• 17ochNaiv

    Argument emot att skaffa barn som 17 åring?

    Hej.
    Har läst trådar där unga tjejer vill skaffa barn, och i alla trådar får de råd av äldre att det inte är en bra idé och att de bör vänta. 
    Här är ungefär en liknande tråd, men jag VILL ha dessa råd.

    Jag har precis fyllt 17 år, ska börja första året på gymnasiet snart, och har haft enorm barnlängtan i ca 3-4 år. 
    Det handlar inte om att jag vill ha ett gulligt barn att gulla med, utan jag vill verkligen skaffa familj nu. 
    Borde vänta tills jag tagit studenten, men jag vet att även ifall jag bestämmer mig för det så kommer jag skita i skydd under tiden och tänka "Äsch, blir det så blir det".

    Jag vill skaffa ca 6 barn i framtiden, så jag kan ju inte börja med första alldeles för sent.
    Tanken är att min pojkvän ska jobba och försörja oss tre.

    Jag vet att jag klarar av att ta hand om ett barn och att jag är tillräckligt mogen för just det (men det kanske alla 17 åringar säger?), men när det kommer till ekonomi och inkomst - Nej, jag kommer förmodligen inte klara av det. 

    Berätta för mig hur dum idé det är, behöver en spark i baken för att jag ska börja med preventivmedel och inse att jag bör vänta minst ett/två år. 
    Skulle även vara bra att höra ifall ni unga mammor har berättelser om hur det gick för er när ni skaffade barn i ung ålder (med ung menar jag under 20 år). Gick allt åt skogen? Lever ni lyckligt just nu? Hur gick det med ekonomin? 

    Vanliga argument jag hört: 
    Festa klart, skaffa sedan barn - Jag vill inte festa, sjukt tråkigt. Kebabpizza och redbull framför mobilen, bästa festen. 

    Res världen runt, skaffa sedan barn - Jag vill resa med min familj, inte ensam. 

    Lev livet, skaffa sedan barn - Mitt liv kommer börja när jag skaffar familj.

    Din pojkvän kan lämna dig - I detta inlägg har jag redan erkänt att jag är naiv, men när det kommer till just detta så nej, han kommer inte lämna mig. 

    Din hjärna är fortfarande inte fullutvecklad - Jag vet, men vem vet, kanske därför jag är så dum och funderar på barn just nu. 

    Hjälp snälla, behöver verkligen någon som kan få mig att ändra mig. 

    Orkar inte läsa igenom inlägget flera gånger så ber om ursäkt ifall det är stavfel eller så. 

  • Svar på tråden Argument emot att skaffa barn som 17 åring?
  • Anonym (Sara)
    Anonym (Wtf?) skrev 2015-07-31 20:36:20 följande:

    Jag är själv 17år och tycker att du tänker helt sinnessjukt och sedan att du redan nu planerar när du ska få ungarna.

    Jag går gymnasiet och går på ett av dom hårdaste programmen och har två jobb på McDonalds och Burger King och för min ålder så tjänar jag sjukt bra, aldrig i livet att jag vill att mina pengar som jag betalar i skatt ska gå till sådana som dig.

    Min kille tjänar 40k och aldrig i livet att jag hade droppat allt för att JAG vill att han ska försörja mig, rör på röven själv latmask.


    Ts verkar både lat och rädd för att leva. Sen tycker jag att hon borde arbeta på sin självständighet genom att göra något ensam, arbeta el plugga utomlands ett tag.
  • 9camilla9

    Hej:) vill bara säga att jag blev oplanerat gravid när jag var 15 att behålla min son var det bästa som hänt mig. Idag är jag 18 och ska börja andra året på gymnasiet och jag och min pojkvän pappan till barnet har varit tsm nu i 4år. Visst det har varit svårt men underbart!

  • Anonym (Wtf?)

    Ja precis, hade varit en bra idé!


    Anonym (Sara) skrev 2015-07-31 20:53:46 följande:

    Ts verkar både lat och rädd för att leva. Sen tycker jag att hon borde arbeta på sin självständighet genom att göra något ensam, arbeta el plugga utomlands ett tag.


  • 17ochNaiv
    Anonym (Wtf?) skrev 2015-07-31 20:36:20 följande:

    Jag är själv 17år och tycker att du tänker helt sinnessjukt och sedan att du redan nu planerar när du ska få ungarna.

    Jag går gymnasiet och går på ett av dom hårdaste programmen och har två jobb på McDonalds och Burger King och för min ålder så tjänar jag sjukt bra, aldrig i livet att jag vill att mina pengar som jag betalar i skatt ska gå till sådana som dig.

    Min kille tjänar 40k och aldrig i livet att jag hade droppat allt för att JAG vill att han ska försörja mig, rör på röven själv latmask.


    Jag vill inte ens ha dina pengar, jag lever hellre i celibat resten av mitt liv.
    Dessutom fattar vem som helst att man inte kan välja var man vill att ens skattepengar ska gå till.

    Sluta anta att jag vill leva på bidrag när jag skrivit flera gånger att jag INTE vill det.

    Jag ville ha råd av VUXNA, inte av ungdomar som knappt vet hur man beter sig.
    Dessutom bryr jag mig inte ett skit om du jobbar på donken, är läkare eller slickar rent toaletter på fritiden - tråden handlar inte om dig.
  • Mammio
    17ochNaiv skrev 2015-07-30 04:12:50 följande:

    Hej.
    Har läst trådar där unga tjejer vill skaffa barn, och i alla trådar får de råd av äldre att det inte är en bra idé och att de bör vänta. 
    Här är ungefär en liknande tråd, men jag VILL ha dessa råd.

    Jag har precis fyllt 17 år, ska börja första året på gymnasiet snart, och har haft enorm barnlängtan i ca 3-4 år. 
    Det handlar inte om att jag vill ha ett gulligt barn att gulla med, utan jag vill verkligen skaffa familj nu. 
    Borde vänta tills jag tagit studenten, men jag vet att även ifall jag bestämmer mig för det så kommer jag skita i skydd under tiden och tänka "Äsch, blir det så blir det".

    Jag vill skaffa ca 6 barn i framtiden, så jag kan ju inte börja med första alldeles för sent.
    Tanken är att min pojkvän ska jobba och försörja oss tre.

    Jag vet att jag klarar av att ta hand om ett barn och att jag är tillräckligt mogen för just det (men det kanske alla 17 åringar säger?), men när det kommer till ekonomi och inkomst - Nej, jag kommer förmodligen inte klara av det. 

    Berätta för mig hur dum idé det är, behöver en spark i baken för att jag ska börja med preventivmedel och inse att jag bör vänta minst ett/två år. 
    Skulle även vara bra att höra ifall ni unga mammor har berättelser om hur det gick för er när ni skaffade barn i ung ålder (med ung menar jag under 20 år). Gick allt åt skogen? Lever ni lyckligt just nu? Hur gick det med ekonomin? 

    Vanliga argument jag hört: 
    Festa klart, skaffa sedan barn - Jag vill inte festa, sjukt tråkigt. Kebabpizza och redbull framför mobilen, bästa festen. 

    Res världen runt, skaffa sedan barn - Jag vill resa med min familj, inte ensam. 

    Lev livet, skaffa sedan barn - Mitt liv kommer börja när jag skaffar familj.

    Din pojkvän kan lämna dig - I detta inlägg har jag redan erkänt att jag är naiv, men när det kommer till just detta så nej, han kommer inte lämna mig. 

    Din hjärna är fortfarande inte fullutvecklad - Jag vet, men vem vet, kanske därför jag är så dum och funderar på barn just nu. 

    Hjälp snälla, behöver verkligen någon som kan få mig att ändra mig. 

    Orkar inte läsa igenom inlägget flera gånger så ber om ursäkt ifall det är stavfel eller så. 


    Jag fick barn ca 3 veckor innan jag fyllde 19. Jag hade ett år kvar i gymnasium då jag tidigare hade bytt inriktning o fick sen börja om från början. Jag hade aldrig barnlängtan men antog att ja skulle få barn någon dag men inte just då. Hade dock inte hjärta att göra abort. Och såg väl en utväg att kunna flytta från min mormor om jag valde att behålla o kunde flytta ihop med barnets far som då bodde 23 mil från där jag bodde. Jag flyttade hem till honom 1 månad innan BF. Jag hade inte slutbetyg från gymnasium då jag hoppade av skolan. Skulle läsa två kurser på komvux , men valde också att läsa omvårdnadsutbildning. När dottern var 1 år började hon förskolan. 1 ½ år senare fick jag slutbetyg med finfina betyg. Började jobba i vården samma år som jag började läsa o nu har jag jobbat på samma ställe i tre år. Min sambo var faktiskt arbetslös då när mitt barn kom till världen. Men jag hade sparpengar som jag använde mig av för att vi skulle slippa gå på soc.

    Nu är dottern snart 5 år och hennes far o jag är fortfarande ihop. Han har fast jobb sedan några år tillbaka och som sagt, jag jobbar fortfarande. Är i dagsläget mammaledig/arbetar extra då jag fick en son som idag är 7 månader. Idag är jag 23 år - fyller 24 senare i år o är alltså tvåbarns mamma.

    Det negativa med att skaffa barn:
    Du kan mkt väl komma på senare - som jag, att du vill läsa på universitetet till ett yrke med obekväma arbetstider eller som innebär mkt resande o då funkar det inte med barn.

    För att få slutbetyg, vilket de flesta arbetsgivare kräver att du har kan du behöva läsa på komvux. Och för att få ekonomin att gå ihop kan du behöva ta lån från CSN. Jag har lån där i och med att jag fick läsa på komvux, blev runt 90.000 i slutänden men som jag betalar av varje månad utan att man egentligen märker av den summan. Men det är klart. 90000 kr är mkt pengar.

    Du bör inte förlita dig på att din kille kan komma att försörja dig och det är mycket dumt att tänka så. Min sambo o jag har mitt o ditt när det kommer till ekonomin. Jag skulle aldrig kunna förlita mig på att han kan försörja då det alltid när som kan hända att han blir sjukskriven eller arbetslös, det är aldrig någon garanti och därför ser vi till att varje person bidrar till allt ekonomiskt men att man också ser till att pengarna räcker till att betala allt om någon av oss skulle stå utan pengar.

    Att skaffa så många barn som du drömmer om kommer att påverka ert liv väldigt mkt.men mest ekonomiskt. Tänker du långsiktigt: Hur ska ni kunna försörja för alla de barnen? Även om man får barnbidrag så räcker inte det alls. Sen ska man spara åt barnen, det ska vara kläder. Du vet också att din pension försämras ju mer du är föräldraledig...

    Jag tycker i alla fall att det för mig räcker med två barn. Även om jag älskar mina barn så hade man velat göra rätt från början. Va klar med skolan och skaffat körkort. Ja, jag höll på att ta körkort men fick efter ett tag pga foglossning avbryta och sedan räckte pengarna bara till att betala för att vi skulle överleva. Nu behöver ja ju inte körkort, men det hade underlättat en del ibland om man hade haft det.
  • 17ochNaiv
    9camilla9 skrev 2015-07-31 20:54:55 följande:

    Hej:) vill bara säga att jag blev oplanerat gravid när jag var 15 att behålla min son var det bästa som hänt mig. Idag är jag 18 och ska börja andra året på gymnasiet och jag och min pojkvän pappan till barnet har varit tsm nu i 4år. Visst det har varit svårt men underbart!


    Hej.
    Vad kul att det gick bra för er. <3
  • Anonym (J)

    [quote=75586288][quote-nick]17ochNaiv skrev 2015-07-31 18:34:27 följande:[/quote-nick]

    Missade ditt inlägg innan.

    Men måste säga att ditt inlägg nog var det bästa jag fått, fick mig att tänka till ännu mer och det var även jättebra tips. Tack så mycket!!

    (Tack även till alla andra som svarat i tråden)

    Tror ni detta låter bra?

    1. Går gymnasiet 3 år samtidigt som jag använder preventivmedel som inte är lika lätt att strunta i. Pratar även med studievägledaren/rektorn om jag kan läsa kurser snabbare.

    Kommer då vara 19, fylla 20 någon månad efter studenten. 

    2. Om jag klarar av det så kanske jag kan jobba i ca 1 år för att också spara pengar/känna hur det är att jobba osv. Om jag nu ens kan få jobb om jag endast gått gymnasiet.

    3. När jag är ca 21-22 år får jag första barnet, och när barnet börjar dagis så kanske jag kan plugga vidare till förskollärare.

    Problemet dock... när ska de andra 5 ungarna komma? Jag vill inte att det ska vara stor åldersskillnad. Helst 2 år mellan första och andra, så allt kommer börja om hela tiden med bebistiden, dagis, bebistiden, dagis, och jag kommer aldrig bli förskollärare.

    Hur jag än försöker se på saken så hittar jag hål överallt, så tröttsamt. 

    INGET funkar, kommer säkert sluta med att jag skaffar barn nu ändå. 

    [/

    Men hur ska dubba råd med sex barn utan varken utbildning eller arbete? Din kille kommer ju heller inte kunna läsa vidare, för det kommer ni inte ha råd med.

  • Anonym (Wtf?)

    När man läser hur du resonerar så är det bäst att du låter bli att skaffa en unge när du själv tänker som en din jävla fjant.

    "Jag och min kille kommer aldrig någonsin göra slut", tror du att du lever i en sagobok?


    17ochNaiv skrev 2015-07-31 21:05:31 följande:

    Jag vill inte ens ha dina pengar, jag lever hellre i celibat resten av mitt liv.

    Dessutom fattar vem som helst att man inte kan välja var man vill att ens skattepengar ska gå till.

    Sluta anta att jag vill leva på bidrag när jag skrivit flera gånger att jag INTE vill det.

    Jag ville ha råd av VUXNA, inte av ungdomar som knappt vet hur man beter sig.

    Dessutom bryr jag mig inte ett skit om du jobbar på donken, är läkare eller slickar rent toaletter på fritiden - tråden handlar inte om dig.


  • Anonym (Beatrice)

    Om du vill ta er relation ett steg längre och känna dig mer vuxen så tycker jag att det vore lämpligare att kanske förlova er, på riktigt gå och titta på bostad och tänka på vart ni skulle vilja bo. Börja räkna på ekonomi och planera att flytta ihop. Kanske planera in ett fint bröllop inom en snar framtid.

    Saker som på riktigt gör att folk tar din barnlängtan på allvar.

    Ta din pojkvän och på riktigt gå ut i vuxenlivet.

  • 17ochNaiv
    Anonym (Erik) skrev 2015-07-31 18:49:31 följande:

    Det är beklämmande att läsa om en liten 17-årig tjej vars enda livsmål är att bli hemmafru och 6-barnsmamma. Som aldrig haft något annat intresse utan vars hela liv är avhängigt och går ut på detta. Jag kan inte låta bli att fundera på vad det bottnar i. Någon form av mildare utvecklingsstörning, PTSD efter trauman, en skrämmande låg självkänsla som gör att man inte vågar delta i livet fullt ut utan ser det som en trygghet att gömma sig i hemmet med en massa barn som kan älska en? 

    De risker som finns med att skaffa barn ung har andra räknat upp. Om du är så mogen som du påstår tar du till dig det och inser att du gör inte bara dig själv utan främst kommande barn en katastrofal otjänst om du sätter dig i den beroendeställning du så väldigt eftersträvar. 


    Jag är inte utvecklingsstörd. Sorgligt att du ens antar det, endast på grund av att jag vill vara hemmafru och mamma?
    Jag har även påpekat att det inte kommer funka med ekonomin ifall jag är hemmafru, så jag ska utbilda mig och bli något, trots att förskollärare inte är mitt drömyrke.
    Hade jag kunnat utbilda mig till mitt drömyrke så är jag rätt säker på att jag definitivt hade valt det yrket än hemmafrulivet.

    Och vad är det konstiga med att skaffa 6 barn?
    Jag har ju inga barn än, så jag vet inte hur det är att ha barn, jag kanske ändrar mig och vill ha 4 när jag väl inser hur det är att ha barn.
    Just nu känner jag dock att jag vill ha 6 barn, vad är problemet ifall man har råd att försörja dem?
Svar på tråden Argument emot att skaffa barn som 17 åring?