• Anonym (Hjälp mig)

    Sambons usla matvanor förstör mellan oss :-(

    Min sambo och jag har helt olika matvanor. Jag är väldigt mån om min kost och att röra på mig, så jag är i riktigt god form. Medan han, i sin tur, häver i sig stora mängder pizza, choklad och annat i skräpmatsväg. Jag har alltid ätit mkt grönsaker och fisk, men han avskyr allt frukt och grönt och plockar bort sånt om det ligger på tallriken. Han hävdar också att han har en basal ämnesomsättning på 2700 kcal per dag fast jag räknat ut att den är lägre än så baserat på hans vikt och längd. Att få honom att äta mindre måltider kommer alltså inte på frågan. Han har en ordentlig mage och ett BMI på övervikt (dock inom det lägre spannet).

    Eftersom kosten är så dålig och han vill äta det han äter idag så försökte jag angripa problemet på ett annat sätt, nämligen att ta med honom på min träning (jag tränar dagligen, även om det ibland bara är en promenad). Detta resulterar dock bara i att han äter ännu mer för att "kompensera för det han förbrukat".

    Jag har sagt åt honom att jag tycker att detta är ett (växande) problem, i synnerhet när han är så ung som han är (jag är ganska mycket äldre). I hans ålder borde han fortfarande vara smal. Men matvanorna är som sagt under all kritik. För mig är det viktigt med en hälsosam livsstil både hos mig själv och min partner. När vi blev tillsammans pratade han mycket om att han tyckte att det var viktigt för honom att hans flickvän höll sig i god form, åt bra och var smal/snygg. Han berömmer mig ofta för att jag har en "ungdomligt snygg kropp" och att han är stolt över hur jag ser ut. Men han verkar inbilla sig att kvinnor inte tycker att detta är lika viktigt när det gäller deras män...

    Jag vet ärligt talat inte hur jag ska få honom att inse att han behöver gå ner i vikt och börja äta en hälsosam kost. Jag har försökt på de flesta sätt, antingen genom kommunikation, att motivera, köper själv aldrig hem sånt som är onyttigt, jag lagar nyttig mat åt oss båda (som han tyvärr inte äter för att den är "tråkig" eller "inte god"). Hans smaklökar är som ett barns, som vägrar äta något som innehåller grönsaker, frukt, bär eller liknande. Det är bara pizza, hamburgare och kababtallrik som gäller. Han gillar inte ens vanlig potatis som är kokt eller pasta, det ska bara vara bröd eller friterat samt stora mängder kött och en massa fet dressing. Jag diskuterade detta med hans mamma, och hon säger att han alltid har varit sån och att det helt enkelt inte går att lära honom att äta annat. Hon har kapitulerat och ger honom det han vill ha.

    Finns det någon annan här som haft samma problem med sin partner men lyckats råda bot på det? Hur gick ni tillväga? Jag vill inte ge upp en i övrigt bra relation. Utseendet är givetvis inte allt, men attraktionen är viktig och dessutom är jag rädd att han bäddar för sjukdomar när han kommit upp en bit i ålder (han är nu 25).

  • Svar på tråden Sambons usla matvanor förstör mellan oss :-(
  • Kyrkby
    Anonym (Hjälp mig) skrev 2015-07-05 10:54:03 följande:

    Min sambo och jag har helt olika matvanor. Jag är väldigt mån om min kost och att röra på mig, så jag är i riktigt god form. Medan han, i sin tur, häver i sig stora mängder pizza, choklad och annat i skräpmatsväg. Jag har alltid ätit mkt grönsaker och fisk, men han avskyr allt frukt och grönt och plockar bort sånt om det ligger på tallriken. Han hävdar också att han har en basal ämnesomsättning på 2700 kcal per dag fast jag räknat ut att den är lägre än så baserat på hans vikt och längd. Att få honom att äta mindre måltider kommer alltså inte på frågan. Han har en ordentlig mage och ett BMI på övervikt (dock inom det lägre spannet).

    Eftersom kosten är så dålig och han vill äta det han äter idag så försökte jag angripa problemet på ett annat sätt, nämligen att ta med honom på min träning (jag tränar dagligen, även om det ibland bara är en promenad). Detta resulterar dock bara i att han äter ännu mer för att "kompensera för det han förbrukat".

    Jag har sagt åt honom att jag tycker att detta är ett (växande) problem, i synnerhet när han är så ung som han är (jag är ganska mycket äldre). I hans ålder borde han fortfarande vara smal. Men matvanorna är som sagt under all kritik. För mig är det viktigt med en hälsosam livsstil både hos mig själv och min partner. När vi blev tillsammans pratade han mycket om att han tyckte att det var viktigt för honom att hans flickvän höll sig i god form, åt bra och var smal/snygg. Han berömmer mig ofta för att jag har en "ungdomligt snygg kropp" och att han är stolt över hur jag ser ut. Men han verkar inbilla sig att kvinnor inte tycker att detta är lika viktigt när det gäller deras män...

    Jag vet ärligt talat inte hur jag ska få honom att inse att han behöver gå ner i vikt och börja äta en hälsosam kost. Jag har försökt på de flesta sätt, antingen genom kommunikation, att motivera, köper själv aldrig hem sånt som är onyttigt, jag lagar nyttig mat åt oss båda (som han tyvärr inte äter för att den är "tråkig" eller "inte god"). Hans smaklökar är som ett barns, som vägrar äta något som innehåller grönsaker, frukt, bär eller liknande. Det är bara pizza, hamburgare och kababtallrik som gäller. Han gillar inte ens vanlig potatis som är kokt eller pasta, det ska bara vara bröd eller friterat samt stora mängder kött och en massa fet dressing. Jag diskuterade detta med hans mamma, och hon säger att han alltid har varit sån och att det helt enkelt inte går att lära honom att äta annat. Hon har kapitulerat och ger honom det han vill ha.

    Finns det någon annan här som haft samma problem med sin partner men lyckats råda bot på det? Hur gick ni tillväga? Jag vill inte ge upp en i övrigt bra relation. Utseendet är givetvis inte allt, men attraktionen är viktig och dessutom är jag rädd att han bäddar för sjukdomar när han kommit upp en bit i ålder (han är nu 25).


    Du har två saker att fundera över;
    - Acceptera
    - Lämna 
  • Maria 434
    Anonym (Man44) skrev 2015-07-05 18:14:44 följande:

    Kan bara konstatera att om en man hade skrivit ett sådant här inlägg om att hans tjej var fet hade den här tråden haft över 200 inlägg med MYCKET VERSALER!!!


    Jag tror exakt samma sak och har sett flertalet trådar där det är just så. Mannen är dum i huvudet och tjejen ska dumpa.

    Det är tydligen ok att kritisera en man men inte tvärtom
  • Butterscotch
    Anton Chigurh skrev 2015-07-06 10:21:03 följande:

    Visst är det så, inget jag förnekar, men, en del mänskor har en omåttlig tilltro till hur mycket energi dom förbränner med sin träning


    Ha ha, ja så är det min käre man sa för några dagar sen att han måste ha bränt säkert flera tusen kalorier efter att ha cyklat i en halvtimme och klippt gräsmattan. Han blev både förvånad och besviken när jag visade honom hur det i verkligheten låg till
  • sextiotalist
    Anton Chigurh skrev 2015-07-06 10:36:02 följande:

    Sant...och sant.

    Alltid bra att se till å röra på fläsket, kvittar egt vad du gör, bara du gör nåt....som frestar på pumpen och gärna kombinerat med ren styrketräning. 

    I långa loppet är seriös styrketräning nog att föredra om du vill minska i vikt därför att i takt med att du lägger på dig mer muskler, så ökar du ditt basala energibehov, och det är ju en typ av "gratis" energiförbrukning. Sen hör det till saken att det kostar blod (?) svett och tårar att bygga muskler, du måste verkligen träna seriöst...OCH se till till att äta rätt. Och jag menar rätt..

    Det går, tro det eller ej, att bygga muskler samtidigt som du totalt sett går ner i vikt, alltså minskar din fettmassa, men det kräver hel...vetes goda kunskaper i näringslära. 

    Bygga muskler är ett jävla jobb. Rent ut sagt. fast jag tycker det är roligt, och det är en förutsättning, att du trivs med träningen du håller på med, oavsett vilken typ av träning det gäller, tycker du det är pest å pina !!! Då lägger du snart ner, hitta "din" träningsform, och ge inte upp för lätt.

    KRAM  //Anton 


    Nu var jag och är inte det minsta intresserad av att bygga muskler utan endast att minska den begynnande muffinsmagen.

    Och det har jag lyckats med. Inte helt, en bit kvar och är på god väg. Löpning och cykling (till/från arbetet)
  • Anton Chigurh
    Butterscotch skrev 2015-07-06 12:13:40 följande:
    Ha ha, ja så är det smile1.gif min käre man sa för några dagar sen att han måste ha bränt säkert flera tusen kalorier efter att ha cyklat i en halvtimme och klippt gräsmattan. Han blev både förvånad och besviken när jag visade honom hur det i verkligheten låg till smile1.gif
    Fler än din man behövde få reda på den "tråkiga" sanningen, Butterscotch.shiny.gif

    Många som faktiskt tagit sig i kragen och kommit ut i spåret och där så har dom pustat, och stånkat och stönat i 40-45 min och gjort av med en hel del kalorier, och gett sin lekamen en hyfsat rejäl genomkörare, sen tar dom bilen hem från elljusspåret, stannar på Statoil, eller möjligen Shell, tankar bilen, svär som helvete när mätaren stannar på 952 kr. 

    Sen.....

    Går dom in och betalar för bensinen, och, eftersom dom ju varit riktigt duktiga och bränt "en jävla massa" kalorier i spåret nyss, "det måste ju ha gått åt mycket kalorier, så mycket som jag svettades" tänker motionären, och tar sig en mycket väl förtjänat chokladkaka. Dom ligger ju behändigt nära kassan...."och jag ligger ju ändå på plus" tänker HEN, när HEN i själva verket just köpt 560 kalorier choklad. Cirka 150 kalorier mer än vad dom nyss gjort av med i spåret.....

    Du kan byta ut chokladen mot en några öl på kvällen...du kan byta ut chokladen mot nästan vad som helst, tankegången är tyvärr lika hos alltför många.

    Ha en fortsatt skön dag, Butterscotch.shiny.gif

    Kram //Antondance.gif
    Most people are only alive because it is illegal to shoot them.
  • Anton Chigurh
    sextiotalist skrev 2015-07-06 13:14:19 följande:
    Nu var jag och är inte det minsta intresserad av att bygga muskler utan endast att minska den begynnande muffinsmagen.

    Och det har jag lyckats med. Inte helt, en bit kvar och är på god väg. Löpning och cykling (till/från arbetet)
    Det gläder mig mycket att höra, 60-Talarenshiny.gif och såklart funkar det, när man har den självdisciplinen som du tydligen har. Jag önskar dig all lycka till i din fortsatta kamp mot extraprovianten.

    Kram //Anton cycle1
    Most people are only alive because it is illegal to shoot them.
  • Mormorsrutan3

    Usch ja, jag har också varit tillsammans med en sådan. Det tråkigaste var att ingenting uppskattades. Jag har ett stort matlagningsintresse, och jag gillar att laga riktig mat från råvaror. På helgerna gör jag gärna en trerätters middag från grunden, kombinerat med viner, och jag älskar att laga mat tillsammans med någon, och prata samtidigt som man hackar, rör och smakar av. 

    Men han uppskattade aldrig finesserna. Han blev lika glad - gladare - av korv och potatismos, eller spagetti och köttfärssås, eller pannkakor med sylt...

    Vin ville han inte heller dricka, vilket jag hade respekterat fullt ut om det hade varit av t.ex. religiösa eller moraliska skäl. Men inte då, han tyckte att det "smakar surt". Det skulle vara läskeblask eller chokladmjölk: "sött och gott".

    Denne man har också med tiden blivit tämligen fet, som det sades om Gustav II Adolf. Han har även nu en flickvän som är lika fet som han, och det är en ganska god gissning att de inte ägnar sina helger åt att pockera ägg eller göra hemgjord Hollandaise... Obestämd

  • Mormorsrutan3
    Mormorsrutan3 skrev 2015-07-06 15:05:57 följande:

    Usch ja, jag har också varit tillsammans med en sådan. Det tråkigaste var att ingenting uppskattades. Jag har ett stort matlagningsintresse, och jag gillar att laga riktig mat från råvaror. På helgerna gör jag gärna en trerätters middag från grunden, kombinerat med viner, och jag älskar att laga mat tillsammans med någon, och prata samtidigt som man hackar, rör och smakar av. 

    Men han uppskattade aldrig finesserna. Han blev lika glad - gladare - av korv och potatismos, eller spagetti och köttfärssås, eller pannkakor med sylt...

    Vin ville han inte heller dricka, vilket jag hade respekterat fullt ut om det hade varit av t.ex. religiösa eller moraliska skäl. Men inte då, han tyckte att det "smakar surt". Det skulle vara läskeblask eller chokladmjölk: "sött och gott".

    Denne man har också med tiden blivit tämligen fet, som det sades om Gustav II Adolf. Han har även nu en flickvän som är lika fet som han, och det är en ganska god gissning att de inte ägnar sina helger åt att pockera ägg eller göra hemgjord Hollandaise... Obestämd


    "pochera" ägg.
  • Cizi

    Jag kan förstå att du vill att han ska må bra och också att du vill känna dig attraherad till honom, men är det inte så att det är din inställning till hans kostvanor som förstör förhållandet? Det låter ju inte som att de dykt upp helt plötsligt utan att du blivit ihop med någon som har dessa vanor och nu vill ändra honom.

    Om du vill ha en partner som delar dina värderingar och din livsstil så kan du inte välja en som inte gör det och ändra honom, då måste du ha det med i dina kriterier för en partner från början.

Svar på tråden Sambons usla matvanor förstör mellan oss :-(