskolan att inte jag hade barn där... Skrikandes
  • Anonym (asta amalgam)
    Anonym (Moa) skrev 2015-06-03 20:25:28 följande:

    Varför är det så jäkla viktigt att ungarna får socker när ni inte är med? Min unge går på en förskola där de äter glass titt som tätt, bakar bullar och kakor, dricker saft till mellis. Hon har fasen ändrat kroppsform och blivit betydligt mulligare. Jag blir tokig, men det hjälper inte att säga ifrån. OM jag nu tycker hon behöver socker är det väl roligare att få ge det själv? 

    Vad jag önskar att alla förskolor vore sockerfria...


    Märklig förskola!! Är det ngn privat variant som drivs av ngn mystisk "sockersekt"? Borstar de barnens tänder efter varje gång det frossats i godsaker? Anmäl förskolan så kommer Expressen och gör ett reportage och så blir det inslag i Rapport.
  • Anonym (B)

    På vår förskola slutade de med glass för några år sedan, samma på den min mamma jobbar på. Jag kan inte riktigt se nåt problem i att inte bjuda på glass. Hade visserligen inte brytt mig om de gjort de heller.

    Vad är det mer för roligt som dragits in pga henne?

  • Anonym (Hmm)

    Glass ges väl sällan numera på förskolor inkl saft och sånt med socker i, dom bjuder på lite annan frukt istället som kiwi, mango, olika meloner ect , det tycker jag iofs är bra. Man lär ju ha flera kalas hemma för sina barn så lär bli en del socker då.

  • Minimis

    På vårt dagis tar man med sig frukt som an bjuder på när barnen fyller år. Men de fikar nån gång per år vid "speciella" dagar. Tycker personligen att upplägget känns väldigt lagom. Men jag förstår irritationen över att en person ska göra sig hörd precis hela tiden och på köpet "se ner" på andra! Har en kompis som tjatar om mjölfritt, mjölkfritt o ekologist hela förbaskade tiden! Därför är det så kul att lägga ut bilder på instagram då våra barn äter värsta pannkaksfrukosten med mjölk o sylt till såklart :p

  • telly

    På ett sätt skulle det vara skönt om förskolorna lärde barnen hur man firar högtider UTAN sötsaker och mat. Annars blir det kanske som för mig som knappt kan ha en lördag utan godis, en solig dag på jobbet utan att "fira" med nåt gott med kollegorna eller en födelsedag utan överflöd av gottis. Man lär sig att allt positivt ska följas av nåt gott i munnen - och med tanke på alla överviktiga i samhället så borde förskolorna vilja vara en del av folkhälsoarbetet och lära barnen att man kan ha roligt utan nåt gott i munnen (tänk också ungdomar som inte kan ha kul på fest utan alkohol, detta hänger säkerligen ihop).

  • Gladhannapanna

    Vi har också en sockerpolis på förskolan. Att inte bjuda på glass mm är ok för mig, men när hon började diskutera vilka sockerarter det är i brödet och att det bara är "rågfras" som är ok som frukostflinga blir jag lätt trött..... Hon började faktiskt gråta när hennes son ätit ett korvbröd med ketchup till mellis när han vägrat korven!

    Vår förskola är en friförskola och de brukar låta födelsedagsbarnet baka ngt till mellis med en kompis, oftast bröd men ibland något gott. Första året tyckte jag att de åt chokladbollar jämt och bakade kakor mm, men nu har de lugnat sig lite med det vilket jag tycker är positivt. Jag bryr mig inte så mkt om de får varm choklad, bulle eller glass någon gång, men inte varje vecka.

    En annan förälder jobbar på bvc och hon framförde att man kan följa de riktlinjer som finns på gruppnivå, det tycker jag är sunt. Min äldsta dotter är sockerkänslig och älskar allt sött medan min yngsta dotter föredrar frukt och grönt och äter lite godis om det finns, men det är itne så viktigt för henne. 

  • Johan70
    Dr Mupp skrev 2015-06-02 22:34:27 följande:

    Skönt med glassförbud, finns ingen anledning att bjuda på glass på förskolan. Kan sluta i otäcka allergireaktioner.


    Man kan bli allergisk av i princip all mat. Det är inte särskilt rationellt att förbjuda en viss typ av mat p.g.a. den trots allt ganska lilla risken som finns för utveckling av allergi.

    Det känns ironiskt att du har följande meddelande i slutet av ditt inlägg:


    "Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D"

  • Johan70
    Anonym (Moa) skrev 2015-06-03 20:25:28 följande:

    Varför är det så jäkla viktigt att ungarna får socker när ni inte är med? Min unge går på en förskola där de äter glass titt som tätt, bakar bullar och kakor, dricker saft till mellis. Hon har fasen ändrat kroppsform och blivit betydligt mulligare. Jag blir tokig, men det hjälper inte att säga ifrån. OM jag nu tycker hon behöver socker är det väl roligare att få ge det själv? 

    Vad jag önskar att alla förskolor vore sockerfria...


    Det gör inget att barn i förskoleåldern är mulliga, så länge de inte är tjocka. Mullighet är ett friskhetstecken. Barn skall inte banta.
  • modsey
    Gladhannapanna skrev 2015-06-04 08:36:18 följande:

    Vi har också en sockerpolis på förskolan. Att inte bjuda på glass mm är ok för mig, men när hon började diskutera vilka sockerarter det är i brödet och att det bara är "rågfras" som är ok som frukostflinga blir jag lätt trött..... Hon började faktiskt gråta när hennes son ätit ett korvbröd med ketchup till mellis när han vägrat korven!

    Vår förskola är en friförskola och de brukar låta födelsedagsbarnet baka ngt till mellis med en kompis, oftast bröd men ibland något gott. Första året tyckte jag att de åt chokladbollar jämt och bakade kakor mm, men nu har de lugnat sig lite med det vilket jag tycker är positivt. Jag bryr mig inte så mkt om de får varm choklad, bulle eller glass någon gång, men inte varje vecka.

    En annan förälder jobbar på bvc och hon framförde att man kan följa de riktlinjer som finns på gruppnivå, det tycker jag är sunt. Min äldsta dotter är sockerkänslig och älskar allt sött medan min yngsta dotter föredrar frukt och grönt och äter lite godis om det finns, men det är itne så viktigt för henne. 


    Då har man på allvar stora problem om man börjar gråta för att ens barn äter ett korvbröd...vi har haft en samma typ och hon har på helt allvar hållit sitt barn hemma när det varit såna tillställningar där de enstaka gånger serverat godis ( påsk) eller en dag när de åt på en onämnbar snabbmatsrestaurang. 
  • Anonym (Födelsedagsbarnet bestämmer)

    Jag fattar verkligen inte hur vissa föräldrar tänker. Det hela borde vara mycket enkelt. Det barn som fyller år bestämmer tilltugget för dagen. Är någon allergisk mot vanlig glass så får väl förskolan stå för specialglass till det barnet. Vill någon förälder prompt inte att just deras unge ska äta glass så kan de föräldern själv skicka med barnet frukt. 

    (Tycker emellertid synd om dessa barn vars föräldrar hela tiden ska använda dem som experimentverkstäder för allehanda nyttighetskomplex som de själva önskar leva upp till. Priset blir ju att barnet får sitta där och käka äpple när alla andra äter glass och känna sig utanför. Barnet blir också den som aldrig får bjussa på glass till de andra barnen på sin födelsedag. Tänk om folk kunde skippa moralkakorna och låta barnen få ha sin stora dag en gång om året!)

  • Börje123

    Skicka pappan och ta diskussionen med jobbiga morsan istället. Har du valt en alfahanne så kommer han sätta henne på plats och ni kan ostört fortsätta använda kläder gjorda av pakistanska barn!

  • Anonym (Moa)
    modsey skrev 2015-06-03 21:00:38 följande:
    med all respekt...men om ditt barn blivit mullig av att äta någon glass eller bulle på förskolan tror jag inte att grundmaten varken hemma eller på dagis kan vara så där toppenbra...
    Har man en sund kost så finns det utrymme för en bulle eller två!
    Mitt barn äter frukost, lunch och två mellanmål på förskola, fem dagar i veckan. Du tror inte det påverkar vad hon får i sig då?

    Jag tycker inte att bullar, saft och glass bör ingå i ett barns dagliga kost. En bulle eller två skulle jag gärna ge själv, på helgen till exempel. Hon är inte tjock, men hon har blivit rundare sedan vi flyttade och bytte förskola. 

    Igen, varför är det så viktigt att ungarna får socker på förskolan? Kan inte det få vara upp till föräldrarna hur mycket socker man vill ge?
  • modsey
    Anonym (Moa) skrev 2015-06-04 16:16:51 följande:
    Mitt barn äter frukost, lunch och två mellanmål på förskola, fem dagar i veckan. Du tror inte det påverkar vad hon får i sig då?

    Jag tycker inte att bullar, saft och glass bör ingå i ett barns dagliga kost. En bulle eller två skulle jag gärna ge själv, på helgen till exempel. Hon är inte tjock, men hon har blivit rundare sedan vi flyttade och bytte förskola. 

    Igen, varför är det så viktigt att ungarna får socker på förskolan? Kan inte det få vara upp till föräldrarna hur mycket socker man vill ge?
    Får de bullar varje dag verkligen??
  • Anonym (mattant)
    Anonym (Födelsedagsbarnet bestämmer) skrev 2015-06-04 15:57:56 följande:

    Jag fattar verkligen inte hur vissa föräldrar tänker. Det hela borde vara mycket enkelt. Det barn som fyller år bestämmer tilltugget för dagen. Är någon allergisk mot vanlig glass så får väl förskolan stå för specialglass till det barnet. Vill någon förälder prompt inte att just deras unge ska äta glass så kan de föräldern själv skicka med barnet frukt. 

    (Tycker emellertid synd om dessa barn vars föräldrar hela tiden ska använda dem som experimentverkstäder för allehanda nyttighetskomplex som de själva önskar leva upp till. Priset blir ju att barnet får sitta där och käka äpple när alla andra äter glass och känna sig utanför. Barnet blir också den som aldrig får bjussa på glass till de andra barnen på sin födelsedag. Tänk om folk kunde skippa moralkakorna och låta barnen få ha sin stora dag en gång om året!)


    Precis så var det på det dagis jag jobbade som kokerska på för 20 år sedan. Jag hade ett litet lager godsaker till de allergiska barnen, saker som de tålde,  eller lagade jag till något om det behövdes, så att ingen skulle bli utan när det var festligheter på gång. Inte alla föräldrar tog med glass när barnen fyllde år heller, det var inte tradition. Någon hade med sin chokladbollar, några inget alls.
    Det kanske är annorlunda nu, eller förmodligen är det ju det. Både med allergier och föräldraengagemang gällande kosten.
    "På min tid"  var det ytterst sällan som föräldrar lade sig i vad vi serverade. Minns bara ynka två tillfällen som det hände och då handlade det om ett barn som var väldigt kinkig med maten och ett barn som föräldrarna var rädda skulle få fläskkött av misstag. Det var allt på över 10 år.

    Kanske lite ot detta, men jag tycker det är väldigt intressant att läsa hur det är med kostrelaterade problem på förskolor nuförtiden. På min tid var det väldigt sockerfritt, nästan så det var synd om ungarna ibland.
Svar på tråden Jobbig mamma på dagis förstör ALLT!