• Anonym (Killen)

    När får killar bli påpassade?

    Tycker att man som man sällan får bli påpassad eller får vara ett offer. 

    Ser det så här.

    Som kvinna har du t.ex. mens, får du ont och problem med det så får du vara hemma, man tycker synd om kvinnor osv. Helt befogat yes, jag ser inget fel med det. 

    Som kvinna föder du barn och du får extra hjälp med det mesta under barnabärandet, sjukvård osv. Helt befogat inget fel med det. 

    Som kvinna är du oftast i alla fall svagare än män och får mer hjälp med tunga saker, bära saker osv. Helt befogat. 

    Som kvinna är du offer för jämställdheten och får fler events, organisationer, tillställningar dedikerade för kvinnor. Kanske det också helt befogat. 

    osv. Jämför jag detta med en mans liv så hittar jag inget område, ingen situation, ingen möjlighet då en man får känna sig som offer, när en man får bli påpassad, när en man får känna sig svag.. 

    Jag hittar bara situationer där jag som man måste prestera, vara stark, hjälpa andra osv. 

    Man talar om att män ska få visa sig och vara svag. Men får man verkligen det? Om jag är svag så blir jag stämplad att jag inte är en bra man, jag hjälper inte till jag måste ju hjälpa kvinnorna, jag måste göra det och det. Så får jag verkligen vara svag för samhället?

    Det är inte så att jag avundas att t.ex. föda barn. Men jag avundas att någon gång få vara den svaga, den som inte behöver prestera, den som kan få bli påpassad någon gång, den som får uppmärksamheten, den som får hjälpen och stödet. :(

  • Svar på tråden När får killar bli påpassade?
  • Anonym (Killen)

    Sen har du problemet med att låt säga det blir så att vi är lika och till och med större grupper av kvinnor som har mer makt. Om det då råkar finnas en enda kvinna som har mindre makt än någon man. Vilket ju alltid kommer finnas åt båda håll. 

    Men den kvinnan kommer då skrika patriarkat och så är vevan igång och alla män får sota för det trots att majoriteten män inte har makten. 

  • Anonym (Killen)

    Sen är det så att det är en liten klick av män som har makten. Det är långt långt långt ifrån alla män i samhället som sitter i bolagsstyrelser eller som har någon makt överhuvudtaget. 

    Om man bara tittar på styrelser och sån typ av makt och fixar lika där. Vad förändrar det för oss som är vanliga dödliga som går på samhällets gator?? 
    Inte ett skit. Jag får inte mer jämställdhet i min vardag för det.

    Att gå och säga att alla män har mer makt och sen om man fixar till den lilla klicken i styrelserna det handlar om och sen säga att nu helt plötsligt har inte alla män makt. Det verkar mycket konstigt. När hela tiden för 99% av männen ingen skillnad har skett. 

  • Anonym (Helios)
    Anonym (Killen) skrev 2015-06-25 09:10:16 följande:
    Så det är kvinnor som ska stå upp för och initiera när män behandlar dem illa? 

    Varför tjatas det alltid på att samhället behandlar kvinnor illa, hur samhället och män ska ändra på sig för att vara mer schyssta åt kvinnor?

    Men när samhället vill att män ska vara starka så är det återigen männen som ska göra något åt det. Vart var rättvisan och logiken i det?
    Du verkar inte ha någon koll på verkligheten. Jag orkar inte dra allt. Det verkar vara så mycket du inte förstår om hur samhäller är och fungerar.
  • Anonym (Helios)
    Anonym (Killen) skrev 2015-06-25 09:24:42 följande:

    Med andra ord jag är trött på pressen det är att vara man.


    Du är för jämställdhet alltså? Bra!
  • Anonym (Helios)
    Konservativ skrev 2015-06-25 13:08:02 följande:
    Det mesta. Att bli kvinnoprofessorer. Att lyckas i skolan. 
    Det är inte lättare för en kvinna att bli professor.
    Flickor lyckas bättre i skola därför att pojkar anser att det är löjligt och "tjejigt" att plugga. Man måste ju faktiskt plugga för att lära sig något och lyckas i skolan.
  • Anonym (Helios)
    Anonym (Killen) skrev 2015-06-25 14:15:24 följande:
    Skulle gärna bli feminist om det vore så att feminismen verkligen såg till båda könens problem och jobbade för båda könen. Idag har man valt bort männens problem och har kvinnornas problem som utgångspunkt. 

    I mitt tycke så tror inte jag på att en sådant sätt att attackera problemet kommer leda hela vägen fram till en bra jämställdhet för båda könen. Då måste man titta likvärdigt på båda könen för att nå hela vägen fram.

    Sen har man valt synsättet att det finns ett patriarkat. Det tror inte jag heller är ett synsätt som kommer leda hela vägen fram. För så länge man utgår ifrån att mannen är överlägsen kvinnan så ser jag ärligt inte hur det ska kunna leda till en jämställdhet. Man måste ha synsättet att vi är lika för att nå hela vägen fram. Annars kommer man alltid göra undantag för den så kallade "svaga" gruppen. Hur länge ska man göra det då, när är det dags att sluta. Det vet man inte om man har patriarkatet som en utgångspunkt. 

    Sen tror inte jag vi har ett patriarkat i Sverige. Ok, om vi går till något annat land i Afrika eller så då är jag benägen att hålla med. Men i Sverige där vi nästan har nått längst på hela jordklotet och skillnader är så små och inom vissa områden. Att vi då skulle ha ett patriarkat där alla män är överlägsna kvinnorna. Nä det är för magstarkt. 

    Med ovanstående argument så vill jag inte kalla mig feminist eller jobba för det. Men jämställdhet på riktigt är något jag ställer upp på där man tittar på båda könen likvärdigt och rättvist, då tror jag också man når hela vägen fram.

     
    Om kvinnor blir jämställda med män blir män samtidigt också jämställda med kvinnor.
  • MammAmma
    Anonym (Helios) skrev 2015-06-26 10:34:33 följande:

    Du verkar inte ha någon koll på verkligheten. Jag orkar inte dra allt. Det verkar vara så mycket du inte förstår om hur samhäller är och fungerar.


  • Anonym (Helios)
    Anonym (Killen) skrev 2015-06-26 08:31:47 följande:

    Att lösa kvinnans problem kommer inte lösa mannens problem automatiskt. Det finns problem där mannen känner att saker är fel men där kvinnorna är nöjda. Sådana problem kommer då inte att lösas då kvinnorna känner sig nöjda. Det är få kvinnor eller feminister som är beredda på att släppa på delar där kvinnor idag har en fördel för att göra det jämställdt även åt andra hållet.

    Du utgår även ifrån att mannen inte har några problem och att alla existerande problem enbart har kvinnan. Det synsättet är inte rimligt och inte ens statiskt möjligt. Att då enbart hjälpa den ena sidan och tro att allt löser sig för den andra är ett konstigt synsätt. 


    Så länge det står skrivet i feminismens anda att man utgår ifrån ett patriarkat så kommer man aldrig att släppa det. Oavsett hur mycket strukturen än ändras. Låt säga strukturen är till och med så vågskålen har vänt över och det nu är kvinnorna som har mer makt så kommer feminismen fortsätta titta och utgå ifrån att det är ett patriarkat. Det ligger så djupt rotat så det finns ingen feminist som kommer frivillig släppa det tankesättet. 

    Så långe man utgår ifrån något som är skevt i sitt sätt att beskriva världen så kommer man alltid att utgå ifrån det synsättet oavsett hur verkligheten än blir och ser ut. Det innebär att även om vi blir precis lika så kommer man som feminister säga, vi tror på patriarkatet och därför ska kvinnorna ha speciella rättigheter här eller där därför att vi är i underläge. Även om de i fallet inte är det. Därför att man utgår ifrån ett patriarkatiskt synsätt. 

    Det sättet att uppnå jämställdhet står jag inte bakom. 


    Lista vilka problem för män du tycker ska ändras!
  • Anonym (Helios)
    Anonym (Killen) skrev 2015-06-26 08:57:34 följande:

    Sen är det så att det är en liten klick av män som har makten. Det är långt långt långt ifrån alla män i samhället som sitter i bolagsstyrelser eller som har någon makt överhuvudtaget. 

    Om man bara tittar på styrelser och sån typ av makt och fixar lika där. Vad förändrar det för oss som är vanliga dödliga som går på samhällets gator?? 
    Inte ett skit. Jag får inte mer jämställdhet i min vardag för det.

    Att gå och säga att alla män har mer makt och sen om man fixar till den lilla klicken i styrelserna det handlar om och sen säga att nu helt plötsligt har inte alla män makt. Det verkar mycket konstigt. När hela tiden för 99% av männen ingen skillnad har skett. 


    Män får generellt högre lön (en manlig civilingenjör har högre lön än en kvinnlig civilingenjör t.ex). Män får bättre vård och dyrare mediciner (en psoriasissjuk man får bättre vård och mediciner än en psoriasissjuk kvinna). Är det OK tycker du?
  • Fiona M

    Problemet är inte att kvinnor "får vara svaga", problemet är att den traditionella mansrollen inte tillåter män att vara det.

Svar på tråden När får killar bli påpassade?