• Anonym (What)

    Hur mycket har ni i lån och avbetalningar?

    Jag har precis träffat en kille. Han har lån på lägenhet, bil, ett medlemslån på ett par hundra tusen, avbetalningar på diskmaskin, tvättmaskin och torktumlare.. och säkert nåt mer. Han säger att alla har såhär . Är det så ? Jag har aldrig tagit ett lån i hela mitt liv förutom på halva villan som jag äger ensam och det är på 500.000:-

  • Svar på tråden Hur mycket har ni i lån och avbetalningar?
  • molly1989

    Jag har lån på bil och csn. Jag skulle aldrig köpa vitvaror, tv etc på avbetalning, men om kylen går sönder och man är pank har man ju inget val. Eller om man bor i hus och tvättmaskinen går sönder.

  • Anonym (*)
    Anonym (What) skrev 2015-07-12 09:23:55 följande:

    Han har lån på 600.000 allt som allt, men bostaden ärvde han och har bolån för att han rustade. Det blir ett problem då han betalar ca:

    1500 på bolånet, 3500 på medlemslånet, 2000 på vitvarorna, 2000 på bilen, 2000 på skuld till sin mamma. Alltså 11 tusen i runda slängar på bara lån och avbetalningar. Sen har han hyra på bostadsrätten, telefon och tv, underhåll för tre barn. Plus att han ska ha bensin, mat och liknande. Han tjänar ungefär 19.000 efter skatt men är alltid pank.

    I min värld köper man inte en ny bil när man inte har råd. Man får diska för hand och tvätta i tvättstugan... vi har nog väldigt olika syn på pengar. .


    Ja, med denna information, så ska du självklart dra öronen åt dig.
  • MammAmma

    Har bara studieskuld. Undviker in i det sista att köpa något på avbetalning och om det nu måste göras så aldrig mer än en sak åt gången, dvs bara en avbetalning i taget.

  • Anonym (70-talist)

    Jag har studielån ca 15000 kvar och bolån 800 000 (lght värd ca 2 miljoner)

    Med det sagt så är det tydligen så at de flesta idag har en massa privata skulder. Jag blir uppringd rätt ofta från olika banker som vill hjälpa mig att få superränta, men tyvärr kan de inte göra något varken åt bolånet eller CSN
    De låter alltid helt chockade när jag säger att jag inte har nåra andra skulder, möjligen för att jag är ensamstående med två små barn...

    Jag skulle ändå inte gå in i en relation med någon som lever på kredit på det sättet med mindre än att jag är säker på att han tänker skärpa sig och sluta leva över sina tillgångar, och jag skulle ALDRIG flytta ihop med någon som lever på kredit.

  • Anonym (Mjo)

    Billån med ca 90.000 kvar att betala (100.000) från början.

    Csn-lån med 60.000 kvar...

  • Anonym (70-talist)
    Anonym (What) skrev 2015-07-12 09:23:55 följande:

    Han har lån på 600.000 allt som allt, men bostaden ärvde han och har bolån för att han rustade. Det blir ett problem då han betalar ca:

    1500 på bolånet, 3500 på medlemslånet, 2000 på vitvarorna, 2000 på bilen, 2000 på skuld till sin mamma. Alltså 11 tusen i runda slängar på bara lån och avbetalningar. Sen har han hyra på bostadsrätten, telefon och tv, underhåll för tre barn. Plus att han ska ha bensin, mat och liknande. Han tjänar ungefär 19.000 efter skatt men är alltid pank.

    I min värld köper man inte en ny bil när man inte har råd. Man får diska för hand och tvätta i tvättstugan... vi har nog väldigt olika syn på pengar. .


    För mig är det en möjlig KK, inte någon att satsa på en framtid med.
  • Anonym (Huslån)

    Vi har bolån på 2,3 miljoner, jag har CSN-skulder på 190000kr, medmeras kreditkort och ett annat kreditkort som vi använder. Men dessa betalar vi varje månad allt vi har skuld på dom så det blir inga räntor på dom eller så. Huset är värt 3,5-3,9 miljoner. Vi har en inkomst på totalt på strax under 50000kr efter skatt.

    Att ha mycket skulder en sak, något helt annat än att inte kunna betala dom

  • PrinsessanLeia

    Bostadslån ( topplånet avbetalat) och csn. Har haft billån med det är avbetalat.

    3500 efter ränteavdrag för bolånet och ca 2500 till csn (2personer). Bor i större stad.

    Skulle hellre vara utan diskmasin än att låna till en

  • Anonym (gullet)

    Det låter som för mycket avbetalningar för de inkomster han har.

    Vi kör också på principen att CSN och bolån är okej, helst inga andra lån.

    Måste man ha bil för att jobba så är det okej att ta lån för men klart inte på en lyxbil om man måste dras med dyra räntor och har det tajt annars.

    Och sen kan man faktiskt inte leva utan kylskåp och tvättmaskin så EN vitvara kanske kan råka bli lån om tillvaron kör ihop sig helt, men fasen inte tre prylar eller fler, då har man inte koll på läget skulle jag säga. Diskmaskin kan man klara sig utan ett tag.

    Det måste alltid kunna finnas ett sparande som täcker extrautgifter om man är en vuxen som har jobb, annars har man satt sin budget helt fel.

Svar på tråden Hur mycket har ni i lån och avbetalningar?