• Ascendere

    Jag har kommit fram till att jag är rasist, frågor?

    Jag har funderat på detta länge och nu har jag kommit fram till att jag är rasist. Dock har jag ännu inte hittat några egentliga etiska problem med detta. Så ställ gärna frågor eftersom jag gärna blir utmanad i denna uppfattning, jag försöker svara så ärligt jag kan.

    Med vänlig hälsning,

    Ascendere

    (PS, jag är 100% seriös)

  • Svar på tråden Jag har kommit fram till att jag är rasist, frågor?
  • Ascendere
    Anonym (rasist) skrev 2015-06-30 21:55:00 följande:

    Är du högutbildad? 


    Ja, jag har en MSc (magisterexamen) och 6 års högskolestudier bakom mig, så det vågar jag kalla mig.
  • Anonym (rasist)
    Ascendere skrev 2015-06-30 21:59:50 följande:
    Ja, jag har en MSc (magisterexamen) och 6 års högskolestudier bakom mig, så det vågar jag kalla mig.
    Håller du med om att rasister/främlingsfientliga(alt. medlemmar i partier som SD och nordfront) som uttalar sig i media mm är klumpiga och ibland, pinsamma? 
    För det anser jag. 
  • Ascendere
    Anonym (inte rasist) skrev 2015-06-30 21:57:11 följande:

    Hur ser du på att människan som art är ovanligt genetiskt homogen om man jämför med olika djurarter? Två antiloper på samma savann har tex. troligen större skillnad på sitt DNA än två människor från två olika kontinenter.

    Vilka mänskliga attribut tror du påverkas av det du uppfattar som ras?

    På vilket sätt tror du att dessa påverkas?

    Vilka egenskaper tillskriver du de olika variationer som du uppfattar som raser?


    De senaste rönen inom epigenetik tyder på att det finns mycket mer än DNA som styr vårt genetiska arv, och dessa funktioner är än så länge väldigt outforskade och till stor del ett helt nytt område av vetenskapen. Men här kommer man antagligen att kunna hitta förklaringen till hur två olika raser eller individer kan ha så lika DNA och ändå så olika fenotyper.

    Jag tror att bland annat storlek, kroppsbyggnad, temperament och intelligens är sånt som styrs av rastillhörighet.
  • Anonym (inte rasist)
    Ascendere skrev 2015-06-30 21:58:12 följande:
    Jag anser att människosläktet kan uppdelad i olika raser, och att dessa raser har skillnader som inte begränsas till de rent utseendemässiga utan även kan vara av såväl fysiologisk som mental art. Vidare anser jag att dessa skillnader bör tas i beaktande inom politik och samhällsbyggnad.
    På vilket sätt bör man ta hänsyn till "rasers" förekomst inom politik och samhällsbyggnad enligt dig?
  • Ascendere
    Anonym (inte rasist) skrev 2015-06-30 22:06:31 följande:

    På vilket sätt bör man ta hänsyn till "rasers" förekomst inom politik och samhällsbyggnad enligt dig?


    Det främsta samtida exemplet är nog att se sanningen i vitögat och inse att det blir problem om man försöker få olika raser att leva sida vid sida i samma samhälle. Exempelvis Mellanösternfolk är svåra att integrera i det västerländska samhället, sen om det beror på genetik eller kultur låter jag vara osagt.

    På individnivå, javisst, men dagens nivå, nej, dåligt för alla inblandade, men särskilt svenskarna.
  • Ascendere
    Anonym (rasist) skrev 2015-06-30 22:04:52 följande:

    Håller du med om att rasister/främlingsfientliga(alt. medlemmar i partier som SD och nordfront) som uttalar sig i media mm är klumpiga och ibland, pinsamma? 

    För det anser jag. 


    Nordfront känner jag inte till, är det en nazistisk organisation? Jag är inte nazist, snarare liberalkonservativ.

    De flesta av SD:s representanter, Tex Jimmie Å, Mattias K och Kent E tycker jag ofta gör bra ifrån sig, de första två mer än den sistnämnda kanske.
  • Anonym (rasist)
    Ascendere skrev 2015-06-30 22:43:12 följande:
    Nordfront känner jag inte till, är det en nazistisk organisation? Jag är inte nazist, snarare liberalkonservativ.

    De flesta av SD:s representanter, Tex Jimmie Å, Mattias K och Kent E tycker jag ofta gör bra ifrån sig, de första två mer än den sistnämnda kanske.
    Ja jag tror det är någon form utav nazistparti. Har inte så stor koll. 

    Jag gillar också Jimmie, men tycker många i partiet är väldigt klumpiga. Tyvärr. 
  • Ascendere

    Hmm om man försöker diskutera en åsikt eller idé på ett civiliserat sätt dör tråden alltid ut efter några få inlägg. Hur ska man göra för att hålla liv i diskussionen?

  • carros

    Jag har massvis av frågor faktiskt! Ärligt talat eftersom jag har så sjukt, himla jättesvårt att förstå mig på främlingsfientlighet/rasister.


    Ålder? Civilstatus? Skulle du säga att du haft en bra/sämre barndom? När växte dessa tankar fram?


     


     

  • 1annan
    carros skrev 2015-08-01 22:57:11 följande:

    Jag har massvis av frågor faktiskt! Ärligt talat eftersom jag har så sjukt, himla jättesvårt att förstå mig på främlingsfientlighet/rasister.


    Ålder? Civilstatus? Skulle du säga att du haft en bra/sämre barndom? När växte dessa tankar fram?


     


     


    Om du nu säger att du är rasist, är du då också främlingsfientlig? Oftas buntas ju dessa attribut samman.

    Jag antar att du inte tycker att schimpanser och människor är samma ras. Hatar du schimpanser?
  • Anonym (Blondin)

    Varför är du rasist?Några länder som du har extra svårt för?

  • Ascendere
    carros skrev 2015-08-01 22:57:11 följande:

    Jag har massvis av frågor faktiskt! Ärligt talat eftersom jag har så sjukt, himla jättesvårt att förstå mig på främlingsfientlighet/rasister.


    Ålder? Civilstatus? Skulle du säga att du haft en bra/sämre barndom? När växte dessa tankar fram?


     


     


    Ålder, tja, mina bästa år :) 
    Nej men född på tidigare halvan av 70-talet, så 40-nånting. 
    Civilstatus gift med barn i förskole-skolålder
    Bra barndom överlag skulle jag säga.

    Jag måste nog förtydliga att jag tycker inte illa eller ser ner på människor av annan ras, det är ju inget man valt liksom. Däremot tycker jag det verkar naivt att tro att det endast är utseendet som skiljer sig mellan raser när man ser att det finns så tydliga skillnader. 

    Däremot så tror jag inte att det är en bra idé att blanda raser och kulturer med varandra hur som helst i betydelsen leva i samma land utan vidare eftersom det skapar en stor mängd helt onödiga konflikter, utan jag tror i så fall mer på ett fritt flöde av idéer över gränserna mellan olika fria folk, dvs den klassiska idéen om nationalstaten. Men återigen, det betyder naturligtvis inte att alla i Sverige måste vara blonda och blåögda, utan en viss mängd invandrare kan och bör vi ta emot och integrera, men det handlar om ca 10000/år ungefär, långt lägre än dagens volymer.
  • Ascendere
    Anonym (Blondin) skrev 2015-08-02 21:25:48 följande:

    Varför är du rasist?Några länder som du har extra svårt för?


    Skulle vara MENA-länderna i så fall, primitiv kultur som mest verkar handla om ständiga konflikter för att hävda sin och sitt folk/klans rättigheter och noll förmåga till konstruktivt samarbete som hela vår kultur bygger på.

    Men som sagt, jag ser inte ner på dem för det, vill de ha det så hemma hos sig så kunde jag inte bry mig mindre. Men det finns absolut ingen anledning att ge dessa folkslag inflytande i Sverige, därför är det bäst att inte ta hit för många. 
  • Ascendere
    Anonym (X) skrev 2015-08-04 09:31:26 följande:

    Anser du att alla människor är lika mycket värda?


    Bra fråga :)
    Jag har tänkt mycket på detta och vad det innebär. 
    Jag tror att det värde man själv sätter på andra människor beror på hur nära man är, dvs först kommer familjen, sen släkten, sen vänner, sedan bekanta, sen andra i samma land som en själv, sen Europa osv. Det är bara att kolla hur nyhetsrapporteringen från diverser olyckor och katastrofer utomlands ser ut beroende på om det varit svenskar inblandade eller inte.

    Det närmaste jag kan komma ett rakt svar på din fråga är nog något i stil med att jag anser att alla människor förtjänar att behandlas med samma värdighet och respekt, och att man inte kan säga att någon är mindre värd beroende på ras, sexuell läggning, kön, rikedom eller religion. 

    Däremot så anser jag att Sverige och svenska staten bör se till svenska intressen i första hand. Så det är inte självklart att vi ska hjälpa folk utifrån på bekostnad av svenskar eller att svenska samhället försämras, vilket jag anser att det gör idag. 

    Jag ser nog på den mänskliga tillvaron här på Jorden som en tävling eller en konkurrenssituation mellan olika raser och kulturer. Om man tänker sig två idrottslag där man själv tillhör det ena så kommer man ju alltid att vilja gagna det egna laget framför motståndarna, och man kommer ju knappast att se till att förlora matchen med flit för att man tycker synd om motståndarna. Men det betyder ju inte att man ser ner på det andra laget eller anser att de är mindre värda för det. 
  • Anonym (Hmmmm)
    Ascendere skrev 2015-06-30 21:22:07 följande:

    Jag har funderat på detta länge och nu har jag kommit fram till att jag är rasist. Dock har jag ännu inte hittat några egentliga etiska problem med detta. Så ställ gärna frågor eftersom jag gärna blir utmanad i denna uppfattning, jag försöker svara så ärligt jag kan.

    Med vänlig hälsning,

    Ascendere

    (PS, jag är 100% seriös)


    Anser du att det finns olika människoraser och att vissa raser är bättre än andra? Vad bygger du i så fall detta på?
  • Anonym (Hmmmm)
    Ascendere skrev 2015-06-30 21:58:12 följande:
    Jag anser att människosläktet kan uppdelad i olika raser, och att dessa raser har skillnader som inte begränsas till de rent utseendemässiga utan även kan vara av såväl fysiologisk som mental art. Vidare anser jag att dessa skillnader bör tas i beaktande inom politik och samhällsbyggnad.
    Vilka är dessa skillnader och hur har du kommit fram till vilka skillnaderna är?
  • Anonym (Hmmmm)
    Ascendere skrev 2015-06-30 22:38:39 följande:
    Det främsta samtida exemplet är nog att se sanningen i vitögat och inse att det blir problem om man försöker få olika raser att leva sida vid sida i samma samhälle. Exempelvis Mellanösternfolk är svåra att integrera i det västerländska samhället, sen om det beror på genetik eller kultur låter jag vara osagt.

    På individnivå, javisst, men dagens nivå, nej, dåligt för alla inblandade, men särskilt svenskarna.
    Då anser du väl också att judar är svåranpassade i vårt svenska samhälle eftersom judar precis som araber, är ett semitiskt folk?
  • Anonym (X)
    Ascendere skrev 2015-08-04 09:50:34 följande:
    Bra fråga :)
    Jag har tänkt mycket på detta och vad det innebär. 
    Jag tror att det värde man själv sätter på andra människor beror på hur nära man är, dvs först kommer familjen, sen släkten, sen vänner, sedan bekanta, sen andra i samma land som en själv, sen Europa osv. Det är bara att kolla hur nyhetsrapporteringen från diverser olyckor och katastrofer utomlands ser ut beroende på om det varit svenskar inblandade eller inte.

    Det närmaste jag kan komma ett rakt svar på din fråga är nog något i stil med att jag anser att alla människor förtjänar att behandlas med samma värdighet och respekt, och att man inte kan säga att någon är mindre värd beroende på ras, sexuell läggning, kön, rikedom eller religion. 

    Däremot så anser jag att Sverige och svenska staten bör se till svenska intressen i första hand. Så det är inte självklart att vi ska hjälpa folk utifrån på bekostnad av svenskar eller att svenska samhället försämras, vilket jag anser att det gör idag. 

    Jag ser nog på den mänskliga tillvaron här på Jorden som en tävling eller en konkurrenssituation mellan olika raser och kulturer. Om man tänker sig två idrottslag där man själv tillhör det ena så kommer man ju alltid att vilja gagna det egna laget framför motståndarna, och man kommer ju knappast att se till att förlora matchen med flit för att man tycker synd om motståndarna. Men det betyder ju inte att man ser ner på det andra laget eller anser att de är mindre värda för det. 
    Jag håller på sätt och vis med dig, tror absolut att hur värdefull en människa är fr dig (eller mig) beror på hur nära man är. Stämmer även att nyhetsrapporteringen fokuserar på det som berör oss, dvs är svenskar inblandade förstoras det upp. Jag kan dock tycka att tidningar idag ger en skev bild av händelser, en katastrof i USA ger betydligt mer uppmärksamhet än något som händer i tex. Algeriet.

    Om du anser att ingen är mindre värd pga ras, kön etc så förstår jag inte varför du kallar dig för rasist, det är väl just det rasismen går ut på, att man gör skillnad på människors värde utifrån vad de är, dvs vilket kön, hudfärg eller vilket ras de tillhör. Främlingsfientlig däremot ja...

    Du drar liknelsen till en tävling mellan olika raser och kulturer, men vem är det som bestämmer vem som passar in var? Ett adoptivbarn som vuxit upp i Sverige platsar i ditt lag? Svensken som flyttat till australien som 1-åring får han vara med, eller araben som flytt till Sverige som 12-åring och pratar både svenska och arabsika platsar hon? Eller svensken som är född här av två föräldrar från Libanon, var platsar den personen? Eller svensken som är född här av två finska föräldrar, får den personen vara med i laget?

    Nej, hellre se till en persons handlingar än att sätta en stämpel på folk för att de tillhör en speciell "kultur" eller ras.
  • Ascendere
    Anonym (Hmmmm) skrev 2015-08-04 11:43:23 följande:
    Anser du att det finns olika människoraser och att vissa raser är bättre än andra? Vad bygger du i så fall detta på?
    Det var två frågor i en det, men jag måste dela upp svaret.
    Ja, jag anser att det finns olika människoraser. 
    Nej, jag anser inte att vissa raser är "bättre" rent generellt, men olika. 

    Jag bygger det på ett flertal olika saker. En är att det helt enkelt är rimligt att anta att eftersom vi utvecklats under väldigt olika betingelser, jämför till exempel Sudan och Svergie, så har evolutionen premierat olika egenskaper vilka med tiden blivit ärftliga. Att dessa egenskaper skulle begränsa sig till enbart utseende låter otroligt i mina öron. Sen kan man ju titta på hur olika det ser ut i världen och jämföra exempelvis Japan med Angola och upptäcka vissa skillnader i organisationen och samhällsstrukturen.
    Dock tror jag inte det går att dra någon glasklar skiljelinje mellan vad som är arv och vad som är kultur, utan det går ofta ihop.
Svar på tråden Jag har kommit fram till att jag är rasist, frågor?