Inlägg från: LizaStrong |Visa alla inlägg
  • LizaStrong

    Otroligt ensam 30 åring.

    Hejsan.
    Jag är 30 år och bor i en medelstor stad, eller liten- beroende på hur man ser på det.
    Ska beskriva mitt problem för er så ni närmare förstår varför jag lagt in en tråd här.
    Det är nämligen så att jag är otroligt ensam, påtvingad ensamhet. Denna ensamheten är så olidlig att jag ibland känner kaos i kroppen, en slags panikattack som jag förhindrar genom att dämpa ner känslorna för stunden.

    Närmare beskrivning:
    Jag har haft oehört svårt att ta mig in på arbetsmarknaden och inte haft någon sysselsättning sedan 2011, det är väldigt längesedan. Trots två utbildningar har jag inte fått arbete på hela tiden tiden och fått bo hos en släkting, vilket inte är det roligaste i min ålder. Har flyttat 15 gånger i mitt liv, pga jobb, utbildning och 2 gånger pga kärlek. Till hösten skall jag påbörja en utbildning som 50 % består av distanskurser.
    Jag har inte träffat några vänner på 5 år sedan jag flyttade o vänskapen med alla har runnit ut i sanden. Varje år får jag byta nr för att själva numrets datum går ut , då det aldrig används. Jag bor i en stad där jag inte känner en endaste person. Att vara så ensam som jag är, tär fruktansvärt mycket på den mentala hälsan. Känner mig totalt handlingsförlamad ibland och har ingen energi kvar. Jag är annars en väldigt stark och levnadsglad kvinna, men dessa åren utan någon kontakt med en annan människa har satt sina spår.
    i 5 års tid har jag suttit hemma ensam varje dag efter jag gjort mina ärenden o saker man ska göra, och varje helg, även på storhelger som jul, nyår, midsommar o påsk, när andra firar med sina familjer o vänner. Det har jag även gjort som liten.

    Min själ känns oerhört utmattande, hela min kropp är trött och ibland får jag värk i mina muskler exempel, troligtvis för att mitt psyke tar så mycket stryk att jag nu också fått ont i kroppen. Jag vet inte vad jag ska ta mig till, försökt finna vänner men inte fungerat.
    Sist jag träffade en annan människa var för 2 år sedan då mitt förhållande tog slut, det var sist jag rörde mig mer utanför min egen stad och hittade på saker.

    Jag har ingen att ringa för att fråga om man ska hitta på något. Har även fått svårt att gå på möten och liknande för jag känner mig så "dålig", klarar inte riktigt av sådant mer.
    Är en person som annars trivs med att kunna vara ensam, men inte år efter år efter år..Jag är en spirituell människa och tror på att man skapar sin egen lycka, men man behöver också människor runt omkring en för att kunna frodas som individ.

  • Svar på tråden Otroligt ensam 30 åring.
  • LizaStrong

    Tack för tipset , men jag är långtidsarbetssökande o varken hund eller gymkort har jag absolut inte råd med! Har knappt råd att äta ibland, har ej bidrag eller liknande så jag lever på ingenting ,bokstavligt talat.
    Har inte ens råd med internet oftast utan måste gå till biblioteket för att sätta mig där.

  • LizaStrong

    Visste ej om att mina kurser var distans, utan fick reda på det efter jag hade kommit in. Trodde jag skulle gå kurser fysiskt på en skola, men så var det inte.

  • LizaStrong

    Lustigt att du nämner det för jag skrev in mig där förra veckan, och de kunde inte hjälpa mig med något då jag snart ska studera. Sa till dem att jag var i behov av en inkomst då jag inte haft pengar sedan 2011 och behövde verkligen hjälp. Skulle gå en "aktivitetsvecka" hur man lär sig skriva ett CV - det är inte riktigt mitt problem om man säger så. Fick ingen hjälp där då jag snart skulle påbörja utbildning.

  • LizaStrong
    nyhär skrev 2015-07-28 09:38:09 följande:

    Nej de gör allt för att slippa dig precis som socialen och annat för att du inte ske bli deras ansvar.  Känner du att den distansutbildningen kommer att ge dig något ? fundera över det. Om inte kan du avbryta den och anmäla dig till arbetsförmedlingen och de kan inte vägra att ta dig som sitt ansvar. 


    Jag är inskriven på AMS, men då jag är student så ligger jag "vilande" där tills jag slutar min utbildning. Min utbildning är rättspsykiatri, är utbildad inom psykiatri o psykologi sedan innan, så det är ingen hux flux utbildning jag bara valt, utan det är mina stora intressen och saker jag verkligen har kunskaper om. Ironiskt kanske, med tanke på att jag inte mår så väldigt bra för stunden, men ibland är det svårt att hjälpa sig själv just när det kommer till ensamhet. Allt annat i världen klarar jag av, men inte detta.
  • LizaStrong

    Det är svårt att säga, jag söker ständigt arbete o gjort i alla år. Ibland ett antal mindre än mer, började med att söka ca 70 arbete per månad, men nu söker jag ca 20 st. Då jag också ska göra arbetsplatsförlagd utbildning ute på domstol och fängelse så är det svårare att ha arbete under utbildningstiden, men praktiken är först nästa år. Sitter ständigt och letar arbete, varje kväll innan jag lägger mig..

  • LizaStrong
    nyhär skrev 2015-07-28 10:02:41 följande:

    Fundera lite om den här utbildningen verkligen kommer att hjälpa dig till ett jobb eller du tror att du har större chans om du hoppar över den eller tar den senare och skriver in dig som aktiv på arbetsförmedlingen istället.  Har du inte fått något jobb alls ? Eller du tar inte vad som helst ? Finns te x jordgubbsplockare.

    Om du inte har något som knyter dig till den staden som du bor i har du funderat på att bredda vart du söker jobb i hela landet där du kan få bostad ? I Norge ? 

    Hoppas det löser sig för dig Flört


    Mina chanser till senare arbete med denna utbildning ser jag som ytterst goda, så jag vill absolut inte avbryta den, för det är en utbildning jag verkligen vill gå.
    Har varit inskriven på AMS för 3 år sedan, men fick inga jobb via det, har också sökt på egen hand, utan framgång. Har även sökt "lättare arbete" som det du nämner men fått nej varje gång, de vill helst ha unga studenter 15-16 år gamla.
    Sökte en gång arbete som fönsterputsare (söker allt som finns) men fick svaret att jag måste ha 3 års utbildning på papper som fönsterputsare......

    Söker arbete i hela Sverige och har tidigare både arbetat och bott i Norge, Oslo. Kan för närvarande inte flytta ifrån staden jag bor i, då jag ej har någon inkomst alls.
  • LizaStrong

    Haha jag har arbetat sedan jag var 10 år gammal :) så jag är ingen slapphänt person. Började arbeta inom vården då.
    Jag får väl se hur jag gör, vill få arbete så jag kan flytta ifrån staden jag bor i. Den kommer bli min död om jag inte flyttar härifrån.

  • LizaStrong
    nyhär skrev 2015-07-28 11:33:55 följande:
    Trodde inte heller du var slapphänt då skulle du nog inte haft den utbildningen du har  hoppas det löser sig för dig.  

    Varför tror du att någon annan stad skulle vara bättre än den du bor i om du inte känner någon i den  nya staden heller ? 
    Dels för att detta är en väldigt stillastående stad, här är ingen energi, ingen puls och alla affärer stänger ner och går i konkurs. Det är ingen stad för en ung (?) person att bo i. Här står tiden stilla, finns ingen rörelse här , inget som ger kroppen energi eller glädje, om du förstår vad du menar? Utbudet av arbeten här är nästintill obefintliga, mer än halva stan består av tomma lokaler. Detta är ingen stad man kan utvecklas i, varken personligt och absolut inte karriärmässigt.
    Brukar kalla staden för "Village of the damned" haha.. Komiskt, men sant..Man kan gå igenom staden på tidig kväll och inte möta en endaste själ eller bil.. Så är det alltid
  • LizaStrong
    LizaStrong skrev 2015-07-28 11:45:28 följande:
    Dels för att detta är en väldigt stillastående stad, här är ingen energi, ingen puls och alla affärer stänger ner och går i konkurs. Det är ingen stad för en ung (?) person att bo i. Här står tiden stilla, finns ingen rörelse här , inget som ger kroppen energi eller glädje, om du förstår vad du menar? Utbudet av arbeten här är nästintill obefintliga, mer än halva stan består av tomma lokaler. Detta är ingen stad man kan utvecklas i, varken personligt och absolut inte karriärmässigt.
    Brukar kalla staden för "Village of the damned" haha.. Komiskt, men sant..Man kan gå igenom staden på tidig kväll och inte möta en endaste själ eller bil.. Så är det alltid
    Med en större stad tror jag efter min utbildning tror jag är bättre. Även om det blir svårt att skaffa vänner då med, så blir det kanske lättare med tanke på att staden jag nu bor i, mer är en ödslig scen ifrån The Walking Dead.
  • LizaStrong
    nyhär skrev 2015-07-28 13:01:53 följande:
    KUl du har lite humor i alla fall Flört låter som en stad i värmland. Kan förstå om du vill flytta. Kanske  en utbildning som inte är distans där du kan få studenthem och lån  och medel  för att plugga och träffa andra ? 
    Sarkasm är mitt andraspråk.

    Hahah har bott i Värmland!! Det var samma sak där, folktomt ständigt.

    Har redan kommit in på utbildningen o vill inte krångla till det då jag fick plats redan innan ansökningsdatumet var slut, utbildningen är nära där jag bor, behöver inte pendla eller så, vilket är bra. Får inget CSN lån då jag saknar 100 poäng, måste läsa in dem först innan jag kan få studiemedel.
Svar på tråden Otroligt ensam 30 åring.