Inlägg från: Sockervaddspinnen |Visa alla inlägg
  • Sockervaddspinnen

    Jag vill inte att mitt barn ska sova ute i vagnen!

    Sous skrev 2015-08-03 16:36:04 följande:

    På förskolan där min son går sover barnen i vagn på en skyddad del av gården, vagnarna står uppradade utanför det låga fönstret till avdelningens huvudrum så att personalen kan hålla koll vartefter barnen vaknar. I min erfarenhet så är problemet att barnen ska sova olika länge/vaknar och vill upp/är ledsna/måste ha ny blöja och då blir de som fortfarande sover utan uppsikt av och till hur man än gör. Bra placering av vagnarna är nödvändig, så att personalen snabbt kan slänga ett öga på dem och inte behöver springa iväg och kolla.

    Att sova ute är klart att föredra om det funkar. Frisk luft och inte så mycket bakterier...


    Förutsatt att man inte bor i en storstads innerstad då.
  • Sockervaddspinnen
    The past is now skrev 2015-08-03 16:54:17 följande:

    Och du valde den här förskolan för att? Att barnen sover ute är skitbra för hälsan och självklart finns det vagnar att sova i om det nu är en sån förskola. Nej du kan inte kräva att ditt barn sover inne då. Hur tänkte du där?


    Undrar vart alla bor, som påstår det vara bra för hälsan. Obestämd
  • Sockervaddspinnen
    The past is now skrev 2015-08-03 17:01:21 följande:
    Ja jag bor i Sigtuna och de förskolor som har sovandes barn utomhus finns här och i Sollentuna osv..Du vet alla bor inte i en Stockholm, Göteborg osv..dvs storstad. Ur och skur förskolor är bara ute och jag kan tala om för dig att friskare barn får du leta efter.
    Jag har en bekant vars son går på en "I ur och skur"-förskola i Sthlm. De brukar hålla till i Hagaparken. - "JÄTTEBRA med så mycket frisk luft", säger mamman. Då måste hon ha missat motorvägarna som ringlar sig så tätt det bara går, längs med hela parken.

    Hon bor på Valhallavägen. En av innerstadens mest trafikerade gator som ofta drabbas av rusningstrafik så det blir totalstopp. Bilarna står bara och spyr ut en massa tungmetaller och skit. Mitt i allt detta, låter hon hennes son sova med öppna fönster (och stängd rumsdörr), hela natten, varje dag, året om. "BRA med frisk luft", är hennes svar även på det.

    Gaskammare är min liknelse. Oh, well. Obestämd Förstår inte hur man kan välja att bo i innerstaden när man har barn. Mycket, mycket märkligt.
  • Sockervaddspinnen
    isolande skrev 2015-08-03 18:40:43 följande:
    Jag har 2 min till jobbet och slipper slösa viktig familjetid i en bil eller i kollektivtrafik. Därför bor jag i stan med barn. Jag kan rada upp 1000 anledningar till. Vi bor i Stockholm, Sverige, inte i Hongkong....
    Lik förbannat är det farligt.
    Den kommentaren du just fällde, är lika urbota korkad som att säga att ett barn i Sverige inte ska klaga över ett brutet ben, då det finns barn i exempelvis Mellanöstern som fått båda benen avblåsta av minor.
  • Sockervaddspinnen
    isolande skrev 2015-08-03 21:23:23 följande:
    Mina barn behöver inte klaga länge över sitt brutna ben iaf eftersom vi bor på gångavstånd till Sveriges bästa barnsjukhus. Skillnad på dem som måste ta bilen 45 min eller gå till busshållplatsen med sitt brutna ben... Just saying ;)
    Jag lämnade gångavstånden för friskare luft.
    Jag har 10 minuter med bil till lasarett.
    Tror dock att dina barn skulle klaga hela sommaren över sitt brutna, gipsade ben - inte endast under de få minuter det tar för er att ta er till sjukhuset.
    Vilket sjukhus klassar du som "Sveriges bästa", och varför?
  • Sockervaddspinnen
    viseversa skrev 2015-08-04 07:04:39 följande:

    Håller med. Bor också i Stockholm och har nära till allt. Skulle aldrig flytta ut till tjotahejti där närmsta mataffär ligger 5 mil bort. Haha


    Born and raised mitt i city. 3 minuters gångavstånd från Plattan.

    Vid 25-års ålder lämnade jag Sthlm för att komma ut på landet. Några 5 mil är det inte till närmsta mataffär, vi har 2,5 km till affären och 3 mil till en av Sveriges största städer.

    Jag vet hur det var att vara barn och växa upp i innerstan. Därför valde jag landet, skogen och naturen för mitt barn.

    Alla som ägt en bostadsrätt, till 100%, i Sthlms innerstad vet att man får en ganska tjock plånbok när man sålt lägenheten. Som bekant får man bra mycket mer för pengarna utanför Sthlm (räcker med att komma utanför innerstan så sjunker priserna ibland flera miljoner).

    Helt klart en win-situation.
  • Sockervaddspinnen
    viseversa skrev 2015-08-04 07:05:34 följande:

    Är det någon tävling? Varför kan du inte acceptera att alla inte vill bo som du?


    Nytillkomna Sthlmare är så jävla stroppiga! Kom ner på Jorden ffs.
  • Sockervaddspinnen
    viseversa skrev 2015-08-04 07:05:34 följande:

    Är det någon tävling? Varför kan du inte acceptera att alla inte vill bo som du?


    Nytillkomna Sthlmare är så jävla stroppiga! Kom ner på Jorden ffs.
  • Sockervaddspinnen
    Sous skrev 2015-08-04 09:46:16 följande:

    Det gör jag inte? Varför skulle jag utgå från det i mitt svar? Hur många tror du bor i stockholms innerstad egentligen, halva Sverige?

    Däremot förutsätter jag ju som jag skrev att det går att ha vagnarna på ett bra ställe.


    I en storstads innerstad betyder inte nödvändigtvis Stockholms innerstad.
  • Sockervaddspinnen
    Sous skrev 2015-08-04 09:46:16 följande:

    Det gör jag inte? Varför skulle jag utgå från det i mitt svar? Hur många tror du bor i stockholms innerstad egentligen, halva Sverige?

    Däremot förutsätter jag ju som jag skrev att det går att ha vagnarna på ett bra ställe.


    I en storstads innerstad betyder inte nödvändigtvis i Stockholms innerstad.
  • Sockervaddspinnen
    isolande skrev 2015-08-04 10:03:36 följande:

    Jättebra att du är nöjd med ditt val av liv. Vi som bor i stan är nöjda mer vårt val. Våra barn kanske kommer må dåligt av avgaserna på lång sikt, dina kanske får TBE av fästingarna som finns i gräset runt ditt hus, eller får hudcancer av att vara ute för mycket i solen. Man får helt enkelt väga riskerna som finns och sedan välja vilken miljö man kan tänka sig att bo i.

     


    Det är mer rött kring Sthlm, än vad det är kring min stad - gällande fästingar.

    Vi är för övrigt aldrig ute när solen står som högst. Siesta.
  • Sockervaddspinnen
    isolande skrev 2015-08-04 10:32:56 följande:
    Skönt att du valt en livsstil du tror är hälsosam och bra för dina barn Glad. Det gör nog de flesta.
    Mitt barn. Jag har ett barn.

    Nej, tyvärr så gör inte de flesta så.
    Hade jag bott kvar i Sthlm så hade jag tjänat på det på det privata planet (gällande karriär, närhet, släkt och vänner som finns nära, osv). Men nu fick jag omprioritera då jag fick ett barn. Mitt barn går före varenda karriärstege i hela vida världen.


  • Sockervaddspinnen
    viseversa skrev 2015-08-04 16:17:11 följande:
    Nytillkomna? Min familj har bott inne i Sthlms innerstad i TRE generationer. Är det nytillkomna? Du om någon är en jävla stropp. Du vet inte ett skit om mig och hur länge jag bott i Sthlm. Btw så spelar det ingen roll var man bor. Men man måste väl respektera att alla vill bo olika. Jag klankar inte ner på dig för att du vill bo på landet. Bad ger dig rätt att snacka en massa skit??
    "Håller med. Bor också i Stockholm och har nära till allt. Skulle aldrig flytta ut till tjotahejti där närmsta mataffär ligger 5 mil bort. Haha".

    Vilket år är du från? Vilka skolor gick du i? Vi kanske känner varann.
  • Sockervaddspinnen
    viseversa skrev 2015-08-04 18:33:12 följande:
    Jag är född 82. Gick på AF från 1994.
    Adolf Fredrik? Stora eller lilla? Vart gick du innan dess?
  • Sockervaddspinnen

    Oooookej, tack för infon. Ska genast anteckna den och avskriva dig som en potentiell tidigare vän eller bekant.

    Om du inte hängt på öppna förskolan i Vasaparken eller i Observatorielunden? Som förälder då, alltså.

  • Sockervaddspinnen
    viseversa skrev 2015-08-04 18:55:41 följande:
    Gillade inte vasaparken. Tycker öf där är kal och stel. Litet rum och en massa eko. Gillade inte Vasaparken sen dom byggde om den heller och tog bort den stora klätterställningen dansbanan och dom små trähusen. Nu är det bara en stor kulle av gummi där som innebär att man som förälder har noll koll på sina barn om dom springer runt kullen. Vasaparken har förlorat många besökare sen ombygnaden tyvärr.
    Men härliga utomhusstudsmattor har de. Och lastbilen är poppis. ;)
    Gillar inte heller Vasaparkens ÖF. Däremot är Observatorielundens ÖF riktigt mysig. Gillar de gamla detaljerna i huset.

    Humlegårdens parklek är bra, för att inte tala om parkleken i Rålis. De har dessutom världens bästa personal!
    Har du varit på Rålis ÖF?
  • Sockervaddspinnen
    viseversa skrev 2015-08-04 20:18:06 följande:

    Japp den parken är ju skitmysig. Tycket obsan är mysig men lite trångt inne i huset. Har varit där på öf några gånger med yngsta dottern men det var som sagt väldigt trångt och kvinnan som häll i sångsamlingen en aning "gäll" haha. Hon sjöng så högt att ingen annan hördes och barnen stirrade på henne med stora ögon och undrade vad hon sysslade med.


    Hon är bra. Elin heter hon. Hon är bra på att fånga bebisarna uppmärksamhet. Andra sångstunder jag varit på, så har barnen knatat omkring och lekt med annat istället för suttit stilla i ringen.
    viseversa skrev 2015-08-04 20:20:36 följande:

    Rålis är skitmysig alltså. Bra bad nära också. Samt på sommaren har dom alltid parkteater väldigt nära lekparken. Förra sommaren var vi där och barnen fick bada i den iskalla dammen dom har där. I år har vi itne varit där faktiskt. Har mest rest eller hållt oss till parkerna där vi bor. 


    Min unge älskar skate"parken" som ligger intill. Inte att åka själv, men att spana in de stora grabbarna och tjejerna som åker där.
Svar på tråden Jag vill inte att mitt barn ska sova ute i vagnen!