• mammsen 2012

    Graviditetsrelaterad hjärtsvikt- Peripartum kardiomyopati

    2014 Drabbades jag av graviditetsrelaterad hjärtsvikt, peripartum kardiomyopati .Skulle vilja hitta fler i min situation,skapa ett forum där vi kan dela våra tankar, upplevelser, sorg, ja alla känslor som finns kring denna sjukdom.

  • Svar på tråden Graviditetsrelaterad hjärtsvikt- Peripartum kardiomyopati
  • pemberlie

    Jag drabbades av detta i augusti 2015 i samband av min son födelse. Är ej frisk ännu och har det väldigt psykiskt jobbigt.

  • Snoofen

    Jag drabbades av denna hemska sjukdom 2010. Jag gick ett år med denna sjukdom innan läkarna upptäckte det. Så först 2011 sattes jag in på behandling (enbart medicinering). Efter ca 1 år så hade hjärtat återhämtat sig. Men tyvärr har det kommit tillbaka sedan dess. Läkarna vet ej vad detta kan bero på, att man insjuknar helt plötsligt igen. Det är ju extremt jobbigt psykiskt att leva i ovissheten om vad som kommer ske med ens framtid, men jag antar att det har blivit lättare med åren att förstå och acceptera. Panikångestatackerna är nog värst, och all den dödsångest som kryper på en titt som tätt. Vem hade anat att ens liv skulle bli såhär?

  • pemberlie

    Jag förstår exakt vad du känner. Jag har nu haft denna sjukdom i 7 månader och har inte återhämtat mig. Vart bor du?

  • mammsen 2012

    Nen så hemskt Snoofen..att det kom tillbaka sådär.Hade du fått sluta med medicinerna när det kom tillbaka?

    Ja denna åkomma kan verkligen tära på en????

  • Snoofen

    Jag har ätit mediciner under hela tiden, inklusive när jag insjunkande igen, dock så har jag märkt att stress påverkar ganska mycket. Alkohol är helt uteslutet, blir helt färdig om jag så bara dricker lite vid enstaka tillfälle. Har någon av er extraslag på hjärtat? Upplever själv en massa extraslag, speciellt i samband med fysisk aktivitet. Bor i Norrbotten, Boden. Vart håller ni till?

    Jag hoppas innerligt att ni tillfrisknar, dom säger ju 50/50 chans att återhämta sig helt.

  • pemberlie

    Jag bor i Stockholm och fick diagnosen i augusti 2015 då dom även valde att plocka ut min bebis sex veckor tidigt. Jag äter idag metoprolol, candersarstad och spironolactone. Jag är inte återställd utan mitt EFvärde ligger på 35-40%. Jag gjorde en magnetröntgen i oktober där man även såg att ena hjärtväggen va inflammerad. Jag har extremt många extraslag och har gått med monitor hemma två ggr för att se att dom inte är farliga.
    Hur står det till med er?

  • mammsen 2012

    Men så besvärligt Snoofen. Hade du påbörjat tillfriskna? Vad hade du för EF? Hur blev det när du insjuknade igen? Det är ju den värsta fasan man har att återuppleva eländet. Jag är så gott som återställd nu,EF 50-55.

    Jag känner av endel extraslag å volter på hjärtat..men inbillar mig att det är normalt..? Vad äter du för mediciner Snoofen? Jag äter samma som dig Pemberlie.

Svar på tråden Graviditetsrelaterad hjärtsvikt- Peripartum kardiomyopati