• Anonym (Tänk!)

    Gör er medvetna

    Till er som funderar på att göra en abort.

    www.abortnej.se/

    Varning för starka bilder. Och wakeup call. Efter denna sida kommer jag aldrig att göra en abort igen.

  • Svar på tråden Gör er medvetna
  • Drottningen70
    Anonym (gubbjäveln) skrev 2015-07-29 01:42:25 följande:

    Tycker du inte att det är svårt nog för kvinnor att göra abort rent mentalt. Så måste du lägga än mer skuld och skit i kvinnors famn..

    Jag lovar och svär på heder och samvete att jag ska bekämpa såna jävla abortmotståndare. Att alltid stå upp för den fria aborträtten i Sverige och aldrig i hela mitt liv lägga en valsedel på ett parti som verkar för att inskränka den fria aborträtten.

    Då ska du veta att jag är en man/kille och karl.

    99% av alla Svenska kvinnor har känslor och lider nog av att behöva välja mellan att behålla och abort. Finns säkert nån kvinna som använder abort som preventivmedel och regelbundet. Men jag vet en svart och mörk källare för dem och där finns också plats för fanatiska abortmotståndare. Om det vore lagligt så skulle jag personligen svetsa igen dörren och bara glömma ett sånt pack.


    Fri aborträtt JAAAAAAA
    Varför skulle du vilja slänga kvinnor som gör

    Många aborter i källaren? Är det någon moralisk skillnad mellan 1 och 10 aborter? Varför då i sådana fall? Är det av samhällsekonomiska skäl? Skull det då vara okej så länge man betalar själv? Eller lägger du liksom TS nån slags "detärettbarnmanmördaraspekt" på det hela? Och om så är fallet, varför är du då för fri abort? Hela abortlagstiftningen handlar ju om att kvinnan ska ha rätt att avsluta en graviditet och ha rätt till sin egen kropp så länge den rätten ej i kräktar på en annan individs rätt till liv och hälsa. Därför finns det en aborygräns där fostret börjar räknas som människa och har en egen rätt till liv, där modern ej längre kan göra abort. Varför är dey då skillnaf rent moraliskt på en och tio aborter.

    Det är enligt mig hyckleri.

    Har lättare att förstå de som anser att abort är mord och ej bör tillåtas än hycklare som anser att en eller två aborter är ok (men bara om man är ledsen för det) men att tio aborter är förkastligt. Märkligt och oligiskt resonemang. Ungefär som att säga att det är ok att slå ihjäl en av sina treåringar, men gör man det igen så borde man skämmas.
  • Anonym (anonym)
    IMHO skrev 2015-07-29 14:55:11 följande:
    Kan bara hålla med dig, för jag tror du missuppfattade mig. Tyckte bara att Pentras uttalande om att "det är bättre att göra en abort för lite än en för mycket" är icke-konstruktivt och generellt.

    Min kommentar var ett försök att exemplifiera att det inte alltid stämmer. Inte menad som ett konstruktivt förhållningssätt alltså, utan som ett trovärdigt exempel på någon som kan tycka att de gjort fel val. Man kan i efterhand tycka att man gjorde fel val (för man tänker inte alltid konstruktivt som känslomänniska) och det är en av flera orsaker till att Pentras kommentar bara är en icke-konstruktiv plattityd. Man KAN säga det hon sa, men det är att lägga upp en smashboll för meningsmotståndarna.

    Jag är för fri abort, men tycker det är sorgligt när en uppfattning jag delar stöds med icke hållbara argument eller tomma påståenden. Då riktat man lätt uppmärksamheten mot annat än sakliga argument som har större chans att övertyga. Är du med på vad jag menar?
    Jag anser att abort alltid är att föredra om man inte är tror sig veta att man kan ta hand om ett barn de kommande 18 åren. Somliga menar att ekonomin löser sig, att bebisar knappt kostar något, att man får grundbelopp från Fk, att man trots att man är arbetslös klarar sig, att det går alldeles utmärkt att vara ensamstående förälder...men de glömmer att barn börjar kosta ganska mycket efter ett tag, att föräldrapenningen tar slut och då gäller det att börja plugga, jobba eller gå på aktiviteter på heltid för att ens få försörjningsstöd, att som ensamstående inte kunna räkna med någon avlastning alls allra helst om man är ung så tröttnar kompisarna på bebisen efter ett tag och är fullt upptagna med sitt..
  • IMHO
    Anonym (anonym) skrev 2015-07-29 15:08:10 följande:

    Jag anser att abort alltid är att föredra om man inte är tror sig veta att man kan ta hand om ett barn de kommande 18 åren. Somliga menar att ekonomin löser sig, att bebisar knappt kostar något, att man får grundbelopp från Fk, att man trots att man är arbetslös klarar sig, att det går alldeles utmärkt att vara ensamstående förälder...men de glömmer att barn börjar kosta ganska mycket efter ett tag, att föräldrapenningen tar slut och då gäller det att börja plugga, jobba eller gå på aktiviteter på heltid för att ens få försörjningsstöd, att som ensamstående inte kunna räkna med någon avlastning alls allra helst om man är ung så tröttnar kompisarna på bebisen efter ett tag och är fullt upptagna med sitt..


    Jag förstår dig precis, men eftersom inte din beskrivning täcker in alla orsaker till att personer väljer abort, så är generaliserande påstående ändå riskabla. Alla och alltid är vanskliga ord att använda även när man kan argumentera för sin sak i fall som är vanliga.

    Verkar inte riktigt som att du förstår min poäng eftersom du främst svarar med argument jag redan håller med dig om. Jag kritiserar ineffektiv/skadlig argumentationsteknik. I sakfrågan är vi rörande överens.
  • Anonym (gubbjäveln)
    Drottningen70 skrev 2015-07-29 15:03:49 följande:
    Varför skulle du vilja slänga kvinnor som gör

    Många aborter i källaren? Är det någon moralisk skillnad mellan 1 och 10 aborter? Varför då i sådana fall? Är det av samhällsekonomiska skäl? Skull det då vara okej så länge man betalar själv? Eller lägger du liksom TS nån slags "detärettbarnmanmördaraspekt" på det hela? Och om så är fallet, varför är du då för fri abort? Hela abortlagstiftningen handlar ju om att kvinnan ska ha rätt att avsluta en graviditet och ha rätt till sin egen kropp så länge den rätten ej i kräktar på en annan individs rätt till liv och hälsa. Därför finns det en aborygräns där fostret börjar räknas som människa och har en egen rätt till liv, där modern ej längre kan göra abort. Varför är dey då skillnaf rent moraliskt på en och tio aborter.

    Det är enligt mig hyckleri.

    Har lättare att förstå de som anser att abort är mord och ej bör tillåtas än hycklare som anser att en eller två aborter är ok (men bara om man är ledsen för det) men att tio aborter är förkastligt. Märkligt och oligiskt resonemang. Ungefär som att säga att det är ok att slå ihjäl en av sina treåringar, men gör man det igen så borde man skämmas.
    Då menade jag på eventuella kvinnor som skiter i skydd och blir hela tiden gravida och gravida men skiter i att,,, skit samma drottningen du fattar nog vad jag menar och antagligen skulle inte denna typen av kvinna existera mer än i en fantasi.

    Sen om du vill göra en exempel jämförelse med abort och mörda en treåring. Det får vara ditt exempel. Jag klarar av den skillnaden.

    Nåväl det var nåt som triggade dig. Du får tycka att jag hycklar och bla bla. VET du drottningen. Kan inte bry mig mindre ser RU..

    Varför jag är för fri abort är number one. En kvinna eller man äger rätten till att själv bestämma över sin kropp. Den är exklusiv så att säga. I detta fallet om graviditet. Så ja det är kvinnans kropp som hon bestämmer över.
    MEN
    Det finns också andra faktorer för att jag vill ha fri abort. Det handlar om historian innan det fanns fri abort. En historia som även förekom i Sverige och den skulle komma som ett brev på posen om det infördes begränsningar i dagens abort lagstiftning. Exempelvis den kloka gumman i skogen (jag hoppas du vet vad det var när man sa så)

    Som sagt antagligen blev du triggad av uttryck i min text som du kanske inte hängde med på eller bara ville missförstå för att finna en anledning till atak.

    Så vi tycker väl olika då.
  • Drottningen70
    Anonym (gubbjäveln) skrev 2015-07-29 23:11:15 följande:

    Då menade jag på eventuella kvinnor som skiter i skydd och blir hela tiden gravida och gravida men skiter i att,,, skit samma drottningen du fattar nog vad jag menar och antagligen skulle inte denna typen av kvinna existera mer än i en fantasi.

    Sen om du vill göra en exempel jämförelse med abort och mörda en treåring. Det får vara ditt exempel. Jag klarar av den skillnaden.

    Nåväl det var nåt som triggade dig. Du får tycka att jag hycklar och bla bla. VET du drottningen. Kan inte bry mig mindre ser RU..

    Varför jag är för fri abort är number one. En kvinna eller man äger rätten till att själv bestämma över sin kropp. Den är exklusiv så att säga. I detta fallet om graviditet. Så ja det är kvinnans kropp som hon bestämmer över.

    MEN

    Det finns också andra faktorer för att jag vill ha fri abort. Det handlar om historian innan det fanns fri abort. En historia som även förekom i Sverige och den skulle komma som ett brev på posen om det infördes begränsningar i dagens abort lagstiftning. Exempelvis den kloka gumman i skogen (jag hoppas du vet vad det var när man sa så)

    Som sagt antagligen blev du triggad av uttryck i min text som du kanske inte hängde med på eller bara ville missförstå för att finna en anledning till atak.

    Så vi tycker väl olika då.


    Nope jag förstår verkligen inte den moraliska skillnaden mellan att göra en eller tio aborter. Alldeles på riktigt. Den enda kopplingen jag kan komma på är om man lägger samhällsekonomiska aspekter i det hela. Att man låter utnyttja sjukvårdssystemet.

    Om du har en klar bild av vad skillnaden rent moraliskt är mellan en och tio aborter så borde du kunna berätta det på ett kortfattat vis tycker man? Du är för fri abort, kvinnans rätt att välja säger du, men samtidigt tar du avstånd om hon väljer abort ett visst antal gå ger?
  • Anonym (gubbjäveln)
    Drottningen70 skrev 2015-07-29 23:21:25 följande:
    Nope jag förstår verkligen inte den moraliska skillnaden mellan att göra en eller tio aborter. Alldeles på riktigt. Den enda kopplingen jag kan komma på är om man lägger samhällsekonomiska aspekter i det hela. Att man låter utnyttja sjukvårdssystemet.

    Om du har en klar bild av vad skillnaden rent moraliskt är mellan en och tio aborter så borde du kunna berätta det på ett kortfattat vis tycker man? Du är för fri abort, kvinnans rätt att välja säger du, men samtidigt tar du avstånd om hon väljer abort ett visst antal gå ger?
    ja jag har en åsikt om hon använder det som ett fortlöpande preventivmedel. Ja jag har en åsikt om att då borde hon kanske inte ha sex överhuvudtaget.
    Precis som jag tycker om män som drar från kvinna till kvinna när hon blir gravid. Ungar till höger och vänster och skiter i dem... Klipp den, de borde inte få...

    Men för det skulle jag inte inskränka det på något vis. Mer än tycka att det är för jävligt.
    Precis som jag tycker att exempelvis internet är kanon, men jag skulle inte vilja stänga ner det för att något skåphuvud missbrukar det.
    Precis som att jag tycker att det finns fel parti i riksdagen så är jag för fria val.

    Symboliskt (symbolik) så ja de får gärna trilla (inte slänga) ner i en mörk källare och symboliskt svetsar jag igen dörren och glömmer dem...
    symboliskt.

    Det skulle vara högst olagligt att göra det på riktigt.

    Oavsett tycker jag att vi har en jäkligt bra abortlagstiftning i landet. Som är värd att försvaras till varje pris.. 
    Abort motståndare som den sida TS hänvisar till får gärna trilla ner i källaren (symboliskt) De är precis samma metod som de använder sig i exempelvis USA. Såg skiten med egna ögon och även den militanta delen av det. Så jag jag blir upprörd när kristna yttersta högern kommer dundrande med sina abort motstånd.

    Så drottningen du får tycka att jag kör med hyckleri. Jag ger mig aldrig att försvara den abortlagstiftning vi har. Den är värd det.
  • Drottningen70
    Anonym (gubbjäveln) skrev 2015-07-30 00:00:02 följande:

    ja jag har en åsikt om hon använder det som ett fortlöpande preventivmedel. Ja jag har en åsikt om att då borde hon kanske inte ha sex överhuvudtaget.

    Precis som jag tycker om män som drar från kvinna till kvinna när hon blir gravid. Ungar till höger och vänster och skiter i dem... Klipp den, de borde inte få...

    Men för det skulle jag inte inskränka det på något vis. Mer än tycka att det är för jävligt.

    Precis som jag tycker att exempelvis internet är kanon, men jag skulle inte vilja stänga ner det för att något skåphuvud missbrukar det.

    Precis som att jag tycker att det finns fel parti i riksdagen så är jag för fria val.

    Symboliskt (symbolik) så ja de får gärna trilla (inte slänga) ner i en mörk källare och symboliskt svetsar jag igen dörren och glömmer dem...

    symboliskt.

    Det skulle vara högst olagligt att göra det på riktigt.

    Oavsett tycker jag att vi har en jäkligt bra abortlagstiftning i landet. Som är värd att försvaras till varje pris.. 

    Abort motståndare som den sida TS hänvisar till får gärna trilla ner i källaren (symboliskt) De är precis samma metod som de använder sig i exempelvis USA. Såg skiten med egna ögon och även den militanta delen av det. Så jag jag blir upprörd när kristna yttersta högern kommer dundrande med sina abort motstånd.

    Så drottningen du får tycka att jag kör med hyckleri. Jag ger mig aldrig att försvara den abortlagstiftning vi har. Den är värd det.


    Du svamlar mest känns det spm. Jag har förstått att du tycker det är fel att göra abort många gånger, men du har inte talat om varför? Är det kostaden för samhället du tänker på? Tycker du synd om "barnet"

    Känns som om du egentligen inte tänkt igenom ditt ställningstagande (att du tycker det är fördjävligt med många aborter)
  • Anonym (gubbjäveln)
    Drottningen70 skrev 2015-07-30 00:06:23 följande:
    Du svamlar mest känns det spm. Jag har förstått att du tycker det är fel att göra abort många gånger, men du har inte talat om varför? Är det kostaden för samhället du tänker på? Tycker du synd om "barnet"

    Känns som om du egentligen inte tänkt igenom ditt ställningstagande (att du tycker det är fördjävligt med många aborter)
    Du väljer att tolka mig fel. Antagligen fullt medvetet.Känner jag det som. Men din känsla är din känsla och min känsla är min... Så ja vi kan känna olika.

    Så det är väl nåt som stör dig så in i... Men det är väl inte första gången drottningen gör denna manöver.

    Det är du som drar upp kostnader
    Det är du som drar upp X antal gånger.

    Det är du som gör jämförelse med abort och MORD på 3 års barn. 

    Ja jag tycker synd om barnet på 3år om det mördas och deras anhöriga, ja jag skulle tycka att det är en tragedi om ett barn på 3 år förlorar livet.
    Men jag kan också misstolka dig medvetet och säga... Det verkar inte på dig att du skulle tycka att det vore tragedi om ett barn på 3 år förlorar livet.

    Jag tycker att vi ska ha den vi har.. O jag tycker att abortmotståndarna som den TS hänvisar till kan go to hell.

    Att du också tycker det och tycker dig ha bättre argument för den än vad jag har. Grattis då.. känns det bra från din höga häst?

    Tycker du inte det. då har vi olika åsikt och med det får du fortsätta störa dig på mig som en gadd i baken...

    Känns det som! ;)
  • xibaty9187

    Nu har jag aldrig behövt utföra en abort, men när jag läser sån här bullshit blir jag sugen på att köra utan skydd bara så att jag kan utföra en...

    Kvinnans kropp, kvinnans val om hon vill bli kvitt den där oönskade cellklumpen eller inte. Vare sig den ser ut som en hög skit eller har fått händer och fötter...

    Jag har en aggressiv framtoning i den här frågan och vill betona att de flesta som stöder abort är smartare och har bättre argument än jag. Med det vill jag uppmana dig, ts, och alla andra som skuldbelägger och lägger näsan i blöt där den inte hör hemma, att köra upp era åsikter så hårt i röven att de kommer ut genom käften. Den dag aborter förbjuds i Sverige kommer jag personligen att lära mig att utföra dem på ett säkert sätt på andra, och det finns många fler som jag - människor som vet att en människas rättigheter går före en cellklumps. Och människor som här ovan som har demonstrerat välgrundade, intelligenta och slutgiltiga svar på varför du inte ska sprida sådan hör lögnaktig skit.

    Till dessa människor, jag beundrar ert tålamod i att diskutera och lägga fram argument. Just idag orkar jag inte ha en lugn ton och ber om ursäkt för min giftighet som får mig att verka mindre seriös. Ni höjer dock standarden för oss alla nog...

    Till ts, sluta skuldbelägga, ge upp ett hopplöst case och skaffa ett liv.

Svar på tråden Gör er medvetna