Min man är programmerare så på ett individuellt plan kan jag som kvinna säga att jag inte är intresserad av programmering för det verkar så oääääääääääääändligt tråkigt att knacka kod. Det han kan göra med koden är coolt men allt det där pillandet verkar aptrist men å andra sidan är jag en person som sällan gillar pillandet med detaljer.
Mer generellet sett så tror jag snedfördelningen mellan kvinnor och män i branschen hänger ihop med djupgående strukturer i samhället och hur flickor och pojkar uppfostras, både medvetet och omedvetet.
Samma problem med snedfördelning mellan könen finns inom många ämnen, det är en enorm snedfördelning på högskolenivå inom vissa ämnen. Jag tror det hänger ihop med att vi, föräldrar, lärare, förskolelärare, kompisar osv sänder signaler att hårda tekniska saker är något killar ska gilla, abstrakta, mjuka, kreativa saker är sådant flickor ska gilla. Jag tror inte att en pojke som växte upp helt isolerade från samhället per automatik skulle intressera sig mest för traditionellt manliga saker, även om många verkar tro att det är biologiskt betingat att små pojkar "ska" leka med bilar.
De här signalerna finns överallt och som är verkar vi bli mer medvetna om dem. Föräldrar ifrågasätter allt mer varför exemplevis alla "pojkkläder" har bilar, monster och dinosaurier på sig och "flickkläder" har kattungar, fjärilar och blommor. Men det är de mest uppenbara signalerna. Hur många gånger får inte en liten flicka höra att hon är söt eller fin eller gullig i sin nya klänning? Varför inte fråga henne vilken hennes favoritbok är istället? Det problematiska är att barn redan från väldigt ung ålder behandlas annorlunda på grund av sitt kön. Den som särbehandlar är ofta inte ens medveten om det ens! Så som vuxen måste man hela tiden tänka och komma ihåg att inte definera eller berämma barn utifrån deras kön. Ignorerar deras kön, fråga om favoritleken, beröm deras förmåga att räkna till tio, be dem visa sitt favoritgömställe osv.
Skolan har även ett stort ansvar i att visa att alla yrken är öppna för alla och att inte lägga värderingar i olika yrkesval, medvetet eller omedvetet. Och när det gäller tekniska yrken måste flickorna få möjlighet att utforska dem på egen hand utan pojkar i närheten. Och viceversa så klart.