• Anonym (Ghaz)

    Akut kissnödig när jag stoppar nyckeln i låset, psykologisk reflex?

    Är det fler än jag som upplever att kissnödigheten ökar markant när man närmar sig hemmet och speciellt när man fumlar efter nyckeln utanför porten eller dörren? Så länge man är i tunnelbanan, bilen eller ute på stan går det bra att hålla sig men precis utanför porten så har det hänt att jag fått korsa benen för att det inte ska börja läcka. Om man redan är riktigt kissnödig innan man kommer hem så kan det bli svårt att hålla sig när står där och försöker få in nyckeln i låset.

    För några veckor sedan så var det faktiskt så illa att jag kissade ner mig precis utanför porten när jag kom hem från jobbet, ska tilläggas att jag var rejält kissnödig redan när jag steg av tunnelbanan men det var inte förränn jag kom fram till porten som det blev så akut att jag inte kunde hålla mig. Otroligt förargligt eftersom man är så nära och hade klarat att hålla sig om det inte vore för den här mentala grejen som gör att kissnödigheten ökar i just sådana lägen. Nu är det här den enda gången det slutat så illa som det gjorde men en gång känns ju ändå som en gång för mycket och jag vill gärna undvika att det någonsin händer igen. Det måste ju vara något psykologiskt som går att träna bort tänker jag?

    Är det någon som vet hur man kan träna bort den här onödiga reflexen? Det måste ju gå att övervinna på något sätt eftersom det måste vara något mentalt som bara sitter i huvudet. Det känns så fruktansvärt onödigt eftersom blåsan funkar som den ska annars.

  • Svar på tråden Akut kissnödig när jag stoppar nyckeln i låset, psykologisk reflex?
  • Anonym (S)

    Känner helt igen mig i detta, jag blir kissnödig så fort jag sätter nyckeln i ytterdörren. Sedan måste jag larma av framåtlutad ståendes med benen i kors och så snabbt in på toa och naturligtvis brukar skärpet eller knappen i byxorna krångla, men sååå skönt det är när man sätter sig.

  • Anonym (Annapanna)
    Anonym (Ghaz) skrev 2015-07-28 20:34:23 följande:

    Å herregud vad jobbigt :( Det måste varit fruktansvärt, vågar inte ens tänka på hur pinsamt det måste ha varit. Hade det hänt mig hade jag knappt vågat mig ut ur lägenheten och flyttat därifrån så fort som möjligt. Jag hade turen att ingen annan granne var i trapphuset så det var ingen som såg mig, men jag skämdes rejält ändå. Kan inte föreställa mig hur hemskt det måste ha varit för dig


    Man överlever. När det händer vill man bara dö och försvinna men det går över. Finns värre saker som kan hända även om det var jättepinsamt när det hände.
  • Anonym (Ghaz)

    Jag som trodde att det bara var jag som hade det här problemet. Kan nog säga att den här tråden har bekräftat att det här är ett vanligt psykologiskt fenomen. Alla svar gjorde att jag vågade ta upp det och berätta för ett par väninnor igårkväll, och alla kände igen sig! Sen satt vi och skrattade och berättade historier om när vi panikartat försökt låsa upp dörrar och hinna fram till toaletten, fick också veta att jag inte är den enda som vid något tillfälle inte hunnit fram i tid. Känner mig mindre konstig och skäms inte alls lika mycket nu iallafall. Tack för alla svar!

  • Anonym (nn)
    Anonym (Ghaz) skrev 2015-07-29 19:22:41 följande:

    Jag som trodde att det bara var jag som hade det här problemet. Kan nog säga att den här tråden har bekräftat att det här är ett vanligt psykologiskt fenomen. Alla svar gjorde att jag vågade ta upp det och berätta för ett par väninnor igårkväll, och alla kände igen sig! Sen satt vi och skrattade och berättade historier om när vi panikartat försökt låsa upp dörrar och hinna fram till toaletten, fick också veta att jag inte är den enda som vid något tillfälle inte hunnit fram i tid. Känner mig mindre konstig och skäms inte alls lika mycket nu iallafall. Tack för alla svar!


    Vad bra! Jag visste inte heller att det var så vanligt så jag gillar också denhär tråden. Jag har aldrig kissat på mig sådär att det svämmat över på jeansen, men däremot har jag fått byta trosor mer än en gång för att jag inte hunnit knipa till i tid. Tack och lov händer det bara när man är på väg hem...
  • Anonym (Annapanna)
    Anonym (Ghaz) skrev 2015-07-29 19:22:41 följande:

    Jag som trodde att det bara var jag som hade det här problemet. Kan nog säga att den här tråden har bekräftat att det här är ett vanligt psykologiskt fenomen. Alla svar gjorde att jag vågade ta upp det och berätta för ett par väninnor igårkväll, och alla kände igen sig! Sen satt vi och skrattade och berättade historier om när vi panikartat försökt låsa upp dörrar och hinna fram till toaletten, fick också veta att jag inte är den enda som vid något tillfälle inte hunnit fram i tid. Känner mig mindre konstig och skäms inte alls lika mycket nu iallafall. Tack för alla svar!


    Jag visste att jag inte var ensam men ändå skönt att se att fler är öppna med det. Och skulle det hända att ni inte hinner, tänk på mig och känn att det kunde vara värre.
  • Anonym (M)

    Jag har haft samma problem så länge jag kan minnas typ, nä men högstadiet gymnasiet iaf... Men det är först nu efter andra barnet som olyckan varit framme på riktigt. Det spelar ingen roll om jag kissar det sista jag gör innan jag går hemåt...

    Jag följer gärna för tips!

  • Chianti

    Vad lustigt, jag tänkte att den där kissnödigheten måste vara en form av betingad reflex, ni kommer ihåg Pavlovs hundar som dreglade när han ringde i en klocka, för att de fått mat tidigare medan klockan plingade? Så jag googlade "betingad reflex" och på 4e plats kommer den här artikeln: illvet.se/manniskan/lakarvetenskap/kissnodighet-varfor-gor-ljudet-av-rinnande-vatten-oss-kissnodiga


  • Överste Senap
    Anonym (Annapanna) skrev 2015-07-30 18:01:22 följande:

    Jag visste att jag inte var ensam men ändå skönt att se att fler är öppna med det. Och skulle det hända att ni inte hinner, tänk på mig och känn att det kunde vara värre.


    Haha, vad pinsamt det måste varit, men är du säker på att han uppfattade vad som hände?
  • Anonym (Annapanna)
    Överste Senap skrev 2015-07-30 23:36:39 följande:

    Haha, vad pinsamt det måste varit, men är du säker på att han uppfattade vad som hände?


    Du, han såg hur byxorna blev genomdränkta, hur det rann igenom jeansen på trappgolvet, såg hur han liksom frös till och stannade när han var på väg ut. Och så sa han Hoppsan. Ville bara dö på fläcken men man kommer över det rätt snabbt egentligen.
  • Anonym (Ghaz)
    Anonym (Annapanna) skrev 2015-07-31 11:52:23 följande:
    Du, han såg hur byxorna blev genomdränkta, hur det rann igenom jeansen på trappgolvet, såg hur han liksom frös till och stannade när han var på väg ut. Och så sa han Hoppsan. Ville bara dö på fläcken men man kommer över det rätt snabbt egentligen.
    Haha, va bra att du kom över det så snabbt, för mig hade det nog tagit minst ett år eller två. Är SÅÅ tacksam att jag hade turen att ingen granne befann sig inom synhåll när det hände mig. Jag hade beiga långbyxor på mig den dagen och kissade alltså ner mig helt i dom, du kan ju tänka dig hur tydligt det syntes. Hade jag stött på någon granne i trapphuset hade det inte funnits en chans att dölja det. Men som tur var så kom inte någon :)
  • Drottningen70

    Oj oj... Denna tråd är ju rena julafton för kissrunkaren här på FL...

Svar på tråden Akut kissnödig när jag stoppar nyckeln i låset, psykologisk reflex?