Inlägg från: livslevande |Visa alla inlägg
  • livslevande

    Ni med barn födda sommaren 2015

    Hej alla!

    Fick min dotter 5 juni, 16 dagar före BF och förlossningen gick jättebra och tog endast 8 timmar från första känningen.
    Jag var inte beredd på hur länge jag skulle vara trött och slutkörd efter förlossningen, nån mer som känner så? Jag hade ont i 6 veckor och först efter 8 veckor känner jag att jag kan lägga min dotter i vagnen och ta en tur på stan. 
    Det har helt enkelt tagit tid att få amningen att fungera (använde amningsnapp länge, men har äntligen slutat med den) och min flicka har velat amma precis hela tiden så vi har varit parkerade i soffan. Så hela sommaren har spenderats hemma, någon mer? Skönt att sommaren mest har regnat bort, haha...

    Är nyfiken på hur era bebisar har det, hur sover ni?
    Har ingen koll alls på hur mycket min flicka sover och vi har inga fasta tider, men vi brukar sova tillsammans i min säng mellan kl 23 och 04 ungefär och så ett par timmar i taget efter det tills jag bestämmer att det är morgon (varierar mellan 08 och typ 11). 

  • livslevande
    Isabella93 skrev 2015-08-12 19:32:38 följande:
    Jobbigt att du hade ont så pass länge..Jag va ute o gick 10 dagar efter förlossningen men det va lite tidigt för jag hade ont i stygnen 2 dagar efter. Så jag vilade ytterligare en vecka innan jag gick ut igen. Efter 3 veckor var jag helt återställd och blödde inte mer då heller. :)

    Min lilla tjej på 10 veckor har det bra, nu har hon börjat sova väldigt mycket om dagarna, förut fick jag ingenting gjort..hon bara grät o grät, kunde inte lägga ifrån mig henne en sekund ens. Nu sover hon, äter och ligger i babygymmet utan problem :)

    Hon somnar senast kl 10 på kvällarna och sover till 4-5 på morgonen och gjort enda från början. Bara någon gång ibland som hon vaknat vid tvåtiden på natten för att äta och sen somna om :) vi brukar gå upp på morgonen allt mellan 8-12. Beroende på hur trötta vi är :)
    Skönt att du får tid på dagarna! :) Min dotter brukade sova längre stunder på eftermiddagen när hon var nyfödd men nu är hon vaken mycket och slumrar till korta stunder (max 30 min) och oftast när vi ligger i soffan och ammar. Men hon gillar babygymmet som din tjej :) Mitt har en fågel som rör sig och spelar musik och den älskar hon att stirra på.

    Märkte du av 8-veckorskrisen på din dotter? Jag tror min tjej nyss har tagit sig ur den. Det var en period på ca 5 dagar för två veckor sedan när hon bara grät och grät, ville amma ofta och ville bli underhållen precis hela tiden och tröstad. Sen blev hon jätteglad i några dagar och då kunde vi gå på stan utan problem. Men nu för tre dagar sedan började det igen! Rastlöshet och gråt gråt gråt... Idag har hon blivit ganska nöjd igen.
    Men hon upptäckte sina händer häromdagen så det verkar som att krisen är förbi i alla fall. Läste att bebisen upptäcker händerna när krisen är över, och börjar sträcka sig efter saker :)
  • livslevande
    mimo83 skrev 2015-08-12 21:25:59 följande:
    Min dotter är bara 4 veckor men jag känner igen mig i det du skriver. Har också kämpat med såriga bröst och amningsnapp och har precis fått ordning på amningen och kan köra utan nappar. Min dotter vill också amma hela tiden och länge så jag har snart trycksår i rumpan av att sitta på soffan hela dagarna???????? Vågade mig idag för första gången in till stan för att kika lite i affärer. Hon sov nöjt i vagnen i ca 20 min sen ville hon maratonamma så det var bara att bege sig hem till soffan igen. Väntar nog några veckor till innan jag vågar ge mig ut igen. Hon gillar inte vagnen särskilt mycket alls. Däremot har det funkat bra att gå små promenader med henne i bärsjal.
    Som det ser ut just nu så somnar hon någon gång mellan kl 22-24 på kvällen (efter flera timmars amning) sen vill hon amma med ca 1-3 timmars mellanrum under natten. Blir några blöjbyten också då hon bajsar ofta. Vaknar gör vi någon gång mellan 8 och 10.
    Känner igen mig! Vid 4 veckor hade jag aldrig kunnat gå på stan med min lilla. Det är så himla tråkigt att bara gå (ligga) hemma tycker jag. Särskilt på sommaren. Skönt att det börjar vända nu. Det kommer gå lättare för er också snart! Så tjatigt med alla som säger att det blir bättre, för just nu är det ju jobbigt och då hjälper inte de där orden, men det blir ju bättre! Skrattande Tänker ibland på alla andra föräldrar som också ligger hemma i soffan med en snuttande bebis bredvid sig och slösurfar eller kollar repriser på tv hela dagarna, jag vet att det inte bara är jag!
    Jag har testat både sele och sjal men gillar det inte alls! Tycker det blir alldeles för ihoptryckt och svettigt, och så tror hon att hon ska få snutta när hon är så nära bröstet så hon blir bara desperat till slut och gråter. Bär henne hellre på armen då, och så får hon också se vad jag gör. :)
  • livslevande
    neansi81 skrev 2015-08-12 22:50:53 följande:

    Hej!

    Jag är gärna med i tråden :)

    Fick min dotter 2/7 efter planerat kejsarsnitt. Har en 7-årig son sedan tidigare men känner mig som en förstagångs mamma ändå hihi.

    Första tiden efter vi kom hem från BB var riktigt jobbig. Jag åkte på ngn form av baby blues och grät mig igenom de 2 första veckorna. Vår lilla tjej sov mkt då och ammade mkt och som tur var älskade att åka vagn (gör fortfarande).

    Är det ngn annan som fått baby blues?

    Nu är lilltjejen 6v och jag mår bättre för varje dag.

    Tycker hon ammar heeeela tiden men när jag läser i tråden så förstår jag att det är normalt :) ändå undrar jag om det är för att hon inte blir mätt? Ofta är det mest snutta men nappen vägrar hon. Har ni börjat med napp till era? Några tips?


    Hej!
    Mådde också dåligt i början, visste inte vad jag skulle ta mig till. Mest var det nog av trötthet, men också ett släng av ångest, kände ånger över att ha blivit mamma och försökte förstå vad jag skulle göra med den här lilla människan egentligen. Särskilt under maratonamningen var det jobbigt och jag ville bara sjunka under jord. Men! Det blev bättre! :) Skönt att du mår bättre också, släpp alla krav och försök att njuta av din bebis. För mig hjälpte det att sluta tänka på vad andra tyckte och tänkte osv och jag försökte hitta självkänslan och övertygade mig själv att jag är en bra mamma och att livet bara börjat.
    Oj vad jobbigt att hon vägrar napp! Min gjorde också det till en början men sen testade jag en annan variant (mam) och efter ett envist försök så tog hon den faktiskt och det var en sån lättnad för både mig och mina bröstvårtor! I början hade jag henne nära bröstet som om hon skulle amma, men gav henne nappen istället så att hon skulle få samma närhet osv, det funkade för oss! :)

  • livslevande
    Min dotter som nu är 10 veckor ville också amma sjukt ofta första veckorna. På morgonen är mjölken som tjockast eftersom man har vilat sig under natten och därför tunnas mjölken ut framåt kvällen och det är därför bebisen vill amma oftare då, har jag läst i alla fall :) 
    Klart man inte ska neka bebisen om den är hungrig, min dotter ville bara ha napp när hon var mätt, men ja det är svårt att veta. Jag tror hon var ungefär 4 veckor när hon tog nappen till slut. De snuttar ju mycket också för att få igång mjölkproduktionen och den vill man ju inte störa. 
     
    Min flicka kom lite tidigt och var liten, 2730 g vägde hon. Senaste vägningen vid 8 veckor vägde hon 4400 g och var 57 cm. Upplever henne som mycket större nu, de växer för fort eller hur? Snart byte till 62-kläderna tror jag.

    Idag har jag äntligen bokat kyrka för dop den 27 september, det ska bli så spännande! Vad har ni för tankar kring dop/namngivning? Hur gör ni med faddrar? Jag väljer mellan en nära vän och min bror som gudfar, svårt!
  • livslevande
    Banditro skrev 2015-08-15 10:46:11 följande:

    Jag måste bara säga att visst är de jättemysigt med en liten bebis (när hon är nöjd) men jag kan inte låta bli att längta tills hon blir större. Träffade en kompis häromdagen som har en ett-åring och kände bara att det är otroligt skönt att vår tjej är lika stor nästa sommar och är mer självständig. Är det fler som känner likadant? Kan få så dåligt samvete över det ibland xD


    Jag förstår precis vad du menar! Jag kan tycka att det blir tråkigt med en bebis som man måste bära överallt och som man inte kan göra roliga saker med. En ettåring kan man ta med på utflykter och visa världen på ett annat sätt. Å andra sidan tror jag att man har mer tid för sig själv nu när man kan lägga bebisen tex i gymmet eller när den sover. Med en ettåring tror jag inte man får en lugn stund Tungan ute Men längtar till den tiden ändå, samtidigt som jag försöker njuta av lugnet före stormen nu.
  • livslevande

    Nu har min dotter blivit 11 veckor och utvecklas massor! Nu har hon börjat ta på saker, mitt ansikte och hår eller nån leksak jag håller framför henne. Hon ser så koncentrerad ut när hon försöker greppa, så sött! Till slut kan hon bli frustrerad och börja gråta, då tar vi en paus.

    Våra rutiner är att vi går upp runt 10, jag äter medan hon ligger i babygymmet. Om hon trivs där kan jag fortsätta med någon hushållssyssla eller vid datorn. Om hon är på humör gör vi vår aktivitet tex en promenad eller åker någonstans. Eftermiddagen och kvällen brukar spenderas framför tv, mellan matningarna så leker vi lite. Hon brukar somna runt 22. Vaknar minst 2 gånger på natten. Vi sover jättebra på natten, jag är så tacksam för det, vet att de flesta har det jobbigare.

    Hon helammas fortfarande och jag trivs bra med det, men nästa helg ska jag vara ifrån henne några timmar i taget för första gången och jag är nervös över det här med amningen. Jag ska pumpa ur mjölk så att min mamma (som min dotter träffar ofta och är trygg med) kan mata henne på flaska, har även ersättning. Jag hoppas att det ska gå bra. I värsta fall får jag vända hem igen. 

  • livslevande

    Sitter nu och tittar på åkpåsar inför hösten och vintern och en sittdyna till sittdelen som ska fram om ett par månader. Det är en hel djungel! :)

  • livslevande

    Min lilla tjej (13 veckor) har just gått över på storlek 62. Hon vägde 5,3 kg idag och var nästan 60 cm lång. Vi fick en kasse kläder av grannen i storlek 56 och 62 så har inte köpt mycket själv, förutom en del i 68. Har förberett oss med vindfleeceoverall bland annat. En varmare åkpåse har jag också köpt. Hur ska ni klä era små i höst?

    Jag tycker lindex har mycket fint nu, newbie är inte riktigt i min smak dock men har lite från dem också som jag köpt begagnat.

    Idag fick lillan sitt 3månadersvaccin. Hon blev så ledsen, det gjorde ont i mammahjärtat :( nu har hon sovit hela dagen och när hon varit vaken var hon fastklistrad vid bröstet. Ingen feber dock tror jag, skönt att slippa!

  • livslevande

    Vi har också slutat med minifom, fungerar bra. Hon har dock ont vissa kvällar, men undantagsfall. Semper får hon fortfarande, resonerar som du :)

    Hon fick vaccinfeber i alla fall, 39 grader på natten, var gnällig men verkade inte ha ont så gav inte alvedon. Igår var vi hemma och vilade, körde maratonamning i soffan hela dagen, kändes som i början :P men idag är hon pigg och glad igen!

  • livslevande

    Hon var ungefär lika aktiv i kroppen som vanligt, skillnaden var att hon jämrade sig och grät en del, tror hon kanske feberyrade lite och inte förstod var som hände. Hade hon varit slö eller gråtit mycket hade jag absolut gett alvedon men denna gång gick det bra utan. 

  • livslevande

    Vi har också varit på babysim två gånger, tror inte tjejen förstår så mycket haha utan hon ligger mest och softar i vattnet vilket är urgulligt. Nyfiken på babyrytmik då hon alltid skiner som en sol när jag sjunger för henne så hon verkar tycka om musik. Ni som varit, hur går det till?

    Vi har båda just hämtat oss från en kort förkylning. Det var jobbigt ett tag eftersom jag är ensamstående och bara ville sova hela dagen och bara hade barnvakt korta stunder, men nu mår vi bättre. Skönt med ny energi igen!

    Jag helammar min dotter, hon äter nog var tredje timme, ibland varannan och sover korta stunder i tid och otid. Kan sova i egen säng men jag föredrar att hon ligger hos mig då vi liggammar ett par gånger på natten. Hon sover ca 21-22 och vi brukar gå upp vid 9. 
    Det är som att hennes person har trätt fram nu, och det är så kul att lära känna henne. Att få vara hennes mamma! HjärtaGlad Det är mitt första barn också. Känner inte så många mammor så längtar lite efter att få vara social!

  • livslevande

    Min dotter ska döpas nu på söndag och jag har beställt catering till fikat efteråt. Har vänner som sjunger och spelar musik också så det ska bli riktigt fint! :) Ballonger och andra dekorationer var ju en kul idé, det har jag inte ens tänkt på!

    Jag är absolut sugen på syskon, men eftersom jag är ensam med min dotter nu så får jag nog ge det några år och träffa någon jag kan lita på. Vill inte gå igenom detta ensam igen, nu är det dock hon och jag som är i fokus.

    Nu är hon mer än 3,5 månad och har kommit in i nytt utvecklingssprång enligt den appen, och det märks verkligen på henne. Den är inte nådig! Hon vill bara bli buren när hon inte ligger i babygymmet. Går knappt att sitta med henne ens utan man måste gå runt med henne i famnen. Sjalen är uppskattad i dessa dagar!

  • livslevande

    Hej sommarmammor, jag behöver nu lite råd. Min snart 4 månaders vaknar flera gånger på natten för att amma och hon sover bredvid mig i min 120säng. Nu börjar det bli lite trångt eftersom hon är mer rörlig nu och större än när hon var nyfödd. Hon brer ut sig mer och jag får jättesvårt att sova bekvämt, hon brukar hamna i mitten av sängen med armarna utsträckta :P. Är så trött nu, känns som jag aldrig får sova ut, inatt vaknade vi nog fyra-fem gånger.

    Vet inte om jag ska börja ge ersättning eller välling till natten så hon inte vaknar lika ofta (vet inte ens om det stämmer?) eller nöja mig med att lägga henne i en egen säng, antingen bredvid min säng eller i eget rum och plocka upp henne när hon vill äta. Hon somnar alltid under amningen och kommer garanterat vakna om jag ska lägga över henne till sin säng. Hmm svårt tycker jag...

  • livslevande

    Hade också dop i helgen och det vart himla fint :) 

    Min tjej ska till BVC igen nästa vecka när hon blir 4 månader. Ska nog fråga lite om råd kring läggning. Ska nog börja ha tjejen i egen säng nu, jag får inte sova annars. Men så svårt att få henne att sova själv utan bröstet och vi har noll rutiner. Pyjamasen åker på nån gång under kvällen när vi byter blöja, ibland somnar hon tidigt i sina vanliga kläder dock. Badar henne inte på kvällen eftersom hon blir pigg av det. Läser ingen saga men känner att jag kanske borde? Vi brukar liggamma i soffan och så ligger hon där sen och sover i några timmar tills jag också vill sova, då går jag upp med henne till min säng. 
    Känns väldigt orutinerat och halvhjärtat, hon är ändå 4 månader nu och mottaglig för rutiner och har en dygnsrytm. Hur gör ni andra?

  • livslevande

    Tack för dina svar. Jo det klart att vi har rutiner, det har du rätt i. Hon sover trots allt bra på natten och vi går upp ungefär samma tid varje morgon.

  • livslevande

    Hej sommarmammor :)

    Det har gått jättebra att lägga dottern i egen säng. Nattningen kan ta upp mot en timme, men när hon väl sover gör hon det länge - minst 8 timmar i sträck. Hon vaggas helst till sömns också, eller vid tutten. Men det kan gå att somna "själv" också.
    Häromnatten sov vi båda ostört och jag fick sova min första helnatt på säkert ett år!? Men vad vet jag, sånt kan ju ändras också ;)
    På fyramånaderskollen vägde hon 6,2 kg och var 62 cm lång, följer sin viktkurva jättefint. Hon ammas men idag fick hon smaka lite banan och verkade som hon tyckte det var jättegott! Någon annan som introducerat annan mat? Jag hade tänkt att vänta, men så testade jag bara hux flux. Läst lite om BLW och ska testa det, alltså att barnet själv får hålla i maten och mata sig själv, med fingrarna alltså och inte med sked. Jätteintressant tycker jag, någon mer som är på samma bana?

  • livslevande

    Jag byter till pyjamas och ren blöja på henne, sen ammar vi och läser en saga eller två, bara har det mysigt. Är hon fortfarande pigg lägger jag henne på mage en stund så leker hon lite eller så sjunger jag några sånger. Så fort hon gäspar eller gnuggar sig i ögonen vaggar jag henne en stund och sen lägger jag ner henne försiktigt men hon blir alltid grinig så jag tar upp henne igen. Ammar igen eller vaggar tills hon nästan somnar, till slut är hon så trött så hon inte orkar protestera på att ligga i egen säng. Ibland buffar jag henne i rumpan eller klappar henne på magen tills hon somnar. Helt enkelt är det inte! Och nappen har hon börjat vägra nu sen några veckor tillbaka, förr sov hon gärna med den.

Svar på tråden Ni med barn födda sommaren 2015