• Dasha

    Helt torr på natten men kissar på sig hela tiden på dagarna..

    Muta varje gång det har kommit nåt i pottan?

    vet inte riktigt vad som funkar för 3åringar. För 2åringar räcker att sätta upp ett fint klistermärke Drömmer

    Kanske sätta upp ett klistermärke + ett sockerfritt litet godis direkt + en liten leksak runt kl. 16.00 OM det har redan blivit 3 klistermärken uppsatta under dagen innan kl. 16.00?

  • Dasha
    Maglan skrev 2015-09-21 15:30:30 följande:

    Har faktiskt börjat ha blöja på henne igen och hon protesterar inte. Dock går hon fortfarande på toan och kissar och det konstiga är att en blöja kan räcka en hel dag för att hon inte kissar i den..


    har hon prestationsångest när inte blöjan är på? Glad

    sedan känns det mycket mer när man är kissenödig utan blöja, för att man är kallare där (blöjan värmer ju), kanske därför är det svårare att låta bli kissa på sig. En vanesak.

  • Dasha
    mammalovis skrev 2015-10-06 19:05:58 följande:

    Däremot tror jag att många föräldrar idag stressar lite mycket med att plocka bort blöjan för snabbt, bara för att man skulle vara mer lyckad som förälder eller något. Hellre att barnet lär sig känna av sina signaler och deltar i processen.


    Alltså. Det är just därför folk plockar bort blöjan, för att barnet skulle lära sig känna av sina signaler.
    annars känns det som att en del gör allt för att göra det omöjligt svårt för barnet att fatta en så enkel och naturlig sak att hen kissar/bajsar. Ni döljer det från barnet, så att barnet lär sig att förtränga sina naturliga instinkter.

    läs om det du har själv skrivit:
    mammalovis skrev 2015-10-06 12:51:57 följande:
     Nästa steg var att hon stannade upp och konstaterade "nu kissar jag".


    tror du inte att en sådan sak skulle vara självklar även för en bebis?

    Känner nästan som att man bör förbjuda "torra" blöjor för barn över 8 kg.... det har liksom gått för långt.
    annananos skrev 2015-10-06 13:55:44 följande:
    läser man runt här på FL så är det många som tycker det är ett jätte stort NO NO att ta på blöjan igen.
    jag vet inte känner mig så kluven.

    om ni istället har trosor under blöjan då? Så att hon är ändå en "stor" flicka och stora barn har trosor på sig. Samtidigt är det ingen press/stress: kissar hon på sig - då är det bara att byta trosor+blöja istället för bara blöja. Och hon får väl gå utan blöja när hon vill, och med blöja när hon vill, men med trosor i varje fall.

  • Dasha
    annananos skrev 2015-10-07 13:19:11 följande:
    kanske man skall ge upp ta på han blöja igen och vänta lite till? 
    eller ha blöja bara på dagis?
  • Dasha
    annananos skrev 2015-10-08 08:43:03 följande:

    Hej alla, igår kväll pratade jag och min sambo om problemet jag visade denna tråd och bestämde oss för att vi skulle göra som du gjorde TS vi börjar med blöja igen.
    men vi började med att ta med några blöjor till dagis. 
    så i morse när ja lämnade (då var han som vanligt utan blöja) så gav jag personalen påsen med blöjor och sa att om han vill så är det okej för oss att ni tar på han en blöja när ni är ute. jag va noga med att påpeka att det skulle göras diskret och bara om han själv inte protesterade på något vis.
    innan så hade jag och pojken pratat och jag förklarade att vi kommer ge några blöjor till dagis som han kan ha när han är ute om han vill. jag förklarade att fröknarna kommer fråga han innan dom går ut och att det är viktigt att han svarar vad han vill. vet inte hur mycket han egentligen förstod blev nog mer för invecklat för han. 
    men men vi får se hur det går och hur dom gör idag.


    berätta hur det gick
  • Dasha
    annananos skrev 2015-10-14 14:27:36 följande:

     han har fått en ny säkerhet kanske. så hemma går han utan blöja när han är inne. och inte en enda olycka hemma på tre dagar.


    hej!

    så roligt!

    ska ni då ta av blöjan helt under jullovet? då är ju han inte på dagis. För att få in vanan att inte ha blöjan flera dagar i sträck.
    även när ni är ute eller på utflykter.

    UTAN krav att aldrig mer ha blöja på dagis. Men det kommer ju säkert underlätta även efter lovet! han kanske kommer att ha blöja några dagar på dagis efter lovet, och den förblir torr/oftast torr?
  • Dasha
    annananos skrev 2015-10-22 21:19:25 följande:
    På vårat dagis vill dom bara ha tejp blöjor,
    jag förstod att
    Ultzama skrev 2015-10-22 10:47:37 följande:

    lade ner ne halv förmögenhet på att köpa Pullup byxor så kan själv kan gå på toa, ,



    betyder att de köpte en massa byxor med ressår så att det är lätt för honom att ta ner byxorna på toa och sedan ta på igen, det är ju svårare med jeans med knappar och dragkedja.
    annananos skrev 2015-10-14 17:40:42 följande:
    Att ta bort blöjan helt alltså även på natten känns lååångt borta.

    nej jag menade heltid på dagen, inte på natten!
  • Dasha
    annananos skrev 2015-10-22 21:19:25 följande:
     läser man andra trådar här på FL så verkar många tycka och tro att man är lat och oengagerad i sitt barn om dom har blöjor på dagen efter det att dom fyllt tre år,
    kan det vara bl.a. mina svar som du syftade på?

    jag personligen tycker att det är väldigt mycket bvc fel som tjatade om att "låta barnet bestämma själv" och "inte alla är mogna vid 2 år"  vilket ledde till missförstånd hos föräldrarna som tolkade det som att en tvååring ska plötsligt sluta kissa/bajsa i blöja, helst komma från dagiset och säga att han är torr nu, och börja gå på toa själv, annars är "just mitt barn" inte redo än.

    bvc har förresten förstått sitt fel och ändrat nu sina rekommendationer (nu rekommenderar de att potträna innan/så fort barnet börjat gå).

    jag tror också att i de allra flesta afll skulle det gått mycket snabbare och lättare om man tagit blöjan vid 1,5 år istället för 2,5.
  • Dasha
    annananos skrev 2015-10-26 11:05:15 följande:
     Jag har kämpat vi började redan förra sommar lite enkelt utan blöja
    hur gammal var han då?

    min poäng är att alla borde börja lite enkelt utan blöja före barnet börjat gå, och sedan försöka ta av blöja några dagar (medan man ändå är hemma vid lov t.ex) när barnet är max 1,5 år.
    annananos skrev 2015-10-26 11:05:15 följande:
     jag tror nu att i vissa familjer till vissa barn är det faktiskt så att blöja ä en bra lösning även om barnet är över tre år eller 8 kg som du skrev en gång.

    jag menade torra fulltbsorberande blöjor, inte t.ex. tygblöjor eller blöjor som inte känns helt torra

    (ifall barnet inte märker och signalerar på en gång att även hans absorberande libero/pampers blöja är kissig/bajsig. Eller ifall barnet börjat småskvätta 100 ggr under dagen eller småbajsa 10 ggr under dagen för att barnet har anpassat sig till blöjorna).

    alltså sånt skulle vara en varningstecken. Viktigt att se det och göra nåt åt det innan det blir värre.
    annananos skrev 2015-10-26 11:05:15 följande:
    våran kille är smart sitter och räknar med på dvd (tiden som gott på filmen) istället för att titta på själva filmen. han kan räkna långt över hundra själv han kan plus och minus om vi berättar vad som är vad. han gick tidigt pratade tidigt ja förutom just det att han inte vill kan eller "orkar" gå på toaletten så är han mycket längre fram i sin utveckling sina jämnåriga. och nu när jag läst på lite så är det inte helt ovanligt att barn som är tidiga med mycket är ofta sena med att bli av med blöjan.

    ja men det  är faktiskt just det jag menar:
    smarta och tidiga barn anpassar sig till blöjan tidirare än andra, du kanske borde tagit av hans blöja innan han börjat gå själv (och haft honom utan blöja längre perioder och/eller pottat innan han börjat krypa).



    kan det vara så tror du?
    annananos skrev 2015-10-26 11:05:15 följande:
    så ja nu får han faktiskt bestämma själv när han vill sluta.
    och om någon undrar så är jag väldigt stolt över vårat beslut att låta han ha blöjor igen!!!

    jag tycker att du gör helt rätt nu.

    det går inte att toaträna så stora barn på samma sätt som man gör med 1åringar. Det är helt annan nivå på 2-3åringarnas medvetenhet, de har en annan vilja, annan erfarenhet och starkare vanor.

    när ditt barn lärde sig räkna och prata - då behövde han inte först träna bort sin vana att räkna och prata på ett annat språk. Förstår du hur jag menar? Han utvecklades åt ett håll: först hörde andra prata, sedan försökte själv, blev bättre och bättre på det, sedan blev han jättebra på det.

    om vi tittar på barn som är adopterade från andra länder - då måste de lära sig ett språk på nytt. Men det är ÄNDÅ lättare, för att det är samma mekanismer att lära sig olika språk, men det är olika mekanismer i att lära sig förtränga sina instinkter att kontrollera/känna av kiss och bajs och sedan lära sig kontrollera dem igen.

    sedan om vi talar om adopterade barn och språkinärning, då är de oftast inne i en sensitivperiod då det är lättast att lära sig ett nytt språk (dvs 1-5 år). Ju äldre barnet är, desto svårare det blir att lära sig ett nytt språk.
Svar på tråden Helt torr på natten men kissar på sig hela tiden på dagarna..