• micana

    Mitt bonusbarn har fått mens.

    Mitt bonusbarn (12åring) berättade för mig igår att hon fått mens och undrade hur hon skulle göra med bindor och så. Det märktes att hon var lite obekväm (vem var inte det i den åldern? ) men jag reagerade så att jag blev uppriktigt glad och gratulera. Sen berättade jag att det bara var att ta bindor och sånt från mig och att hon får prova lite vad som passar. Sen kan hon bara prata med mig om det är nått hon behöver eller smsa om det känns bättre.

    Köpte glass och choklad och pratade även med hennes pappa (mamman är inte med i bilden mer än ca sju gånger per år pga missbruk).

    Vi pratade inte så mycket efter det men nu börjar jag undra, bör jag prata om nått mer med henne? Typ hur man fäster en binda? Vad som händer i kroppen? Är helt förvirrad, min mamma sa ingenting och jag har inte direkt erfarenhet av sånt här.

    Vi avslutade iaf kvällen med barnkanalen på tv. Så som tur är ser hon sig fortfarande som det barn hon är.

  • Svar på tråden Mitt bonusbarn har fått mens.
  • lövet2

    En sak jag missade att trycka på, var att mensen återkommer varje månad. Min dotter tänkte att hon skulle ta sig i genom eländet, och så var det bra sedan. Hon hade liksom inte "tagit in" att mensen skulle komma flera gånger ...

  • Anonym (Cissi)

    Fantastiskt hanterat! Grattis till ditt bonusbarn till att ha en så bra förälder :)
    Hur man fäster en binda, och hur ofta man ska byta dem, kan vara bra att prata om.

    Sen såklart också "blommor och bin" inom något år kanske, man måste ju inte vara jättegrafisk men snarare förklara att hon ska ta det i sin egen takt, och pussas och kramas när hon själv tycker om det, aldrig för någon annans skull.

  • Birgitta02

    Som ovan sa, att den kommer varje månad. I många år.

    Och att vara noga att byta binda flera gånger om dagen så man håller sig fräsch. Du har reagerat jättebra och tjejen vet nu att har hon några frågor så kan hon ju komma till dig :). Inte heller fel att lära henne att sätta kryss i almanackan mensens första dag varje månad.  Då är hon beredd nästa gång. Och man kan se när den börjar bli regelbunden.

  • Anonym (Skämdes)

    Rent praktiskt finns det ju instruktioner på paketet så det löser sig nog :)

    Min morsa köpte hem bindor första gången jag berättade, men hon hade själv inte mens (pga p-spruta) och tänkte därför inte på att köpa regelbundet. Det tyckte jag var sjukt jobbigt att behöva be om... Så se till att det alltid finns hemma tycker jag är viktigt :)

    Och kanske berätta att det är vanligt att det läcker lite även om man använder bindor rätt, så att hon inte skäms över fläckar på lakan och madrass.

  • Brumma

    Att det kan behövas dubbla bindor på natten eller varför inte köpa hem nattbindor?

    Att det är ok om det blöder igenom på lakan och trosor men att hon måste säga till dig så det blir tvättat (eller tvätta själv). Min bonus sa inget o sov i lakanen tills det var dags att byta ändå..

    Att det luktar riktigt illa om bindor inte slängs omgående..

    Att man kan få väldigt ont i magen strax innan och under mens. Visa var det finns värktabletter och hjälp henne med hur många hon får ta och hur ofta. Det kan även hjälpa med varmvattenflaska på magen..

    Fråga henne om hon vill prova tamponger. Vill hon så berätta hur de skall sitta. Min kompis gick i 15 år och använde inte tamponger för att hennes mamma sagt att de skulle sitta precis i "öppningen" för att de annars kunde försvinna. . Och sitter de där gör det ont. . Vill hon inte så se till att bindor i olika storlekar finns hemma, samt trosskydd om hon har efterblödningar några dagar.

    Att i början skriva upp i en kalender när hon får mens sant hur länge den håller på kan vara bra. En liten prick när den börjar o sedan prickar hela veckan typ. Då lär hon sig kunna räkna ut när hennes mens skall komma. Kan vara bra att veta om man ska ha mens om man ska på semester, läger, sova hos en kompis osv..

    Se till att hon alltid har bindor med i skolväskan. Inte kul att få mens i skolan o inye ha ngt mensskydd.

    Så det var allt jag kom på just nu ;)

  • Tigrisog

    Barnet kan skatta sig lycklig att hon har dig som bonusmamma. Och tvärtom då du får en del positivt tillbaka kanhända. Bra jobbat! :)

  • Fia 28

    Köp nattbindor med vingar. Det är det enda jag minns att jag saknade när jag fick mens. Jo och det faktum att det minskar risken med läckage att sova på sidan. 

  • micana

    Tack för svaren! Tänker prata med henne ikväll, känna av läget lite och så. Som tur var hade de ben och Jerry's på extra pris på ica så det har gått åt hemma nu!

  • amalie79
    micana skrev 2015-08-04 11:05:31 följande:

    Mitt bonusbarn (12åring) berättade för mig igår att hon fått mens och undrade hur hon skulle göra med bindor och så. Det märktes att hon var lite obekväm (vem var inte det i den åldern? ) men jag reagerade så att jag blev uppriktigt glad och gratulera. Sen berättade jag att det bara var att ta bindor och sånt från mig och att hon får prova lite vad som passar. Sen kan hon bara prata med mig om det är nått hon behöver eller smsa om det känns bättre.

    Köpte glass och choklad och pratade även med hennes pappa (mamman är inte med i bilden mer än ca sju gånger per år pga missbruk).

    Vi pratade inte så mycket efter det men nu börjar jag undra, bör jag prata om nått mer med henne? Typ hur man fäster en binda? Vad som händer i kroppen? Är helt förvirrad, min mamma sa ingenting och jag har inte direkt erfarenhet av sånt här.

    Vi avslutade iaf kvällen med barnkanalen på tv. Så som tur är ser hon sig fortfarande som det barn hon är.


    Min mamma är fantastisk på alla sätt och minns dagen då jag fick mens och att hon skötte det bra- förutom att hon inte pratade med mig om att det fanns lindring dör smärtorna. Hon är sådan där som står ut och tänkte väl att jag var som hon, men jag är en riktig mes. Första åren led jag mig igenom de veckorna i månaden, tills man fattade att man inte måste ha det sådär:)
  • Anonym (Visha)

    Jag skulle köpa hem både tamponger i olika storlekar och en menskopp. Inte så att hon måste använda det, men så att alternativet finns när hon vill testa. Jag trivdes inte med binda utan gick snart över till tamponger och några år senare menskopp (oslagbart tycker jag). Hade aldrig vågat fråga mamma om tamponger, men det fanns många hemma att plocka av som tur var...

    Tycker du hanterade situationen jättebra!

  • Anonym (inte i toan!)

    En liten detalj som är lätt att glömma. Lär henne var hon ska göra av de använda bindorna! Annars är det inte otroligt att hon spolar ner dem i toan. Det faller sig ju rätt naturligt att göra så, om man inte vet vad konsekvenserna av det kan bli.

  • Brumma
    Anonym (inte i toan!) skrev 2015-08-04 14:59:55 följande:

    En liten detalj som är lätt att glömma. Lär henne var hon ska göra av de använda bindorna! Annars är det inte otroligt att hon spolar ner dem i toan. Det faller sig ju rätt naturligt att göra så, om man inte vet vad konsekvenserna av det kan bli.


    Och att slänga dem i sopor som slängs ofta..

    Jag hade eget badrum när jag fick mens och tömde inte soppåsen så ofta... Men det är ngt man behöver lära sig...

    Hittade en påse i bonusdottern rum när hon åkt hem till sin mamma senast. Usch är väl ett snällt ord för hur det luktade...
  • Annelie 76

    Jag tror libresse har info för unga tjejer, kolla deras hemsida. Jag gillar deras app "periodical" för att hålla reda på när mensen ska komma. Har hon en smartphone kan den vara värd att ta ner.

  • Anonym (troslös)

    Min mamma glömde berätta att det blödde i ca en vecka. När jag fick mens bytte jag trosor - sju gånger. Sen ringde jag min mamma och frågade hur länge det skulle blöda egentligen. Skrattande

Svar på tråden Mitt bonusbarn har fått mens.