• Erfdgt

    Omplacera hund, råd?

    Är det någon här som har omplacerat en hund?

    Hur gick ni tillväga, var det någon ni kände som tog hunden? Fick ni hjälp av uppföder, rasklubb eller liknande? Annonserade ni på Blocket?

    Träffade ni personerna och kände er för? Hur valde ni ut vilka ni ville träffa isåfall? Tog ni först till kvarn?

    Har ni tagit betalt för hunden? Eller kanske för saker som följer med? Eller har ni helt struntat i betalning? Varför/varför inte?

    Om man väl bestämt sig för att omplacera hunden, hur skriver man överlåtelseavtal och sånt?

    Att omplacera en hund är inget man gör lättvindigt, vi vet det. Jag undanber mig därför kommentarer om den saken.

  • Svar på tråden Omplacera hund, råd?
  • Fanny b
    Erfdgt skrev 2015-07-12 22:23:51 följande:

    Är det någon här som har omplacerat en hund?

    Hur gick ni tillväga, var det någon ni kände som tog hunden? Fick ni hjälp av uppföder, rasklubb eller liknande? Annonserade ni på Blocket?

    Träffade ni personerna och kände er för? Hur valde ni ut vilka ni ville träffa isåfall? Tog ni först till kvarn?

    Har ni tagit betalt för hunden? Eller kanske för saker som följer med? Eller har ni helt struntat i betalning? Varför/varför inte?

    Om man väl bestämt sig för att omplacera hunden, hur skriver man överlåtelseavtal och sånt?

    Att omplacera en hund är inget man gör lättvindigt, vi vet det. Jag undanber mig därför kommentarer om den saken.


    Har inte omplacerat någon hund men är hundägare så därför svarar på hur jag teoretiskt skulle göra om jag skulle omplacera någon hund.
    Att kontakta uppfödaren kan vara en bra idé, rasklubben likaså. Vissa rasklubbar har annonsering på sina hemsidor om vuxna hundar.
    Jag ser inget fel i att annonsera på Blocket, för som säljare väljer man vilken som får köpa i alla fall.

    Jag skulle ha telefonkontakt med spekulanterna först, och genom kunna ta reda på hur det tänkt sig att lösa hundpassning om de arbetar och varför de vill ha denna ras, etc. Om någon spekulant då skulle säga att denne arbetar men kommer att ordna med hundpassning när de får hunden skulle jag säga åt denne att återkomma när denne ordnat med hundpassning. Det vill säga, om spekulanten inte blir "godkänd" på denna utfrågning får de inte träffa hunden.

    När de spekulanter som blir godkända kommer skulle jag kolla hur de beter sig kring hunden ifråga. Jag skulle ta först till kvarn, dels för att risken finns annars att en bra spekulant väljer att inte ta hunden, och dels för att om jag själv skulle köpa en hund skulle jag inte acceptera att jag om jag blev godkänd att köpa hunden ifråga skulle jämföras med andra spekulanter innan jag ev fick köpa hunden.

    Jag tror inte på att ge bort djur gratis till främmande personer, sedan kan priset variera beroende på hur gammal hunden är, om den är frisk etc. Detta för ett djur som man ger bort riskeras att få mindre värde, denna tendens finns hos katter, bondkatter som är billiga behandlas generellt sämre än raskatter.
    Det som är rimligt tycker jag är att den nya ägaren får med sig koppel och halsband, sedan kan man erbjuda ägaren att köpa fler saker för en extrasumma.

    Vid byte av ny ägare ska anmälan om ägarbyte ske, det finns en blankett för detta på jordbruksverkets hemsida. Något överlåtelseavtal behövs inte,  om båda parter vill kan ett dokument skrivas där det står att person x köpt hunden z av person y.
  • Fatumeh

    Jag har omplacerat en hund eftersom jag inte kunde bo med mina föräldrar som 17 åring och inte hade möjlighet att få behålla min hund under de rådande omständigheterna.

    Som tur är kunde en bekant ta över hunden. Är hunden registrerad i SKK fins det i stamtavlan en ägarbytesblankett som skickas till SKK. Kontakta försäkringsbolaget för att antingen avsluta alternativt skriva över försäkringen på den nya ägaren.

    Jag tyckte det kändes väldigt bra att omplavera till någon jag kände och litade på. Skulle ha väldigt svårt att lämna ett djur till någon helt främande. De betalade en skälig peng för hunden då han var renrasig, i god kondition och förhållandevis ung.

    Jag vill lägga till ett stort OBS. Många vill gärna ha fortsatt kontakt med den nya ägaren och hunden. Det är företåeligt, men man bör ha inåtabke atr det är fruktanavärt svårt för vissa hundar att skiljas från sina ägare och att träffa dom då och bli kvarlämnad kan vara extremr stressande och plågsamt för dom.

    Efter min hunda omplacering ville jag hälsa på, hunden skrek i högan sky när jag skulle åka och han inte fick följa med. Det var verkligen fruktansvärt. För allas bästa hälsade jag aldrig på igen.

  • Erfdgt

    Vår hund är registrerad i SKK, renrasig, i god kondition och har ännu inte fyllt 4år. Jag vet att det finns en blankett för ägarbyte, men har hört att det visst ska vara bra att skriva någon form av överlåtelseavtal också.

    Jag skulle så önska att någon bekant kunde ta hunden, då det utan tvekan skulle kännas bäst. Vi tror dock inte att det finns någon i vår "närhet" som har möjlighet och har som fått börja inse att vi nog måste leta bland främlingar.

    Vad är en skälig peng? Skulle hunden hamna hos någon vi kände, så skulle det helt ärligt inte kännas lika "viktigt" att få betalt.

    Jag kommer vilja ha uppdateringar om hunden, som det känns nu. Det betyder ju dock inge att vi måste fortsätta träffa hunden. Jag tror också att det kan bli en negativ upplevelse för hunden och det vill vi ju absolut inte! Dessutom skulle vår äldsta dotter (9år) vilja träffa hunden då och det skulle bli alldeles för svårt för henne också.

    Tack så mycket för era svar! Jag uppskattar det verkligen.

  • Fanny b
    Erfdgt skrev 2015-07-12 23:44:58 följande:

    Vår hund är registrerad i SKK, renrasig, i god kondition och har ännu inte fyllt 4år. Jag vet att det finns en blankett för ägarbyte, men har hört att det visst ska vara bra att skriva någon form av överlåtelseavtal också.

    Jag skulle så önska att någon bekant kunde ta hunden, då det utan tvekan skulle kännas bäst. Vi tror dock inte att det finns någon i vår "närhet" som har möjlighet och har som fått börja inse att vi nog måste leta bland främlingar.

    Vad är en skälig peng? Skulle hunden hamna hos någon vi kände, så skulle det helt ärligt inte kännas lika "viktigt" att få betalt.

    Jag kommer vilja ha uppdateringar om hunden, som det känns nu. Det betyder ju dock inge att vi måste fortsätta träffa hunden. Jag tror också att det kan bli en negativ upplevelse för hunden och det vill vi ju absolut inte! Dessutom skulle vår äldsta dotter (9år) vilja träffa hunden då och det skulle bli alldeles för svårt för henne också.

    Tack så mycket för era svar! Jag uppskattar det verkligen.


    Rimligt pris tycker jag är mellan 2-3000. Om det är någon man känner skulle jag kunna tänka runt 1000 kr eller tom gratis.
    Ett överlåtelseavtal  kan du skriva om det känns bra men den har ingen juridisk verkan.

    Jag tycker att det låter rimligt att vilja ha uppdateringar, om den nya ägaren vill kan du också erbjuda att visa bilder på fb/ skicka bilder från tiden du hade hunden. 
  • Erfdgt

    Det känns som att det skulle vara en trygghet hos dom nya ägarna också kanske, att vi kan hålla kontakten. Det innebär ju att dom också kan höra av sig till oss om dom har funderingar och frågor kring hunden.

    Vi vet eventuellt av ett par som är bekanta med mina föräldrar som alltid haft hund och så gärna skumme vilja ha just rasen vi har. Det känns som att det skulle vara lagom nära så att säga. Det är ju dock inget spikat alls och vi kämpar ju fortfarande med att till 100% fatta beslutet om omplacering.

  • riboflavin

    Vi har inte omplacerat, men däremot tagit oss an två omplaceringar. Den första via bekanta, jag hade varit dagmatte åt honom i ett par år och när jag skulle flytta från stan bad de mig ta honom med mig. De ville inte sälja honom så istället skrev vi ett fodervärdsavtal. De betalade hans försäkring och veterinärvård och vi betalade för foder och annat. Vi betraktade det hela som ett samägande och samarbetade resten av hans liv. Den andra omplaceringen kom från samma familj, mattens syster flyttade och efter det trivdes inte deras hund. Vi kände också dem ytligt, och hade passat hunden ett par gånger. När ryktet nådde oss att de inte kunde ha henne kvar hade hon redan varit ute i två nya hem på prov utan att de velat behålla henne. De hade tagit det svåra beslutet att hon skulle avlivas, och min sambo tiggde och bad om att vi skulle få en chans, hon kände ju oss, och om hon fortsatte vara deprimerad och aggressiv skulle vi bekosta avlivningen. Det tog tid men idag 4 år senare har vi en ljuvlig liten tik som är sambons ögonsten.

    Jag har ett par tips.

    -Omplacera via en rasklubb i första hand.

    -Kräv pengar, men avstå sen från betalning om allt känns rätt, då skrämmer ni iväg oseriösa intressenter.

    -Använd er av en prövoperiod under vilken ni skriver ett fodervärdsavtal ( SKK har mallar) så riskerar ni inte att förlora kontrollen över vart hunden hamnar.

    Lycka till


    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Fanny b
    riboflavin skrev 2015-07-13 14:56:50 följande:

    Vi har inte omplacerat, men däremot tagit oss an två omplaceringar. Den första via bekanta, jag hade varit dagmatte åt honom i ett par år och när jag skulle flytta från stan bad de mig ta honom med mig. De ville inte sälja honom så istället skrev vi ett fodervärdsavtal. De betalade hans försäkring och veterinärvård och vi betalade för foder och annat. Vi betraktade det hela som ett samägande och samarbetade resten av hans liv. Den andra omplaceringen kom från samma familj, mattens syster flyttade och efter det trivdes inte deras hund. Vi kände också dem ytligt, och hade passat hunden ett par gånger. När ryktet nådde oss att de inte kunde ha henne kvar hade hon redan varit ute i två nya hem på prov utan att de velat behålla henne. De hade tagit det svåra beslutet att hon skulle avlivas, och min sambo tiggde och bad om att vi skulle få en chans, hon kände ju oss, och om hon fortsatte vara deprimerad och aggressiv skulle vi bekosta avlivningen. Det tog tid men idag 4 år senare har vi en ljuvlig liten tik som är sambons ögonsten.

    Jag har ett par tips.

    -Omplacera via en rasklubb i första hand.

    -Kräv pengar, men avstå sen från betalning om allt känns rätt, då skrämmer ni iväg oseriösa intressenter.

    -Använd er av en prövoperiod under vilken ni skriver ett fodervärdsavtal ( SKK har mallar) så riskerar ni inte att förlora kontrollen över vart hunden hamnar.

    Lycka till


    En prövoperiod är bra men som säljare kan man inte legalt kräva att den nya ägaren lämnar tillbaka hunden mot köparens vilja. Fodervärdavtal inom SKK handlar om avelsrättigheter, fodervärden får hunden gratis   mot att uppfödaren får avla på hunden.
  • Erfdgt

    Tack för många bra tips! Vi har en hel del att fundera över, både en och tio gånger.

Svar på tråden Omplacera hund, råd?