• joje

    Varför är kvinnor inte intresserade av programmering?

    Jag är man och utbildad inom programmering och jobbar som programmerare, och på min utbildning var där ca 3 % kvinnor och på de jobb jag haft har där varit nästan uteslutande män. Och så ser det också ut på andra arbetsplatser också. Det är väldigt trist tycker jag!

    Vad tror ni det beror på? Är kvinnor helt enkelt inte intresserade av programmering? IT-branschen skriker ju efter kvinnor.

  • Svar på tråden Varför är kvinnor inte intresserade av programmering?
  • Spartacus

    3% på din arbetsplats, sen så kanske det är fler nån annanstans? det finns nog ett intresse men varför det generellt sett är fler män än kvinnor inom IT-branschen vet jag inte... lite tradition som hänger med? tar ju alltid tid innan branscher förändras och anpassar sig till moderna tider.

    sen så kanske inte så många kvinnor väljer studier åt det hållet just pga att det är så mycket män? och då rullar det ju på sen... och förändras inte

    en får hoppas att det vänder!

  • oOOo  oOOo
    Spartacus skrev 2015-07-01 15:26:30 följande:
    sen så kanske inte så många kvinnor väljer studier åt det hållet just pga att det är så mycket män? och då rullar det ju på sen... och förändras inte smile1.gif
    Konstigt argument det där. Varför skulle kvinnor inte välja en utbildning för att det är många män där? Är antagandet att kvinnor inte väljer att studera det de är intresserade av eller att de bara blir intresserade av sådant som de ser andra kvinnor göra eller vad?
  • ArthurDent
    joje skrev 2015-07-01 14:40:07 följande:
    Nej det gör nog inte det i det fallet, för samhället kan i många fall styra folk till vilka val de ska göra, framför allt när det handlar om jobb som i de flesta fall är en nödvändighet. Forskning visar i alla fall på att kvinnor och män har generellt sett olika biologi och olika mängd hormoner. Hormoner styr i viss mån vilka val vi gör i livet.
    Jag passar på att svara på din tidigare fråga om "allmänna feminismen", genusvetenskap och deras inställning till biologiska skillnader här med, hoppas det går bra!
    Jag har inte hört någon som påstått att biologiska skillnader inte har någon betydelse alls. Däremot att de för det första menar att den (precis som i fallet programmering som yrke) spelar en mycket mindre roll än miljö och för det andra inte ska tas som underlag för att förutsätta något om vad individer vill eller kan eftersom det redan med existerande miljöskillnader de facto finns många kvinnor/flickor/män/pojkar vill och kan så att säga "tvärtemot".
    (Tänk om man skulle säga att vi inte ska uppmuntra elever med europeiskt ursprung att träna löpning om forskning visade att människor med afrikanskt ursprung i medel sprang fortare!)
    Det finns dock ett par problem med de studier som visar på biologiska skillnader mellan könen. 
    Det främsta är kausaliteten, att påvisa i vilken grad en viss skillnad i hormoner eller annat verkligen påverkar beteenden och intressen. Det ska t ex finnas en studie som visar en viss skillnad i preferens för rosa hos flickor (mest attraherade) och pojkar som är så  nyfödda att den måste anses vara medfödd.  Denna, enligt studien alltså medfödda skillnad, har inte hindrat t ex 1700-talets modemedvetna män att klä sig i rosa i lika stor utsträckning som kvinnorna. I själva verket så är det bara sedan 50-talet som rosa har ansetts vara en flickfärg. Så uppenbarligen så räcker det med något så simpelt som mode (miljö mao) för att motverka just denna biologiska skillnad.

    Extra svårt att utreda hur mycket just de medfödda skillnaderna verkligen påverkar är ju för att det måste trasslas isär från påverkan av miljön.  
    Ibland, tex vad det gäller skillnader i hjärnan så är det svårt att se vad som är hönan och ägget. Hjärnan är plastisk, förändras av beteende. Skillnader i beteende orsakade av miljö skulle alltså kunna orsaka skillnader i hjärnan.
    Det är lättare att se hur miljön faktiskt påverkar beteendet. T ex din kollegas iakttagelse av de kinesiska programmerarna. Eller kolla upp förskolan Tittmyran.
    Min egen åsikt är att de uppmätta biologiska skillnaderna är ganska ointressanta innan vi reducerat de miljömässiga. När vi kan vara HELT säkra på att barn och vuxna bemöts som de individer de är och inte utifrån någon förutfattad mening om vad de borde vara utifrån sitt kön så är åtminstone jag helt cool med om det finns någon rest skillnad kvar beroende på biologi.
  • joje
    ArthurDent skrev 2015-07-01 16:13:23 följande:
    Jag passar på att svara på din tidigare fråga om "allmänna feminismen", genusvetenskap och deras inställning till biologiska skillnader här med, hoppas det går bra!
    Jag har inte hört någon som påstått att biologiska skillnader inte har någon betydelse alls. Däremot att de för det första menar att den (precis som i fallet programmering som yrke) spelar en mycket mindre roll än miljö och för det andra inte ska tas som underlag för att förutsätta något om vad individer vill eller kan eftersom det redan med existerande miljöskillnader de facto finns många kvinnor/flickor/män/pojkar vill och kan så att säga "tvärtemot".
    (Tänk om man skulle säga att vi inte ska uppmuntra elever med europeiskt ursprung att träna löpning om forskning visade att människor med afrikanskt ursprung i medel sprang fortare!)
    Det finns dock ett par problem med de studier som visar på biologiska skillnader mellan könen. 
    Det främsta är kausaliteten, att påvisa i vilken grad en viss skillnad i hormoner eller annat verkligen påverkar beteenden och intressen. Det ska t ex finnas en studie som visar en viss skillnad i preferens för rosa hos flickor (mest attraherade) och pojkar som är så  nyfödda att den måste anses vara medfödd.  Denna, enligt studien alltså medfödda skillnad, har inte hindrat t ex 1700-talets modemedvetna män att klä sig i rosa i lika stor utsträckning som kvinnorna. I själva verket så är det bara sedan 50-talet som rosa har ansetts vara en flickfärg. Så uppenbarligen så räcker det med något så simpelt som mode (miljö mao) för att motverka just denna biologiska skillnad.

    Extra svårt att utreda hur mycket just de medfödda skillnaderna verkligen påverkar är ju för att det måste trasslas isär från påverkan av miljön.  
    Ibland, tex vad det gäller skillnader i hjärnan så är det svårt att se vad som är hönan och ägget. Hjärnan är plastisk, förändras av beteende. Skillnader i beteende orsakade av miljö skulle alltså kunna orsaka skillnader i hjärnan.
    Det är lättare att se hur miljön faktiskt påverkar beteendet. T ex din kollegas iakttagelse av de kinesiska programmerarna. Eller kolla upp förskolan Tittmyran.
    Min egen åsikt är att de uppmätta biologiska skillnaderna är ganska ointressanta innan vi reducerat de miljömässiga. När vi kan vara HELT säkra på att barn och vuxna bemöts som de individer de är och inte utifrån någon förutfattad mening om vad de borde vara utifrån sitt kön så är åtminstone jag helt cool med om det finns någon rest skillnad kvar beroende på biologi.
    Tack för kommentaren. Intressant att läsa. 

    Angående löpning... Det handlar inte bara om ifall man är bra på något utan ifall man har ett intresse för det. Jag är inte bra på biljard men älskar att spela det flera gånger i veckan, Varför vet jag inte? Ingen vad jag vet har påverkat mig till att gilla det. Jag är medioker programmerare men älskar att programmera. 

    Miljön påverkar i hög grad våra beteenden, vi är ju trots allt flockdjur och beroende av att inte bli utstötta från gruppen. Oliktänkare kan lätt bli det. Så därför kan det hända att man väljer jobb utifrån vad som är normen. Men det betyder ju inte att man är passionerad av just det ämnet.

    Miljön/samhället kan ju också göra att man hindras från att utföra sina intressen som man egentligen älskar att göra, för att inte verka märklig. En kille kanske gillar att leka eller samla på dockor, men normen säger att det gör inte en kille. Det borde vara så att alla kan få möjlighet att göra vad de vill utan att bli utskrattad eller uttittad.

    Ja det är ju alltid en ständig fråga i hur hög grad som biologin spelar in jfm miljön och vi kommer nog inte få något definitivt svar på lång tid framöver. Jag har en god vän som är en framstående hormonläkare/forskare i Sverige och hon tror att det är ca 80% biologi och resten miljö som påverkar hur vår personlighet och våra intressen blir.
  • Har gjort det
    EnAnonumius skrev 2015-07-01 14:16:37 följande:

    Tack...

    Precis.. Är så trött på dessa slentriana "ta för givet" feminister....

    Men för majoriteten (inte alla utan många)  av feminister (oavsett falang)  så har de allvarliga problem med följande (utan inbördes ordning):

    * Kritisera feminismen, och/eller säga att man är en "icke feminist" är aldrig samma sak som att man är "okunnig om feminism"... 

    * Älskar att spekulera om personen bakom datorn i stället för att bemöta innehållet i åsikten...

    * Strunta i om det finns en kontext, eller ta reda på om det finns en kontext

    * Dra sig inte för att gripa saker helt ur luften och hitta på sina "egna sanningar" om personen bakom åsikten och sedan använda sina egna påhittade "sanningar"  emot personen


    kenneth768768 skrev 2015-07-01 10:29:45 följande:
    Om alla feminister vore för jämställdhet, skulle jämställdister inte blivit mobbade av dem, t.ex.

    Dessa ord skålar jag på.     
    Håller helt med men det finns värre ändå: alla dom som tycker att man är en "hatare" om man reagerar mot deras värsta dumheter.
  • Mongo fraan yttre rymden
    Aspie skrev 2015-06-30 10:18:17 följande:

    Jag umgås nästan enbart med nördar, men även i min krets finns det knappt någon (ö.h.t.) som är intresserad av programmering. En kvinna jag känner är det och det intresset fick hon genom internet, då det inte fanns någon i hennes omgivning som introducerade henne till det. Det fanns killar i vår skola som var intresserad av programmering, men de höll sig för sig själva. Min kvinnliga kompis fick ensam lära sig över internet, medan killarna utbytte tankar och hjälpte varandra. Jag tror det kan vara svårt för kvinnor att ta del av programmering (bl.a.) just för att det mest är män som pysslar med det. Vet en inte vad det innebär (som jag) så finns det ju ingen chans att ett intresse ska uppstå.

    Detta är bara spekulationer.


    Min livsupplevelse är att de allra flesta kvinnor fnyser åt programmering som knasigt mansgöra de inte vill ta i ens med tång. De kan för all del tycka att det är häftigt att allt tangetbordsknackande kan resultera i ett program, men efter 5 sekunder upphör intresset.


     


    Enligt min uppfattning är det inte av någon slags protektionism, att kvinnor ska "stängas ute" som killar och män inte pratar programmering med tjejer, utan för att risken är alldeles för stor att man bränner relationen till tjejen i fråga och blir stämplad som hopplös nörd eller i bästa fall ointressant. Jag pratar inte om potentiellt ragg, utan helt allmänt. "Han håller bara på att prata om datorer" blir reaktionen när en kanske pratat om det i 5 minuter totalt, någonsin, och dessförinnan om så mycket annat. Det är liksom ett rött skynke för de flesta.


     


    Jag har inte sysslat specifikt med programmering, även om jag har skrivit några rader kod i mina dagar också, men har hela mitt liv haft stort intresse för närliggande områden inom med och TV-spel. Att ta upp dessa ämnen för en tjej, kvinna eller dam är 80% risk att mer eller mindre säga upp bekantskapen. Jag har alltid varit välkomnande och aldrig tryckt på saker, snarare tvärtom just för att kunna för sig med människor som har ett lågt intresse för saken, men har ändå blivit bränd så många gånger att jag har numer gett upp och lever med att de allra flesta kvinnor inte vill veta av det helt enkelt. Vill påpeka att jag inte är något pojkrumsvrak eller på annat vis direkt motbjudande för människor i allmänhet som har spelat in i detta.


     


    Kanske har jag haft en kass närmiljö på det området, för det är inte förrän i vuxen ålder jag har sett att det faktiskt finns tjejer med samma intresse och att det faktiskt kan överstiga mitt. Men jag är såpass ärrad att jag misstror deras intresse, plus att just för att det inte funnits några under uppväxten tänker iaf jag att de inte har fått samma stimulans och på sätt och vis inte är på samma nivå.


     


    Så jag lägger band på mig själv och dämpar mitt prat och min entusiasm för att inte bli "för mycket" fastän det egentligen är som vilket intresseprat som helst. Vilket mycket väl kan tolkas som att jag stänger dem ute om de sen ser hur jag kan vara med snubbar. Tyvärr blir det med detta resonemang och dessa upplevelser på ett vis tjejernas ansvar att bevisa sitt intresse och kunnande, fastän det inte finns någon "ideologisk" grund till att behandla tjejer annorlunda. 


     


    Är galet trött nu, hoppas någon förstår vad jag menar.



    oOOo oOOo skrev 2015-07-01 15:43:39 följande:
    Konstigt argument det där. Varför skulle kvinnor inte välja en utbildning för att det är många män där? Är antagandet att kvinnor inte väljer att studera det de är intresserade av eller att de bara blir intresserade av sådant som de ser andra kvinnor göra eller vad?

    Läs detta:


    ArthurDent skrev 2015-06-30 23:21:19 följande:

    Man får liksom en "blind spot". Jag tyckte att jag noga övervägde all lämpliga alternativ, men programmering var liksom aldrig på kartan. Ända upp i gymnasiet så var jag övertygad om att jag skulle bli veterinär (ett kryss i statistiken för ett vååårdande yrke alltså  ).

    Det krävdes att ett gäng teknis-tjejer ordnade en programmeringskurs för gymnasietjejer för att jag skulle inse att här fanns ett oerhört roligt yrke som jag varit helt blind för. Jag och min plånbok tackar så mycket! 

    Jag läste om en försöksstudie man gjorde i något sammanhang, två grupper med kvinnor fick se i princip samma promotion-video för en påhittad konferens. Den enda skillnaden var att den ena gruppen fick se en version där alla bilder från (fejkade) tidigare förekomster av konferensen hade en nästan helt manlig publik. I versionen som den andra gruppen fick se så var fördelningen mellan män och kvinnor mer jämn.
    Kvinnorna fick sedan ge en bedömning av hur intressant de tyckte att konferensen var för dem. Konferensen fick en högre genomsnitts-rating av intresse från gruppen som fått se videon med den jämnare fördelningen. 

    Jag tror att ovanstående psykologiska fenomen definitivt spelar in. 


  • HäckHäxan
    adina01 skrev 2015-06-29 23:05:27 följande:
    Av samma anledning som kvinnor inte är urmakare, reparatör av elektriska prylar...de sitter inte plockar isär en massa apparater de sitter inte försöker reda ut hur datorprogram fungerar när de är barn utan sysslar med helt andra saker som de gör tillsammans med kompisar. 
    Fats det stämmer ju inte jag slakade skruva isär saker som barn till min mammas förbannelse, vår video, syrran ny dubbel bandspelare you name it, jag skruvade isär och ihop allt jag kom över så fort jag hade chansen och ingen såg. Tror till och med jag skruvat isär några dammsugare både som barn och vuxen Tyst Med högst blandad resultat.
    Jag bevisar härmed min existens. Jag skriver på FL, alltså finns jag.
  • grind

    Feminism är oförenligt med jämstlldhet. De vill ju ha fler rättigheter för kvinnor än män. All kvotering v kvinnor är ett br exempel men det omvända i kvinnligt dominerade branscher vill de inte ha.

  • EnAnonumius
    Har gjort det skrev 2015-07-01 22:13:28 följande:
    Håller helt med men det finns värre ändå: alla dom som tycker att man är en "hatare" om man reagerar mot deras värsta dumheter.
    Aj fan, glömde lägga med den på listan..  Cool
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Aspie
    Mongo fraan yttre rymden skrev 2015-07-01 22:36:40 följande:

    Min livsupplevelse är att de allra flesta kvinnor fnyser åt programmering som knasigt mansgöra de inte vill ta i ens med tång. De kan för all del tycka att det är häftigt att allt tangetbordsknackande kan resultera i ett program, men efter 5 sekunder upphör intresset.


    Enligt min uppfattning är det inte av någon slags protektionism, att kvinnor ska "stängas ute" som killar och män inte pratar programmering med tjejer, utan för att risken är alldeles för stor att man bränner relationen till tjejen i fråga och blir stämplad som hopplös nörd eller i bästa fall ointressant. Jag pratar inte om potentiellt ragg, utan helt allmänt. "Han håller bara på att prata om datorer" blir reaktionen när en kanske pratat om det i 5 minuter totalt, någonsin, och dessförinnan om så mycket annat. Det är liksom ett rött skynke för de flesta.


    Jag har inte sysslat specifikt med programmering, även om jag har skrivit några rader kod i mina dagar också, men har hela mitt liv haft stort intresse för närliggande områden inom med och TV-spel. Att ta upp dessa ämnen för en tjej, kvinna eller dam är 80% risk att mer eller mindre säga upp bekantskapen. Jag har alltid varit välkomnande och aldrig tryckt på saker, snarare tvärtom just för att kunna för sig med människor som har ett lågt intresse för saken, men har ändå blivit bränd så många gånger att jag har numer gett upp och lever med att de allra flesta kvinnor inte vill veta av det helt enkelt. Vill påpeka att jag inte är något pojkrumsvrak eller på annat vis direkt motbjudande för människor i allmänhet som har spelat in i detta.


    Kanske har jag haft en kass närmiljö på det området, för det är inte förrän i vuxen ålder jag har sett att det faktiskt finns tjejer med samma intresse och att det faktiskt kan överstiga mitt. Men jag är såpass ärrad att jag misstror deras intresse, plus att just för att det inte funnits några under uppväxten tänker iaf jag att de inte har fått samma stimulans och på sätt och vis inte är på samma nivå.


    Så jag lägger band på mig själv och dämpar mitt prat och min entusiasm för att inte bli "för mycket" fastän det egentligen är som vilket intresseprat som helst. Vilket mycket väl kan tolkas som att jag stänger dem ute om de sen ser hur jag kan vara med snubbar. Tyvärr blir det med detta resonemang och dessa upplevelser på ett vis tjejernas ansvar att bevisa sitt intresse och kunnande, fastän det inte finns någon "ideologisk" grund till att behandla tjejer annorlunda. 


    Det finns ju människor för allt. Eftersom jag själv hör till gruppen nördar så har jag svårt att se hur en ska kunna nobba någon för att de pratar programmering, men jag själv nobbar ju t.ex. bilintresserade såatteh...

    Tror, som du nämnde, att det har mycket med närmiljön att göra. Jag växte upp i en bruksort där det var bilar och fiske som gällde. Det var också väldigt könsstereotypt och homogent. Min kompis som var intresserad av programmering där fick inget som helst stöd av omgivningen för hennes intresse. Hade hon vuxit upp i en annan ort hade det kanske sett annorlunda ut för henne.

    Men känns det inte jobbigt för dig att begränsa dig för att passa in? Som utomstående tycker jag att om någon skulle nobba dig för ditt intresse så är det lika bra att slopa den relationen. Sen så är jag själv medveten om att man i en vänskap inte nödvändigtvis behöver likadana intressen, men om en person är villig att sluta umgås med dig för att du skulle klassas som en nörd så ser jag inte vad du skulle sakna.
  • Mongo fraan yttre rymden
    Aspie skrev 2015-07-02 11:54:03 följande:
    Det finns ju människor för allt. Eftersom jag själv hör till gruppen nördar så har jag svårt att se hur en ska kunna nobba någon för att de pratar programmering, men jag själv nobbar ju t.ex. bilintresserade såatteh...

    Tror, som du nämnde, att det har mycket med närmiljön att göra. Jag växte upp i en bruksort där det var bilar och fiske som gällde. Det var också väldigt könsstereotypt och homogent. Min kompis som var intresserad av programmering där fick inget som helst stöd av omgivningen för hennes intresse. Hade hon vuxit upp i en annan ort hade det kanske sett annorlunda ut för henne.

    Men känns det inte jobbigt för dig att begränsa dig för att passa in? Som utomstående tycker jag att om någon skulle nobba dig för ditt intresse så är det lika bra att slopa den relationen. Sen så är jag själv medveten om att man i en vänskap inte nödvändigtvis behöver likadana intressen, men om en person är villig att sluta umgås med dig för att du skulle klassas som en nörd så ser jag inte vad du skulle sakna.

    Visst är det så. Men det är lite svårt att greppa helt innan 20 år. Och som du själv ser så sållas ju vissa saker rätt hårt. Vill nog också påstå att bilar är ganska allmänt accepterat, medan videospels- och datorkulturen inte riktigt är det. För 10 år sedan var det än sämre, då hade väl precis genombrottet kommit att det började erkännas allmänt som ett kulturfenomen och inte bara avfärdas som något neandertalskt. Och för 20 var det nästan avgrunden.


    Jag växte ändå upp i Malmö, men upplevde det som väldigt homogent. Fast jag är jag en introvert personlighetstyp, så jag brukar inte söka mig till människor, men jag har inga problem att prata eller ta kontakt. Så jag kände inte så många utanför min klass i grundskolan, och ingen alls utanför skolan. I gymnasiet blev det omruskat och man fick lite spridda kontakter. Lärde samtidigt även känna några hängivna TV-spelare, så jag fick en solid grupp att dela en del av mina största intressen med där. Men det var fortfarande inga tjejer med. Inte för att de inte fick som sagt, utan för att de inte fanns helt enkelt. Vid det här laget hade väl folk ändå accepterat det som ett legitimt intresse.


    Så är det absolut. Men det är ju lättare att tänka så med åldern när man fått lite självkänsla och bättre förståelse för människor och världen. Kände inte att ge upp relationen till alla jag kände var ett alternativ. Nörd har ju blivit lite halvcoolt idag, det har i vart fall blivit en slags mer eller mindre erkänd stil. Där och då fanns inte många nördar, och gällande norm accepterade inte nördar. De som fanns hade eller gjorde något annat respektabelt för att glida med.
    Idag finns det ju många tillhåll och sällskap för nördar (jag var med och grundade en av dem faktiskt).

Svar på tråden Varför är kvinnor inte intresserade av programmering?