Inlägg från: Anonym (Fass) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Fass)

    Snälla hjälp mig! Fluoxetin under tidig graviditet!!!

    Graviditet

    Läs om graviditetskategorier

    Kategori D.

    Några epidemiologiska studier visar en riskökning för kardiovaskulära missbildningar i samband med användning av fluoxetin under graviditetens första tre månader. Bakomliggande mekanism är okänd. Risken för kardiovaskulär defekt hos barnet efter maternell exponering av fluoxetin bedöms vara omkring 2 på 100, vilket kan jämföras med en förväntad risk på 1 av 100 hos patienter som ej behandlas med fluoxetin.

    Epidemiologiska data tyder på att användning av SSRI vid graviditet, särskilt i slutet av graviditeten, kan öka risken för persistent pulmonell hypertension hos den nyfödde (PPHN). Den observerade risken var ungefär 5 fall per tusen graviditeter. Hos de som inte använder SSRI förekommer 1 till 2 fall PPHN per tusen graviditeter.

    Fluoxetin kan användas under graviditet men försiktighet tillråds, särskilt under sen graviditet eller strax före förlossning, eftersom följande effekter har rapporterats hos nyfödda: irritabilitet, tremor, hypotoni, ihållande gråt, svårigheter att ammas eller sova. Dessa symtom kan tyda på antingen serotonerga effekter eller utsättningssyndrom. Tidpunkten för dessa symtom och varaktigheten kan relateras till den långa halveringstiden för fluoxetin (4-6 dagar) och dess aktiva metabolit, norfluoxetin (4-16 dagar).

    www.fass.se/m/produkt/20040607010815/uidhealthcare

  • Anonym (Fass)

    Jag uppfattar det som att risken är låg, men dubbelt så hög jämfört med dom som inte tar det alls, och att bebisen kan få lite efterbiverkningar efter förlossningen.

Svar på tråden Snälla hjälp mig! Fluoxetin under tidig graviditet!!!