Inlägg från: ölburk2 |Visa alla inlägg
  • ölburk2

    Sverige in i NATO?

    Man tar ofta fram argumentet att vi kan få hjälp vid ev krig, men stämmer det verkligen?
    Inte alls, så enkelt är det inte, det blir för Sverige att dansa efter USA:s pipa.

    Om nån nu skulle ha annan åsikt, så titta då på vad som händer idag.
    NATO-landet Turkiet krigar mot kurderna/PKK, men det vägrar USA göra, dom stödjer istället aktivt kurderna/PKK med vapen för sin kamp mot IS, vilket givetvis gör att Turkiet blir beskjutna med vapen från USA, deras sk allierade i NATO.
    Kan knappast bli mer tydligt än så, att det är USA som bestämmer vilka som ska stödjas..

    Så rösta NEJ! till NATO, vi i Sverige har inga som helst fördelar av ett NATO-medlemskap, vi blir bara den våta dröm som USA är ute efter, d.v.s att komma närmare Rysslands gräns, å på så sätt säkra sina egna staters gränser från att bli krigszoner..


    Fråga mig inte efter källa, ni får söka sanningen själva.
  • ölburk2
    Irbjo skrev 2015-09-25 09:17:57 följande:
    Vad vill SD?
    Dom gör som dom som betalar bäst vill.
    Fråga mig inte efter källa, ni får söka sanningen själva.
  • ölburk2
    Dr Nail skrev 2015-09-25 13:34:13 följande:
    Jag röstar NEJ. Lite för stark lobby från NATOS sida. De verkar lite desperata, och trots att vi inte vet vad som egentligen pågår bakom kulisserna, är det aldrig ett bra tecken. De raggar för hårt.
    Bra argument.
    Fråga mig inte efter källa, ni får söka sanningen själva.
  • ölburk2

    Nu har C-stämman röstat för att lobba mot ett NATO-medlemskap.., ännu ett steg mot ett nytt storkrig alltså, denna gång med Sverige som blir det land som först blir kanonmat, å det när FN igår fattat beslut om att minska vapenhandel å minska spänningarna i Världen.., då går Centern i motsatt riktning.


    Fråga mig inte efter källa, ni får söka sanningen själva.
  • ölburk2
    Gert skrev 2015-09-26 11:15:05 följande:
    SD vill inte gå med i NATO. SD vill ha en gemensam försvarsallians med de nordiska länderna.
    Vilket mycket väl kan bli en långt bättre fråga för SD att driva än invandringen.
    Det är dags för SD att börja släppa den fråga, den är ändå bara en återvändsgränd.
    Fråga mig inte efter källa, ni får söka sanningen själva.
  • ölburk2
    Mentat skrev 2015-09-26 13:07:15 följande:
    Imponerande att kunna ha fel på i princip varje punkt. Fördraget säger att medlemsstaterna hjälps åt vid en attack utifrån på dem, i Europa och Nordamerika där hela Turkiet räknas in för fördragets skull. Däremot kan inte t.ex. Storbritannien begära hjälp med hänvisning till NATO om Diego Garcia skulle anfallas. Sverige ingår förstås i Europa och omfattas därmed av det område där medlemmarna är skyldiga att hjälpa till vid en attack utifrån.

    Att kurderna gör uppror mot centralregeringen är inget angrepp utifrån. Det är ett internt problem för Turkiet. Om den kurdiska regeringen i norra irak hade förklarat krig mot Turkiet och invaderat hade det varit en helt annan sak men så är det ju inte.
    Vi har de facto varit medlemmar av NATO sedan åtminstone 50-talet. Alla inblandade parter har vetat om det, NATO, Warszawapakten, svenska regeringar. De enda som itutats något annat är svenska folket.Vår stora fördel med ett medlemsskap är att vi faktiskt får garantier från andra länder om hjälp skulle det behövas, det har vi inte idag.

    Vad gäller gränser föreslår jag att ölburk tar fram en karta: NATO-länderna USA, Norge,  Estland, Lettland, Litauen och Polen gränsar redan mot Ryssland och ligger längre österut än vad vi gör. Alltså faller argumentet om att "komma närmare Rysslands gräns" på sin egen orimlighet, vi har ingen gräns mot Ryssland.

    Helt enligt boken för hur lobbyism för ett svenskt NATO-medlemskap ska bedrivas, inget nytt å inget jag ens orkar kommentera.

    Fråga mig inte efter källa, ni får söka sanningen själva.
  • ölburk2
    Dr Nail skrev 2015-09-26 14:23:04 följande:
    Vänta...säger du att vi har varit medlemmar hela tiden, trots att svenska folket tydligt sagt nej hela tiden?

    I så fall VERKLIGEN fuck NATO.

    :)
    Det skitsnacket är praxis att ta till när det lobbas för NATO, ett slags vit lögn för att lura in oss under USA:s flagg.
    Du kommer att få se åtskilligt mer av den varan framöver, när nu även C röstat för, även dom kommer att få gå kursen i NATO-lobbyism.


    Fråga mig inte efter källa, ni får söka sanningen själva.
  • ölburk2
    Dr Nail skrev 2015-09-26 14:38:41 följande:
    Ja, jag har hört det förut, att vi är "redan typ medlemmar". Folk som använder argumentet verkar inte förstå att det låter rätt illa.
    Ja ungefär som vissa andra uttryck som är omöjliga att ta sig runt, som "av utredningstekniska skäl, bla bla bla" "Jag ber att få återkomma" "Hen sitter i möte, alternativt "hen sitter i möte, men ber dig bla bla bla" där finns måga varianter att ta till.

    Det här tror jag kallas för "mediahantering" med ett litet finare ord, nåt som varje politiker, myndighetsperson å minsta kändis har gått kurser i, givetvis betalda med våra surt inbetalda skattepengar.
    Liknande gäller förstås för proffslobbyisterna.

    Förr kallade man sån´t där för trams, vilket jag personligen tycker är ett alldeles utmärkt ord, som alla vi gräsrötter vet vad det betyder.
    Faktum är att fungerar rätt bra att svara dom med bara det ordet, för att dom ofta ska tappa fattningen, vi förväntas ju fortsätta pröva få ett svar, så dom kan få fortsätta tramsa...
    Fråga mig inte efter källa, ni får söka sanningen själva.
  • ölburk2
    Flash Gordon skrev 2015-09-26 15:34:45 följande:

    Rent militärt så är det ju i praktiken så.

    Jag tror inte det finns ett enda svenskt vapensystem som inte är antingen original-anpassat till Nato eller som anpassats till Nato-standard senare.

    Politiskt har det ju också fungerat så med ett Sverige som hjälpt Nato med bland annat signalspaning mot Sovjetunionen och som haft/har(?) färdiga planer för hur vi skall ta emot och hantera Natostyrkor på vårt territorium.
    Det finns gigantiska skillnader mellan det vi gör idag, å ett medlemskap i NATO, t.ex att vi alltid kommer att ses som potentiella fiender där NATO deltar eller har tagit ställning. Vilket i praktiken betyder vad USA vill.
    Därmed så har vi i praktiken täppt till käften på oss själva.

    Att vi sen samarbetar har jag eg inget emot, vi ska samarbeta med alla som vi tycker har nåt vettigt att tillföra vårt land med.

    Men jag vill inte bli samarbetspartner med NATO som helhet, bara risken att vi kan komma att rusta Saudi med våra vapen igen, borde få varenda anhängare av demokrati att rysa av obehag.

    Sen är det lustigt att NATO finns för att bevara freden, jag kan för mitt liv inte komma på vad/vart NATO skulle gjort nåt för freden, däremot har NATO-länder deltagit i flera krig, de flesta med riktigt usel framgång, oftast med USA som härförare.

    Nää, NATO slår sig för bröstet å påstår att dom bevarat freden, men varför går då en så ynka pytteliten del till fredsbevarande åtgärder, medans det går så enorma summor till krigsförberedelser, så stora summor att dom skulle kunna utplåna både fattigdom å sjukdomar i hela Världen...


    Fråga mig inte efter källa, ni får söka sanningen själva.
  • ölburk2
    Gert skrev 2015-09-26 19:37:30 följande:
    Jag förstår att du tycker det. Men varför skulle SD släppa den frågan när de har en majoritet av befolkningen bakom sig i just den frågan?
    Dom behöver inte släppa den, men nyhetens behag avtar alltid med tiden, så tro inte att SD kan rida på invandringen speciellt länge till.
    Jag är tveksam till om det ens räcker fram till nästa val.

    Jag hänger ju mycket på Nätet, så jag ser redan hur många inte längre orkar bry sig i vad SD skriver, men deras skribenter fortsätter envist i samma spår
    Fler är skribenterna inte direkt, jag känner igen rätt många, även om dom skriver under en massa olika nick:s.
    Det som hänt är att folk sökt sig till andra ställen, så jag tror SD snart har nåt max, eller t.o.m passerat max, av hur många väljare dom kan fånga upp i den frågan.  

    Kör dom på vidare på samma sätt, så kommer andra partier sno frågan, förbättra å förfina argumenten.
    Så tro inte att SD har patent på invandrarfrågan, dom har eg inte mycket att komma med, det låter mest likadant sen flera år tillbaka.
    Det finns massor att utveckla å förändra, göra frågan mer rumsren, å det kommer givetvis till sist att dra väljare från SD.
    Å vad har SD då att komma med, inte mycket om du frågar mig, det mesta ryms redan i andra partier.

    Men nu har Centern bjudit in SD på en straffspark utan målvakt i NATO frågan, möjligen blir det lite jobbigt att medspelarna finns på vänster planhalva.., fast det behöver ju inte vara nåt dåligt, tvärtom, nu har dom även fått en chans att agera med både S, MP å V, det är då nåt jag skulle vilja se 
    Fråga mig inte efter källa, ni får söka sanningen själva.
  • ölburk2
    Mentat skrev 2015-09-26 21:47:54 följande:
    Ja, med fakta. Att du inte ville erkänna att du sprider osanningar kan jag förstå. Visserligen är det ynkligt, men det är en annan sak.
    Du, jag har hört allt det där om å om igen, å det under långt mer än 50 år, jag fick i mig det redan med modersmjölken, hotet från ryssen, så allt är bara samma skitsnack även om förpackningen förändrats lite genom åren.

    Å jag har upplevt när rysskräcken var långt mer påtaglig, men du har förstås glömt både 2:a världkrigets efterspel å kalla kriget, att det fanns ett Östeuropa som i princip var en förlängning av forna Sovjetunionen.
    Jag har upplevt ner Sverige förvandlade hela vår kust till en Schweizerost å t.o.m byggde en hel stad under jord.
    Jag minns skotten i Dallas å när det visades på TV, å tiden när vi bara var sek från ett 3:e världskrig.
    Jag minns Kim Phúc, å när bilderna av henne första gången visades i Tv, hon bor f.ö i Kanada nu.

    Jag har hört hur mer eller mindre allt var ryssens fel, det fick alla som gjorde värnplikt veta, vi indoktrinerades med det, fienden kom alltid från öst.
    Jag har hört allt om ryssen upprepas om å om igen, men jag trodde det var överspelat efter att muren raserats.

    Men nu har NATO-förespråkarna vaknat till liv igen, å ryssskräcken är som vanligt argumentet. Ryssen är visst på väg att invadera hela jävla Världen igen, enligt dom alltså.

    Men är det sanningen, givetvis inte, det handlar om pengar, å ännu mer pengar.
    För att krigsindustrin ska kunna tjäna pengar så måste det lobbas om krigshot, å än heller krigas som fan, det är ju det dom lever på, att bevara freden är ingen lösning dom gillar.
    Det är bara svepskäl, för att det går inte att argumentera för mer vapen genom att lobba för mer krig, då låter det mycket bättre att använda freden som argument, å givetvis skapa en reell rädsla ett påtagligt hot, å vad är då bättre än att återuppliva rysskräcken.

    Så, det finns inte ett enda argument från NATO-anhängarna som biter på mig.
    Hur kan nån ö.h.t tro på vad som kommer från NATO, när det är dom som ligger bakom de flesta krig å statskupper efter 2:a Världskriget (läs USA å CIA). Listan kan göras lång, väldigt lång t.o.m, men jag avstår, det blir helt enkelt för mycket av uppräknande.

    Om jag gillar Ryssland/Putin, inte alls , Putin är en stor idiot, en skrävlare som gör sitt land utfattigt, men har är inte på långa vägar lika farlig som hans företrädare under kalla kriget, dit har han ännu en lång väg att gå.
    Hans våta dröm är ett återuppståndet Sovjet, nåt som knappast kommer att lyckas.
    Även om han ges lite av en öppning, genom den splittring som finns inom EU i dag.

    Men en sak är 100% säker, går vi med i NATO, så ökar ryssens närvaro i å kring Sverige enormt.
    Då blir vi plötsligt ett hot som dom måste agera på, vi kommer att mer eller mindre dagligen få höra om det.., spioneri, kränkningar, verkliga å inbillade, ett långt mer påtagligt ordkrig, o.s.v.

    Fråga mig inte efter källa, ni får söka sanningen själva.
  • ölburk2
    Gert skrev 2015-09-27 10:31:00 följande:
    Jaså, du tror inte att SD kan rida på invandringen speciellt länge till. Trots att asylinvandringen slår rekord på rekord varje år och SD är det enda parti som vill minska asylinvandringen. Du behöver inte vara orolig, denna folkvandring som vi nu ser kommer fortsätta i många år till och SD kommer växa så länge den fortgår.
    Å du tror inte andra partier vill ta del av den väljarkåren då?
    Nog måste du väl ha märkt att det redan börjat flörtats med dom från andra håll än SD?
    Fråga mig inte efter källa, ni får söka sanningen själva.
  • ölburk2
    Gert skrev 2015-09-27 11:00:01 följande:
    Jo, men det står ganska klart att de andra partierna har en annan hållning i frågan. De har bakbundit sig i frågan. Stefan Löfven har svetsat in sig i ett hörn och kan inte sig ut, medan AKB har gjort klart att Sverige ska han en stor asylinvandring. De andra partierna är inga motståndare mot SD.
    Inte då, politik handlar om makt å väljare, så du kan vara helt säkert på att det kommer flyktingfrågan kommer att förändras.
    Däremot så kommer dom inte att kopiera SD, för dom om nån har verkligen bakbundit sig, de andra partierna kan agera långt friare.

    Glöm inte att SD samarbeter med fullständigt helgalna partier ute i Europa, vad tror du t.ex händer när folk på allvar börjar se sambanden?
    Du vet ju själv att många av SD:s väljare är helt vanliga Svenssons, å inte alls några högerextremister, därmed väljare som är lätt flyttbara mellan partierna.
    När dom får minsta lilla alternativ så drar dom som en avlöning, pustar ut, å tycker det ska bli skönt att slippa SD.
    Det är den vägen det brukar gå för populistiska partier, oavsett fråga.

    Visst, dom kan bli starka nog för att få reell makt efter nästa val, men när dom sen ska driva igenom sin politik kommer även dom att tvingas vakna upp till en verklighet som dom inte smakat på.

    Att vara i opposition är lätt, det är bara att gnälla å flörta med väljarna, men en helt annan sak att sitta där med makten å försöka få nåt gjort.
    Deras invandrarpolitik kommer inte att kunna genomföras, det blir stopp mest överallt, så dom kommer att tvingas kompromissa.

    Lägg till kritiken som kommer att höras från mest hela omvärlden, då kommer exportföretagen att börja agera (se Danmark) så där blir det ännu mer kompromissande.
    Kvar blir väl i stort sett vad EU beslutar om, å ett urträde ur EU, är en omöjlighet, det skulle aldrig industrin/företagen tillåta.

    Resten kan du räkna ut själv...
    Fråga mig inte efter källa, ni får söka sanningen själva.
  • ölburk2
    Mentat skrev 2015-09-27 14:07:16 följande:
    Att inga argument biter på dig förstår jag givetvis. Min kritik, som tydligen inte heller bet, var att du inte håller dig till sanningen och jag visade också varför och vad som var sakligt fel i ditt tidigare inlägg.

    Du berör inte detta med ett ord och det kan jag förstå. Sedan upprepar du i din dragning om historien (som jag nog känner till väl så bra som du) att du fortfarande inte kan skilja på NATO och de ingående staterna. Det är faktiskt också, eller borde vara, pinsamt för dig.
    Det enda pinsamma är att du upprepar allt jag redan hört till leda under långt mer än 50 år, så vänd dig mot nån annan du kanske kan omvända.
    Försök fatta, jag är inte intresserad av den propaganda du kallar sanning.
    Fråga mig inte efter källa, ni får söka sanningen själva.
  • ölburk2
    Ulltand skrev 2015-09-27 12:30:32 följande:
    Ölburk du missar poängen med Nato och resurserna till försvar. I en sammanslutning behöver inte varje enskillt land ha full förmåga då alla hjläper alla . På så sätt minskar de resurser som lägas på krigsmaterial till ett minimum. Om vi inte är med måste vi bygga upp full kapacitet själva vilket fara enormt myclet mer resurser som kan användas till något bättre. Bekämpa fattigdom sjukvård skola pensioner etc.

    Det enda ekonomiskt vettiga motargumentet skulle vara att vi helt avveklar vårt försvar eftersom det kostar en massa och ändå inte ger ett bra skydd. Men då får vi ta en kalkylerad risk att vi inte finns som en självstandig demokrati i framtiden.
    Jo det påstås det, att det skulle bli billigare, men tillåt mig tvivla.
    Det är ju inte direkt så att vi översvämmas av beräkningar som håller vad dom lovar.

    Nåt skydd får vi aldrig mot ryssen, för nåt annat land pekas ju aldrig ut, så jag tar för givet att det är det som avses.
    Skulle kriget komma, så är vi tillintetgjorda innan vi fattar vad som hänt, åtminstone om vi går med i NATO.
    Utan NATO har vi iaf en viss chans att överleva rent mänskligt, om nu ryssen skulle få för sig att invadera oss.

    Men jag tror inte på den invasionen, ryssen har varit rätt förutsägbar å den uppfattningen har jag fortfarande.
    Så vi kan förvänta oss att dom kommer att fortsätta (Iaf så länge Putin finns kvar vid makten) att dom kommer att reta gallfeber på NATO å jävlas med länder/områden som hörde till forna Sovjetunionen, men mer blir det inte.

    Å som jag sa tidigare, nu har Putin fått chansen att flörta med flera gamla öststater, å jag är helt säker på att han inte ligger på latsidan i det fallet, billig gas är ett riktigt dugligt argument, speciellt i dessa länderna som har dålig ekonomi.

    Fråga mig inte efter källa, ni får söka sanningen själva.
Svar på tråden Sverige in i NATO?