• Anonym (ungmamma?)

    Ung mamma, jag?!

    Hej!

    Jag har alltid sagt att jag ska vänta med barn tills jag är färdigutbildad, har jobbat ett tag, har bostad, stadig partner och allt det där man bör ha när man får barn.
    Men nu står jag här, snart 17 år, och är gravid och känner att jag klarar inte av en abort. Jag har gått på samtal hos umo, men det går inte. Hela min kropp skriker nej!
    Jag vill ha barnet, men ändå kan jag inte förmå mig att berätta för någon annan(utom min pojkvän). Det är som att jag inte kan ta begreppet "ung mamma" i min mun. Innan har jag nästan föraktat andra unga tjejer som fått barn...

    Jag vet inte heller hur jag ska berätta för mina föräldrar. De kommer att bli otroligt arga och besvikna och kanske kasta ut mig. Hur jag ska lösa allt vet jag inte helt heller.... Men jag kan inte ta bort det..

    Hur ska jag berätta och vad ska jag göra?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-09-05 13:37
    I torsdags berättade vi för min pojkväns familj. De tog det okej och hans mamma hade redan gissat det tydligen. De är oroliga, men kommer stötta 100 %. Vi kommer också att få massa saker från dem begagnat(min pojkvän har tre småsyskon och de har grejer sparat).
    Vi berättade för mina föräldrar igår och min pappa var förvånande lugn. Han blev arg och besviken, men sa att han också skulle stötta. Min mamma blev mer som jag förväntade och hon vägrar prata med mig om jag inte gör abort... Hon är hos min moster nu och kommer inte hem om jag inte gjort abort eller flyttat... Så nu är jag hos min pojkvän där det är lugnare...

  • Svar på tråden Ung mamma, jag?!
  • Det kommer bli bra

    Hej!
    Grattis till graviditeten.
    För att få bra stöd i hur du och din pojkvän ska berätta för era föräldrar och hantera föräldrarnas reaktion råder jag dig vända dig till ungdomsmottagningen (umo.se), mödravården och/eller skolkuratorn/skolpsykologen/skolsyster. Alla de är till för att ge stöd och hjälp, och de har garanterat erfarenhet av andra unga blivande mammor. På mödravården kan de hjälpa dig komma i kontakt med en kurator, precis som ungdomsmottagningen kan hjälpa dig med.

    Kuratorn kan sen stötta inför att ni ska berätta för dina föräldrar och även efter att ni berättat.

    Tur att din pojkväns föräldrar verkar snälla för då kanske ni kan bo där tills din pojkvän tagit studenten och skaffat ett jobb och ni hittat en bostad? Kan ju vara skönt för er att få lite hjälp av hans föräldrar till en början när barnet är nyfött.

    Prata också med din mentorslärare och/eller studierektor eller annan lärare på skolan för att göra upp en plan om hur du ska klara av skolan sen när barnet är fött. Jag är själv gymnasielärare och har haft elever som fått barn under sin gymnasietid. Tillsammans med skolans studierektor och sina mentorslärare har de lagt upp en plan för att klara av sina studier. Tex gick en av eleverna klart en del av sina kurser under sin föräldraledighet då hon fick studera en del på distans och sen komma på stödtimmar. Sen gick hon om ett år, men hade då klarat av en del kurser och kunde då ha kortare dagar. Det går att fixa olika lösningar.

    Stor kram till dig!

  • Furstinna

    Jag fick barn precis innan jag fyllde 21, jag var färdig med gymnasiet och hade fast jobb så försörjning var inga bekymmer. Jag pluggade samtidigt som jag arbetade och slet som ett djur för att nå mina mål och visst det gick bra men så mycket som jag har fått offra. Klart det var värt det när jag tittar på min dotter idag men jag skulle inte råda någon, speciellt inte ett barn att behålla ett barn. Jag hade vissa förutsättningar men ts har inga förutsättningar.

  • Jw83
    IngetAnnatFanns skrev 2015-09-05 11:34:40 följande:

    Ja men dina föräldrar är väl inte hennes föräldrar? Om hon kan ta ställning till följande frågor (på ett analytiskt sätt, bör hon behålla barnet. Om hon då skulle få det bättre än så är det bara bonus:

    - Kan hon skaffa egen lägenhet och betala för det?

    - Kan hon klara av ett barn med sjukdomar/problem som är vaken och skriker 22 av dygnets timmar?

    - Kan hon ensam ta hand om en bebis/ett barn 24/7/365 utan hjälp från andra? Utan familj, vänner eller pojkvän som finns där?

    - Är hon väldigt duktig i skolan nu? Hur är chanserna att hon kan ägna tid åt studier med ett krävande barn hemma?

    - Om hon inte läser vidare, vad är det för jobb hon tänkt ta?

    - Vill hon ha familjelyckan med mamma-pappa-barn? Om killen då inte vill efter 3 skriknätter? Eller inte står ut med hennes gravidhormoner och lämnar?

    - Tycker hon att det är helt OK att barnet inte får mer än det absolut nödvändiga (om ens det)? Inget extra, inga sporter att prova på, barnet kan inte välja fritt, inga musiklektioner om nu det är intressant, inga semestrar, inget nätverk, bli ett fattigt barn både ekonomiskt och mentalt?

    Visst kan det bli bättre men det hon får ta ställning till är att det kan också bli mycket sämre. För att inte snacka om att hon kan få ett barn som har sådana problem som även vuxna med erfarenhet och kanske tidigare barn knappt orkar med, trots att de är 2 och har släkt och vänner som ställer upp. 

    Så nej, jag tycker det är väldigt dumt att "tro" allt möjligt när det handlar om ett litet liv som ska sättas till världen av ett barn. Det är till att ge henne falska förhoppningar. Är du där sedan att städa upp efter det du har intalat henne och som aldrig hänt?


    Håller med fullständigt! Detta är precis den vägen TS är inne på nu. Om hon ska lyckas hålla ihop förhållandet och lyckas hålla sitt barn från fattigdom så krävs det att hon är undantaget. Genom sina beslut så väljer man också väg i livet. TS beslut att behålla ett barn nu är ett beslut som med allra största sannolikhet för henne mot ett liv som ensamstående och fattig. Att lura i henne annat är elakt. Är TS redo för att hennes barn aldrig får göra saker som andra barn i omgivningen får göra? Att säga nej till nya kläder, glass, karuseller och ridlektioner? Är hon redo för hur det känns som förälder att dagligen se sitt barns besvikelse?
  • The past is now

    Så du menar att ett barn som väljer att behålla ett barn inte kan plugga och jobba extra? Jahapp..


    Lilje skrev 2015-09-04 19:59:54 följande:

    Så. Hon skall fixa utbildning och heltidsjobb samtidigt som hon går gravid...när hon är 17 år. Hur tänkte du hon skulle klara av det? Hon har inte ens lämnat gymnasiet.


  • Anonym (Förälder)
    Jw83 skrev 2015-09-05 12:12:31 följande:

    Håller med fullständigt! Detta är precis den vägen TS är inne på nu. Om hon ska lyckas hålla ihop förhållandet och lyckas hålla sitt barn från fattigdom så krävs det att hon är undantaget. Genom sina beslut så väljer man också väg i livet. TS beslut att behålla ett barn nu är ett beslut som med allra största sannolikhet för henne mot ett liv som ensamstående och fattig. Att lura i henne annat är elakt. Är TS redo för att hennes barn aldrig får göra saker som andra barn i omgivningen får göra? Att säga nej till nya kläder, glass, karuseller och ridlektioner? Är hon redo för hur det känns som förälder att dagligen se sitt barns besvikelse?


    Jag hade inte varit mogen att axla ansvaret för ett barn. Men jag har haft en kollega som hade. Kollegan var 14 med barn ett 16 med nr två. Gift med killarnas pappa. Med 30 hade hon en master. Nej hon är nog inte normen - men det är bara TS som vet om hon orkar. Som förälder till TS hade jag varit kritisk men ställt upp på beslutet. Finns inga problem bara olika lösningar.
  • Anonym (mor)
    Anonym (Förälder) skrev 2015-09-05 07:11:38 följande:

    självklart blir TS föräldrar till att börja med allt det vi kallar negativt. Men när de inser att de inte kan tvinga sin dotter till att abortera deras barnbarn kommer de att få välja. En kontakt och att ställa upp på sin dotters liv eller att TS tar avstånd från sitt föräldrahem. Det finns barn som säger upp belantskapen med sina föräldrar, de so. Råkar ut för detta vill inget hellre än att ha ko takt med sina barn


    Stackars föräldrar till obstinata tonårstjejer. Endera tar man hand om ungens unge!! eller så är det ajöken? Tur våra döttrar gick att resonera med i den åldern och de skulle aldrig kommit hem och krävt att vi skulle bli småbarnsföräldrar igen genom att ta hand om ett barnbarn. Det är lätt att vara kaxig men när man är 16 år så står inte många dörrar vidöppna och pengar växer inte på trän så det blir nog till att komma krypande hem till mamma om man får komma in.
  • Anonym (ungmamma?)

    I torsdags berättade vi för min pojkväns familj. De tog det okej och hans mamma hade redan gissat det tydligen. De är oroliga, men kommer stötta 100 %. Vi kommer också att få massa saker från dem begagnat(min pojkvän har tre småsyskon och de har grejer sparat).
    Vi berättade för mina föräldrar igår och min pappa var förvånande lugn. Han blev arg och besviken, men sa att han också skulle stötta. Min mamma blev mer som jag förväntade och hon vägrar prata med mig om jag inte gör abort... Hon är hos min moster nu och kommer inte hem om jag inte gjort abort eller flyttat... Så nu är jag hos min pojkvän där det är lugnare...

  • Anonym (mor)
    Anonym (ungmamma?) skrev 2015-09-05 13:37:21 följande:

    I torsdags berättade vi för min pojkväns familj. De tog det okej och hans mamma hade redan gissat det tydligen. De är oroliga, men kommer stötta 100 %. Vi kommer också att få massa saker från dem begagnat(min pojkvän har tre småsyskon och de har grejer sparat).
    Vi berättade för mina föräldrar igår och min pappa var förvånande lugn. Han blev arg och besviken, men sa att han också skulle stötta. Min mamma blev mer som jag förväntade och hon vägrar prata med mig om jag inte gör abort... Hon är hos min moster nu och kommer inte hem om jag inte gjort abort eller flyttat... Så nu är jag hos min pojkvän där det är lugnare...


    Din mamma lugnar sig nog när hon märker att du klarar dig själv och inte ska ha banvaktshjälp stup i minuten. Det finns ju många som kan ta den rollen. Att din mamma är ledsen och besviken går väl över så småningom .................hon ville väl i sin kärlek till dig att du skulle prioritera annorlunda(?)
  • Anonym (ungmamma?)
    Anonym (mor) skrev 2015-09-05 13:45:28 följande:
    Din mamma lugnar sig nog när hon märker att du klarar dig själv och inte ska ha banvaktshjälp stup i minuten. Det finns ju många som kan ta den rollen. Att din mamma är ledsen och besviken går väl över så småningom .................hon ville väl i sin kärlek till dig att du skulle prioritera annorlunda(?)
    Jag skulle inte vara så säker på det...
  • Anonym (mor)
    Anonym (ungmamma?) skrev 2015-09-05 13:48:23 följande:
    Jag skulle inte vara så säker på det...
    Nej men du har ju pojkvännens mamma att ty dig till? och din pappa verkar stötta dig! Din mamma behöver säkert bara lite tid och när  hon märker att du klarar att ta hand om barnet och allt fungerar så veknar hennes hjärta(?) MEN du kan inte kräva att hon ska ta ngt som helst ansvar för ditt och din pojkväns barn.
Svar på tråden Ung mamma, jag?!