• Anonym ((H)ärliga Hilda)

    Rasist! Eller... ? Om raser och annat smått och gott.

    Det oerhört populära ordet rasist missbrukas så mycket att det mist sin  ursprungliga mening.
    Dessutom används det ofta av personer som hävdar att det inte existerar raser inom mänskligheten. (!)

    Har suttit och läst en massa trådar här i forumet och häpnar över alla som skriker RASIST så fort någon uttalar något kritiskt om t ex invandring, eller om någon säger sig rösta på Sverigedemokraterna. (Observera, detta inlägg handlar inte om partiet så snälla börja inte bråka om det här!)

    Är man kritisk till islam så är man rasist, när blev religion likställt med ras? (Som enligt motpolen inte existerar...)
    Vill man minska invandringen så är man rasist, speciellt om man vill dra ner på invandringen från MENA-länderna.

    Varför har ordet rasist blivit det moderna skällsordet för samhällskritiska personer?

    Hade någon påstått att "negrer är korkade" ja DÅ är det rasism.
    Ser ni skillnaden?
    OBS, det är inte ett påstående från mig utan ett exempel.

    Att/om människan är indelad i raser så betyder det inte att någon ras är sämre än någon annan. Bara att vi är olika.
    Vad menas annars med budskapet "Vi gillar olika"?

  • Svar på tråden Rasist! Eller... ? Om raser och annat smått och gott.
  • apburen
    Nenne666 skrev 2015-08-02 03:42:08 följande:
    Att hysta ordet rasism i var och varannan obekväm situation har fått ordet 'rasist' att tappa sin egentliga innebörd. Jag vet att ordet missbrukas något oerhört. Det är bara att beklaga. Det folk inte fattar är att dom pajar för dom som är utsatta för verklig rasism. Använder man ordet till vardagsmat bemöts man av vardagsmat. Åter igen...beklagar!
    Helt riktigt.
    Skulle ordet någon gång verkligen vara på sin plats så tror man att det är som vanligt, en massa gapande om ingenting.

  • Anonym (Statistik)
    xmarcusx skrev 2015-08-02 08:24:58 följande:
    Du kan ju inte bara ta en sorts brott. Morden har ju minskat kraftigt till exempel. Dessutom skrev jag fem år.
    Om vi tar de senaste fem åren då.
    2010-2012 minskade dödligt våld mycket riktigt. Den neråtgående trenden vände uppåt igen 2013 och höll sig på den nivån 2014.
    2015 kommer att visa om det planar ut eller inte. 

    2010 - 91 st
    2011 - 81 st
    2012 - 68 st
    2013 - 87 st
    2014 - 87 st

    www.bra.se/download/18.779f51ff14b839896441d7e/1427874983113/2015_D%C3%B6dligt_v%C3%A5ld_2014.pdf
  • xmarcusx
    Anonym (Statistik) skrev 2015-08-02 12:35:37 följande:
    Om vi tar de senaste fem åren då.
    2010-2012 minskade dödligt våld mycket riktigt. Den neråtgående trenden vände uppåt igen 2013 och höll sig på den nivån 2014.
    2015 kommer att visa om det planar ut eller inte. 

    2010 - 91 st
    2011 - 81 st
    2012 - 68 st
    2013 - 87 st
    2014 - 87 st

    www.bra.se/download/18.779f51ff14b839896441d7e/1427874983113/2015_D%C3%B6dligt_v%C3%A5ld_2014.pdf
    Morden har legat ganska konstant. Dock är mord något som verkligen minskat om man tar in ett längre perspektiv, till exempel om vi skulle backa till 80-talet så kan vi se att morden har halverats.

    Fler människor känner sig trygga i Sverige i dag jämfört med för tio år sedan. Färre är utsatta för rån, stölder. Kolla nationella trygghetsundersökningen. Där ser man en nedåtgående trend för nästan alla typ av brottslighet.
  • Anonym (Statistik)
    xmarcusx skrev 2015-08-02 12:48:42 följande:
    Morden har legat ganska konstant. Dock är mord något som verkligen minskat om man tar in ett längre perspektiv, till exempel om vi skulle backa till 80-talet så kan vi se att morden har halverats.

    Fler människor känner sig trygga i Sverige i dag jämfört med för tio år sedan. Färre är utsatta för rån, stölder. Kolla nationella trygghetsundersökningen. Där ser man en nedåtgående trend för nästan alla typ av brottslighet.
    Det var du som pekade ut fem år. Jag förstår att du vill titta längre bak i tiden nu när det visade sig att just dödligt våld inte alls har minskat kraftigt under de senaste fem åren. 

    Nationella trygghetsundersökning: Underlaget utgörs av drygt 12 000 personer som genom telefonintervjuer och via enkäter svarat på frågor om utsatthet för brott, otrygghet och oro för brott, förtroende för rättsväsendet och erfarenheter av kontakter med rättsväsendet.

    Jag tittar hellre på fastställd statistik. Resultatet av en sådan undersökning är helt avhängt på vilka människor som svarar och VAD de svarar. Någon med en agenda kan mycket väl hävda att personen varit utsatt för brott utan att ha varit det t ex.
  • xmarcusx
    Anonym (Statistik) skrev 2015-08-02 13:28:58 följande:
    Det var du som pekade ut fem år. Jag förstår att du vill titta längre bak i tiden nu när det visade sig att just dödligt våld inte alls har minskat kraftigt under de senaste fem åren. 

    Nationella trygghetsundersökning: Underlaget utgörs av drygt 12 000 personer som genom telefonintervjuer och via enkäter svarat på frågor om utsatthet för brott, otrygghet och oro för brott, förtroende för rättsväsendet och erfarenheter av kontakter med rättsväsendet.

    Jag tittar hellre på fastställd statistik. Resultatet av en sådan undersökning är helt avhängt på vilka människor som svarar och VAD de svarar. Någon med en agenda kan mycket väl hävda att personen varit utsatt för brott utan att ha varit det t ex.
    Därav "dock".
  • xmarcusx
    Anonym (Statistik) skrev 2015-08-02 13:28:58 följande:
    Det var du som pekade ut fem år. Jag förstår att du vill titta längre bak i tiden nu när det visade sig att just dödligt våld inte alls har minskat kraftigt under de senaste fem åren. 

    Nationella trygghetsundersökning: Underlaget utgörs av drygt 12 000 personer som genom telefonintervjuer och via enkäter svarat på frågor om utsatthet för brott, otrygghet och oro för brott, förtroende för rättsväsendet och erfarenheter av kontakter med rättsväsendet.

    Jag tittar hellre på fastställd statistik. Resultatet av en sådan undersökning är helt avhängt på vilka människor som svarar och VAD de svarar. Någon med en agenda kan mycket väl hävda att personen varit utsatt för brott utan att ha varit det t ex.
    Jag har heller aldrig skrivit att det minskat kraftigt. Gör om, gör rätt, eller gör det inte alls från början.
  • Anonym ((H)ärliga Hilda)
    xmarcusx skrev 2015-08-02 12:48:42 följande:
    Morden har legat ganska konstant. Dock är mord något som verkligen minskat om man tar in ett längre perspektiv, till exempel om vi skulle backa till 80-talet så kan vi se att morden har halverats.

    Fler människor känner sig trygga i Sverige i dag jämfört med för tio år sedan. Färre är utsatta för rån, stölder. Kolla nationella trygghetsundersökningen. Där ser man en nedåtgående trend för nästan alla typ av brottslighet.
    Jag kan bara tala för mig själv men jag kände mig betydligt tryggare för tio år sedan jämfört med nu.
    Betydligt.
  • Anonym (Statistik)
    xmarcusx skrev 2015-08-02 13:37:26 följande:
    Jag har heller aldrig skrivit att det minskat kraftigt. Gör om, gör rätt, eller gör det inte alls från början.
    Ok låt mig citera dig då.
    xmarcusx skrev: "Morden har ju minskat kraftigt till exempel. Dessutom skrev jag fem år."

    Inlägg nummer 47. Där nämner du även att man inte bara kan ta EN sorts brott. Min första länk visar att våld och misshandel har ökat med 15% sen 2005.
  • xmarcusx
    Anonym (Statistik) skrev 2015-08-02 13:52:05 följande:
    Ok låt mig citera dig då.
    xmarcusx skrev: "Morden har ju minskat kraftigt till exempel. Dessutom skrev jag fem år."

    Inlägg nummer 47. Där nämner du även att man inte bara kan ta EN sorts brott. Min första länk visar att våld och misshandel har ökat med 15% sen 2005.
    Sorry, mitt fel.

    Men faktumet kvarstår ändå.
  • Anonym (Statistik)
    xmarcusx skrev 2015-08-02 14:02:06 följande:
    Sorry, mitt fel.

    Men faktumet kvarstår ändå.
    Vilket faktum? Att våldsbrott med dödlig utgång började öka igen 2013? Att våld och misshandel ökade 4% från 2013-2014?  
    Det faktum att det ökade från 2005-2011 för att äntligen gå ner under 2012. 2013 började det tyvärr öka igen. 
Svar på tråden Rasist! Eller... ? Om raser och annat smått och gott.