• joje

    Varför är kvinnor inte intresserade av programmering?

    Jag är man och utbildad inom programmering och jobbar som programmerare, och på min utbildning var där ca 3 % kvinnor och på de jobb jag haft har där varit nästan uteslutande män. Och så ser det också ut på andra arbetsplatser också. Det är väldigt trist tycker jag!

    Vad tror ni det beror på? Är kvinnor helt enkelt inte intresserade av programmering? IT-branschen skriker ju efter kvinnor.

  • Svar på tråden Varför är kvinnor inte intresserade av programmering?
  • Spartacus

    3% på din arbetsplats, sen så kanske det är fler nån annanstans? det finns nog ett intresse men varför det generellt sett är fler män än kvinnor inom IT-branschen vet jag inte... lite tradition som hänger med? tar ju alltid tid innan branscher förändras och anpassar sig till moderna tider.

    sen så kanske inte så många kvinnor väljer studier åt det hållet just pga att det är så mycket män? och då rullar det ju på sen... och förändras inte

    en får hoppas att det vänder!

  • oOOo  oOOo
    Spartacus skrev 2015-07-01 15:26:30 följande:
    sen så kanske inte så många kvinnor väljer studier åt det hållet just pga att det är så mycket män? och då rullar det ju på sen... och förändras inte smile1.gif
    Konstigt argument det där. Varför skulle kvinnor inte välja en utbildning för att det är många män där? Är antagandet att kvinnor inte väljer att studera det de är intresserade av eller att de bara blir intresserade av sådant som de ser andra kvinnor göra eller vad?
  • ArthurDent
    joje skrev 2015-07-01 14:40:07 följande:
    Nej det gör nog inte det i det fallet, för samhället kan i många fall styra folk till vilka val de ska göra, framför allt när det handlar om jobb som i de flesta fall är en nödvändighet. Forskning visar i alla fall på att kvinnor och män har generellt sett olika biologi och olika mängd hormoner. Hormoner styr i viss mån vilka val vi gör i livet.