• Anonym (Kanske. .)

    Är det rätt att jag betalar allt ?

    Jag och min kille har inte gemensam ekonomi. Han vill inte och jag har tyckt att det var okej. Tills nu när jag födde vårt barn. Det jag fått betala för min mammapeng medan han jobbar och tjänar pengar är: amningskupor, halsbrännetabletter, antibiotika, alla värktabletter, järndropp för dåligt blodvärde, vitaminer, bindor, bröstvårtssalva, läkarbesök efter förlossningen och liknande saker.

    Detta handlar om flera tusen om man slår ut det. Han svarar bara att "det är ju du som var gravid och har problemen efteråt "

    Jag kan tycka att eftersom detta inte hade behövts om jag inte var gravid och födde så kan man dela på kostnaden . Vem har rätt ?

  • Svar på tråden Är det rätt att jag betalar allt ?
  • Frontline

    Hmm det var inget du märkte av innan?
    Var han lika jävla snål innan ni fick barn så borde du ha märkt av det och övervägt hur framtiden ska bli...


    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • MS

    Min man och jag har gemensam ekonomi och har haft från den dag vi flyttade ihop. Det var faktiskt inte ens ngt vi diskuterade. Om vi inte hade haft samma grundsyn och värderingar hade jag inte flyttat ihop med honom. Jag kan tycka att det är viktigt att prata om mer än hur man ser på ekonomi innan man flyttar ihop och framförallt innan man skaffar barn.

    När det gäller din man TS så håller jag med Tines, vilket rikspucko.

  • Dr Nail
    Unaangelita skrev 2015-10-02 09:42:43 följande:

    Glöm inte att om det är du som vill ta en bärs med honom så är det du som betalar  


    Yep. Fucking skön.

    :D
  • nevermind

    Han är ett jävla svin. Varför lever du med honom?! Vi har separat ekonomi men nu är jag tyvärr sjukskriven, och sambon tar då större delen av hyran. Man måste ju ta hand om varandra!! Och barnet och allt runtomkring är gemensamma kostnader!

  • nevermind
    Anonym (Hj) skrev 2015-10-02 09:00:36 följande:

    Han ska dessutom kompensera dig för ditt inkomstbortfall eftersom du förlorar pengar och pension på att vara hemma med hans barn!


    Eller så delar man föräldraledigheten 50/50, då uppstår inte det problemet!
  • SupersurasunkSara

    Man måste inte ha gemensam ekonomi, men antingen lever man så att den som tjänar minst kan ta hälften av kostnaderna OCH sina egna personliga kostnader (inkl då amningsskydd osv) eller så betalar man utefter % till de gemensamma kostnaderna.

    Skaffade ni inte barnet gemensamt? Ville han inte ha barnet? Vill han leva med dig för att han älskar dig?

    Han är verkligen ett rikspucko...

  • riboflavin

    Då är ju frågan Ts. Betalar du hälften av era gemensamma kostnader såsom boende, mat, försäkringar m.m? Om du gör det så håller jag med de andra, han är ett pucko. Men om det är så att du nu när du har lägre inkomst enbart behöver betala dina privata utgifter, som läkarbesök, hygienartiklar m.m. och är missnöjd med det så är det ju snarare du som är lite knepig. Hur ser övrigt ekonomiskt upplägg ut?


    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • mliten

    Det är så tragiskt så man skrattar. Ge honom en ögonöppnare och visa honom åsikterna i tråden.


    Den enda ändan och har du sett vilket sätt!
  • vampyria2

    Hui så omanligt av honom, en riktig man vill ta hand om sin älskling, det betyder inte att han betalar allt men det här är ju bara löjligt och väldigt elakt av honom!

  • Lavish

    Haha du får väl säga att eftersom att det är hans fel att du blev gravid så får han ta alla kostnader som denna hans handling medförde. 

  • Anonym (tips)

    Under graviditeten så får ´man dela de kostnader som kommer pga graviditeten. När barnet är fött så går oftast hela barnbidraget till mamman som då kan betala för barnets vitaminer, mediciner osv ur det. Men överskjutande del får man naturligtvis dela på, helst procentuellt, så att den som får ut mindre lön betalar mindre. Det blir ju tvärtom när han ska vara föräldraledig, och du arbetar och tjänar mer. Kostnader som rör den gravida kvinnan ska ni naturligtvis dela på efter förmåga. Utan honom så hade du inte haft kostnaderna.

Svar på tråden Är det rätt att jag betalar allt ?