• Anonym (Surmamma)

    Vi får inte ha up n go-blöjor på förskolan

    Vi använder up n go blöjor på våran stora tjej. Lite mer än tre år. Nu blev jag tillsagd av förskoleläraren att vi inte fick ha såna blöjor utan var tvungna att ha tejpblöjor. Det skulle visst vara för krångligt att byta blöjor annars. Jag vill inte att hon ska ha tejpblöjor. Hon håller på att bli en stor tjej och vill inte se ut som en baby. Kan dagis bestämma sånt?

  • Svar på tråden Vi får inte ha up n go-blöjor på förskolan
  • Anonym (Pedagogen)
    SupersurasunkSara skrev 2015-08-28 09:32:23 följande:

    I Kina lär sig föräldrarna sitt barns signaler och har inte blöjor alls. (Någon skrev om Kambodja och Vietnam så jag tänkte tillägga Kina och det finns säkert fler länder). En vän till mig valde att testa och det gick utmärkt.

    Om ens barn har svårt att bli torrt kan man testa tygblöjor, då känns det att de blir våta och jag tror det har kommit en blöja som också låter barnet känna att det blir vått, men jag har dålig koll eftersom jag inte har blöjbarn längre.

    Ang up n´go så handlar det om att större barn ofta får stå på golvet vid byte så att de mindre får ligga. Att då krångla av och på alla kläder också blir för krångligt om det är många som ska bytas på samtidigt, särskilt vintertid om man måste gå in med ett barn så de andra blir kvar själva ute med resten.


    Ja i många länder har EC utvecklats mer än här. Men här i Sverige passar det inte riktigt. Vi stannar inte hemma med våra barn såpass länge så de är mogna för potta när de börjar förskolan. På förskolan fungerar inte EC. Det är bara föräldern som kan läsa av signaler. Så därför har vi naturligt blöja längre här. Vi har däremot en rätt så unik förskola istället som vi uppskattar och så vill vi ut och jobba tidigt.
  • Milleman

    Jobbar själv på förskola och vi vill också att barnen har tejpblöjor. Vi är ute mycket och barnen vill inte vara ifrån sin lek så länge så då byter man enkelt på trappan i hallen utan att behöva ta av skor och byxor. I skogen är det ju perfekt.
    Sen hade vi ett barn som inte tålde tejpblöjor och givetvis fick hen ha blöjor som passade hen.

  • detkanskefunkar
    Anonym (W) skrev 2015-08-27 13:06:55 följande:

    Sluta curla din dotter! Hon är 3 år för tusan, inte 3 månader. Så stora barn ska inte ha blöja. Om de inte är utvecklingsstörda då vill säga. Är hon det ts?


    Usch! Vilken otrevlig, obildad och trångsynt kommentar! Är du en otrevlig, obildad och trångsynt människa?

    Och vad menar du med SKA INTE ha blöja!? Vem bestämmer det? DU!?
    Du vet ingenting, absolut ingenting, om ts och hennes dotter! Det kan finnas flera orsaker till att dottern fortfarande har blöja, och det behöver inte på något sätt innebära en utvecklingsstörning!

    Du borde skämmas!
  • Anonym (me)

    säg att du kommer köra med byxblöjor även på dagis. dom kan väl bara byta blöjan och sen sätta barnet på golvet och klä på sig byxorna själv efteråt. kan väl inte vara så svårt liksom....
    ska man ta med egna blöjor tycker jag man får ta med sig vilka man vill.

  • Natulcien

    Hur kan man ens bråka om en sådan sak?
    Om nu personalen ber om en liten förändring för att underlätta sitt jobb så är det väl självklart att man går dem till mötes. Om de kan minska ner på tiden som går åt till blöjbyten, av- och påklädningar etc. så vinner ju alla på det!
    Jag tycker att det är en självklarhet att man tänker en extra gång på vad ens barn har på sig och försöker underlätta genom att använda tejpblöjor, skor som barnet själv kan ta av och på, kläder som barnet själv kan ta av och på etc.

    Och om barnet ändå har blöjor så spelar det ju ingen roll om det är byxblöjor eller tejpblöjor. Båda sorterna är ju lika mycket blöjoir och lika "bebisaktiga".

  • The past is now

    Ja jag förstår varför och ja det är självklart att du ts ser till att ha andra blöjor då din dotter är stor och säkert blir bytt på ståendes.

  • IsDimma
    Anonym (Anonym) skrev 2015-08-27 22:08:56 följande:

    Konstigt. Här blir vi glada om barnen har up and go. För om det är kö till blöjbyte kan man hoppa ner med barnet o ta det ståendes. Och om barner är över 3 år får h*n ta på blöjan själv.


    Vi byter i stort sett alla blöjor med barnen ståendes på golvet. Ifall dom bara kissat.
    Bara om dom bajsat eller har svårt med balans eller inte vill stå stilla åker dom upp på skötborden.
  • Anonym (***)
    Anonym (Mami) skrev 2015-08-27 19:12:07 följande:
    Kina ligger först. Där är barnen blöjfria vid ettårsålder.
    Att de är blöjfria stämmer men de kissar och bajsar överallt istället. Inte kul att råka trampa i barnbajs på trottoaren. Kräks
  • Anonym (W)
    detkanskefunkar skrev 2015-08-28 10:34:39 följande:

    Usch! Vilken otrevlig, obildad och trångsynt kommentar! Är du en otrevlig, obildad och trångsynt människa?

    Och vad menar du med SKA INTE ha blöja!? Vem bestämmer det? DU!?

    Du vet ingenting, absolut ingenting, om ts och hennes dotter! Det kan finnas flera orsaker till att dottern fortfarande har blöja, och det behöver inte på något sätt innebära en utvecklingsstörning!

    Du borde skämmas!


    Hyser du något agg mot utvecklingsstörda eftersom du reagerar så starkt mot en enkel fråga? Är det något fel med att vara utvecklingsstörd?
  • Irma01
    Anonym (Surmamma) skrev 2015-08-27 12:12:19 följande:

    Vi använder up n go blöjor på våran stora tjej. Lite mer än tre år. Nu blev jag tillsagd av förskoleläraren att vi inte fick ha såna blöjor utan var tvungna att ha tejpblöjor. Det skulle visst vara för krångligt att byta blöjor annars. Jag vill inte att hon ska ha tejpblöjor. Hon håller på att bli en stor tjej och vill inte se ut som en baby. Kan dagis bestämma sånt?


    Alltså, ursäkta men med sådana föräldrar som du så förstår jag att förskolepersonalen blir utbränd och går på knä! Nej, de är inte dina personliga anställda som finns dör bara för DITT barn. Hur svårt kan det vara att hjälpa till så de inte förlorar en massa onödiga tid i stället för att just det ta hand om barnen. Om din dotter är ingen bebis längre då har hon inte blöjor alls.
    All heder åt personalen på förskolor, jag fattar faktiskt inte hur ni orkar ibland.
Svar på tråden Vi får inte ha up n go-blöjor på förskolan