Inlägg från: Anonym (Undrar sa flundran) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Undrar sa flundran)

    Inte har vi det så dåligt ekonomiskt?

    Min man driver mig till vansinne med sitt tjat om att vi har det dåligt ekonomiskt!
    Vi är båda tillsvidareanställda. Jag är föräldraledig 40% och jobbar 60%. Han är föräldraledig 60% och jobbar 40%.
    Totalt varje månad får vi ut runt 36 700 kronor netto. 
    Vi har efter alla räkningar, ränta och amortering på huset, mat och ett sparande på 5 000 kronor kvar runt 14 000 kronor. 
    Det är alltså 14 000 kronor till nöjen. 

    Jag tycker att vi har det riktigt bra med tanke på att vi är föräldralediga. 
    Men på honom låter det som att vi har det riktigt dåligt och inte har råd att unna oss någonting. 

    Hur ska jag få honom att vakna upp?!

  • Svar på tråden Inte har vi det så dåligt ekonomiskt?
  • Anonym (Undrar sa flundran)

    Ja han är snål av naturen

    Men 14 000 kronor räcker med RÅGE till de få intressen vi har.

    På honom låter det som att vi är fattigaste i Sverige

  • Anonym (Undrar sa flundran)
    Anonym (?) skrev 2015-09-01 19:57:14 följande:

    Varför sparar man bara 5 000 om man har så mycket pengar kvar när allt är betalt?


    För att vi inte behöver. Vi sparar bara till resor och dyrare nöjen, ett större sparande som buffert har vi redan.
  • Anonym (Undrar sa flundran)
    Anonym (?) skrev 2015-09-01 20:52:39 följande:

    Så ni använder 14 000 på nöjen varje månad?

    Har ni redan betalt av huset?


    14 000 kr fördelas på oss två. Jag sparar lite för mig själv och sedan shoppar jag

    Nej huset är inte avbetalt, men vi lade in så mycket kontant att vi inte känner någon panik att få ner lånet till noll.
  • Anonym (Undrar sa flundran)
    Anonym (oops) skrev 2015-09-01 21:51:20 följande:

    Där föll polletten ner... Du shoppar och har nöjen för 7000 per månad? Alltså 84 000 per år, 840 000 på 10 år? Och du tycker att det är helt okej och att mannen är snål, även om ni inte har betalat av boendet?


    Jag tycker att det är helt ok att njuta och leva samtidigt som vi amorterar på vårt huslån. Alla har inte som mål att få bort huslånet snabbt.

    Maken är snål, det håller han med om
  • Anonym (Undrar sa flundran)
    Anonym (Fånigt) skrev 2015-09-02 08:00:16 följande:

    Vi lovordar också den gyllne medelvägen. Ingen av oss är snåla. Vi sätter en budget och den innehåller både långsiktigt kortsiktigt sparande samt amortering. För övrigt har jag inga problem att göra av med pengarna som blir över. Har jag 100 000kr på resekontot så kan jag lätt boka en resa för hela summan bara jag inte rör buffertkontot. Får jag för mig att jag vill köpa något extra så ändrar jag lite i budgeten så jag spar mer.


    Ja varför ska man amortera järnet bara för att?

    Vi är nöjda medden amorteringvi har och den belåningsgrad vi har.

    Detta är dock helt irrelevant för tråden kan jag tycka.
  • Anonym (Undrar sa flundran)
    Anonym (oops) skrev 2015-09-02 08:56:13 följande:

    Men om ni är så nöjda så skulle väl maken inte ha ett problem med att det används för mycket pengar?


    Han har inte problem med att det används för mycket pengar. Vart läser du det?

    Han pratar och klagar dock som om vi vore fattigast i Sverige.
  • Anonym (Undrar sa flundran)
    Damdis skrev 2015-09-03 07:33:49 följande:

    Det är väl jättebra att ha kvar såpass mycket med tanke på att ni är föräldralediga! Kan det vara så att han upplever att du tar större del av överskottet och att HAN därmed är "fattig"? Jag hade frågat honom vad det är han skulle vilja göra/köpa som han känner att han inte kan i nuläget. 


    Det är just det, han köper aldrig någonting.

    Han tycker bara att vi har det dåligt.

    Det tyckte han även innan barnet, då vi hade två heltidsinkomster.
  • Anonym (Undrar sa flundran)
    Anonym (FK) skrev 2015-09-03 08:32:07 följande:

    Får man fråga vad ni jobbar med?


    Statliga tjänstemän båda två.
  • Anonym (Undrar sa flundran)
    Anonym (nyfiken) skrev 2015-09-03 14:44:01 följande:

    IntressantOch intressant.

    Men mest intressant vore det ju om TS berättade vad nöjen är för TS. Era båda matkostnader skulle jag ju stryka, eftersom TS skrev att de hade 14 000 efter mat (undantaget tänker jag restaurangbesök), även bensinkostnader och besiktning. Jag tror inte på att TS (eller egentligen någon) skulle ha med alla Qwertys poster under nöje, alls. Men det är jag. Om det är nöjen för Qwerty att köpa busskort och måla om huset så visst, men så ser ingen jag känner på "nöjen", och jag känner folk med inkomster på både 6000 kr i månaden och 60 000 kr i månaden.


    Vad spelar det för roll vad jag anser vara nöjen?
  • Anonym (Undrar sa flundran)
    Lord Hans skrev 2015-09-03 16:07:48 följande:

    Det kan ju hända att han inte kan göra så mycket åt situationen om ts slösar bort alla pengar varje månad. Man kan anta att de 14000 till nöjen går till ts oavkortat medan gubben kanske vill spara dem till annat och gnäller därför?


    Eller så har vi 50/50 fördelning där han är fri att gör vad han vill med sina pengar och jag med mina.
  • Anonym (Undrar sa flundran)
    Anonym (Ekonomen) skrev 2015-09-03 17:54:59 följande:

    Hur fan får ni sparar ni 5 000 OCH har 14 000 över till nöjen med era inkomster? Ni verkar ha ganska låga utgifter. Vi sparar nu ca 3 000 per månad och får in nästan 50 000, blir verkligen inte över några 14 000 till nöjen. Bara våra räkningar inkl boende (utan mat alltså) blir närmare 30 000 per månad...


    Vi har sett till att köpa allt vi vill ha, förutom huset, kontant. Håller nere våra kostnader.
  • Anonym (Undrar sa flundran)
    Anonym (Ingen lyxfru) skrev 2015-09-03 16:15:31 följande:

    Flåt TS men du låter som om du var värsta lyxfrun hehe. Av dina 7000kr så sparar du lite och resten shoppar du upp alltså ca 4000 till nöjen, låter inte mycket i mina öron. När jag tänker efter så bara ett vanligt biobesök går på ca 1000 för 2 vuxna och 2 barn, tex frisörbesök 500, smink lite då och då 500, kläder kanske 1500 och kanske ngn kaffe på stan 500 i månaden. Så jag tror att din shopping är på Alliexpress eller Ullared eftersom du känner dig så rik.

    O nej jag dissar inte de som inte har råd med dessa saker då jag tjänade inte mycket själv innan men om du helt plötsligt får in det dubbla så börjar du känna dig fattig efter ett tag. Din livstil förändras och man slösar mycket mer med pengar.


    Jag har aldrig påstått att vi är rika, du får gärna ta fram ett inlägg där jag påstår det.

    För mig räcker 7 000 kronor långt vad gäller shopping, utan att behöva åka till Gekås.
  • Anonym (Undrar sa flundran)
    baralillatant skrev 2015-09-04 07:00:20 följande:

    Jag har 500kr över till nöjen och tycker att jag har det helt ok. Så din man skulle nog kunna vara lite nöjdare :)

    Gissar att det beror på något annat. Kanske vill han inte vara hemma med barnet?


    Han älskar att vara hemma med henne.

    Som jag skrev tidigare så är det samma gnäll även när vi har jobbat heltid båda två.
  • Anonym (Undrar sa flundran)
    Studentpappa skrev 2015-09-04 07:26:51 följande:

    Då ska du nog utgå från att han gillar att gnälla och kommer fortsätta med det oavsett hur mycket pengar ni får in.


    Det känns bara så otacksamt.
  • Anonym (Undrar sa flundran)
    Anonym (Känslor) skrev 2015-09-04 07:37:02 följande:

    Men då är det väl så att han inte känner att han har råd att leva det liv han vill. Då är han fattig i sin personliga upplevelse. Hade vi haft er inkomst så hade vi fått göra oss av med flera saker och ändra våra vanor. Då hade vi känt oss fattiga, trots att vi i jämförelse med andra inte skulle bara det.

    Fråga honom vad han saknar. Vilken livsstil önskar han sig? Fråga sedan vad han ska förändra för att uppnå det?


    Har gjortdrt. Han saknar ingenting. Vill inte köpa någonting. Han anser bara att vi inte har speciellt bra med pengar.
  • Anonym (Undrar sa flundran)
    Seven Costanza skrev 2015-09-04 08:05:57 följande:

    Men vilka jämför han sig med då? För rent objektivt har ni ju helt okej med pengar med tanke på att ni båda jobbar deltid. Vill han att ni båda ska börja jobba heltid igen så fort som möjligt för att få mer pengar? För om han INTE vill göra några förändringar för att kunna köpa/göra något konkret hade jag faktiskt sagt att jag inte delar hans uppfattning och att jag inte vill höra honom ta upp det något mer för det bidrar inte till någonting annat än dålig stämning.


    Jag brukar säga till honom att sluta gnälla då vi har många i vår omgivning med liknande eller lägre imkomster.

    Nej, han är inte ute efter att vi ska jobba heltid. Han trivs med hur vi har det nu.
Svar på tråden Inte har vi det så dåligt ekonomiskt?