Inlägg från: makeeverydaycount |Visa alla inlägg
  • makeeverydaycount

    Starta med bebisverkstan april -16

    Hej! Vad roligt för er :) Vi ska också börja i april! Det är första barnet. Jag har för en tid sen börjat med natural cycles, så jag får lite koll på hur mina cykler ser ut fram tills dess att det är dags. Käkar vitaminer också..typ vitmin kvinna med massa olika vitaminer i en, den innehåller bla mkt folsyra, järn, vitamin d.

    Vi är i er ålder också, sambon ett par år äldre bara. Ska ju bli jättespännande det här! Snart jul, sen är det ju inte långt till påsk och sen är det dags ;) ?.intalar jag mig iallafall, haha!

  • makeeverydaycount

    Hej igen milja87! Som sagt..tiden går fort ;) Nu har det ju gått typ ett halvår sen vi skrev! Snart är det dags! Håller planerna i sig för er del? Har du börjat med folsyra? Jag har ätit vitamin kvinna nu ett par månader men burken är snart slut, så då ska jag köpa rena folsyratabletter tänkte jag.

    Någon mer som ska börja i april? Hur tänker ni kring det? Jag är jätteförväntansfull, har inte tänkt så mycket på om det kommer ta kort eller lång tid, däremot hoppas jag ju såklart att det ska gå så snabbt som möjligt. Gärna inom ett par månader så att vi får ett vårvinter-barn..Men det är ju bara önskemål, jag är såklart glad om vi ens välsignas med ett barn..

  • makeeverydaycount
    milja87 skrev 2016-03-07 15:57:27 följande:

    Oj va tiden har gått fort ( och långsamt) Jag har nog undvikit FL lite och nästan glömt av den här tråden. Välkomna hit allihop!

    Så kul att vi är ett helt gäng som snart ska börja försöka :) Jag har varit bra på att prata (tjata. Hehe) om april planerna med min sambo så att han inte ska "råka" glömma det. Hehe

    Tror han har förstått hur viktigt detta är för mig.

    Den sista månaden har jag ätit folsyra slaviskt varje dag, tidigare glömde jag bort det vissa dagar. Jag har börjat använda en p-dator som jag kopplar till mobilen så nu har jag nästan stenkoll på min äl.

    Har ÄL den 31 mars och semester de två veckorna efter det. Svårt att planera in semester efter ÄL när den har varit ganska oregelbunden de sista månaderna pga stress.

    Så ja, vi kan enligt min sambo "riskera" att få barn mitt i jul och nyår men jag kunde inte bry mig mindre. Jag är helt inställd på att det kommer ta tid att bli gravid, och blir jag gravid med ett december/januaribarn ser jag det som den största vinsten i livet !

    Herregud vad jag längtar och dagdrömmer om dagarna! Skriver listor och spanar på söta barnprylar och kläder.

    Hur går det för er andra? När har ni ÄL? Har ni börjat förbereda er på nått sätt?


    Hej igen alla!

    Sista halvan av mars har verkligen gått såå segt..Men snart är det april! Jag som brukar ha ganska regelbunden cykel men ca 1-2 ggr/år så får jag en lååång cykel på typ 40-45 dar för att nästa månad återgå till det mer normala mönstret. Någon mer som har så? SJÄLVKLART inträffade en lång cykel nu i mars på typ 45 dar, vilket förstörde lite för kommande ÄL i april som skulle ske typ 20 april (hade varit perfekt att börja då). Nu kan den istället komma typ alltifrån sista mars- mitten av april beroende på hur lång nästkommande cykel blir. Så om det bara är ett par dagar in på april när ÄL kommer så kommer vi mest troligt hoppa den gången. suck.. Aja, bara hålla koll när den kommer och ta beslut utifrån det. Hur tänker ni andra kring beroende på när ÄL i april? Vi vill helst undvika decemberbarn nu när vi ändå kan bestämma startdatum.
  • makeeverydaycount
    Makintoch skrev 2016-03-27 12:36:44 följande:
    Vi ville helst inte ha decemberbarn när vi började försöka men nu går vi in på fjärde försöket och börjar bli otåliga. När man längtar efter något så starkt som vi gör känns tre-fyra månader som världens längsta tid! Så vi kör på som vanligt och blir överlyckliga om vi blir gravida i april! :)
    Det förstår jag, och det skulle inte jag heller göra om jag var i samma sits. Vi har sagt att från och med när vi börjar så kör vi på tills det tar sig utan uppehåll.. Egentligen spelar det ingen större roll när det blir, jag skulle bara bli evigt tacksam om jag kan få barn överhuvudtaget men eftersom vi nu kan börja när vi bestämmer oss för det så vill jag ju hellre att det blir januari än december.. :)
  • makeeverydaycount
    milja87 skrev 2016-03-27 12:38:16 följande:

    Förstår vad du menar, min sambo vill absolut inte ha december barn. För min del spelar det ingen roll, har äl den 1 april och skulle isåfall få BF i slutet av december. Vissa chanser måste man ta i livet ???? Och jag räknar inte med att bli gravid med en gång heller för den delen.

    Idag är min första röda dag enligt p-datorn! Och vi tjuvstartade redan igår.

    När har ni andra äl? Ska vi göra en lista?

    ÄL

    Milja87: 1 april - Bim 17 april


    Visst är det så att man räknar (BF) 40 veckor från sista mensens första dag? Alltså generellt 14 dagar innan ÄL och 40 veckor framåt? Eller har jag missförstått? Borde du då ha BF i mitten av dec ju? :)
  • makeeverydaycount
    milja87 skrev 2016-03-27 16:21:02 följande:
    Blir jag gravid nu så har jag bf omkring 27 december enligt flera olika uträknare. Och det kan jag leva fint med
    aha, okej! Ska sätta mig och räkna lite jag också :) åh nu vill jag bara sätta igång, snart snart snart så! :)
  • makeeverydaycount
    PMEH skrev 2016-04-01 08:55:06 följande:

    Hoppar gärna in här om det är okej? :) jag är 25 år och sambon är 29. Kommer enligt natural cycles ha äl runt den 13:e april så det blir vårt första försök :)


    Spännande! Jag har precis haft äl (igår), så vi börjar första försöket nästa äl, som blir kring den 27e april! :) Kör också med natural cycles.

    Hoppas det är vad du tror det är..stellan88 :D
  • makeeverydaycount
    PMEH skrev 2016-04-01 09:54:46 följande:
    Har du använt natural cycles länge? :) jag har genom att använda NC fått reda på att jag har en kort lutealfas (8-9 dagar) men jag hoppas att det ska gå att bli gravid ändå, har hört att det kan hända att man får tillsätta progesteron när man har så kort lutealfas eftersom att ägget inte hinner fästa på den tiden.
    Ja rätt länge, sen i september ifjol ungefär. Jasså hm inget jag har tänkt på..Min lutealfas är 12-14 dagar. Beror det på att du har för lite egen produktion av progesteron som gör att lutealfasen blir så kort?  Det är verkligen en komplicerad process att tillverka ett barn, mycket som ska klaffa. Hoppas och tror att det kommer att gå bra för er ändå! :)
  • makeeverydaycount
    PMEH skrev 2016-04-01 10:19:41 följande:
    Okej, men då har vi använt NC lika länge då :) ja det kan bero på för liten produktion av progesteron. Din lutealfas är ju väldigt bra om den är runt 14 dagar men som du säger så är det mycket som ska klaffa! Jag håller tummarna för oss i tråden :)
    Ja det låter ju bra, men kan ju finnas annan problematik för mig som jag inte vet om än..det får helt enkelt visa sig, men hoppas ju att det ska gå bra för oss alla :) Första steget blir ju att pricka in ÄL ;)

    Hur länge har du och din kille varit tillsammans? bor ni i hus/lägenhet? Har du börjat med folsyra? Kul att veta lite om vem man sitter i samma båt som, men du behöver inte svara om du inte vill :)
  • makeeverydaycount
    PMEH skrev 2016-04-01 11:19:07 följande:
    Ja exakt :) 

    Vi har varit tillsammans i snart 4,5 år, vi bor i en lägenhet som vi köpte förra året. Jag äter tabletter som bland annat innehåller folsyra, de som heter "kvinna" från apoteket :) Vet inte om det är någon större skillnad på dem och de som heter "gravid", vet du det? Hur bor ni och hur länge har ni varit tillsammans? :)
    Jaha men du då är vi lite i samma sits där också, vi har också varit ett par i ca 5 år och bor i bostadsrätt sedan ett par år tillbaka. Jag åt också apotekets kvinna men de tog slut för ca två veckor sen och efter det köpte jag "gravid" på apoteket. Det var inte jättstor skillnad men tänker att det är ju kanske bra att fylla upp depåerna med vitaminer och mineraler som är bra vid en graviditet. Det är ungefär samma sorter av vitaminer och mineraler men det var lite skillnad i doseringen av dom, inte jättestor skillnad dock så kör på med dom du har dom är säkert bra! :)

    Förbereder du/ni er på något annat sätt? Förutom att hänga här då? ;)
  • makeeverydaycount
    PMEH skrev 2016-04-01 14:19:17 följande:
    Okej :) Jag köper nog också de som heter gravid efter att min burk är slut!

    Vi har inte börjat förbereda oss så himla mycket, egentligen hade vi tänkt börja försöka till hösten men sen pratade vi om det och kände att vi ville börja nu istället :) Jag är så nojig över min korta lutealfas så jag har köpt en progesteronkräm som jag smorde med förra månaden, då blev lutealfasen 1 dag längre, alltid något! Vi äter ganska nyttigt båda två, motionerar, röker inte och dricker inte, så det blir inga stora förändringar gällande sånt. Hur förbereder ni er?
    okej :) Ja en dag är alltid något! Försök att inte oroa dig alltför mycket :)

    Det låter ju som bra förberedelser. Jag försöker dra ner på kaffet, ääälskar kaffe ;) så det kommer bli tufft att måsta sluta med det. Annars äter vi nyttigt och motionerar båda två, aldrig varit några rökare eller stordrickare så det blir inget problem. Annars tycker jag att vi båda tar upp ämnet mycket oftare nu. Det är kul och även om min sambo inte skulle erkänna så tror jag allt att han är spänd av förväntan ;) Första barnet för oss båda. Annars försöker jag bara att få vardagen att rulla på som vanligt, har längtat länge nu så tiden går ju så himla långsamt..
  • makeeverydaycount

    Här blir ÄL i slutet av april...så än är det ett tag kvar. Det är bara försöka härda ut :)

    Hoppas hoppas till er som går ut tidigare denna månad! :)

  • makeeverydaycount
    MissJL skrev 2016-04-04 16:08:25 följande:

    Jag har ingen riktig koll på min äl då jag har hormonspiral men borde ha runt 5/4 vilket skulle resultera i en nyårsbebis... Jag har två decemberbarn så jag funderar på att hoppa denna månaden! Men det känns så sjukt jobbigt.... :(


    Hur blev det? Hoppade ni över denna gången? Här går jag och väntar på mens...borde komma om ca 1 vecka..Hoppas så snart som möjligt :) Herre jösses vad tiden står stilla!

    Typ en vecka kvar innan ni är några som har äl va?! Ska bli spännande att följas åt :) 
  • makeeverydaycount
    lizkan skrev 2016-04-10 08:41:05 följande:
    nu ser det ut som att ÄL är på g iaf! eller vad tror ni? :)
    Jajemen! I startgroparna iallafall! :) Tempar du också eller?
  • makeeverydaycount
    Bäbiiiis skrev 2016-04-10 09:52:42 följande:

    Hej jag hoppar också gärna in här. Vi ska också börja försöka skaffa vårt andra barn nu. Tjuvstartade lite förra månade men det var inte riktigt avsiktligt och det tog sig ju inte. Men nu ska vi köra äl-test tempning och förhoppningsvis kommer jag nubha normal regelbunden menscykel efter en väldigt lång cykel efter p-pillerstopp och sedan en någorlunda normal cykel sist.

    Spännande med positivt äl-test PMEH. Då blir det nedräkning till bim nu då.


    Spännande! När beräknar du ha äl då? Jag väntar in mensen här i dagarna och  vi startar vid äl efter det :) Sååå segt vill bara att mensen ska dyka upp nu ;)
  • makeeverydaycount

    Spännande för er som redan haft ÄL ;) Hoppas på det bästa!

    Jag väntar in mensen som bör komma senast på onsdag. Helst igår ;)
    ÄL blir kring 27e april och bim kring 11 maj. Alltså det är såååå. låååångt. diiiiiit...

    Jag tempar ju via NC sen i september och har massa äl-test hemma( besällt på ebay för typ 50 spänn, tror det var 30 el 60 äl-test i den! tips!). Kan testa huuur mycket som helst ;) Så jag har ju bra koll på när ÄL är + att jag känner den tydligt/ser äl-flytningarna. Och kontrollerar med äl-test, så jag hoppas verkligen vi prickar rätt när det är dags!! :)

  • makeeverydaycount

    Mensen dök upp för några dagar sen, kommer ha äl runt den 27e.. Drygt två veckor kvar nu!  Jag har hamnat i en riktig nervös/fjärilar i magen-grej..Det jag väntat på såå länge nu är ju för f-n nu!! Det är nu det börjar! Shit alltså..Kommer det ta tid? Kommer jag va preggo om några veckor? Hur ska det gå? Det är verkligen spännande!

    Jag har några puckar att hantera om det tar sig på en gång..Familjeträffar, fest, resa..Som innefattar förväntningar på alkohol..och jag som är så dålig på att hålla minen! Haha! Kan ju mycket väl ta tid det är jag medveten om..Men alla dessa tankar som snurrar.. Är jag ensam?!? :) 

Svar på tråden Starta med bebisverkstan april -16