• Anonym (Födelsedagsbarn)

    Komma tomhänt till fest?

    Jag och min tjejkompis hade gemensam 30årsfest i helgen. Vi bjöd på välkomstdrink, mat, alkoholfri dryck, kaffe och efterrätt, snacks och vickning. Festen var lyckad, vi var glada att många kunde komma och så. Vill påpeka att jag inte hade fest för att få presenter men funderar ändå lite på hur det var med presenter och tänkte att det kan vara ett bra diskussionsämne i detta forum!

    Det var ca 35 pers som kom på festen och ca en tredjedel kom helt tomhänta. Vi hade inte skrivit något om presenter i inbjudan och hade inte förväntat oss några dyra presenter men tänkt att en blomma eller en flaska vin borde de flesta ha med sig om ingen mer uttänkt present. Jag blev förvånad över att så många kom tomhänta. Jag skulle aldrig gå på en fest eller en "finare" middag utan att ha något (även om det var något billigt/enkelt) med mig.

    Vad tror ni? Är det med gåborts-present på väg att dö ut bland oss yngre? (Våra gäster var i 20-30årsåldern). Nu hade vi dessutom fyllt år, då är det väl ännu konstigare att komma utan present eller blomma? Vad tycker ni och hur tänker ni när ni går på middag/fest/födelsedagsfest?

  • Svar på tråden Komma tomhänt till fest?
  • Anonym (G)
    Tecum skrev 2015-07-08 14:50:35 följande:

    Mycket intressanta svar i denna tråd, och totalt olika! Jag ställde nämligen samma fråga här för några månader sen men fick knappt några svar, antagligen för att jag är man... 

    Men ni som svarar att man absolut ska ha med sig något på vanlig bjudning, alltså inte födelsedag eller första gången, bor ni i större städer? Eller tillhör ni lite "finare" kretsar typ övre medelklass? För det är tydligen en väldig skillnad mellan olika kretsar och det har inte med uppfostran att göra utan tradition. Men vilken tradition, en gammal sådan eller en anammad? Alltså någon har börjat och sedan hänger andra på för att inte verka snåla eller oartiga.

    Jag tycker frågan är svår, min fru och jag är enkla och lite bohemiska personer. Vi vill ju inte verka oartiga men vi förväntar oss inga presenter och glömmer lätt att ta med.


    För att du är man? Vad fick dig att dra den märkliga slutsatsen? Är så himla trött på paranoida och kränkta män.
  • Tow2Mater
    Gabriella 009 skrev 2015-07-08 08:52:56 följande:

    Förr på den gamla goda tiden 70 och 80 talet så hade man alltid något med sig en blomma eller nåt annat, något kul till barnen godis påse liten leksak att leka med under kvällen, men vad tar man med sig till barnen nu för tiden, ett dataprogram,
    ????????


    Godis, små smällare som man kastar i marken och rökbomber (om de ens säljs längre i Sverige), neonarmband/halsband som lyser i mörkret efter de "bryts", studsbollar, joojos, vattenpistoler, vattenballonger, mm mm; det finns ju massor av småroliga saker som säkert kommer att få nån av dagens nojjiga hönsmorsor i de flesta sällskap att gå upp i varv och bli sjöblöt av svett. Prova dig fram!
  • Tow2Mater

    Har du framförhållning, beställ lite Pop-rox godis från utlandet, om det inte börjat säljas i Sverige igen under senare år.

  • Tecum
    Anonym (G) skrev 2015-07-08 14:56:33 följande:
    För att du är man? Vad fick dig att dra den märkliga slutsatsen? Är så himla trött på paranoida och kränkta män.
    Uteslutningsmetoden. Men har du en bättre förklaring så bara kom med den
  • Anonym (Såklart present.)

    Eftersom ni fyllde år tycker jag såklart man har present med sig. Är det "bara" en spontanfest behövs såklart ingen present om man inte vill köpa en blomma. Men när ni fyller 30 år är det klart man som gäst tar med sig en present. Om än en liten men present eller blomma ska man ha med sig. Det är dålig stil annars.

  • Efraim Barkbit
    Anonym (hmm) skrev 2015-07-08 19:24:12 följande:

    Vad är "vickning"?


    Nattamat
    Postbanken, Postbanken, Poooostbanken
  • Anonym (hmm)
    ErnstHugo skrev 2015-07-08 19:29:30 följande:
    Nattamat
    Tack! Aldrig hört innan Skäms
  • Efraim Barkbit
    Anonym (hmm) skrev 2015-07-08 19:58:55 följande:

    Tack! Aldrig hört innan


    Så lite så

    Som den halvdansk jag är vill föreslå att du provar min favoritvickning, nämligen "Dyrelaegens natmad" vilken i min version består av rågbröd, varm leverpastej, knaperstekta baconflingor, smörgåskrasse samt ett par ringar rå lök. Till det passar det utmärkt med en kall pilsner och en Gammeldansk.

    Ursäkta OT.
    Postbanken, Postbanken, Poooostbanken
  • Anonym (mormor)

    Present;  typ blomma eller vin är lämpligt att ta med FÖRSTA gången man är hembjuden till någon på middag.  Enligt Ribbing behövs det inte sedan.   Antagligen är det lämpligare att man bjuder tillbaka inom rimlig tid.

  • alla har olika åsikter
    Anonym (Födelsedagsbarn) skrev 2015-07-06 23:03:17 följande:

    Jag och min tjejkompis hade gemensam 30årsfest i helgen. Vi bjöd på välkomstdrink, mat, alkoholfri dryck, kaffe och efterrätt, snacks och vickning. Festen var lyckad, vi var glada att många kunde komma och så. Vill påpeka att jag inte hade fest för att få presenter men funderar ändå lite på hur det var med presenter och tänkte att det kan vara ett bra diskussionsämne i detta forum!

    Det var ca 35 pers som kom på festen och ca en tredjedel kom helt tomhänta. Vi hade inte skrivit något om presenter i inbjudan och hade inte förväntat oss några dyra presenter men tänkt att en blomma eller en flaska vin borde de flesta ha med sig om ingen mer uttänkt present. Jag blev förvånad över att så många kom tomhänta. Jag skulle aldrig gå på en fest eller en "finare" middag utan att ha något (även om det var något billigt/enkelt) med mig.

    Vad tror ni? Är det med gåborts-present på väg att dö ut bland oss yngre? (Våra gäster var i 20-30årsåldern). Nu hade vi dessutom fyllt år, då är det väl ännu konstigare att komma utan present eller blomma? Vad tycker ni och hur tänker ni när ni går på middag/fest/födelsedagsfest?


    Jag är 26 och skulle i alla fall köpt med mig något i present. Framförallt när det var en bjudning och inte bara fyllefest.
  • alla har olika åsikter
    Anonym (Födelsedagsbarn) skrev 2015-07-06 23:03:17 följande:

    Jag och min tjejkompis hade gemensam 30årsfest i helgen. Vi bjöd på välkomstdrink, mat, alkoholfri dryck, kaffe och efterrätt, snacks och vickning. Festen var lyckad, vi var glada att många kunde komma och så. Vill påpeka att jag inte hade fest för att få presenter men funderar ändå lite på hur det var med presenter och tänkte att det kan vara ett bra diskussionsämne i detta forum!

    Det var ca 35 pers som kom på festen och ca en tredjedel kom helt tomhänta. Vi hade inte skrivit något om presenter i inbjudan och hade inte förväntat oss några dyra presenter men tänkt att en blomma eller en flaska vin borde de flesta ha med sig om ingen mer uttänkt present. Jag blev förvånad över att så många kom tomhänta. Jag skulle aldrig gå på en fest eller en "finare" middag utan att ha något (även om det var något billigt/enkelt) med mig.

    Vad tror ni? Är det med gåborts-present på väg att dö ut bland oss yngre? (Våra gäster var i 20-30årsåldern). Nu hade vi dessutom fyllt år, då är det väl ännu konstigare att komma utan present eller blomma? Vad tycker ni och hur tänker ni när ni går på middag/fest/födelsedagsfest?


    Jag är 26 och skulle i alla fall köpt med mig något i present. Framförallt när det var en bjudning och inte bara fyllefest.
Svar på tråden Komma tomhänt till fest?